Jeep Grand Cherokee 5.2i V8 Limited (1994)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Grand Cherokee 5.2i V8 Limited |
---|---|
Versnellingen | 4, Automaat |
Bouwjaar | 1994 |
Jaar van aanschaf | 2002 |
KM-stand bij aanschaf | 135.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Het meest boeiende aan deze auto is en blijft de motor. De 5.2 liter 8 cilinder (2kleppen/cylinder) maakt een mooi en vol grommend geluid, zelfs met de standaard uitlaat. Het vermogen van de motor is dik in orde (215 pk), zeker gezien het ledig gewicht van ruim 1800 kg. Prestaties van de auto zijn tevens dik in orde.
De wegligging is totaal niet te vergelijken met een niet 4x4 auto. Je hebt weinig last van onderstuur en overstuur door de 4x4 gecontroleerde aandrijving. Tochwil de achterkant wel eens uitbreken wanneer je een bocht iets te enthousiaste door wil gaan bij glad wegdek. Dit corrigeert zich echter zeer gemakkelijk door tegen te sturen. Het is echter wel een auto van ruim 1.800 kg en dat merk je bij bochtige trajecten. Deels heeft dit echter ook te maken met de stoelen, waarover later meer.
Het sturen van de auto is licht en soepel, hoewel het wel wat zwaarder mocht. Verder is alles elektrisch op deze auto en zijn er nauwelijks opties te koop. De reden hiervoor is dat er al bijna alles standaard op zit.
De auto is stug geveerd, zoals dat meestal bij 4x4 auto’s het geval is en dat merk je zowel in je achterwerk als ook in het stuur. Alle informatie van het wegdek wordt via stuur en stoel doorgegeven aan de bestuurder. Dit maakt het rijden op oude oneffen wegen niet altijd een aangename ervaring. Over het algemeen is het echter een positief iets.
De auto reageert erg fel op het indrukken van het gaspedaal, met name vanuit stilstand.
In het terrein is het ook een topper, hoewel je duidelijk merkt dat de nadruk van deze auto ligt op het normaal weggebruik (zeker als je hem vergelijkt met een Wrangler).
De stoelen zijn erg zacht. Te zacht in mijn ogen. Je mist de zijdelingse steun die nodig is voor een perfecte zit positie. Je kunt echter wel de stoelen volledig aanpassen (elektrisch) zodat je toch een goede zitpositie kunt verkrijgen. De hoofdruimte binnenin, net zoals de beenruimte is voor alle passagiers meer dan voldoende.
De automatische versnellingsbak werkt goed, maar wel merkbaar. Bij warme motor gaat het opschakelen geruisloos, maar terugschakelen wil nog wel eens een geluid produceren. Let op bij de aanschaf van een tweedehands Jeep, en eigenlijk bij alle tweedehands Amerikanen. Er is een hoop gepiep en gekraak, behalve bij constante snelheden. Ze lusten een aardige slok benzine en vooral olie is een geliefd consumptieproduct van deze Jeep als je veel korte stukken rijdt, de auto erg lang stationair draait en er veel mee wordt gereden in het terrein. Als je niet veel rijdt, of als geld geen rol speelt, dan maakt dat niet veel uit en is het een echte aanrader.
PROBLEMEN
De Airco is lek geweest en tijdelijk gerepareerd (vernieuwen kost ongeveer 1000 euro). De uitlaat is opnieuw vastgezet en een koplamp is defect geweest.
Update 3-1-2008: Ik heb met deze auto in het laatste jaar erg veel kosten gehad:
- Lichtunits vervangen (EUR 800)
- Voorbumper ophanging bleek defect (EUR 450)
- Alarm installtie begaf het (kon geen kant meer op) (EUR 1100)
- Grote beurt (EUR 600)
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.