Kia Ceed Sportswagon 1.0 T-GDi DynamicLine (2022)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Ceed Sportswagon 1.0 T-GDi DynamicLine |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2022 |
Jaar van aanschaf | 2025 |
KM-stand bij aanschaf | 56.420 km |
KM-stand laatst | 56.520 km |
Eerste impressie
- 56.520 km
Op 18 oktober hebben wij deze Kia Ceed SW aangeschaft. In verband met betrouwbaarheid zijn we gegaan voor deze Kia, omdat deze nog lang garantie heeft.
Eerste paar KM's:
De eerste 100+ kilometers zitten erop nu. Over betrouwbaarheid en verbruik valt natuurlijk nog erg weinig te zeggen. Hieronder ga ik even verder over een aantal eerste indrukken op specifieke onderdelen van de auto.
Kwaliteit:
De kwaliteit van de afwerking in de auto is erg goed. De deuren klinken mooi dof als je ze dicht doet, en zeker niet blikkerig. Alles is heel solide, en isolatie in de auto is ook erg goed.
Comfort:
Een bekende klacht over de Ceed schijnt een korte stoelzitting te zijn, zelf ben ik aardig lang, maar ik ervaar hier helemaal geen problemen mee. De stoelen zijn wel wat stug, maar ze geven wel erg goed steun, zeker in je zij. Dit zorgt zeker voor meer comfort. De wegligging is erg goed, hij gaat daar waar je hem heen stuurt. Ook met wat meer snelheid door een bocht is erg aangenaam. Hiervoor hebben wij een Renault Clio uit 2016 gehad, maar die was toch wel heel erg zacht geveerd. Zeker in vergelijking met de Ceed. De middenarmsteun is comfortabel, en kan uitgeschoven worden naar voren. Het rolgeluid van de banden is wel aardig hoorbaar. Dit is ook een bekende klacht, maar met een beetje muziek aan hoor je het al gauw niet meer. Mij zit het dus niet bepaald dwars.
Ruimte:
De kofferbak is enorm op de Ceed. Met 625 liter is dit echt een enorme laadruimte. Onder de laadruimte zitten nog verschillende bakken met ruimtes voor veiligheids-artikelen en daaronder dan weer een reservewiel. De onderste laadvloer is handig ingedeeld, en bied door de vele vakken meer dan genoeg opties. De ruimte voorin en achterin is op de stoelen erg goed. Ik kan makkelijk achter "mijzelf" zitten met 1 meter 90.
Infotainment/audio:
Er zit op deze uitvoering een prachtig groot infotainment scherm, wat echt wel een fijn pluspunt is. Apple CarPlay is duidelijk, werkt snel en lekker groot. De hoogte van het scherm is ook prettig, zo hoef je niet helemaal omlaag te kijken in je middenconsole. De audio is ook aardig goed. De software werkt goed, is overzichtelijk, en er zijn veel opties om aan te passen.
Bij een hoog volume vervormen de speakers het geluid echter wel snel, maar voor een standaard audio-systeem is dit heel netjes. Door de tweeters in het dashboard krijg je een mooi gebalanceerd geluid. Nee, het is geen JBL of Harman Kardon of iets dergelijks, maar er zijn genoeg auto's met veel slechtere audio. Voor de meeste mensen zal dit meer dan voldoende zijn.
Prestaties:
De 1.0 T-Gdi van de Ceed is met 120 pk zeker rap genoeg. Er zit wel een aardige turbo-lag in het blok. Dit zorgt ervoor dat er net even een seconde vertraging is tussen het gas vol intrappen en daadwerkelijk gaan. Maar als je rustig rijd merk je hier eigenlijk niks van.
Over een paar duizend kilometer komt er weer een update.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren