Kia Carens 2.0 CVVT EX (2005)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Carens 2.0 CVVT EX |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2005 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand bij aanschaf | 82.397 km |
KM-stand laatst | 130.001 km |
Aanschaf
- 82.400 km
Na veel wikken en wegen vandaag een proefrit gemaakt in de Kia Carens.
Een moeilijke keus om te veranderen van een kleine (Kia Rio) naar een grote Korea-cruiser.
Van waar de aanschaf:
Doordat er in de privésfeer het één en ander veranderde wilde we toch weer een auto met een trekhaak.
Eerste indruk:
Bij het bezoek aan de plaatselijke garage ATS-Zeist zagen we de Carens staan. Bouwjaar 2005 kilometerstand 82.400. En zag er voor zijn leeftijd erg mooi uit. Leren bekleding, cruisecontrol en climaatcontrol sprak ons er aan.
Vooral de grote bagageruimte en de riante zit werd door ons als er plezierig beschouwd.
De aanschaf:
Na wat overleg met de verkoper van ATS-Zeist word de Kia Carens aan ons afgeleverd met 4 nieuwe banden, een grote onderhoudsbeurt en de APK.
Nog wat kleine dingen worden vervangen en/of gerepareerd. Nu nog even wachten tot de aflevering. Deze zal a.s. vrijdag plaatsvinden.
De waardering word gegeven na aanleiding van de proefrit. Deze zal worden aangepast waar nodig tijdens het gebruik
Aflevering, eerste indruk en garantieafhandeling
- 82.600 km
11 januari 2013
Heden de Rio ingeleverd voor de oude/nieuwe Kia Carens.
Na een plezierig onderhoud met de verkoper werd de Rio gevrijwaard en de Carens ten naam gesteld.
Na het afhandelen van de verdere paperassen werd de voor ons nieuwe Carens aan ons overgedragen.
Eerste rit.
De eerste rit was een genoegen. Ondanks de grotere maten en het eerste wennen was makkelijk om op de kleine plekjes in onze woonplaats te parkeren in het donker.
Op dit moment kan ik de eerste positieve dingen melden, namelijk:
- uiterst comfortabele zit na wat zoeken en afstellen.
- goed stuurpositie
- alle knoppen en schakelaars onder handbereik
- motorisch erg rustig bij lage toeren
- opvallend veel licht ondanks de H4 koplampen.
- belachelijk veel bagageruimte en opbergvakjes.
- erg goed ventilatiesysteem en kachel
- erg makkelijke instap door hoge zit.
- erg veel been en hoofdruimte op de achterbank
Uiteraard ondervonden ik in eerste instantie ook negatieve kanten, namelijk:
- belletje voor de sleutels in het contact
- hakerig schakelen
- gevoelsmatig een draaicirkel van een vrachtwagen.
- rumoerig in hoge(re) toeren, wellicht is de vorige eigenaar een erg rustige berijder geweest
- onoverzichtelijk, wellicht gewenning.
- lastige bediening van cruisecontrol. Deze is achteraf gemonteerd. Wellicht ook gewenning.
Aflevering
De aflevering van de Carens is een waar genoegen geweest.
De mannen van de garage hadden er werkelijk alles aan gedaan om iemand blij te maken. De afspraken als bij de aankoop zijn gedaan.
-Er is een Jeager stekker (13 polige stekker voor de caravan) gemonteerd waarbij er schakeling is gemaakt om de mistlampen d.m.v. een schakelaar aan en uit gezet kunnen worden.
-Er zijn 4 nieuwe Michelin banden gemonteerd,
-een complete onderhoudsbeurt volgens schema
-deurklink vervangen
-keurig gepoetst en aan de binnenkant schoon.
-de beschermplaat is op de achterbumper gemonteerd
Ook werd mij gemeld dat voor de afleveringsbeurt de distributieriem op een later tijdstip zal worden vervangen.
Brandstofverbruik
In de eerste kilometers gok ik dat de Carens ongeveer 1 : 10 rijdt
Olie verbruik niet gemeten.
Update 5 februari 2013
Inmiddels alweer een tijdje gereden met onze Koreacruiser.
