Kia EV6 77.4kWh AWD Plus (2022) #2

Kia EV6 77.4kWh AWD Plus (2022) #2

UitvoeringEV6 77.4kWh AWD Plus
Bouwjaar2022

Heerlijke auto

Sinds eind februari 2022 rijden wij een EV6 plus AWD (private lease). Hiervoor reden wij privé een Opel Insignia 1.9 diesel automaat. Ik zat al langere tijd te kijken om elektrisch te gaan rijden. Het begon mij tegen te staan dat ik elke 2 weken weer 6 emmers diesel aan het verbranden was (woon-werk 110 km per dag). Op sociaal media merkte ik de Kia EV6 op. Dat was echter al in juli 2021 en de EV6 was toen nog niet in Nederland. We hebben tot september 2021 gewacht om een proefrit te maken. We hebben eerst proefritten gemaakt in een Polestar 2, Volvo xc40, Kia e-niro en een Toyota rav4. Ons budget was ca 800 euro (o..b.v. 60mnd, 30000km). De Polestar en Volvo gingen ruim over de 900 euro heen. We hebben even getwijfeld over de Kia e-Niro die prijstechnisch zeer aantrekkelijk was. We durfden de EV6 niet te bestellen zonder proefrit te hebben gemaakt maar eigenlijk waren we er al uit (prijs/kwaliteit). Na de proefrit hebben we de EV6 direct eind september 2021 besteld en werd eind februari 2022 geleverd.
Eén fantastische ervaring als je voor het eerst elektrisch gaat rijden. De stilte, de power/acceleratie, de vele nieuwe snufjes en rijhulpsystemen. Ik ben helemaal verkocht, mijn vrouw moet er nog steeds wel aan wennen, met name aan die vele mogelijkheden en rijhulpsystemen ("het is net een rijdende computer").
Wij laden thuis met een 11kW Wallbox met powerbooster. I.v.m. de hoge energieprijzen hebben we echter de laatste maanden via openbare AC laders geladen. Die kostten per kWh 39 cent terwijl we thuis de laatste tijd 47 cent betaalden. Deze zomer op vakantie geweest naar Duitsland en Oostenrijk. Geen enkel probleem met (snel)laden. En met Kia Laadpas 1 jaar lang 29 cent per kWh. Het was duidelijk dat de EV6 veel korter bij de lader hoeft te staan dan andere EV's. Ik weet alleen niet of we volgend jaar weer met de auto op vakantie gaan. Door de snelle opkomst van de EV en de minder snelle bouw van nieuwe snellaadststions verwacht ik toch wel lange wachtrijen bij de stations langs de bekende vakantieroutes. Dit jaar hebben we in Duitsland 1x 20min. moeten wachten om te kunnen laden.
Het verbruik tot nu toe (maart-juli): 18,3 kWh/ 100km met een rustige/normale rijstijl. Het verbruik zal over een jaar gezien waarschijnlijk iets hoger worden door de koudere maanden die nog komen, denk ik.
Al met al tot nu toe zeer tevreden met de EV6. Is er dan niet 1 minpuntje?Jawel, de climate controle, die vinden wij vervelend. Op een of andere manier is de klimaatregeling niet in staat e.e.a. constant te houden. Wij denken dat dit komt doordat de verdeling en luchtstroom niet optimaal is. In de winter ineens koude luchtstroom bij je voeten, in de zomer blaast ie regelmatig te hard in je gezicht. Ons was opgevallen dat als we de voeler op het dashboard bij het voorraam (klein zwart bolletje) afdekten tegen directe zoninstraling, dat de grote wisselingen in luchtstroom en temperatuur wat minder werd. Hopelijk komt daar nog eens een update voor.

PRIVATE LEASE Kia EV6

Kia
Kia EV6 58kWh Air (5D/CVT)

Kia EV6 77.4kWh Plus (5D/CVT)