Kia Ceed Sportswagon 1.5 T-GDi DynamicLine (2022)

autoreview

Kia Ceed Sportswagon 1.5 T-GDi DynamicLine (2022)

Signalement

UitvoeringCeed Sportswagon 1.5 T-GDi DynamicLine
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2022
Jaar van aanschaf2025
KM-stand bij aanschaf65.527 km
KM-stand laatst71.508 km
Lezerswaardering: 33%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste indruk

  • 65.744 km

Daar gaan we dan weer van voor af aan. (Voor ons) nieuwe auto, dus nieuwe review. Na de eerste kilometertjes maar eens een korte eerste indruk. Na wat jaartjes Niro voelt de Ceed vertrouwd. Veel zit op dezelfde plek. Wat wel wennen is dat is weer een handbak en geen adaptieve cruise. Tweedehands rijden heeft zo zijn nadelen. De samenstelling van de auto is tenslotte afhankelijk van het aanbod op de tweedehands markt dat past binnen je criteria. Opvallende zaken voor nu:

* Pittige motor. Na de gezapige Niro echt een flink verschil.
* Zuinig. Hij is zo de eerste kilometers behoorlijk zuinig. Op de langere rit woon-werk rijd ik moeiteloos beter dan 1 op 20 op de boardcomputer. Eens kijken hoe dat aan de pomp is.
* Comfort. Ik vind het een lekker comfortabele auto. Ligt ook goed om de weg als je een bocht wat vlotter neemt.
* Een negatief dingetje nu is dat het rechter achterportier op het kinderslot blijft hangen. Dus na verdraaien gaat hij er niet vanaf. Daar moet ik dus even mee terug.

Ik zal na de nodige kilometers verder schrijven over het wel en wee. Wordt dus vervolgd.

Eerste indruk na wat meer kilometers

  • 67.385 km

Inmiddels zijn we een tijdje verder en is het tijd voor een update. Om kort te gaan zijn we uiterst tevreden over onze keuze voor deze Kia. Het blijkt een prettige metgezel met meer dan voldoende ruimte voor gezin en kinderen en ook als pakezel is hij geslaagd. In mijn vrije tijd geef ik workshops over klassieke muziek en al mijn audio apparatuur kan ik relatief makkelijk kwijt. Wat een joekel van een kofferbak! Wat me het meest positief verrast is het verbruik. Ik heb zowel de Niro destijds als deze Ceed proefgereden in een duurdere uitvoering. Deze uitvoering zijn voorzien van iets wat momenteel een trend is, grote velgen in combinatie met bredere banden. Die zijn vaak prachtig, maar zijn vernietigend voor het verbruik. Ik ben niet zo van de bling bling op mijn auto, maar kijk naar functionele toevoeging. Bij de Ceed resulteert dat in een zeer fijn gebruik dat dicht in de buurt komt van de Niro. Een tank bijgehouden en 1 op 21,7 gereden. Ga het langer bijhouden. Ik rijd vooral veel wat langere ritten 70 km of meer enkele reis en ik rijd veel op de cruise control en heb geen haast (want dat is totaal zinloos in Nederland). Ik rijd meestal gewoon wat er maximaal is toegestaan. Cruise erop en hobbelen maar. Gisteren een rit in de avond. Met de cruise net iets boven de 130 op een deel van de route is het verbruik uiteraard flink anders. Boardcomputer gaf voor die rit gemiddeld rond de 1 op 17 aan. Deels 130, deels 100 en deels 80 zone. Nog steeds netjes, maar wel van een andere orde. Zou je een lange rit met veel snelweg die snelheid aanhouden of pogen aan te houden, dan moet je er dus niet op rekenen dat je ook maar ergens in de buurt van 1 op 20 komt. Het comfort van de Ceed is uitstekend, ligt ook stabiel in snellere bochten e.d. Wel vind ik de auto windgevoeliger dan verwacht. Het heeft de afgelopen periode flink gewaaid soms. Zijwind en tegenwind is voelbaar en ook hoorbaar. Voor mijn gevoel gek genoeg meer dan in de Niro. De komende maanden gaan het aantal kilometers flink omhoog. Dus wordt vervolgd als ik wat meer kilometers heb gemaakt.

Eerste storinkje (bestaan er nog auto's zonder sto

  • 71.508 km

We zijn en paar maanden verder en hebben inmiddels de nodige kilometers gereden. Tijdens een korte vakantie in de meivakantie hebben we de kofferbak eens goed volgepropt. Het is een serieus grote kofferbak, maar de opgegeven liters zijn zeer zeker inclusief de vakken onder de laadvloer. Dus het vergt slim inpakken om alle liters optimaal te benutten. Onder de laadvloer zit flink wat ruimte voor klein spul.

Afgelopen weekend heb ik samen met de vrouw genoten van een nachtje weg. Op de heenweg naar Maastricht na een korte stop was daar opeens de eerste storing. Geen cruisecontrol meer. Melding dat 'niet aan de voorwaarden wordt voldaan'. Geen idee waarom, auto uit en weer aan hielp niet. 50 km later was hij weer net zo plotseling weg als dat hij gekomen is. Ik heb dit ook eens een keer gehad met onze Dacia. Bijzonder en zonder echt een logische verklaring.

Opvallend blijft de enorme zuinigheid. De afgelopen tankbeurt met daarbij de rit Maastricht v.v. een ruime 1 op 22. Het gemiddelde over de hele periode dat ik de auto nu in gebruik heb is 1 op 19,6. Stadsgebruik is een spelbreker. Ik merk dat de afgelopen periode door de wat langere ritten het aan het verbeteren is, dus kan maar zo dat het over enkele maanden nog iets verbeterd. Ook de ingebruikname in de winter is natuurlijk van invloed. Misschien de tankbeurtjes ook eens hier op de site bijhouden. Wordt weer vervolgd ergens na de zomervakantie denk ik.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Kia Ceed

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.