Er vallen steeds meer dingen op, zoals
-een lampje voor het verlichten van de bagageruimte welke in het plafond zit en niet geschakeld is via de deuren of de achterklep
-de eerder genoemde bagageruimte, maar van de week de achterbank plat gehad om iets groots te vervoeren. en dan is er echt veel ruimte. De voorstoelen hoeven niet eens te worden verschoven om de bank (zitting)omhoog te zetten en de rugleuning plat te leggen. En dan is deze nog helemaal plat/vlak ook.
- bij het opklappen van de achterbankzittingen komt er een stuk smalle maar vlakke laadvloer vrij, makkelijk voor het vervoeren van een tv of fietsen.
Update 14 februari 2013
Vandaag de Carens teruggekregen van het plaatsen van de getanderiem en de garantie dingetjes.
Na de melding van het zware schakelen van en naar de diverse versnellingen is de bakolie vervangen en het gewenste reseltaat is er nog niet mee berijkt.
Ook had ik verzocht om een andere radio in te bouwen. Heb daarbij gekozen voor een waar de Parrot is ingebouwd. Na enig speurwerk naar de microfoon vond ik deze keurig in het console aan het plafond geplaatst.
Helaas is aan de positieve gedachte over de garage enigszins verslechterd.
Er zijn een aantal dingen niet naar mijn zin opgelost. Heden een gesprek gehad met de verkoper welke destijds mijn Carens heeft verkocht.
Hierover zal ik iets verder uitbreiden ga van uit dat na het onderhoud met de verkoper het een en ander wordt opgelost.
Update 18-02-2013
Na aanleiding van het gesprek met de verkoper vandaag ook een afspraak gemaakt voor een werkplaatsbezoek.
Update 28-02-2013
Vandaag na 4 dagen de Carens weer opgehaald bij ATS.
De auto stond schoongewassen klaar om mee te nemen.
Na het overhandigen van de sleutel de inspectie samen met de monteur, welke de werkzaamheden heeft uitgevoerd, de controle gedaan.
- de nieuwe matten waren eindelijk binnen en lagen op de vloer.
- dashboardverlichting in een iets donkerdere kleur gemonteerd, deze is plezieriger voor de ogen.
- de versnellingsbakolie heeft een additief toegevoegd gekregen en langzaamaan gaat het schakelen beter.
- ook een kleine lekkage in de rechterachterlichtunit is verholpen. Alleen jammer dat er een klodder siliconenkit op de achterbakvloerbedekking achtergebleven is.(hier kwam ik op een later tijdstip achter)
Kwaliteitscontrole............
Hulpveren
- 84.500 km
Na wat speurwerk en met behulp van het plaatselijke autoonderdelemagazijn heb ik hulpveren van het merk CarSupport met onderdeelnummer 45S01 aangeschaft.
De prijsindicatie is tussen de €125,- en € 150,-
Heden hulpveren geplaatst.
Het is eigenlijk geen doe het zelf klus, dit omdat je een verenklem nodig hebt om de originele vernemen samen te knijpen. En een slagmoersleutel om de bouten los te draaien.
Ik heb mij er wel aan gewaagd en het is gelukt. De voordelen zijn dat de Carens niet meer achterover hangt. Ook niet met een kleine belasting.
Het weggedrag is minder zoekerig en de rechtuitstabilieteit is een stuk verbeterd.
Bandenspanning
In de afgelopen periode aan het zoeken naar de juiste bandenspanning. Met de standaard bandenspanning van 2.2 bar. vond ik voor het plaatsen van de hulpveren erg zoekerig en daardoor heb ik ze verhoogd naar 2.5 bar. dit verbeterde iets. Helaas was het nog niet naar mijn zin. Nu de hulpveren zijn geplaatst heb ik de bandenspanning weer teruggezet naar 2.2 bar rondom zoals voorgeschreven.
Update 3 maart 2013
Uiteindelijk na een tijdje rijden was er iets waardoor ik de bandenspanning terug zette naar 2,5 bar.
Hier staat deze nog steeds op.
De lage bandenspanning in combinatie met de Michelin banden maakt de Carens wat zoekerig. Na het verhogen naar 2,5 bar was het gevoelsmatig weg.
Of dat te maken heeft met de hulpveren, geen idee.
Mocht hierin verandering komen zal ik het melden.
T.U.V. Occasionkeuring
- 84.750 km
Vandaag de Kia Carens aangeboden bij ATS-Zeist voor de TUV-occasionkeuring.
