Kia Ceed SW 1.6 GDI Business Pack (2013)

autoreview

Kia Cee'd SW
Kia Ceed SWKia Ceed SWKia Ceed SWKia Cee'd SWKia Cee'd SWKia Ceed SWKia Ceed SWKia Ceed SWKia Ceed SWKia Ceed SWKia Ceed SWKia Ceed SWKia Ceed SWKia Ceed SWKia Ceed SWKia Ceed SWKia Ceed SWKia Ceed SWKia Ceed SWKia Ceed SWKia Ceed SWKia Ceed SWKia Ceed SWKia Ceed SWKia Ceed SWKia Ceed SWKia CeedKia CeedKia CeedKia CeedKia CeedKia CeedKia CeedKia CeedKia Ceed SWKia Ceed SW

Signalement

UitvoeringCeed SW 1.6 GDI Business Pack
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2013
Jaar van aanschaf2013
KM-stand laatst103.000 km
Lezerswaardering: 89%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Kia Cee'd SW Business Edition Sand Track review

  • 600 km

Onlangs heb ik mijn nieuwe Cee’d SW Business Edition (kleur Sand Track) bij de dealer kunnen ophalen. Ik heb de auto via Internet gekocht. (Ik zal hiervoor bij naam geen reclame maken, maar mij scheelde het 14% t.o.v. de catalogusprijs + opties, zeker de moeite waard dus.)

Ik heb de auto nu anderhalve week en hij bevalt prima. Ik ben nog bezig met het inrijden (tussen de 2K en 4K toeren houden en wisselende toeren rijden), dus ik kan nog weinig zeggen over het verbruik. Momenteel is dat met 7.3/100 nog niet heel denderend, maar ik verwacht hier nadat de auto ingereden is nog wel richting de 6.6/100 te kunnen gaan. Heel zuinig gaat het niet worden, maar dat wist ik van tevoren.

Wat heb ik nog meer overwogen?

Ford Focus: ook een prima auto, maar ik koop particulier en ik heb er persoonlijk niet veel vertrouwen in dat zo’n 1.0 met turbo na 6/7 jaar ook nog betrouwbaar is. (Let op: dit is geen feit, maar puur een gevoel!) Verder vind ik de auto van binnen minder mooi en vind ik altijd dat een Focus wat “zenuwachtig” rijdt (ik rijd ze regelmatig als huurauto op vakantie.) Het stuurt inderdaad scherp en je kunt er goed hard mee door een bocht, maar ik was op zoek naar een comfortabele familieauto en geen scheurijzer.

Opel Astra ST: mooie (mooiere?) auto, maar een beetje zwaar. Ook een goede keus verder. Als ze 4/5 jaar garantie boden had ik nog getwijfeld.

Hyundai i30: technisch grotendeels dezelfde auto, maar ik vind hem minder mooi. Is interessant als je wat meer kilometers verwacht te maken, want de garantie is 5 jaar (ipv 7 jaar bij de Kia), maar dan wel met onbeperkte kilometers. (De Kia is 7 jaar of 150000km.)

Skoda Octavia: ik heb met de nieuwe hatchback gereden (en ook met de Rapid.) Ik vond het interieur van beide auto’s niet mooi (zwarte badkuip.) Verder rijdt de Octavia op zich best goed, maar hij had de onhebbelijke trek om heel hard te dreunen op drempels en onregelmatig wegdek. Het leek dan wel of er continu zo’n “petjes” boombox achterin de auto lag te dreunen en het viel niet alleen mij op, maar ook mijn medepassagiers. Zelfs de verkoper gaf het toe en hij zei dat het aan de “torsie ophanging” aan de achterkant lag (in combinatie met de grote kofferruimte als klankkast..) Het oude model zou dit niet hebben. Buiten dit was de laadruimte wel enorm. Ook in de Rapid, maar die reed helemaal dramatisch stuiterend aan de achterkant. De verkoper gaf aan dat hij met een paar honderd kilo in de (enorme) kofferbak wel goed rijdt, maar ja… Het verschrikkelijke gedreun was hier nog erger dan bij de Octavia. Totaal geen geschikte auto voor mij dus. (Ik vind het overigens wel heel gek dat je in de diverse reviews van deze auto’s hierover helemaal niets terugleest, vandaar dat ik het hier expliciet noem.)

