Kia Ceed 1.6 CRDi 115 X-ecutive (2007)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Ceed 1.6 CRDi 115 X-ecutive |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand bij aanschaf | 38 km |
KM-stand laatst | 176.000 km |
ERVARINGEN
Sinds half augustus in het bezit van een Cee’d Business Edition. Inmiddels zitten er al 9300 km op waarvan er 3300 zijn afgelegd tijdens een weekje weg naar het Garda meer in Italië. Dat is dus een ruime ervaring over snelwegen, provinciale wegen en bochtige, soms zeer smalle, bergweggetjes. De KIA Cee’d heeft daarbij bewezen een zeer betrouwbare, comfortabele en degelijke auto te zijn. In het verleden heb ik ook een tijdje in een Golf, een Astra en een Mazda 323 gereden. De Cee’d verslaat ze echter met gemak. Zeker wat betreft comfort en ruimte. Maar dan hebben we het wel over modellen van een drie jaar geleden. Het is onze beste auto ooit.
Enne.. de middenarmsteun zit precies op de goede hoogte. Je moet de stoel wel heel laag zetten, heel klein zijn en lange armen hebben om je elleboog tegen de armsteun te stoten, zoals de AutoWeek redactie in de ’Aziaten’-test een tijdje geleden. (http://www.autoweek.nl/magazineorder.php?ID=11175)
De Cee’d moest bij ons concurreren met een jonge tweedehands en de Hyundai I30. De I30 viel af door z’n beperktere uitrusting (t.o.v de Business Edition, cruise control en ESP zijn niet eens leverbaar!), z’n knullige boordcomputer, hogere prijs en lagere inruil (van onze eigen Hyundai dealer nota bene). Een jonge tweedehands kost echter ook 25.000 euro met maar één jaar garantie. De keus is dan niet moeilijk meer.
KIA heeft met de Cee’d een auto neergezet die zonder problemen de strijd aan kan met de gevestigde orde. Je bent gewoon 3000 euro goedkoper uit dan een vergelijkbaar alternatief. Terecht heeft KIA de ’Value for Money’ award gekregen van AutoWeek.
KIA lijkt me echter ook een imago-probleem te hebben. De verkoopcijfers zijn nog altijd niet grandioos. Men schijnt KIA meer te zien als SUV en MPV fabrikant en niet als een Golf of Astra alternatief. De marketing afdeling heeft nog veel werk te doen. Neem een voorbeeld aan het reclamegeweld van de I30 en de Peugeot 207SW. Hopelijk doen de SW-versie en de ProCee’d het een stuk beter.
Aflevering
De auto is gekocht bij KIA Den Bosch. Ze gaven een goede prijs voor mijn oude auto. De aflevering liet weinig te wensen over, alhoewel de boordcomputer en radio/navigatiesysteem wel in het Nederlands hadden kunnen worden afgeleverd.
KIA Nederland heeft wel een steek laten vallen door onjuiste informatie aan de RDW te verstrekken. Er zou geen roetfilter onder zitten. Dus auto op de brug gezet bij de garage. Zat er natuurlijk wel onder maar op dit moment is een en ander nog niet recht gezet.
Een andere punt zijn de wel erg hoge afleverkosten van ruim 800 euro. Daar zit dan wel een WaxOyl behandeling bij.
Motor
De 1.6 diesel is een pittige motor met ruim voldoende vermogen en koppel. Er kan probleemloos een ’sprintje’ mee gemaakt worden om snel een ander te passeren. De motor is heel stil. Soms vergeet je gewoon naar de 5 te schakelen omdat er ’te weinig’ motorgeluid te horen is. Maar dat kan ook komen door het wind- en bandgeruis, dat wel wat minder zou mogen.
Het verbruik is met 5,6 l/100 km. over de hele Italië-trip ruim hoger dan het opgegeven fabrieksgemiddelde van 4,7. Dat schijnt echter bij alle merken zo te zijn. Ik vind het echter een acceptabele waarde alhoewel ik vooraf gehoopt had dat het wel wat zuiniger zou zijn.
Als je echter het gaspedaal stevig intrapt op de Duitse autobaan gaat het verbruik al snel naar de 6,5.
Radio/Navigatie
Het monochroom navigatiesysteem met kaarten van Navteq (van geheel Europa, ook in detail) vormt één geheel met het audiosysteem.
Het scherm is eigenlijk te klein en zit te laag om alles goed te kunnen aflezen.
De boordcomputer- en navigatiescherm zouden eigenlijk van plaats en afmeting moeten wisselen. Over het algemeen voldoet het systeem echter wel; de gesproken tekst is immers toch het belangrijkste.
Het heeft me al een keer voor een file van 30 minuten behoedt door spontaan een andere route voor te stellen. Het kaartmateriaal is niet helemaal up-to-date. Zo werd in Italië een aantal, kennelijk recente, rotondes gewoon doodgezwegen. Het is helaas niet mogelijk om je te abonneren op updates. Je mag alleen een nieuwe set CD’s kopen bij Navteq; voor KIA wordt echter geen update-set aangeboden.
Het audiosysteem is voortreffelijk. Dit dankzij de zes speakers. Ook het gebruik van een USB-stick of een MP3 CD is geen enkel probleem.