De keurmeester van de TUV inspecteerde de auto van onder en van boven, vanbinnen en vanbuiten. Uiteindelijk werden er geen noemenswaardige dingen gevonden. En wat er gevonden was zijn een achterlicht waar iets water in staan en dat na het vervangen van de distributieriem de multisnaren iets strakker gezet kunnen worden.
De keurmeester van de TUV wil ik bedanken vandoor de keuring. Overigens de kosten van deze keuring zijn ongeveer € 210.-
De mensen van ATS wil ik bedanken voor de medewerking.
Conclusie van de TUV-keurmeester: nette auto, zul je nog jaren plezier van hebben.
Dit is toch erg fijn om te horen en heel goed voor het merk Kia.
Versnellingsbak
- 85.200 km
Handgeschakeld of automaat
Meestal is de keuze voor mij als bestuurder zeer tegenstrijdig.
Dat houd in dat wanneer ik in een handgeschakelde auto rijd ik graag weer een automaat wil en omgekeerd.
Bij de aanschaf van de Carens was er geen andere keuze dan een handgeschakelde auto. Daarbij komt dat door mijn werk de handbak beter tegen een zware last kan dan de automatische bak welke bij dit type Kia hoort.
Het type automaat geeft in sommige gevallen een beperking van het aanhanggewicht en daarbij is er soms een vraag naar extra verversingen van de automaatolie.
Trekhaak
- 85.300 km
Vandaag voor de eerste keer een stuk met een caravan achter de Carens gereden. Voor het bedrijf waar ik werk waren een aantal caravans die op een show in Gorinchem die terug moesten naar de thuisbasis.
Het eerste stuk duurde het even voor het span op gang was nadat we de A27 opdraaide liep de temperatuurmeter wat hoog op. De temperatuur liep na een tijdje vanzelf weer terug. Al is onze Koreacruizer voorzien van een trekhaak is deze hiervoor wellicht nooit gebruikt.
Nadat we een kilometer of 10 gereden hadden, de temperatuur weer naar de normale stand was teruggezakt was is de rit in volle verbazing verder gegaan. Het rijden in de 4e versnelling met een snelheid van, op de teller, tussen de 95 en 100 draait de motor tussen de 3 en 3.5 duizend toeren.
Hierbij reageerde de motor geweldig op het gaspedaal. Zonder veel moeite versnelde de combinatie en bij een constante snelheid, op de cruisecontrole, werden de opgangen naar de bruggen overwonnen.
De 140 PK en de 175 NM van de 2 liter motor van de Carens is volgens de site "Caravantrekker.nl" een erg sterke motor en kan, mits de combinatie goed is. Ben benieuwd naar de vakantie ervaring met de Carens als Caravantrekker.
Wordt vervolgd........
Balanceren en uitlijnen
- 85.600 km
Na het krijgen van een set originele LMV voor de Carens een afspraak gemaakt voor het uitlijnen en omzetten van de banden en velgen.
Vandaag met de Carens naar PointS in Naarden geweest alwaar de werksaamheden zijn uitgevoerd.
Met het uitlijnen bleek de wielvlugt (=verticale stand van het wiel) van de voorwielen niet goed te staan en er was toespoor (= wielen staan in de rijrichting naar elkaar toe)
Daarbij stond het stuur niet recht. Dit is allemaal gecorrigeerd.
Ook zijn de bestaande banden om de LMV gemonteerd en na het balanceren weer op de auto geplaatst.
Let op dat de moeren of bouten altijd met een momentsleutel worden aangedraaid. Dan zitten ze nooit te strak en er kan geen schade ontstaan aan de velgen of de bevestigingspunten.
Velgen en Caravantrekker
- 88.880 km
Velgen
Na voor de zoveelste keer geprobeerd te hebben de velgen/banden combinatie stil te krijgen, werd het een kleine mislukking.
Alles trilde, sorry ik kan daar niet tegen.
Dus maar de oude velgen teruggeplaatst.
Hiermee een rit gemaakt naar de caravanstalling, wat een zegen zeg geen getril, althans terug naar een acceptabel nivo. eerst maar een tijdje rijden en dan nabalanceren. Eindelijk kon ik sneller rijden dan 115 km.
Deze waren eigenlijk voor de winterbanden. Nu gebruiken we de gedemonteerde velgen voor de winterbanden.