Verder heb ik nog hybrides overwogen (Auris e.d.), maar die mogen niets of bijna niets trekken, dus dat was voor mij geen optie. Daarnaast vind ik een gewone Golf wel mooi, maar de station variant weer niet. En daar kwamen de drama verhalen over de slechte TSI motoren nog eens bij (plus coulance gezeur), en daar heb ik als particuliere koper helemaal geen zin in.

Ik ben toen gaan kijken bij Kia (een paar jaar geleden had ik je niet geloofd als je had gezegd dat ik Kia zou gaan rijden.) Ik vond het interieur meteen mooi en de auto is vanaf de business uitvoering ook heel compleet. Het rijden was ook een verademing t.o.v. met name de Skoda’s. De auto is wat meer richting het comfortabele afgesteld, maar je kunt er best redelijk stevig een bocht mee door. Misschien niet zo strak als met de Focus, maar voor mij meer dan genoeg. Op verkeersdrempels voelt de auto zelfs een beetje “Frans” aan.

Het stuur is instelbaar tussen normaal, comfort en sportief. Dit maakt best wel verschil in het rijden, maar ik betrap me erop dat ik toch vaak in normaal blijf hangen en alleen op de snelweg soms overschakel op sportief. De comfortstand is dusdanig licht, dat je wel heel weinig kracht in je armen moet hebben om dat echt nuttig toe te passen.

De Kia heeft geen turbo (kan dus ook niet kapot.. ;-) ) en dat maakt het rijden wat lomer vind ik. Op zich is dit goed voor het verbruik, want je moet flink doortrekken wil je de 135 paarden wakker maken en dat doe je niet zo snel. . Zoek je echter een auto met een turbo-duw in je rug, dan is deze niet zo geschikt (het scheelt je aan de andere kant ook wel het turbo verbruik natuurlijk..)
Toch heeft het blokje geen moeite om laag in de toeren te rijden en de schakelindicator geeft dit ook aan. Op de snelweg rijd je met de 6 bak lekker laag in de toeren en dat gaat heel rustig. Eigenlijk hoor je alleen de banden.

De zitpositie in de Kia is prima. Je kunt het stuur traploos in de hoogte en diepte verstellen en dat werkt heel goed. Ik ben zelf 1.85 en ik kan prima achter mezelf zitten. Met een Family Fix voor de Maxi Cosi gaat het echter maar net. Die duwt dan al een klein beetje tegen de voorstoel aan, omdat de Maxi Cosi door de Family Fix zo verhoogd wordt (precies daar waar de voorstoel het meeste naar achteren komt.) Ik zit daardoor iets rechterop dan ik normaal zou instellen en dat is op zich geen probleem, maar toch een minpuntje, zeker als je langer dan 1.85 bent. (Of je zet de Maxi Cosi natuurlijk gewoon achter de passagiersstoel…)

De stoelen zijn stevig en niet al te diep. Ze zitten wel lekker, maar het is geen BMW stoel waar je helemaal “in” zit. Wel fijn is de standaard (op deze uitvoering) elektrisch verstelbare lendensteun. Deze werkt prima en is zeker bij lange ritten een aanwinst.

De bak schakelt lekker soepel en best wel trefzeker. Ik moet alleen nog een beetje wennen aan de 6 (kom uit een 5 bak) en ga er soms nog wat houterig naar toe en vanaf. Vooral bij het terugschakelen heb ik soms nog de neiging om terug naar 5 te gaan als ik de 3 wil hebben, maar dat is gewoon nog ff wennen.

