Kia e-Soul 64kWh ExecutiveLine (2022)

autoreview

Kia e-Soul 64kWh ExecutiveLine (2022)

Signalement

Uitvoeringe-Soul 64kWh ExecutiveLine
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2022
Jaar van aanschaf2022
KM-stand laatst58.164 km
Lezerswaardering: 65%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

EV rijden - de perfecte woon/werk/familie auto!

  • 55.330 km

Waarom een EV? En 'why on earth' een Kia E-Soul?

De 'onverwachte' aankoop

Het was februari 2022, mijn partner en ik hadden net een nieuwe woning gekocht, om in de loop van 2022 naar Nederland ‘terug’ te verhuizen. We hadden twee nieuwe(re) auto’s dus besloten we begin februari mijn Kia Stonic te verkopen.

De Stonic, een fijne auto, zuinig in gebruik, maar na 7 maanden en kleine 15.000 KM was het toch wel fijn om een ‘extra’ spaarpotje te hebben om ons nieuwe huis aan te kunnen kleden zodra we ‘over’ waren. De auto van mijn partner, een grotere Hyundai I30 wagon, was meer geschikt bevonden en dus ging de Stonic de deur uit.

De Kia dealer, waar ik al meerdere keren binnen was gelopen, wist dat ik het liefst een Kia E-Soul zou willen rijden, maar om nu privé meer dan 55.000 EUR (in België) op een Kia E-Soul stuk te slaan vond ik zelf te gortig en dus was er besloten om voor een Stonic GT-line te gaan met alles erop en aan.

Soit, de inkt was nog maar zo goed als droog toen ineens eind april de Kia dealer mij opbelt en vraagt of ik nog altijd interesse in een Kia E-Soul zou hebben, weliswaar voor een ‘zacht’ prijsje. Mijn interesse was gewekt en zo gingen we later die dag nog richting de Kia dealer om eens te kijken wat die zou kunnen doen.

Toen we daar aankwamen was de verkoper vrij duidelijk, er was een Kia E-Soul onderweg naar hen toe, de top spec uitvoering (met stoelventilatie en warmtepomp), exact wat ik wilde, maar de klant die deze besteld had was helaas overleden. Nu op de Belgische markt EV-auto’s, en zeker wat ‘specifiekere’ modellen zoals een E-Soul, niet echt een goede match waren wilde hij wel tot een deal komen.
En zo gebeurde het dat we tot een mooie deal kwamen, ik kwam ruim onder de 50.000 EUR grens uit, wat voor mij wel een harde eis was, en zo werd ik ineens, onverwachts de eigenaar van een gloednieuwe rode Kia E-Soul… Ja, Ja, wéér een rode…. Maar wel met een zwart dak.

Nu we in Nederland weer gingen wonen eind zomer 2022, ook maar gelijk aanvraag voor laadpaal thuis aangevraagd en besloten mijn partner en ik om dan de Soul maar te gaan gebruiken voor ons woon-werk verkeer, het zou immers erg veel in de kosten schelen, we rijden elke dag op en neer naar Brussel vanuit Nederland, dan zijn EV-kilometers goedkoper dan brandstof kilometers.
Nu zijn we een ruime tijd verder en staat er meer dan 55.000 KM op de teller, en nu? Wat is mij opgevallen in deze tijd, en wat is mij tegengevallen?

Wat doet de Kia E-Soul goed:

- Verbruik is buitengewoon accuraat en zelfs lager dan opgegeven, we rijden gemiddeld 13/14 KwH/100Km – bedenk dat wij gemixt (snelweg/binnendoor) rijden, maar grotendeels snelweg tot 110 km/h max.
- Zomer gemakkelijk een actieradius van 560km, winter tot -10 gemiddeld 380km wat voor ons prima is (we rijden dagelijks 180km gemiddeld)
- Snelladen, prima voor de wat langere ritten, binnen 5-10 minuten zit er weer ruim voldoende in om thuis of op locatie te komen – wordt zelden gebruikt
- Stoelventilatie, verwarming en warmtepomp draagt bij aan laag verbruik en dito comfort
- Zitcomfort, ruimte voor passagiers achterin is meer dan ruim voldoende
- Lange ritten zijn prima te doen, van zuid naar midden/noord Nederland (max Zwolle) zijn in de zomer op 1 accu te doen, in de winter met regelmaat even 5-10 minuten bij Fastned om even bij te laden
- De Kia Connect app – werkt uitstekend
- Onderhoudskosten, vrijwel nihiel – zelfs banden zijn nog goed!