Caravantrekker
De 2de ervaring met het rijden met de caravan. Goh wat doet die 2 liter motor dat gemakkelijk. Kan zelfs met lage toeren rijden zonder het idee te hebben dat er spraken is van onder toeren.
Het is zelfs mogelijk om in de 5de versnelling te rijden, zonder het idee te hebben dat de motor moet zwoegen.
Heb brandstofgebruik met caravan is nog niet gemeten.
Update Caravantrekker,
Gisteren een caravan naar het Limburgse gebracht. Met een kruissnelheid van ongeveer 95 km constant op de cruisecontrol overwegend in de 5e versnelling, ging het de 140pk sterke 2 liter motor makkelijk af.
Zelfs bij het verhogen van de snelheid op de vlakke weg was het niet echt noodzakelijk om terug te schakelen.
Anders werd het in het Limburgse land. Niet dat je gaat denken het gaat niet, maar dan moet je echt een tandje terug.
De weg van Maasstricht naar Cadier en Keer is een lang vals plat stuk waar het rijden in de 3 e versnelling het toerental voldoende deed verhogen om de snelheid te kunnen behouden.
Het verbruik kwam tijdens deze rit uit op iets meer dan 1op 7
Wat jammer is en eigenlijk erg vervelend is het lage stationaire toerental.
Het maakt het wegrijden met een aanhanger lastig, want de neiging tot afslaan ligt steeds op de loer. Bij de bijzondere verrichtingen is het lage stationaire toerental (600/750 tpm) helemaal lastig.
Word vervolgd....
Koppelingsschakelaar
- 93.180 km
Vandaag is er een koppelingsschakelaar voor de achteraf ingebouwde cruisecontrole ingebouwd.
De reden hiervan is, dat tijdens het rijden met de cruisecontrole ingeschakeld het door of terugschakelen erg lastig is omdat deze niet werd uitgeschakeld. Hierdoor toert de motor hoog op, en dat is hoger dan je zou willen.
Door de koppelingsschakelaar wordt de cruisecontrole zowel tijdens het remmen als ontkoppelen uitgeschakeld en kan hierna weer worden ingeschakeld om op de ingestelde snelheid.
De kosten welke mij in rekening werden gebracht waren € 90.00
Vervangende auto,
Om de tijd die de werkplaatsmannen nodig hadden te doden kregen we een Toyota Ikga mee. Een leuke ervaring, welke mij deed terug denken aan mijn eerste auto, een Suzuki Alto bouwjaar 1980. Het gegorgel van de 3 cilinder bij hogere toeren klonk als muziek in de oren.
De gerobotiseerde versnellingsbak is even wennen. Het schakelen gaat best wel snel, maar voelt echt heel anders dan een echte automaat.
Olieverbruik
Tijdens de vakantie hebben we ongeveer 1000 km met de caravan gereden. Het verbruik tijdens deze rit koste 1 liter olie.
Na de rit is het olieverbuik weer gestabiliseerd tot 1 liter op 7000 km.
Batterij C.V.
Heb de batterij van de afstandsbediening vervangen. Denk een beetje snel, dat binnen 6 maanden. Misschien heeft de sleutel een keer klem gezeten ofzo.
Wordt vervolgd....
Vervanging van stabilisatorverbindingsstangetjes
- 94.060 km
Afgelopen tijd op zoek geweest naar een steeds hinderlijk wordende rammel en gepiep.
Achterbank.
Nadat er afgelopen dagen mensen bij ons op de achterbank hadden gezeten waren we een rammel kwijt.
Dus maar even het gereedschap ter hand genomen. Nadat ik de afdekking onder de achtebank-zittingen had weggehaald zag ik diverse moeren en bouten zitten. Alles aangedraaid, dit was geen overbodige luxe.
Op de manier waarop het frame van de achterbank vastzit is het duidelijk dat de Carens zowel als 5 zitters en als 7 zitter word geleverd.
Stabilisatorstangverbindingsstangetjes.
Nadat het achtebankframe was vastgezet bleef er nog een hinderlijk gepiep over. Na enig zoekwerk kwam ik erachter dat er in een van de verbindingsstangetjes wel heel veel spring zat. Dus maar vervangen.