De achteruit gaat ook prima en zonder morren en dan schakelt de achteruitrijcamera in. Dat werkt in combinatie met sensoren heel fijn en je hebt het ook wel nodig, want het zicht naar achteren is bepaald niet denderend.
Daarbij komt dat het nog lastig is om de auto recht te zetten als je hem achteruit inparkeert. Sta je recht voor je gevoel, dan blijkt te auto scheef te staan als je uitstapt. En wanneer je ervan overtuigd bent dat je scheef staat, dan blijk je juist kaarsrecht te staan. Ik denk dat dit komt omdat het dashboard naar de bestuurder gericht staat, waardoor je referentiekader voor “recht” niet meer klopt. Ook zie je de neus van de auto niet, dus dat geeft je ook al geen hint.
Overigens is dit vrij eenvoudig op te lossen door gebruik te maken van de lijnen van de achteruitrijcamera. Dan komt het altijd goed (en verder gewoon ff wennen denk ik.)

Bij het gewone rijden is het zicht echter weer prima. De mini-ruitjes in de A stijl zijn daarbij een leuk detail die het ook nog wat ruimtelijker maken. Ook de automatisch dimmende binnenspiegel en de buitenspiegels met bolling voor de dode hoek voldoen prima. Een leuk detail is verder dat je net boven de binnenspiegel een enorm handig uitklapvakje hebt voor je zonnebril. Heeft dat ding eindelijk ook eens een vaste plek!

Ik had nog niet eerder gereden met een auto met start-stop systeem. Dit went op zich snel, maar ik had er soms nog wel ruzie mee. Dan wilde ik wegrijden bij een verkeerslicht en dan startte hij niet, mega irritant, want dan moet je alsnog de auto handmatig starten. Ik heb er over gebeld met de dealer en hij gaf aan dat dit niet hoort en dat als het probleem zich voor bleef doen, ik dan terug moest komen. Ik ben toen eens gaan experimenteren en ik kwam erachter dat het aan mezelf lag. Ik gooi namelijk bijna op hetzelfde moment de auto in de versnelling als dat ik de koppeling intrap. Ik raak in deze timing dus soms het veiligheidssysteem, dat voorkomt dat de auto start als hij in de versnelling staat. (Hij start namelijk vanzelf als hij in zijn vrij staat als de accu onder de 80% komt, dat heb ik tot mijn verbazing ook al een keer meegemaakt. Vreemde sensatie!)
Sinds ik erop let, om eerst de koppeling in te trappen en niet meteen in dezelfde beweging de auto in z’n 1 te gooien, gaat het weer prima en heb ik geen problemen meer ervaren. Hierdoor gebruik ik het systeem echter liever niet als ik vooraan in de rij sta bij drukke kruisingen/verkeerslichten. Ik vind het dan te traag en kan me voorstellen dat het anderen kan ergeren.

De kofferbak is ook een sterk punt van deze auto. Naast de grote beschikbare ruimte is er heel goed nagedacht over allerlei opbergmogelijkheden, maar ook over het tegengaan van schuiven van lading die los in de grote bak ligt. Hiervoor is er een traploos instelbare balk gemaakt, die over rails kan schuiven. Je kunt hiermee heel gemakkelijk losliggende lading zekeren. Verder zit het scharnierpunt van de laaddeur vrij ver in het dak, waardoor je gemakkelijk een grote toegang hebt tot de bak. Handig met het inladen van een kinderwagen..

Een laatste punt wat ik nog wil noemen is het LCD-scherm en de media mogelijkheden. Het aanraakscherm is lekker groot en goed af te lezen. De navigatie werkt vooralsnog ook prima, zolang je wegblijft van de kortste route (dan maakt ie onmogelijke keuzes.) Het bellen met bluetooth werkt ook prima en is voor beide gesprekspartners goed te verstaan. Je kunt ook eenvoudig muziek vanaf je telefoon streamen.
Het handigste is echter om gewoon een USB stick in de USB aansluiting te stoppen. Het systeem leest deze snel in en je kunt via het scherm (of de knoppen op je stuur) eenvoudig door de songs heen bladeren. Dit werkt echt super en ik begrijp niet dat de dealer dit niet standaard in de showroom laat zien met een voorbeeldstick. Ik kan niet vinden wat de maximale grootte is die gebruikt kan worden, maar een 8GB pakt ie prima. Ik heb een 64GB stick besteld voor op vakantie, maar die is nog niet binnen. Ik laat hier nog wel weten of de Kia deze ook pakt.

