Kia e-Soul 64kWh ExecutiveLine (2024)

autoreview

Kia e-Soul 64kWh ExecutiveLine (2024)

Signalement

Uitvoeringe-Soul 64kWh ExecutiveLine
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2024
Jaar van aanschaf2024
KM-stand bij aanschaf12 km
KM-stand laatst18.000 km
Lezerswaardering: 83%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

wederom welkom nieuwe Soul

  • 12 km

Oktober 2023 had ik de keus doorrijden met mijn huidige soul of toch nog gebruik maken van de laatste mogelijkheid om een nieuwe soul te bestellen.
Het is het laatste geworden.
Ondanks dat ik toen wist dat de EV3 zou komen zag ik op internet foto's van het interieur van de EV3 en videos die mij niet konden bekoren.
Volgens de dealer zou de EV3 ook pas in 2025 geïntroduceerd worden, later blijkt het dus nog dit jaar te zijn.

Aangezien ik zeer tevreden was over mijn soul, het zitcomfort, de rechtopstaande vooruit ja eigenlijk alles wel gaf de hoge inruilprijs de doorslag om toch weer een soul te bestellen.

Wie mijn vorige review gelezen heeft ziet dat ik daar een opmerking maak van "mogelijk enige spijt".
Dit heeft zeer weinig te maken met de aankomende EV3 want die zal ik eerst moeten zien en ervaren maar met de downgrade van de Harman Kardon geluidsinstallatie.

Aangezien ik nogal een muziekliefhebber ben en zeer tevreden was over de Harman Kardon installatie in mijn vorige soul klinkt deze in mijn 2024 Soul gewoon erg matig en wel zodanig dat ik er nog niet naar kan luisteren.
Het geluid is niet sprankelend en klinkt hol, op internet staan meerdere klachten over het geluid van de Harman kardon installatie van Kia"s van de laatste jaren 2023 en later.

ik heb daar bij de dealer bij aflevering meteen een opmerking over gemaakt en ze daar ook het verschil laten zien tussen de oude harman kardon en de nieuwe.
Deze week wordt ik hier nog over teruggebeld maar ik verwacht hier verder niets van.

De auto heeft verder nu een schuifkanteldak, 3 fasen boordlader, wat meer usb aansluitingen en wat uitgebreidere driver assist toepassingen.
Een warmtepomp is afwezig, ik kan nu mooi ook kijken of dit een groot verschil in de winter gaat worden.

rijden en indrukken van de auto zijn verder gelijk aan de vorige.
Ik heb een trekhaak laten monteren, extra ambient verlichting, en uitstapverlichting.
Alles bij elkaar bijna 50.000 euro op tafel kunnen leggen , naar mijn mening ca 10.000 te veel.
Een erg hoge inruilprijs van 34.400 heeft mij echter doen besluiten om het toch te doen. Voor mijn vorige soul had ik nml rijklaar minus kortingen nieuw 36.000 euro betaald.
Ik realiseer mij wel dat de afschrijving met de huidige dalende inruilprijzen de afschrijving op de nieuwe soul gigantisch zal zijn.
Momenteel zie ik al souls van 2020 te koop voor ca 20.000 (executive).

Ook deze soul zal zich mogen gaan bewijzen in ieder geval weer 7 jaar garantie of 150.000 km en wie weet rijd ik deze soul wel heel lang door.
Maar ach dat radiogeluid , toch wel een beetje spijt

wordt vervolgd...

jammer Kia en dealer/ Harman kardon

  • 2.000 km

Zoals gezegd wordt vervolgd maar zonder goede afloop.
Twee weken geleden de QR code gescand van het multimediasysteem.
Hierin wordt beschreven dat de geluidsinstallatie van Harman Kardon een ultieme geluidsbeleving te weeg brengt.
Er staat echter een voetnoot: "Let op mogelijk bevatten enkele uitvoeringen niet de volledige functionaliteit maar zijn uitgerust met een level 2 audiosysteem.
Ik denk dat daar dus het probleem zit.
Een specialist in autoinstallaties in Arnhem wist mij te melden dat het tegenwoordig vaker voorkomt dat fabrikanten een downgrade van hun installatie doorvoeren.
De consument denkt nml al heel snel dat er een hele goed installatie in zit als er een subwoofer in zit of als er harman kardon, bose, meridian of iets dergelijks in zit.
Blijkbaar is het geluidssysteem niet verder te verbeteren door alleen de boxen te vervangen aangezien de versterker dan nog steeds het signaal af geeft alsof er Harman Kardon speakers in zitten.
Het goedkoopste systeem met een nieuwe eindversterker (10 Kanaals) ,nieuwe luidsprekers gemonteerd en ingeregeld en al komt op 2500 euro!
Ik heb het systeem beluisterd en moet zeggen je "beleefd" het geluid dan ook echt.