Bij de plaatselijke automaterialenzaak tegenover mijn werk de onderdelen te hebben besteld heb ik ze gisteren nog "even" gemonteerd. De rechterkant ging heel makkelijk. De linkerkant werd de demontage gehinderd door een vastgeroeste set moeten. Dus met wat zaagwerk de boel losgekregen. Kosten voor de onderdelen € 26,- ex. Btw per stuk en het voordeel van zelf doen. Denk dat ze bij de garage er tenminste 1,5 tot 2 uur voor rekenen.
Na een rit te hebben gereden kwam het gepiep weer terug.
Enig speurwerk is er nodig om dan weer te onderzoeken. Waar de geluiden vandaan komen.
Het lijkt erop dat de geluiden van de voorwielophanging vandaan komt.
Hierop heb ik de Carens op de krik gezet en de draai-en scharnierpunten ingespoten te WD40.
Nu het vochtiger wordt is het gepiep minder geworden.
Het schijnen de hulpveren te wezen welke ik heb gemonteerd.
Bij navraag bij de leverancier werd dit ook bevestigd.
November gaat de Carens voor onderhoud en de APK.
Wordt vervolgd.........
APK en onderhoudsbeurt
- 97.854 km
Vandaag heeft de Koreacruizer zijn onderhoudsbeurt gehad.
Nieuwe olie, filter en een interieurfilter zijn vervangen.
Een stadslichtje had de geest gegeven, deze was ook aan vervanging toe.
Verder geen bijzonderheden.
De APK is ook op de Carens gegeven. We kunnen weer een jaar sturen.
Voor een auto van 2005 en bijna 100.000 km in 9 jaar is dit helemaal top.
Geeft dit aan hoe goed de Kia is. Of is het de eenvoudige techniek welke wordt gebruikt in dit type auto.
De tijd zal het leren.....
Het brandstofverbruik is heel erg stabiel, zo rond de 1 op 10
Olie verbruik is ongeveer 1 liter op 7.500 km.
Lijkt mij niet verkeert voor een auto van 9 jaar oud.
Wordt vervolgd.....
Een ton
- 100.000 km
Vandaag de teller op 100.000 km gezet.
Het is even een hoogte punt voor in mijn ogen een ondergewaardeerde auto.
Het is niet het mooiste model van de Kia familie, maar het is een hele fijne rijmachine zoals ik in afgelopen jaar heb bemerkt.
Voorstoelen,
Zoals eerder gemeld bezit de Carens een zeer goede zitpositie, welke een beetje wordt verpest door de door de vorige eigenaar geplaatste lederen bekleding. Neemt niet weg dat het erg mooi uitziet en makkelijk te reinigen is.
Laadruimte/bagageruimte,
Wanneer de achterbankleuning plat wordt gelegd heb je een gigantische laadruimte om veel en lange dingen te vervoeren. Wat jammer is dat de Carens in beginsel als 7 zitten op de markt is gekomen, maar door het wegnemen van de 3e zitrij heb je een verhoogde laadvloer. Daardoor heb je onder deze laadvloer een gigantische ruimte, welke is voorzien van een plastic bak met vakken. En daaronder zit het reservewiel.
Hoop dat je nooit een lekke band krijgt op een regenachtige dag met een volgeladen achterbak. Jemig wat kan je een hoop troep hierin kwijt.
Dan de achterbank,
Hier heb je een zeer goede zit en door de zittingen ophoog te klappen komt er nog meer laadruimte vrij om bijvoorbeeld een racefiets o.i.d. kwijt te kunnen.
Wat jammer is dat de oprolbare bagageafdekking te laag is.
(Iets meer dan een vouwkratje van de grootgrutter)
Dan de motor,
De 140 pk heeft een makkie aan de Carens, maar schreeuwt om een 6e versnelling. Neemt niet weg dat op temperatuur en op kruissnelheid tussen de 120 en 130 km/u er erg rustig op los snort. Het verbruik ligt tussen de 1 op 9.5 en 11,5 solo. Het lijken mij nette waarde voor een auto van 1400 kg.
Bij het rijden met een caravan heeft de motor genoeg over.
Olieverbruik is zeer stabiel en ongeveer 1 liter op 7.500 km.
De versnellingsbak,
Koud een drama, hij haakt een kraakt in bijna ieder versnelling. Maar op temperatuur en bij de goede toerentallen om te schakelen schakelt die als een mes door de boter.