Samenvattend kom ik tot de volgende plus en minpunten:

Plus
Heel compleet
Comfortabel en geluidsarm
Veel ruimte en veel opbergruimte (handige vakjes)
Mooi dashboard
Handige media mogelijkheden (Mp3 USB stick.)
Goede prijsstelling, veel waar voor je geld
7 jaar garantie (moet wel dealeronderhouden zijn.)

Min
Zicht naar achteren (plus neiging tot scheef parkeren)
Niet heel fel (geen turbo)
Familyfix met Maxi Cosi gaat maar net achter bestuurder van 1.85m
Merkuitstraling is minder (zal over een paar jaar wel veranderd zijn)
Geen leasetopper (want geen 14% bijtellingsmodel)

USB stick

  • 800 km

Hier een hele korte update over de USB stick. Ik heb de 64GB stick binnen en helemaal volgezet met muziek. De Cee'd pakt hem zonder problemen en supersnel. Aanrader voor deze auto!

Op vakantie geweest

  • 5.000 km

Hier weer een update met 5000 km op de klok.
Ik ben met de auto op vakantie geweest naar Zuid Frankrijk. Na wat langere stukken rijden leer je een auto altijd wat beter kennen, vandaar dat ik weer wat te melden heb. Voornamelijk positieve punten gelukkig, maar ook wat aanmerkingen.

Zo is bijvoorbeeld het navigatiesysteem niet denderend te noemen. Ik verwacht bij een nieuwe auto dat de kaarten up to date zijn. Op vakantie maak ik altijd veel gebruik van het systeem en het stoorde me echt dat de kaarten behoorlijk verouderd zijn. Gevoelsmatig scoort mijn TomTom van 5 jaar oud nog beter dan dit systeem. Rotondes, afslagen en soms hele wegen zijn niet bekend (Benelux en Frankrijk), onbegrijpelijk voor een nieuw systeem. Ik ga daar ook zeker nog over reclameren bij de dealer.

Met de auto valt heerlijk te cruisen over de Franse tolwegen, ook op hogere snelheden van 150/160 gaat dit prima en stil. De cruise control werkt perfect en is handig te plussen en minnen als er wat minder constant rijdende mensen voor je rijden. Verder viel me op dat de auto vanaf de grens met België (jaja, België..) veel stiller is op de snelweg. Niet overal, want je hebt echt dramatisch slechte stukken asfalt in België, vooral in Wallonië, maar dat wat gruizige schraperige bandengeluid wat je op het Nederlandse ZOAB hebt, wordt gelijk een stuk minder. Vooral op de Franse tolwegen is het een verademing. Ik heb het met 2 smartphones nagemeten en deze bevestigen het beeld. Met 120km op de Franse tolweg (bijv. A7) heb ik 65DbA gemeten, waar dit in Nederland bijvoorbeeld 73DbA is op de A27 tussen Breda en Utrecht (waarbij 3DbA staat voor een verdubbeling van het geluid.) Volgens mij moet Rijkswaterstaat eens bij de Fransen gaan koekeloeren voor stil asfalt.. Wat een verademing, want je kunt door de verder zeer stille Cee’d met gemak 150/160 cruisen en toch stiller rijden dan in Nederland met 120.. (Ik heb wel de als stiller bekende Dunlop Sport Blueresponse banden erop zitten, i.p.v. de standaard banden.)

Iemand enig idee waarom de Fransen dat beter voor elkaar hebben? Ik moet wel zeggen dat ik gisteren een nieuw stuk asfalt op de A28 bij Leusden aantrof wat de Franse stilte goed benadert. Gaat dit spul overal uitgerold worden in Nederland?

Ik heb de Cee’d ook nog even op zijn staart getrapt en op de teller 200km/u aangetikt. Toch mooi voor een 1.6 bij een dergelijk zware auto. Je moet echter lang wachten voordat die snelheid bereikt is, maar tot 180km/u gaat het heel vlot.

