Kia Ceed SW 1.0 T-GDI 120pk GT-Line (2017)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Ceed SW 1.0 T-GDI 120pk GT-Line |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2017 |
Jaar van aanschaf | 2017 |
KM-stand bij aanschaf | 5 km |
KM-stand laatst | 67.306 km |
Ervaringen na een maand
- 2.200 km
Op 3 januari 2017 heb ik mijn nieuwe Kia C 'eed 1.0 T-GDI GT Line opgehaald bij de dealer. Inmiddels rijd ik een maand in de auto en had niet verwacht al een review te kunnen schrijven na zo'n korte tijd. Echter vallen een aantal dingen me op. Volgens mij is dit overigens ook de 1e review op Autoweek van een C'eed met een 1.0 turbo motor.
De eerste ervaringen met de auto.
Na een maand gecombineerd rijden op snelweg en in de stad valt mij het volgende op. In de stad vind ik de auto wast onrustig. Als je optrek rijdt de auto weg zonder de turbo. Als even later de turbo erbij komt krijgt de auto een soort duwtje waardoor rustig vloeiend optrekken lastig is. Gelukkig baart oefening kunst. Inmiddels na een aantal stadsritten de auto aardig leren kennen. Gedoceerd gas geven doet wonderen. Wel door de turbo trekt de auto snel op. Je leert de turbo waarderen. Op de snelweg rijdt de auto perfect. Hij ligt goed op de weg, en mede door de in kracht te verstellen stuurbekrachtiging (ik zet hem op zwaarste stand) heb je het gevoel de auto goed onder controle te hebben. Mijn vorige auto, een Hyundai I40 was 165 kg zwaarder dan deze Kia, maar voelde doordat hij wel erg licht stuurde toch minder prettig aan.
Na een eerste tank te hebben leeg gereden ligt het verbruik op 6,9 l/100 km. Dit valt me toch enigszins tegen, maar goed de auto is nieuw en het zal in de toekomst wel omlaag gaan. Mijn Hyundai met 1.6 motor die 1370 kg woog had ook een verbruik van 6,9 l/100 km (zie mijn verbruiksmonitor van de Hyundai onder mijn andere review). Fabrieksopgave was 6,0 l/100 km en lag daarmee maar 0,9 l/100 km hoger dan opgave. Nu rijd ik ook 6,9 l/100 km waarbij Kia een fabrieksopgave doet van 5,2 l/100 km. Een verschil dus van 1,7 l/100 km. Ben benieuwd wat het gemiddelde straks na 10.000 km zal zijn. Inmiddels 3x getankt met de laatste tank 5,5 l/100 km. Gemiddeld na 3x tanken 6,3 l/100 km verbruikt. Alleszins acceptabel.
Ergonomie. Als je in de auto zit vallen een aantal dingen in negatieve zin op:
- De originele Kia vloermat is raar in vorm gesneden, waardoor je altijd met de hak van je schoen op het randje van de mat zit bij het gaspedaal. Dit rijdt niet prettig. Je hebt het idee je voet niet lekker te kunnen plaatsen.
- Het knopje voor de stuurwielverwarming zit links onder het stuur en is niet te zien als je in de auto zit. Je moet helemaal naar omlaag langs het stuur kijken om te zoeken waar dat knopje zich bevindt. Logischer was geweest als men het in het midden het geplaatst bij de knoppen voor de stoelverwarming....alle verwarming bij elkaar.
Audi/navigatie
Het scherm van de audio/navigatie zit vrij laag. Je moet (ik zeker want ik ben vrij lang) naar beneden kijken om het scherm te kunnen aflezen. Gelukkig kan je met de boordcomputer de navigatie ook in beperkte mate op de klokken bij het stuurwiel laten tonen. Zeker een aanrader.
Algemene indruk van de auto is verder louter positief. De auto rijdt heerlijk, er zitten goede harde sportstoelen in en het onderstel van de GT Line is ook wat stugger afgeveerd, waar ik persoonlijk wel van houd.
Tot zover wat 1e bevindingen. Ik zal ook, net als van mijn vorige auto, weer een verbruiksreview plaatsen. Misschien dat aspirant kopers hier wat aan hebben.
Over een maand of 4/5 wanneer ik de 10.000 km grens heb gepasseerd, zal ik de review bijwerken/aanvullen.
3 maanden en 6250 km.