De koppeling is goed te doseren, als is het lage motortoerental soms erg lastig. (Afslaan)
Aanhanggewicht,
Voor en als trekauto/caravantrekker is het een fijne auto. Heeft met een aanhanggewicht van slechts 1250 kg i.c.m. de 2 liter motor een boel over.
Jammer dat de versnellingbakovebrengingen iets te ver uit elkaar liggen. Daarbij het maximum koppel bij een relatief hoog toerental maakt dat je op de vlakke weg in de 4e versnelling kan blijven rijden en bij een oplopende weg de 3e en zelfs de 2e versnelling snel moet worden aangesproken.
Boven de 3000/3500 toeren blijven is de remedie.
Weggedrag,
Door de hogere bouw van de Carens is bij wat zijwindgevoelig.
De juiste bandenspanning en de hulpveren maakt het iets minder.
Alle oneffenheden op de snelweg worden behoorlijk gladgemaakt, maar bij drempels is het oppassen geblazen. Bij een (te) snelle benadering willen de voorwielen gevoelsmatig vrij van de grond komen.
Bij bochten op de (auto/snel) wegen is het even oppassen geblazen, door de hoogte held de carrosserie over en bij te snel een bocht nemen dweilt deze weg.
Brandstof,
Normaal gesproken tank ik normale benzine 95. Hierop loopt de motor netjes, maar naar verloop van tijd wordt dat minder. Mede omdat we veelal kleine stukjes rijden. Sinds een paar weken tank ik V-power of een heel enkel keer 98. Hierdoor gaat de motor merkbaar mooier en rustiger lopen en het lijkt wel of deze sterker is.
Cruisecontrol,
Deze is er een van het aftermarket type van het merk Gold.
Werkt op zich goed, maar vindt het lastig om te bedienen. Bovendien verloopt de snelheid naar verloop van tijd. Daarbij geeft deze het gevoel dat er steeds een beetje gas gegeven wordt.
Dit is bij lage snelheden hinderlijk en bij hogere snelheden valt het minder op.
Climate controle,
Bij warm weer werkt deze super en de temperatuur blijft mooi gelijkmatig.
Daar in tegen bij koud weer is het anders. Vanaf het moment dat de motor wordt gestart wordt er binnen de kortste keren warme lucht naar binnen getankt. Dan wordt het zelfs zo warm dat de temperatuur lager moet worden gezet. Dit geld zowel bij de automatische stand als bij de handbediende. Nadat de cabine warm genoeg is lijkt het wel of de kachel helemaal uit gaat.
De aircopomp werkt niet geheel ongemerkt. Het aan en uit schakelen hiervan is merkbaar en zelfs bij lage toeren erg hinderlijk.
Op naar meer plezierige kilometers met onze Korea Cruizer
sleutel
- 103.500 km
Van de week merkte ik op dat ik een stukje van de sleutel was verloren waar de centrale vergrendeling in zit.
Lastig want de sloten van de Carens wilde wel gemakkelijk open maar heel lastig dicht.
Dus maar een bezoekje aan ATS in Zeist.
De man van het onderdelenmagazijn aldaar zocht in zijn computer en na het invoeren van de benodigde gegevens kwam het verlossende antwoord, namelijk: "compleet met inleren komt een nieuwe sleutel op, slechts iets van € 175.-"( al dan niet inclusief Den Haag diefstal (21% BTW)dat is mij even ontgaan. Moest bijna aan de beademing)
Maar dat gaan we niet doen, want de sleutel werkt nog goed, de transponder is heel en er zijn geen andere storingen dan en uhm een andere oplossing misschien????
Ik droeg aan om van een andere sleutel het ontbrekende knopje te gebruiken. Zo gezegd, zo gedaan. Een plakkertje om de boel bij elkaar te houden en alles werkt. Kosten € 0.00 en een pluim voor de magazijnman.
Overige,
Schakelen gaat naar een jaar eindelijk zonder haken, zeker aks deze warm is. Koud blijft deze haken alleen een stuk minder dan in het begin.
Verbruik
Brandstofverbruik blijft rond de 1 op 10 hangen. Er worden eigenlijk alleen maak kleine stukjes mee gereden. En af en toe lange afstanden.
Olie verbruik is te verwaarlozen.
En verder.....
Eigenlijk geen meldingen, onze Korea Cruizer is stil going strong.
Wordt vervolgt.......