Qua verbruik begint de Cee’d bij een wat vlottere rijstijl wel te zuipen, maar dat is niet representatief voor de auto. Ik ben het verbruik nu pas aan het tracken, want dat is gedurende de eerste paar duizend kilometer door het inrijden/inslijten, vaak nog niet bepalend voor het verdere verbruik. Met flink doorrijden zit ik op 7.7l/100km, maar ik probeer nu een tank juist heel rustig te rijden en daarbij heb ik al over een paar honderd kilometer 5.7l/100km gemiddeld gehaald. In de toekomst zal ik het scherper meten, maar het valt me wel op dat de boordcomputer het verbruik wel te rooskleurig weergeeft ten opzichte van zelf narekenen aan de pomp. Jammer dat dit niet spot on is.

Iets anders wat me opviel is dat de Cee’d iets meer last heeft van zijwind dan ik had gedacht. Voor m’n gevoel moet ik wat meer corrigeren dan bij auto’s van vergelijkbaar formaat, maar het is niet heel nadrukkelijk.

De climate control werkt super en heeft geen enkele moeite om buitentemperaturen van 35 graden de baas te zijn. Hij start ook snel op en al na een paar kilometer rijden heb je een oven van een auto (na parkeren in de zon) afgekoeld naar een behaaglijke temperatuur. Uiteraard kost dit wel wat in het verbruik, waarbij je afhankelijk van de buitentemperatuur gemakkelijk een litertje per 100km bij het verbruik kunt optellen.

Het start-stop systeem doet zijn werk (sinds ik rekening houd met de volgordelijkheid) ook prima. Ik heb niet 1 keer meer het probleem gehad dat hij niet startte.

Onder de streep kom ik nog steeds uit op een prima rijdende auto voor een scherpe prijs. Ik ga nog wel ff achter die verouderde kaarten van de navi aan…
Als me nog iets te binnen schiet geef ik weer een update over de auto.

De eerste beurt nadert

  • 17.400 km

Zo, hier weer eens een korte update over de Cee’d. Ik heb er nu ruim 17000 km opzitten en de auto bevalt me nog steeds prima. Natuurlijk zijn er minpuntjes, die je altijd pas opvallen nadat je langere tijd met een auto rijdt. Buiten de eerder genoemde zaken hierboven gaat het dan om de volgende kritiekpuntjes:

- De auto ligt voor een station behoorlijk laag. Ik reed dit weekend met 5 volwassenen over een verkeersdrempel en schraapte toch de onderkant langs zo’n kreng, terwijl ik best rustig reed. De hatchback ligt om mij onverklaarbare redenen ook hoger dan de station. Heel erg vreemd, want welke auto koop je nu voor zijn ladingscapaciteit…?
- De automatische ontwaseming kan irritant zijn. Als je namelijk zelf heel even de airco aanzet, dan is het vocht binnen een minuut allemaal verdwenen. Dan springt echter de automatische ontwaseming als spuit 11 nog een keer aan, die het je vervolgens onmogelijk maakt om de airco weer uit te zetten. Heel irritant. Mijn workaround is dan om de temperatuur op handmatig helemaal naar “Lo” te draaien, dan kun je de airco handmatig weer uitzetten, dan de temperatuur weer terug en dan springt hij weer terug op de automatische ontwaseming.
- Als je je route plant, maar je hebt nog niet op “start route” gedrukt, dan ben je deze weer kwijt als je je auto start. Gelukkig staat hij dan wel als laatst gereden route in het geheugen, dus je kunt hem wel zo weer aftrappen.
- De ramen achter kun je openen, maar dit doe ik nooit boven de 40km/u want dan begint er een soort hele lage basdreun te ontstaan die vanaf de 60km/u al zeer hinderlijk wordt. Met de ramen aan de voorkant heb ik dit probleem niet.

