Kia e-Soul 64kWh ExecutiveLine (2020)
autoreview
Signalement
Uitvoering | e-Soul 64kWh ExecutiveLine |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2020 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand bij aanschaf | 1 km |
KM-stand laatst | 500 km |
Eén week in het bezit de Kia E-Soul
- 500 km
Eind januari bestelt, inmiddels één week in het bezit, de Kia E-Soul. Had liever nog geen waarderingen gegeven, is het nog erg vroeg voor, maar kwam hier niet onderuit om de eerste ervaringen te kunnen beschrijven.
Er zijn nog niet veel reviews van de Kia E-Soul, vandaar dat ik deze schrijf. Mijn vorige auto was een Mitsubishi Outlander en is dus een belangrijke referentiepunt om de Kia mee te vergelijken. Daarvoor ondermeer een Skoda Superb gereden en een Fiat Multipla.
Ik wilde graag elektrisch gaan rijden. Heb hiervoor onder meer gekeken naar de Kia Niro, naar de Kona en Nissan Leaf. De Nissan vond ik qua vormgeving het mooist van buiten, maar hiervan waren de prestaties het minst als je de diverse tests mag geloven, de Kona vond ikzelf niet zo mooi van binnen. Heb proef gereden in de Niro en de Soul. De zitpositie van de Soul lijkt mij iets hoger dan de Niro. Een hoge positie was ik vanuit de Outlander gewend, en wilde ik graag zo goed mogelijk behouden. Daarnaast vond ik de Soul zowel van binnen als van buiten leuker.
Het feit dat de Soul iets minder bagageruimte biedt nam ik op de koop toe.
Dan het interieur van de Soul. Stoelen zitten prima, en goed te verstellen. Alleen jammer dat er geen geheugen op de stoelen zit. Als een ander gezinslid erin heeft gereden, is het toch weer even zoeken naar de positie.
Tweede punt wat negatief opvalt, is het feit dat de klep niet elektrisch en op afstand te bedienen valt. Van een auto in deze prijsklasse mag je dat wel verwachten.
Het hele multimediasysteem is een verademing. Een mooi 10 inch scherm, reageert snel op elke aanraking en goed in te stellen naar de persoonlijke wensen.
Sowieso een fijn en overzichtelijke cockpit.
Met deze warme dagen is de optie van stoelventilatie/verkoeling overigens heerlijk.
Dan de 1e rij indrukken. Auto stuurt soepel, en ligt strakker op de weg en in de bochten dan de Outlander. De Kia is wel wat stugger geveerd wat bij de verkeersdrempels opvalt. Optrekken gaat erg snel. De auto kent vier verschillende rijmodussen. In de normale rijmodus trekt de auto al zeer snel op als het pedaal wordt ingetrapt. In de sportmodus is de auto zelfs wat slecht onder controle te houden bij de 1e meters zoveel power komt er los. Het altijd direct beschikbaar hebben van zoveel koppel is overigens wel ideaal bij een snelle inhaalmanoeuvre.
Alle moderne rijsystemen die er te verzinnen zijn, zitten op de Kia. Met de Lane Keep Assist houdt de Kia zichzelf binnen de lijnen. Heb niet eerder met zo'n systeem gereden, maar heb het gevoel dat hij een beetje "zwabbert" tussen de lijnen. Moet dit nog verder ervaren op wat langere tochten.
Met de adaptieve cruisecontrol is het prettig rijden. Dan kun je de rechtervoet wat rust geven.
Het HUB schermpje is een fijne aanvulling. Je ziet hoe hard je rijdt en hoe hard je eigenlijk mag rijden. Ook navigatie commando's geeft hij weer. Dankzij dit schermpje heb je sneller/meer overzicht.
De Outlander was een bijzonder stille auto. De Kia is dat ook, maar de banden afrol geluiden zijn wel meer hoorbaar. Waar de Outlander echter nog hoog in de toeren kon schieten en daardoor lawaai maakte bij het geven van veel gas, is dat met de elektromotor geenszins het geval. Die blijft altijd stil.
De grootste concessie die ik heb moeten doen is de binnenruimte. Deze is beduidend kleiner in de Kia. De binnenruimte is prima voor vier personen, de bagageruimte houdt niet over. Met een dakkoffer is er echter het nodige te winnen, maar wat een dakkoffer doet met bereik heb ik geen idee van.
Over het bereik gesproken, de Kia kent een actieradius van 452 km. Heb hem na 170km nog te gaan op de oplader gezet. Had er toen inmiddels 283km mee gereden. Dat belooft veel goeds. Maar de toekomst moet gaan uitwijzen wat langere snelweg ritten doen met de actieradius.
Kortom, ben vooralsnog blij met de keuze en de auto. Ik zal na een half jaar de review updaten. Als er vragen zijn, meld het dan in de comments.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.