Kia e-Soul 64kWh ExecutiveLine (2020) #7
autoreview

Signalement
Uitvoering | e-Soul 64kWh ExecutiveLine |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2020 |
Jaar van aanschaf | 2023 |
KM-stand bij aanschaf | 33.000 km |
KM-stand laatst | 89.510 km |
Welkom Soul
- 33.000 km
Aangezien ik weer meer ben gaan rijden en elektrisch rijden erg interessant lijkt, heb ik de Mokka ingeruild en deze 100% Electrische Kia Soul aangeschaft.
De auto rijd heerlijk, maar heeft dan ook wel alle luxe die je maar kunt voorstellen, zoals b.v. verwarmde stoelen en stuur, stoelventilatie, adaptive cruisecontrol, enz. Hij heeft dus rij-assistentie, stuurt mee, en waarschuwt voor ander verkeer van alle kanten. Mijn vrouw vind het ook een fantastische auto, en dat zegt heel wat. Voor diegenen die de assistentie niet willen, kan het ook in verschillende nivo's gezet worden, of gewoon uit.
Ook nog even de kosten van electrisch rijden:
Hij verbruikt minder dan 20 Kw/u per 100 Km. Het was tot nu toe nogal koud buiten.
* Openbaar laden is iets goedkoper dan benzine rijden.
* Eigen laadpaal kostte ca € 2700,-, (inclusief graven, aanpassen meterkast, en langere kabel).
* Ca € 2700,- euro subsidie voor een nieuwe, en € 2000,- voor een occasion. (Kijk naar de voorwaarden) Bovendien is er al snel een wachtlijst voor een nieuwe elektrische auto van 9 mnd.
*(Wegen)-belastingvrij t/m 2024, en daarna gaan de kosten omhoog.
Ik weet nog niet of ik veel geld zal besparen, maar met een eigen laadpaal op mijn oprit ben ik wel klaar voor de toekomst.
Maar goed, verder over de auto zelf.
Hij rijd fantastisch, en dat mag ook wel met 205 Pk elektrisch. Ik rijd meestal op de ECO stand, omdat je erboven steeds geneigd bent sprintjes te trekken. En dat kan ie, zelfs op standje ECO. Noem het een vierkant blik, maar veel benzine-auto's houden de acceleratie niet bij.
Over smaak valt te twisten. Ik vind de voorkant echt prachtig, maar de achterkant...... mwoah.
De auto is wel lekker ruim, heeft een redelijk hoge instap, en de achterbank klapt makkelijk neer met een vlakke laadvloer zonder hoofdsteunen te verwijderen e.d. Er is ook nog extra ruimte door de vloer in de laadruimte te laten zakken.
Hij is misschien minder ruim dan de nieuwe Niro qua liters, maar wel ruim genoeg en erg praktisch.
Ik ben er in ieder geval blij mee.
Enkele minpuntjes tot nu toe:
* Het laadcontact zit aan de linker-voorzijde, dus even rekening mee houden met kabellengte.
* Adaptive cruisecontrol werkt goed, enkel lastig als anderen jou "snijden", of voor jouw neus invoegen.
Wat ik verder persoonlijk superirritant vind, zijn de standaard navigatiesystemen inclusief audio. Ze lopen eeuwen achter, updates (inclusief kaarten) zijn vaak beperkt, en je hebt gewoon geen keuze.
In mijn ouwe Qashqai had ik een android radio die vergelijkbaar was met een tablet, inclusief álle apps. Bovendien geschikt om DVD's te kijken, en zelfs TV met ingebouwde antenne. Of via internet, met mijn telefoon als hotspot.
Nog steeds tevreden
- 89.510 km
Inmiddels 2 jaar en heel wat Km verder, ben ik nog steeds heel tevreden over de Soul. Vooral de stoelverwarming/ventilatie en stuurverwarming zijn bijzonder prettig in de executive uitvoering.
De auto is écht behóórlijk vlot met zijn elektrische 205 Pk.
Met mijn eigen laadpaal laad ik gemiddeld voor € 0,26/kWu.
Het verbruik vanaf de aankoop is bijzonder te noemen. Per 100Km is het Minimaal 11.90 kWu, en Maximaal 31.80 kWu geweest. Dat komt op een gemiddelde van 19.48 kWu. Het is héél erg afhankelijk van de temperatuur, en de snelheid. Ik rijd vooral op de snelweg met 100Km/u, wat meer stroom verbruikt dan bij stadsritjes. Woon-Werk afstand is 48Km, dus 96Km met retour. De temperatuur is vooral in de zomer goed merkbaar. 's-Morgens is het hoger dan 's-Middags als het lekker warm is. Vooral boven de 12 graden is hij een stuk zuiniger. Van het gebruik van airco, stoelverwarming of ventilatie merk ik weinig. Stadsritjes zijn ook een stuk zuiniger dan hogere snelheid op de snelweg.
Er zijn 4 standen ECO+, ECO, NORMAAL, en SPORT. Ik rijd meestal in de ECO stand, en schakel op de snelweg naar de SPORT-stand, omdat het stuur dan iets zwaarder stuurt. De verschillende standen passen automatisch al het energieverbruik aan zoals, vermogen, verwarming/airco, Km/u begrenzer, regeneratie, enz. Uiteraard is dit wel handmatig aan te passen, tot je de modus weer wijzigt.
De accu houd zich prima, en ik merk niet dat de actieradius hard achteruit gaat. Ik hoor wel klachten van ander-merk elektrische rijders dat hun actieradius hard achteruit is gegaan. Zuinig rijden in de zomer is nog steeds rond de 440 Km. Ik laad wel meestal tot 90%, wat ik kan instellen.
De navigatie blijf ik een enorm minpunt vinden. De standaard navigatie loopt altijd enorm achter. Android-auto werkt niet samen met de HUD (Head Up Display), en is (nog) niet draadloos. De laatste tijd merk ik dat de connector begint te haperen door het steeds aansluiten van het kabeltje.
Minpuntjes tot nu toe:
- Mag geen aanhanger trekken.
- Standaard navigatie loopt altijd achter, Android Auto (nog) niet draadloos, en werkt niet met HUD.
- Geheugen elektrische stoelen zou fijn zijn als je met meerdere mensen rijd.
Pluspunten:
+ De accu blijft zijn vermogen goed houden.
+ De auto is lichter dan de meeste andere elektrische auto's.
+ De auto is behoorlijk vlot!
+ Kia heeft de garantie verhoogd naar 10 jaar (of 150.000Km), mits dealer onderhouden.
Kortom ben ik nog steeds héél tevreden over de Soul. Ik zou dezelfde auto wéér kopen, liefst met de mogelijkheid om een aanhanger te mogen trekken. Of een Kia Niro met dezelfde opties.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.