Daarnaast heb ik geleerd hoe ik zuinig met deze auto kan rijden. De auto is heel zuinig als je je beperkt tot 100-110 rijden op de cruise. Ik heb zo een meting gedaan over 250km snelweg, waarbij ik 5.0/100km gehaald heb. Als je daarnaast bij het stadsverkeer bij 1500 toeren opschakelt (jaja, net voorbij het “bokmoment” van de motor) en dus effectief in de stad in zijn 6 rijdt, dan kun je met uitrollen, hard door de bochten en het start stop systeem, gemiddeld 1 op 18 rijden met deze auto. Natuurlijk doe je dit niet continu, maar als je je al een beetje aan de principes houdt en het is niet te koud, dan is 1 op 16 gemiddeld goed te doen.
Daarnaast is het ook wel eens lekker om hem in de toeren te jagen en dan wil de auto ook nog best vooruit. Je zit dan wel op minimaal 5000 toeren voordat er echt iets wakker begint te worden, want laag in de toeren rijdt de auto behoorlijk gezapig.

Voor mij blijft de conclusie dat het een fijne, vertrouwenswekkende auto is, voor een scherpe prijs.

Productiefout en garantie

  • 90.000 km

Zo, weer even de tijd gevonden voor een korte update (90.000km) Ik heb het volgende probleem (productiefout) nog nergens kunnen terugvinden op Internet, vandaar dat ik het hier post, ook al is het voorval alweer een tijdje geleden.

Afgelopen zomer waren we met de Ceed op vakantie in Frankrijk. Ik merkte dat na lange stukken rijden de koppeling extra leek te slippen bij het optrekken. Bijvoorbeeld na de tolpoortjes. Eerst dacht ik dat het aan mij lag, maar gedurende de vakantie werd dit gedrag steeds sterker, totdat de kracht van de motor de kracht van de koppeling begon te overwinnen. Het gebeurde alleen na lange ritten of rijden in de bergen. Met een koude auto was alles normaal.

Op een gegeven moment, na een lange toerrit in de bergen, kon ik nog maar 100 rijden op de snelweg, omdat hij anders door de koppeling heen slipte. Kia assistance gebeld en die verwezen me naar een Franse Kia garage. Daar aangekomen met wat moeite in mijn beste Frans de situatie uitgelegd. De vriendelijke en geduldige monteur gaf aan dat hij dit probleem kende van dit type auto. Het zou liggen aan een lekkende keerring van de ingaande as van de koppeling naar de versnellingsbak. Hierdoor komt er soms een kleine hoeveelheid versnellingsbakolie in de (droge) koppeling terecht, die daardoor vet slaat. En als eerste gaat slippen bij zwaardere belastingen (warmte van lange ritten of rijden in de bergen of met caravan.) Hij liet me de plaats zien waar olie lekte toen de auto op de brug stond.

Het probleem was bekend bij hem en hij gaf aan dat het typisch was voor auto's uit deze serie en dat het in latere (series?) modellen opgelost was. Hij had alleen geen tijd om het te maken, want het was 1 dag voordat alle Fransen met vakantie gingen en de garage ging dicht. (Het zou hem 2 dagen kosten aan werk en hij zou eerst ook nog de onderdelen moeten regelen.) Hij gaf echter aan dat we er zonder problemen (rustig) mee naar huis konden rijden en het dan bij de eigen dealer konden laten herstellen.

Zo gezegd, zo gedaan. We zijn ermee naar huis gekomen, maar wel af en toe met "het zweet in de naad." We moesten vaak pauzes nemen om de overbrenging af te laten koelen. Rijden op de cruise control was niet mogelijk, want die sprong eruit bij heuvelop, waarbij ik als een slak met de vrachtauto's mee moest. Niet heel fijn met een gezin met kinderen van 2 en 4. (Ben nog nooit zo moe geweest van een stuk rijden.)

Meteen de volgende dag de auto naar de dealer gebracht. Daar hebben ze hem gemaakt wat inderdaad enkele dagen kostte. Volgens de dealer ging het (als ik het goed onthouden heb) om een lichte onbalans in de (ingaande) prise as van de koppeling naar de versnellingsbak. Daardoor komen er trillingen in de as bij bepaalde toerentallen. Dit leidt tot belasting van het lager en de keerring, waarbij er dus olie in het koppelingshuis kan zweten en deze vet slaat.