Maar goed terug naar de dealer: tja ik denk dat Kia een klant kwijt is, in hun brochures, specificaties, verkoopteam is geen melding gemaakt van het slechtere audiosysteem.
Als ik de laatste reviews zo lees zijn er tegenwoordig wel meer minpunten aan de Kia auto's waarbij de importeur of de dealer zich dompelt in "helaas kunnen we niets voor u doen"

Het geeft mij een beetje het "PON" gevoel waardoor ik sinds '95 nooit meer een VAG product gekocht heb.

eerste onderhoudsbeurt 15,000km en extra geluidsis

  • 14.500 km

De eerste 15.000 km zitten er weer op tijd voor een aanvulling van de review.
Allereerst momenteel ben ik weer prima tevreden met de Kia Soul.
In vervolg op de audio perikelen heb ik besloten om mijn auto akoestisch te laten isoleren bij de Firma Schut in Arnhem.
Allereerst zijn de 4 wielkasten extern geïsoleerd teneinde het geluid van de banden op de weg te verminderen.
Zeker op klinker wegen gaf dit een verbetering en werd het geluid wat doffer ( 650 euro)
Vervolgens in de hoop dat de Harman kardon installatie beter zou gaan klinken heb ik de 4 portieren laten isoleren (ca 600 euro).
Zeker als je op het plaatstaal klopte merkte je dat het veel minder hol en solider klonk evenals het open en dicht doen van de deur.
In de overtuiging dat dit toch wel een verbetering gegeven had, een test gedaan. ( geen meting in DB maar het gaat om de beleving)
Op een dag een identieke soul even geleend en met beide autos hetzelfde parcours gereden.
Mijn schrik was dan ook groot dat ik niet tot nauwelijks verschil in rij en omgevingsgeluid waarnam.
Een beetje onthutst vroeg ik mij af waar dan het geluid vandaan moest komen.
Na veel wikken en wegen besloten om toch maar weer naar Arnhem te rijden en de kofferruimte, achterklep, en c stijl te laten isoleren wederom a raison van va 650 euro.

Dat maakte het verschil, de auto is nu merkbaar stiller. Door de aanwezige geluidsisolatie en of het "los"komen van de Harman Kardon installatie is het geluid van de radio ook een stuk verbeterd.
Het geluid komt nu dicht in de buurt van mijn vorige auto te liggen.
Momenteel overweeg ik dan ook niet meer om de audio upgrade te doen.
De firma Schut heeft trouwens prima werk geleverd en werken erg netjes.

EV3 : ja hij is er dan! inmiddels twee keer naar de auto gekeken en er in gezeten. Vanmorgen bij de beurt in de garage ben ik toch tot de slotsom gekomen dat de EV3 niet de auto voor mij is.
Destijds had ik voor minder geld de "actie" niro ev kunnen kopen maar gaf toch de voorkeur aan de Soul.
Vanmorgen de Niro en de EV3 vergeleken maar mbt binnenruimte en afwerking vind ik de Niro toch een fijnere auto.
Maar goed ik heb niet in de EV3 gereden dus misschien rijdt die wel wat beter dan de niro of de Soul.

Hoe vooruitstrevend de EV3 ook moge zijn , in afwerking en materialen vind ik hem niet grensverleggend en zou dan ook eerder als ik weer 50.000 of meer neer zou leggen eerder voor een andere auto gaan (BMW ixi/ mercedes EQA)

Nog steeds vind ik de Soul erg mooi zowel van binnen als buiten en doet hij alles goed, geen problemen of storingen maar die heb ik buiten de 12 volts perikelen met mijn vorige soul ook niet gehad.
Op naar de volgende 15.000 km

wat wetenswaardigheden

  • 18.000 km

De eerste onderhoudsbeurt in december '24 was overigens 84 euro, daarbij is de beurt in 4 jaar tijd 15 procent duurder geworden in vergelijking met mijn vorige soul.

inmiddels een proefrit in de EV3 gemaakt, de auto rijd prettig en is stiller dan de soul hoewel het verschil mbt geluidsbeleving niet erg groot is tov van mijn extra (na)geïsoleerde soul.
De soul heeft echter wel meer binnenruimte net als de huidige Niro die ook ruimer is dan de EV3.
Grote misser vind ik dat je niet in de mogelijkheid bent om bij deze auto een warmtepomp te bestellen.
In een commentaren op de reviews van de EV 3 over het wel en wee van een warmtepomp heb ik een reactie geschreven over mijn vorige soul met en de huidige zonder warmtepomp.
Indien je er interesse in hebt kun je die daar lezen.
Van de zomer kan ik pas echt de balans opmaken of er nu een duidelijk verschil in verbruik is tussen de soul met en die zonder warmtepomp.

Voor diegenen die bang zijn om evt een 2e hands soul/niro/kona aan te schaffen met een behoorlijke kilometerstand kan ik je geruststellen.
Op gaspedaal staan nu 2 kia Souls te koop van 2020 met respectievelijk km stand 329.000 en 379.000. (taxibedrijf)
In 4 jaar hebben deze autos dus 80.000 tot 90.000 km per jaar gereden en dus waarschijnlijk heel veel aan de snellader gestaan.
Range bij 100 procent lading 474 km dus nog boven de wltp.
Indien dit klopt dan is er geen tot amper sprake van accudegeneratie.
De twee aviloo testen die autoweek op verschillende Niros heeft gedaan kwamen ook op een soh van 98 en 100 procent.

Geen reden dus om de autos te laten staan

ps( waarom nee bij de vraag of ik weer een auto van hetzelfde merk zou kopen , dit komt omdat ik in mijn volgende auto wel liever een warmtepomp heb hoewel ik cijfermatig nog niet kan aantonen dat het met of zonder warmtepomp een groot verschil uitmaakt) het is dus (nog) een gevoelskwestie

10,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (10)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.