Jeep Compass 4xe 240 PHEV S (2021)

autoreview

Jeep Compass 4xe 240 PHEV S (2021)

Signalement

UitvoeringCompass 4xe 240 PHEV S
Versnellingen6, Automaat
Bouwjaar2021
Jaar van aanschaf2023
KM-stand bij aanschaf39.800 km
KM-stand laatst50.000 km
Lezerswaardering: 71%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Veelzijdig en luxe

  • 39.450 km

Om te beginnen een korte motivatie waarom de Jeep Compass 4XE S. Omdat ik er nog niet aan toe ben om 100% elektrisch te rijden en wilde ik toch iets aan het milieu doen werd het een Plug-in Hybride dat is voor mij een goede tussenoplossing. Een voordeel van de Jeep Compass 4XE is dat de aandrijflijnen gescheiden zijn, de benzinemotor op de voorwielen en de elektromotor op de achterwielen. Hiermee krijg je vierwielaandrijving.
Ik ben een liefhebber van veel luxe en daarom wilde ik graag een S uitvoering.
Deze Compass heeft als extra nog een groot te openen glazen dak, een trekhaak voor de fietsendrager en vier alle seizoenen banden.
Dit laatste is mij erg goed bevallen afgelopen winter in Oostenrijk. Op een gladde steile weg met zo'n 10 cm reed de Jeep in de snow stand eenvoudig omhoog.
De auto is in het normale gebruik in de stand automaat niet de vlotste maar komt prima mee in het verkeer.
Zet je de auto echter op sport is bij stoplicht sprintjes bij niet te verslaan en zit je vast in je stoel gedrukt.
Het meubilair is prima en geeft voldoende steun. Ook achterin is er voldoende ruimte.
De batterij zou voldoende zijn voor 50 KM maar in de praktijk houd het bij 30 wel op, zeker als je de verwarming of airco aan hebt staan. Voor ritjes in het dorp of naar een bijgelegen stad is dat voldoende. Als je echter een lange rit maakt zal je grotendeels op benzine rijden. De rit terug uit Oostenrijk was 995 km waarvan ik 130 KM op stroom heb gereden zonder een stekker in het stopcontact te steken. De extra kilometers kwamen uit afdalen van de bergpas en afremmen waarbij stroom wordt opgewekt.
Nu na een half jaar en ongeveer 6500 km bevalt de auto erg goed, ik begin steeds meer de mogelijkheden en de bediening te begrijpen en kan de meeste functies makkelijk vinden.
De veiligheidsopties zijn nog al eens irritant. Ik zet standaard de lane control uit, wat is dat hinderlijk, ik bepaal zelf wel waar ik op de weg rijd. Ook de waarschuwing REM komt net even te snel maar goed daar valt wel mee te leven.
tot slot nog even de tankinhoud van 37 liter zou prima zijn maar als er nog 10 tot 15 liter in de tank zit begint de auto al te zeuren dat er getankt moet worden, dat zou wat mij betreft wel wat later mogen. In de praktijk betekend dit dat je iedere 300 á 350 km moet tanken wat natuurlijk prima is als je een lange tocht maakt.
Samenvattend bevalt de auto prima en heeft ze als een echte prima donna karakter.

Bijna een jaar met de Compass

  • 50.000 km

Een goede 10.000 km gereden met de Jeep Compass. Van de 10.000 zijn er 6.000 op benzine gereden en 4.000 op stroom. Op benzine gebruikt de Compass 1 liter per 12,5, je komt dan uit op ongeveer 12,5 cent per km.
Daarbij moet ik wel vermelden dat bij die 6.000 km een snelle tocht van bijna 2500 km zit naar Oostenrijken terug, waarbij vrijwel uitsluitend op benzine is gereden.
Wanneer je in Duitsland lekker doorrijd betekend dat wel dat er om de 300 km moet worden getankt, met de 37 litertank moet je na 300 km wel een tankstation opzoeken.
Op stroom rijd de auto voordeliger ik schat het in op 7 cent per km. Daarbij laad ik de auto gewoon thuis met een 220 volt stopcontact op.
Mijn ervaring met rijden in de sneeuw met de Compass zijn uitstekend. Bij de levering van de auto zijn er Hankook vierseizoenen banden gemonteerd. Op een steil weggetje bedekt met 10 cm sneeuw reed de Compass nadat Snow was ingeschakeld zonder sneeuwkettingen moeiteloos naar boven.
Voordat ik de Compass volledig onder de knie had heeft wel even geduurd.
Er zitten heel veel mogelijkheden op om de auto naar je hand te zetten.
Rijden doe ik vrijwel altijd op hybride, daarbij rijd de auto eerst de stroom op en alleen als je wat meer "gas" geeft schakelt de benzinemotor bij. Als de stroom dan op is gaat automatisch de benzinemotor aan het werk. De benzinemotor is erg stil, als die motor bijschakelt hoor je daar vrijwel niets van. Het programma E-save gebruik ik wel als ik in een stad kom. Ik zorg er dan voor dat er voldoende stroom aanwezig is om in de (binnen)stad te kunnen rijden.
De garage heeft de Compass nog niet van binnen gezien.

De Jeep heeft een Systeem U-connect waarmee je met een app je telefoon met je auto kan verbinden. Tot op heden is het mij niet gelukt om dat voor elkaar te krijgen. Wel contact gehad met de gerage waar de auto is gekocht en die verwees mij naar youtube filmpjes maar daarmee kwam niet niet veel verder. ook een Jeep service dienst ging zoveel vragen stellen dat ik bij afgehaakt dus het ligt ook wel aan mijn doorzettingsvermogen maar het zou toch niet zo moeilijk moeten zijn. Verbinden met bluetooth is toch ook een fluitje van een cent.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.