Uiteindelijk zijn de prise as, de lagers en de keerringen, de koppelingsplaten en de drukgroep onder garantie gemaakt. Ik kreeg wel eerst de vraag van de dealer of ook het lager en de drukgroep van de koppeling vervangen moest worden. Hun advies was om dit te doen. Ik heb daarop ja gezegd. De rekening ervoor heb ik echter geweigerd. Op de Kia site staat namelijk dat bij het vervangen van de koppelingsplaten, altijd ook het lager en de drukgroep vervangen moeten worden. Als dus door een productiefout (garantie) de koppelingsplaten vervangen moeten worden, dan geldt natuurlijk ook de garantie voor de verplichte vervolgstappen volgens de eigen Kia onderhoudsindicatie. Dit heb ik zo gemeld aan de garage en die zouden het opnemen met Kia. Nooit meer iets van gehoord of betaald.

Het probleem is dus verholpen onder garantie. Wel schakelt sindsdien de auto lastiger/hakeriger naar de 3e versnelling. Volgens de dealer moest dit in de loop van de tijd verbeteren. Ik ben nu ruim een half jaar verder en het klopt wel een beetje. Het probleem is wel iets minder geworden, maar zeker niet helemaal weg. Dat is dus wel een nadeel aan de productiefout.

Verder heb ik weinig problemen met de auto. Ik vind de prijs-kwaliteit verhouding nog steeds heel goed. De garantie is mij ook goed bevallen (al moet je zelf dus wel scherp blijven, zie boven.) Ik heb er 2 keer gebruik van gemaakt (de gasveren van de kofferbak zijn ook vervangen onder garantie.)

Oja, het ISG blijft waardeloos op deze auto. Het systeem is gewoon onderbemeten ofzo. Het is echt een uitzondering dat het wel werkt. De dealer doet er niks mee, behalve de accu opladen tijdens beurten als ik daarom vraag.

Ik ben benieuwd of anderen ook deze productiefout hebben gehad en hoe deze afgehandeld is. En ook hoe het schakelen daarna bevalt. Laat maar weten in de reacties. Bedankt.

Inhouden en schokkerig rijden

  • 103.000 km

Zo, weer eens een update over de auto. Helaas kreeg deze onlangs te maken met een probleem dat de dealer maar moeizaam opgelost kreeg.

Rond de 3000 toeren begon de auto schokkerig te rijden. Het was dan net of de bestuurder afwisselend gas/geen-gas gaf. Vooral op de snelweg bij lange ritten was dat zeer vervelend rijden.
Ik kon het tegengaan door de cruise control erop te zetten. Daarmee was het schokken weg en reed de auto ogenschijnlijk weer normaal. Het is alleen natuurlijk geen doen om altijd maar de cruise erop te houden, vooral bij druk verkeer.

De auto is er drie keer voor bij de dealer geweest. De eerste keer was het relaas dat het aan de brandstof lag, omdat ik regelmatig in Duitsland tank. Ik kreeg een flesje reiniger mee. Dit hielp uiteraard niets (waarom zou het dan weg zijn met de cruise control?)

De tweede keer heeft de auto lang bij de dealer gestaan. Uiteindelijk bleek dat de katalysator kapot was. Deze moest eerst onder garantie besteld worden via Kia Nederland en daarom moest ik een derde afspraak maken.

Bij de derde keer (nadat dus de nieuwe kat geplaatst was) bleek het probleem nog niet opgelost te zijn. De monteurs hebben er een hele week aan getest en uiteindelijk bleek de echte oorzaak een slechte stekkerverbinding naar de injectoren te zijn. Hierdoor ging de zaak denderen en is uiteindelijk ook de katalysator kapot gegaan.

De dealer heeft de fout in de Kia kennisbank opgeslagen, maar het leek me een goed plan om dit hier te posten om andere rijders ervan op de hoogte te stellen. Misschien scheelt het iemand wel lang zoeken naar een oplossing.

Alles is onder garantie verholpen en de auto rijdt nu weer prima. Eigenlijk zelfs beter dan voorheen, omdat hij nu ook soepeler optrekt, waar hij voorheen nog wel wat wilde bokken. Waarschijnlijk door hetzelfde probleem.

PRIVATE LEASE Kia Ceed

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (20)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.