Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Jeep
  • Compass

Test: Jeep Compass 4XE

Op het juiste modderspoor

6
Jeep Compass 4Xe
Frank Jacobs
  • Frank Jacobs
  • Autotest
2 april 2021 om 08:44
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
AutoWeek 3 2021
AutoWeek 3 2021

Je leest het in AutoWeek 3 2021

Het heeft even geduurd, maar het voormalige redneck-petrolheadmerk Jeep heeft een plug-in hybride in het gamma. Met de Compass kun je voortaan ook emissievrij je korte ritjes doen.

Zowel de Jeep Renegade als de Compass is voortaan leverbaar als plug-in hybride en wij gaan op pad met de grootste van de twee, de Compass. De timing is wat ongelukkig, want twee maanden geleden maakte Jeep bekend de Compass te gaan faceliften (weliswaar in China, waar hij wordt gebouwd evenals in Mexico, India en Brazilië, maar we verwachten de wijzigingen later ook in Europa), maar het PHEV-nieuws is ons te groot om op die facelift te wachten. Bovendien was de vorige facelift nog geen twee jaar geleden, dus het is nou ook weer niet zo dat we hier met een zwaar verouderde auto rondrijden.

Net als veel andere merken heeft ook Jeep beloofd dat er spoedig van elk model een geëlektrificeerde versie beschikbaar is. Dit model kun je dus beschouwen als de eerste stap in die richting. Dat doet Jeep meteen in twee smaken, of eigenlijk vier, want zowel de Renegade als de Compass plug-in hybride is er met een systeemvermogen van 190 en 240 pk. De motorisering is afhankelijk van het uitvoeringsniveau en aangezien wij nu met de Trailhawk rijden, hebben we 240 pk onder de rechtervoet.

Paaseieren

Kleine Jeep of niet, de Compass heeft een robuuste uitstraling, al zit hem dat voor een deel ook in onze uitvoering met zijn staalblauwe lak, zwarte accenten, matzwarte motorkap en donkergrijze 19-inch wielen. De zeven sleuven in de grille verwijzen nog steeds naar de oer-Jeep en dat doen ook tal van onverwachte, verborgen afbeeldingen van de Willys, zogenaamde easter eggs. Vanbinnen is de Compass al wel wat achterhaald en het is dan ook niet voor niets dat daar de grootste wijzigingen van de aanstaande facelift zitten. Het dashboard is vrij rommelig opgezet, met vrij weinig samenhangende lijnen, sterk wisselende materiaalkwaliteiten en net wat te veel Fiat-componenten om geloofwaardig de Amerikaan te kunnen uithangen. Afgezien daarvan zijn de klokken prettig afleesbaar. Opmerkelijk is dat de snelheid digitaal wordt aangegeven, terwijl het (zeker bij een PHEV met automaat) minder relevante toerental wel een eigen meter heeft. De ruimte die de analoge snelheidsmeter achterlaat, is gevuld door een teller die aangeeft of je elektriciteit verbruikt of juist terugwint. Een groot display tussen de klokken geeft alle overige informatie weer.

Jeep is ruimhartig met aansluitmogelijk­heden. Voorin heb je usb, 12V en zelfs analoog AUX. Achterin vinden we naast eigen ventilatieroosters ook nog eens een tweede usb-aansluiting en zelfs een 230V-wisselstroomaansluiting. Dat maakt het leven daar extra aangenaam, bovenop de royale interieurruimte. Ook de kofferruimte is met 458 liter heel behoorlijk en die ruimte is uit te breiden naar 1.269 liter met de achterbank plat. De achterklep wordt in deze uitvoering elektrisch bediend. De knop om hem weer dicht te doen zit niet zoals bij de meeste auto’s in de klep, maar in de zijwand van de bagageruimte. Wel zo handig voor de kleinere mensen onder ons.

Offroad

Een groot pluspunt van de Jeep is zijn configuratie. De verbrandingsmotor drijft de voorwielen aan en hij heeft een elektromotor die de achteras aandrijft. Daardoor is hij, als beide krachtbronnen worden gebruikt uiteraard, vierwielaangedreven. Een competentie die hij uitdraagt met zijn typeaanduiding: 4XE. Op de middentunnel zit zelfs een veelbelovend knoppencluster met offroad-functies als ’snow’, ’sand/mud’, ’hill descent control’, ’4WD Lock’ en zelfs ’4WD Low’. Nou zoek je de tussenbak die dat laatste insinueert natuurlijk tevergeefs, maar desondanks mogen we verwachten dat deze Compass in het terrein verder komt dan de gemiddelde cross-over. Behalve de elektromotor op de achteras zit ook aan de verbrandingsmotor nog een elektromotor gekoppeld die niet alleen bij grote krachtbehoefte meehelpt, maar ook als generator fungeert voor de achterste motor wanneer je in 4x4 wilt rijden en de accu daarvoor onvoldoende is opgeladen. Helaas verloopt de samenwerking tussen de systemen in de Compass niet naadloos. De overdracht van het werk tussen elektra en benzine voel je vaak wat te nadrukkelijk en ook de automaat schakelt niet heel verfijnd. Dat laat verder onverlet dat de auto overall prettig rijdt.