- 6.200 km
Ik heb de Kia nu 3 maanden en inmiddels de nodige kilometers afgelegd.
Het rijden met de turbo was in het begin even wennen met optrekken maar dat is inderdaad gewoon even wennen. Ik vind de 1.0 turbo een heerlijke motor. Vooral op de snelweg zoeft hij over het asfalt en is verrassend stil. Bij het optrekken is de motor wel gehorig en merk je dat het een 3 cilinder is. Ik ervaar dit overigens niet als hinderlijk, integendeel het geeft de auto juist een sportief geluid .
Het verbruik is ook een stuk omlaag gegaan ten opzichte van mijn 1e review. Winter afgelopen en motortje ingereden. Ik rijd veel snelweg en af en toe stadskilometers. Bij een combinatie van files en stadsverkeer zit ik rond de 6,5 l /100 km. Als ik met mijn tank vrij fileloos kan rijden kom ik tussen de 5,4 en 5,7 l/100 uit.
In tegenstelling tot de "oude" 1.6 is deze motor veel gretiger. Qua verbruik zul je denk ik niet veel winnen ten opzichte van de 1.6. Wat je er voor terugkrijgt? Een fijnere en beter op het gas reagerende motor.
Wordt vervolgd na 1e onderhoudsbeurt.
Wat een fijne auto
- 12.019 km
Ik heb de auto nu een half jaar en inmiddels 12.000 km afgelegd. Ik kan niet anders zeggen dan dat het een hele fijne auto is. Ons gezin bestaat uit twee lange kinderen (de langste 1.93 m) en die zitten gewoon goed op de achterbank.
De kofferruimte is goed genoeg, met vakantie gewoon een dakkoffer en alles kan mee.
Het verbruik is acceptabel. Ik rijd een mix van stad en snelweg, veel file rijden en kom ongeveer op 6,1 l / 100 km.
Erg zitten twijfelen om mijn ruime Hyundai i40 destijds weg te doen voor deze auto, i.v.m. de ruimte. Natuurlijk is dit geen i40, maar mis de extra ruimte van de i40 totaal niet.
Volgende maand 1e onderhoudsbeurt. Ik veracht geen bijzonderheden.
1e beurt
- 15.524 km
Vorige week heeft de auto zijn 1e onderhoudsbeurt gehad, bij km stand 15.001. Kosten € 152,-. Uiteraard geen bijzonderheden geconstateerd.
Exact één jaar verder
- 22.584 km
Vandaag is het precies één jaar geleden dat ik de Cee'd bij de dealer ophaalde. In dit jaar 22.584 km gereden. Wat is de conclusie na één jaar?
In het begin vond ik de auto erg schokkend rijden met de turbo die er bij ca. 2000 tpm bij komt. Ik dacht eerst dat het aan de auto lag, ik had proefgereden in de 100 pk versie, de 120 pk was niet beschikbaar voor proefrit, en de 100 pk had dat schokkende gedrag toch minder.
Wat bleek, ik moest er gewoon aan wennen en op de juiste manier het gas doseren. Na een tijdje trok de auto goed op. Alleen bij koude motor kan de auto nog steeds wat schokkerig regeren bij te snel willen optrekken.
Na 22.584 km een gemiddeld verbruik van 6,0 l/100 km, wat ik alleszins acceptabel vind. Dit betreft grote deels snelweg, met veel filerijden en slechts weinig stadsverkeer.
De auto heeft 1 oliebeurt gehad, en verder geen kosten gehad. Er is ook niets stuk gegaan en ik heb geen beroep hoeven doen op garantie. Al met al ben ik dik tevreden met mijn 1.0 3-pittertje, die mij erg heeft verrast met wat hij allemaal kan.
1e kleine beurt
- 29.041 km
In september heeft de auto een oliebeurt gehad bij 15.000 km. Vorige week heeft hij dan de eerste kleine (30.000 km) beurt gehad waarbij de remvloeistof en olie zijn ververst. Ook de navigatie is ge-update. Dit is de 1e zeven jaar kosteloos. Naast de beurt geen extra kosten gehad. Ook geen klachten die dealer moest verhelpen. Het klinkt heel saai maar eigenlijk valt er weinig te vermelden na mijn vorige verslag. Deze Kia doet wat hij moet doen op een comfortabele manier. Ik stap nog elke dag met plezier in deze auto.