APK, onderhoud en schade
- 113.459 km
Na afgelopen maandag de Korecruizer voor onderhoud en APK te hebben weggebracht waren er buiten de reguliere zaken een paar aandachtspunten, één APK afkeur- en nog een garantiepunt.
De aandachtspunten waren, een afgebroken steun van de uitlaat(dit is nog de originele af fabriek, dus ook bijna 10 jaar oud)Deze is op mijn werk gelast. En de koplampglazen werden langzaam gelig. Dit is een verkleuring welke ontstaat door vervuiling. Deze kan je makkelijk met een polijstmachine en poets verwijderen. Dit is ook door mijn collega gedaan. Wel erg plezierig ik heb nu veel meer lichtopbrengst.
Het APK afkeurpunt was dat één van de handremkabels was doorgesleten door het schavelen tegen een stuk van de wielophanging. Inmiddels vandaag vervangen.
Het garantiepunt was een accu die de moed had opgegeven binnen 2 jaar. Daarmee kunnen we weer veilig de winter door.
Het onderhoud:
De bekende dingen als olie, olie-, lucht- en interieurfilter en nog wat dingen zijn vervangen.
Hiervan moet ik de rekening nog ontvangen.
Dus dit gedeelte wordt aangevuld als deze binnen is.
Update: 2-12-2014
Inmiddels de rekening ontvangen van ATS Zeist.
De onderhoudsbeurt welke is gedaan, de Carens is voorzien van nieuwe bougies, filters en remolie.
Zoals eerder is vermeld is ook de handremkabelmantel vervangen.
Hierdoor kwam de rekening op € 623,-
Daarbij ontvingen we ook de nieuwe Kia mobiliteitspas. Dus op naar de volgende beurt en APK........
De schade:
Van de week reed ik naar mijn werk, moest stoppen voor een gelede bus welke binnen de bebouwde kom voorrang heeft, kijk in de spiegel zie dat ik ruimte zat heb om af te remmen, maar helaas de gene die achter mij reed zat zeker niet op te letten en met een doffe klap kwam een groen autootje tegen mijn achterkant tot stilstand.
DE auto welke achterop de Koreacruizer tot stilstand kwam heeft best wel een boel schade en bij de Carens viel het eigenlijk op het eerste gezicht ook wel mee.
Schadeformulier ingevuld en gemeld bij de verzekering en omdat ik alleen WA+ verzekerd was werd de rechtsbijstand ingeschakeld. Toch iets meer dan € 1100,- schade. Ook dit wordt binnenkort gerepareerd.
Update: 2-12-2014
Inmiddels is de schade gerepareerd bij de Fa. Van Markus in Zeist.
De Carens ziet er weer stak en stralend uit met een keurig gespoten nieuwe bumper en trekhaak.
Olieverbruik:
Ongeveer 1 liter op 15.000 km, dus te verwaarlozen
Brandstofverbruik:
Schommelt rond de 1 op 10.5
(zie ook de verbruiksmonitor)
Stil going strong,
ingeruild
- 130.000 km
Al een tijdje waren we op zoek naar een andere auto. Helaas konden we niks vinden wat het comfort en het rijgenot van de Fiat Stilo (zie eerder reviews) kon benaderen. Na vele overwegingen hebben we besloten vandaag de Kia Carens in te ruilen voor een iets jongere Fiat Croma al heeft deze wel iets meer kilometers gereden.
Er komt nog een afsluitend review.
Echt afscheid genomen.
- 130.001 km
Vandaag de Koreakruiser leeggehaald en naar Vireo in Utrecht gebracht en onze "nieuwe" Fiat Croma opgehaald.
Graag wil ik nog een nawoord spreken over deze auto.
Het is jammer dat Kia Carens II heel erg ondergewaardeerd wordt. Er rekening mee houdende dat deze destijds nieuw een kleine € 21.000.- koste heb je heel wat auto voor je goede geld. Met zeer goede rijeigenschappen, heel veel ruimte en de 2.0 motor heeft echt nooit teleurgesteld in trekkracht. Wat een domper is, is het hoge verbruik. We hebben een tijdje de keuze laten vallen op de Carens III, dit is ook een hele mooie auto. Wij volden dat beide types erg op de Amerikaanse markt is gericht en niet bij mijn, sportieve rijgedrag past.
Wij wensen de nieuwe eigenaar heel veel rijplezier van de 35-PZ-NJ
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.