Overig
Dan nog iets over het ’gekoelde handschoenenkastje’. Dat is maar betrekkelijk. Als de airco niks te doen heeft omdat het buiten vriest dan is het handschoenenkastje gewoon op ’kamertemperatuur’. Maar als hij wel moet werken, dan zakt de temperatuur wel merkbaar. Maar het is zeker geen koelkast.
Tot slot
We zijn nu al 3 maanden heel blij met onze Cee’d en verwachten er nog lang plezier van te hebben. Alle pers- en consumentenbeoordelingen zijn ook steevast heel postief. Wat mij betreft mag de Cee’d auto van het jaar worden maar de heren journalisten kicken waarschijnlijk meer op een schattige Fiat 500 dan op een moderne veelzijdige gezinsauto.
Update 14 november 2007
-----------------------
Inmiddels 11500 km gereden en nog steeds heel tevreden.
KIA Nederland en RDW hebben de milieu-gegevens gecorrigeerd. Dat leverde een nieuw kentekenbeijs op. Ook de vermelding van het roetfilter is nu correct op de RDW-site.
Het verbruik blijft helaas wat tegenvallen. Dat wil niet goed onder de 5.8 komen.
Iets anders is de MijnKIA-site. Na drie maanden lukt het nog altijd niet om mij aan te melden. Hebben meer KIA rijders daar last van?
Update 4 mei 2008
-----------------
Nu 28700 km gereden (sinds 8/2007). Vorige week de Cee’d kunnen uitproberen als trekauto naar de Belgische Ardennen. We hebben een gemiddelde caravan van 4,5 meter. De Cee’d had daar geen enkele moeite mee. Het was geen enkel probleem om, als dat nodig was in z’n 4 te versnellen tot 115 km. om een langzamere soortgenoot te passeren. Ook het verbruik bleef binnen de perken. Op de heenweg (’omhoog’) 9,6 l/100km; op de terugweg (’omlaag’) 8.8 l/100km. Ter plekke 5,6 l/100 km. De snelheid is dan 95 km/uur (sorry maar 80 is echt te langzaam)
Dus nog heel tevreden tot nu toe.
PROBLEMEN
Problemen hebben we helemaal niet gehad. Het enige wat ons opviel dat er in de stuurkolom soms een kraakje te horen was. Meer het piepen van kunststof op kunststof. Vooral op de bochtige bergwegen. Dit klonk echter absoluut niet verontrustend. Zal er bij de eerste beurt navraag naar doen.
Nog altijd geen echte problemen gehad. Het hiervoor genboemde probleem niet meer gehoord. Wel was het zo dat de cruise control na een korte stop onderweg het liet afweten. Na een kwartiertje echter ’deed ie het het weer’. Geen idee wat dat geweest is.
Nog altijd probleemloos
- 102.000 km
Na 102.000 km maar eens een kleine update voor deze auto. Eigenlijk is het een saai verhaal.
Nog altijd geen problemen gehad; zelfs geen kleine. De Cee'd rijdt nog steeds voortreffelijk en is dus een zeer betrouwbare auto gebleken.
Na 3 jaar zijn de navigatiekaarten niet meer helemaal bij de tijd.
Nieuwe kaarten zijn weliswaar recent leverbaar (http://www.navigation.com/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/Navteq-NavteqEurope-Site/nl_NL/-/EUR/ViewStandardCatalog-Browse?CatalogCategoryID=WqsKCghBp0QAAAEr04tanXgG&ShowAllProducts=YES&PersistNavigationMenu=YES) maar zijn behoorlijk prijzig. Lijkt me iets voor KIA Nederland om hier een leuke aanbieding van te maken voor z'n trouwe rijders.
Garantie
- 125.000 km
Na bijna 4 jaar en 120.000 km zijn er toch wat problemen ontstaan. Van de onderkant van de auto kwamen onheilspellende geluiden. Na een bezoekje aan de garage bleek dat stabilisatoruiteinden moesten worden vervangen. Dan blijkt het voordeel van de 150.000 km (of 5 jaar) KIA garantie. Bij ieder ander merk was dat kassa geweest. Maar niet bij KIA. Het probleem is geheel onder garantie verholpen en de Cee'd rijdt weer als een zonnetje.
Ook werd een minimaal roestplekje aangetroffen op het achterportier. Daarop is ook onder garantie dit portier behandeld. De tegelijk benodigde APK keuring was ook nog gratis.
Dus eigenlijk ben ik nog steeds een tevreden KIA-rijder.
Uit de garantie
- 176.000 km
Na inmmidels 176000 km en bijna 6 jaar verder is de auto ruim over de garantieperiode heen.
Recentelijk zijn als gevolg van een terugroepactie van KIA de ophangbeugels van de benzinetank vervangen.
Ik ben nog steeds een tevreden KIA rijder zonder problemen. Uiteraard wel steeds het vereiste onderhoud laten doen.
Wellicht is het een eentonig verhaal maar het is niet anders: onze Cee'd rijdt nog steeds als een zonnetje. Ook het verbruik is constant gebleven. Lange stukken op de snelweg met 120-130 km/uur verstoken zo'n 5,0 l/100km. In de stad loopt dat op tot 5,7 l/100 km. Nog altijd mooie waardes.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.