Geen problemen
- 33.884 km
Auto nu 1,5 jaar en bijna 34.000 km. In mijn bezit. De auto wordt dagelijks gebruikt en nog steeds geen centje pijn. Het verbruik is nu in de zomermaanden ook verder teruggelopen. Ook met veel filerijden en airco aan blijft het verbruik rond de 1 op 17. Naast de onderhoudsbeurt geen extra kosten gehad.
2 jaar oud, 3e beurt
- 44.535 km
Vandaag is de auto voor zijn 3e (45000 km) beurt geweest. Dit is een oliebeurt. Ook het interieurfilter is vervangen. Onderhoudsinterval is bij de 1.0 T-GDI sneller dan bij de conventionele 1.6 vanwege de turbo. Mij is het dit wel waard. Ik blijf de 1.0 turbo lekker gretig vinden ten opzichte van de conventionele 1.6.
Buiten de 3 onderhoudsbeurten om geen extra kosten gehad. Banden, remblokjes, ruitenwissers etc. is nog allemaal tiptop in orde.
De auto bevalt me nog steeds prima. Hij doet wat hij moet doen zonder problemen. Verbruik ligt over 45.000 km ongeveer op 1 op 16 wat ik prima cijfers vind. Stiekem wel al over een opvolger aan het denken, de nieuwe Proceed. Mooie auto voor een goede prijs.
Probleemloos
- 51.226 km
Ruim drie maanden verder. Niks mis met de auto. De 1.0 tgdi doet het prima. Ik heb nog steeds het idee dat deze elke dag soepeler wordt. Het klinkt heel saai maar er valt weinig te melden. Auto wordt ook alleen voor lange afstanden gebruikt. Dat scheelt slijtage. In de stad gebruik ik de fiets of mijn andere auto, een Toyota Aygo. Op naar de 100.000 :-)
De laatste maanden
- 66.250 km
De laatste drie weken zijn aangebroken. Begin januari zal ik de Cee’d GT Line inruilen voor een Kia Xceed 1.0 Dynamic Plusline in de kleur Luxury White met de bekende 1.0 120 pk motor die ook in de Cee’d ligt. Proefgereden in de 1.4. Ik vond de extra pk’s geen toegevoegde waarde hebben voor de manier waarop ik de auto gebruik t.o.v. De 1.0. Deze motor heeft me afgelopen drie jaar zeer positief verrast dus was de keuze snel gemaakt.
Mooie tijd om eens terug te blikken. Maar wat valt er eigenlijk terug te blikken? De auto heeft me nimmer teleurgesteld. Het verbruik overall ligt op 1 op 16,5. Zie ook mijn verbruiksmonitor. Dit vind ik alleszins acceptabel. Ik heb de afgelopen drie jaar en 66.000 km geen kosten naast de gebruikelijke beurten gehad. Ik kijk met plezier terug op drie jaar rijden in deze auto. Begin januari zal ik nog een afsluitende review maken over de resterende kilometers en de eerste ervaringen met de Xceed plaatsen.
Ingeruild
- 67.306 km
Vandaag heb ik de auto ingeruild. Dit was mijn 1e Kia. Drie jaar heb ik hier een heerlijke auto aan gehad. Het verbruik is me enorm meegevallen, 1 op 16,6, mede omdat Kia's niet als zuinigheidswonders bekend staan. De 1.0 motor voldoet uitstekend. De 120 pk is meer dan voldoende. Daarom heb ik nu voor een Kia Xceed gekozen met wederom de 1.0 120 pk. Binnenkort, als ik ongeveer 3.000 km op de klok heb staan, zal ik hier een review van plaatsen. Ik hoop dat de Xceed met net zo goed gaat bevallen als de Cee'd. Hiermee sluit ik de review van de afgelopen drie jaren.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Kia Ceed
Had je deze auto's al gezien?

Kia Ceed Cee'd 1.6 GDI DynamicLine | Trekhaak| Camera| Carplay| LUXE
- 2017
- 76.728 km

Kia Ceed 1.0 T-GDi DynamicLine
- 2018
- 60.243 km

Kia Ceed cee'd Sportswagon 1.0 T-GDi GT-Line Summer Edition Panoramadak Navigatie Carplay Android 17 inch LMV Stuur & Stoelverwarming Achteruitrijcamera
- 2018
- 139.352 km