Wat kan beter bij de E-Soul:

- Ruimte kofferbak is gewoon onder de maat, week boodschappen zijn bijna niet te doen met de Soul
- Geen frunk, laadkabels liggen onder de kofferbak, niet handig met boodschappen
- Het welbekende 12 volt issue, ook ik heb hier nu tot 3x toe last van gehad, de laatste keer zelfs 2x in 1 week tijd, dit terwijl de auto dagelijks gebruikt wordt – onder garantie is er een nieuwe 12 volt batterij ingezet afgelopen december
- Het welbekende doorspinnen van de voorwielen door het koppel kan soms vervelend zijn, zeker bij natte wegen in België
- De gatenkaas in België is niet altijd een pretje, het onderstel is vrij ‘stijf’ – het went..

Nederlands Kenteken - RDW

Nu we weer in Nederland kwamen wonen, moest er natuurlijk een NL kenteken op. Bij de RDW in Roosendaal waren ze benieuwd naar de auto, die zagen ze niet vaak en waren ook bovenmatig nieuwsgierig naar verbruik e.d. alleen maar positief - ook hoe gemakkelijk de import ging - kan het iedereen aanbevelen.

Moest ze nog wel even aangeven welke batterij erin zat, anders gingen ze uit van de 39KWH batterij... eeh nee dit is de 64KWH versie.

Vervanger in de coulissen

Afgelopen September hebben wij de auto van mijn partner ingeruild op een nieuwe Hyundai i30 wagon en direct ook maar een lange proefrit gemaakt met de Ioniq 6 – dit zou toch ideaal als vervanging zijn dacht ik…. Maar dat viel mij goed tegen, het verbruik + ik kon niet echt een goede zitpositie vinden (net als bij Kia EV6)… dus dat werd hem niet.

Toen zagen we de nieuwe Kona, de Electric was nog niet beschikbaar, dus een proefrit gemaakt met de Hybrid, na de Ioniq 6, en de ruimte, fysieke knoppen, en gewoon het formaat zou dit de ideale vervanging zijn voor mijn E-Soul.

De Ioniq 5 vind ik te ‘lomp’ en de Kia EV9 is gewoonweg onzin, al is die wel mooi! Ik kom daar de garage van mijn kantoor niet eens binnen, laat staan door de binnenstad van Brussel, no thanks!

Dus even om de tafel met de Hyundai dealer, wat is er mogelijk en kan je nog iets leuks doen voor mijn Soul? Uiteindelijk was het vrij snel duidelijk – we kochten de I30 Wagon en bestelde de Hyundai Kona Electric Premium als vervanging voor mijn E-Soul.
Ik rijd, als het goed is, nog enkele weken door met mijn E-Soul, voordat deze naar een ander baasje mag – het is een ideale auto om woon werk verkeer te doen, alles werkt en toch zuinig met stroom!

Ik kan niet wachten tot ik mijn Kona in Meta Blue krijg, hier hoop ik ook weer ruim boven de gestelde WLTP waarde van 514km te komen, we gaan voor die 600km grens! Maar goed, we moeten nog even geduld hebben.

Tot die tijd, rijd ik nog even rond in mijn E-Soul.

Bye Bye E-Soul - Hello Kona Electric '24

  • 58.164 km

Vorige week vrijdag, vrij onverwachts kwam rond de klok van 17.00 het telefoontje binnen, na een ruime 5 maanden was het echt zo ver... mijn nieuwe Kona Electric was gearriveerd... Woensdag de 28e was het dus zo ver om een 'laatste rit' met mijn E-Soul te maken naar Goes, om daar vervolgens mijn nieuwste aanwinst op te halen, een Meta-blue Hyundai Kona Electric in de Premium uitvoering.

Vanaf mei 2022 heb ik met heel veel plezier de E-Soul gereden, in vrijwel alle opzichten een perfecte auto voor woon-werk verkeer, zuinig, voldoende ruimte om 4 personen van A naar B te vervoeren en vooral heel betrouwbaar (op die narige 12v batterij na dan) gebleken.

De volgende eigenaar gaat dan ook heel veel plezier er nog aan beleven, het is een zuinige metgezel gebleven, en een hele fijne eerste echte EV ervaring waarbij er maandelijks toch een aantal duizend KM bijkwamen.

De eerste set banden zitten er nog altijd op, naast de standaard beurtjes heb ik er geen enkele extra kosten aan gehad. Het laden viel ook mee, met een overall gemiddeld verbruik van 14KwH/100Km kan ik niet anders zeggen Top gedaan Kia/Hyundai!

Bedankt E-Soul!

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (12)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.