De besturing is wat aan de lichte kant, maar doet precies wat je wilt en ook in snellere bochten weet het onderstel de toch vrij zware auto mooi horizontaal te houden. De aandrijflijn heeft bakken met kracht en het is zonder meer prettig om weer eens een echte viercilinder aan het werk te horen, in tijden waar driecilinders steeds meer marktaandeel krijgen.

De Compass bracht ons met een volledig opgeladen accu 39 km ver. Dat hebben we gemeten met een erg rustige rijstijl, bij zo’n 5 graden Celcius op een traject met een stuk provinciale weg (eerst 100, later 80 km/h) en ongeveer evenveel binnenwegen met 50, 60 en 80-stukken.

De Jeep Compass Plug-In Hybrid Electric (zoals hij officieel voluit heet) is leverbaar in drie versies waarbij opmerkelijk is dat de instapper, de Limited Business, een minder krachtige benzinemotor heeft, zodat het systeemvermogen op 190 pk blijft steken. Wil je de 240 pk die onze testauto heeft, dan moet je minstens voor de Trailhawk gaan, die € 46.990 kost. Onze S staat voor € 47.990 in de prijslijst en dan ben je er ook, want alles wat je op onze testauto ziet, is standaard op de S. Gescheiden klimaatregeling, leren bekleding, elektrische stoelverstelling op beide voorstoelen, stoel- en stuurverwarming, elektrisch bedienbare achterklep, Alpine hifi-systeem en dodehoekdetectie plus zijwaartse camera’s achter. Met € 47.990 voor dat hele pakket heb je met de Compass toch aardig wat spullen voor je geld.

Oordeel

3 sterren

Jeep heeft echt zijn best gedaan om in de plug-in configuratie wat van de oude Jeep-genen te stoppen, waardoor de Compass meer is dan een opgehoogde stationwagon. Het is niet alleen een praktische auto, hij biedt ook een hoop luxe voor je geld. Van de andere kant is het interieur wat verouderd en doet de aandrijflijn zijn werk niet zo verfijnd. Wat betreft dat interieur is de redding nabij in de vorm van een facelift, waarbij het dashboard volledig op de schop gaat. Nu nog hopen dat die facelift ook naar ons land komt.

Signalement

Merk Jeep
Model Compass 4xe 240 PHEV S
Carrosserie 5-deurs, suv
Transmissie 6 versnellingen, automaat
Aandrijving 4wd
Prijs € 52.505

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn, plug-in hybride
Cilinderinhoud 1.332 cc
Maximaal vermogen 176 kW / 240 pk bij 5.750 tpm
Maximaal koppel 270 Nm bij 1.850 tpm
Accu capaciteit 11 kWh
Inhoud brandstoftank 37 l
Lengte / breedte / hoogte 4.394 mm / 1.819 mm / 1.645 mm
Wielbasis 2.636 mm
Massa leeg 1.835 kg
Laadvermogen 565 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.250 kg / 600 kg
Banden235/45R19Prijzen
Topsnelheid 200 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 8,0 s (fabrieksopgave: 7,0 s)
Acceleratie 50-80 km/h in D 2,4 s
Acceleratie 80-120 km/h in D 5,6s
Brandstofverbruik 7,0 l/100km
CO2-uitstoot (WLTP) 47 g/km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Jeep Compass
Jeep Jeep Compass

Uitgelicht aanbod

    Jeep Compass 1.5T UPLAND

    Jeep Compass 1.5T UPLAND

    • 2022
    • 25 km

    € 51.845

    Jeep Compass 1.5T UPLAND

    Jeep Compass 1.5T UPLAND

    • 2022
    • 25 km

    € 51.050

    Jeep Compass 1.3T Limited | PANORAMADAK | 1e Eigenaar - A.S. ZONDAG OPEN! -

    Jeep Compass 1.3T Limited | PANORAMADAK | 1e Eigenaar - A.S. ZONDAG OPEN! -

    • 2020
    • 33.472 km

    € 29.990

Meer Jeep Compass occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Jeep Compass 2017

    37
    • 6 april 2021

Lezersreacties (6) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Jeep Compass specificaties
  • Jeep Compass occasions
  • Jeep Compass video's
Advies en informatie
  • Jeep Compass tests
  • Jeep Compass gebruikersreviews
  • Jeep Compass index
PREMIUM
Jeep Compass - Eerste rijtest

Jeep Compass - Eerste rijtest

Jeep heeft de Compass een tussentijdse update gegeven waarbij het uiterlijk en de techniek...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Jeep Compass 4xe 190 PHEV Limited Lease Edition (2022)

    Jeep Compass 4xe 190 PHEV Limited Lease...

    2
    • 20 maart 2022
  • Gebruikersreview
    Jeep Compass 1.4 MultiAir Opening Edition 4x4 (2018)

    Jeep Compass 1.4 MultiAir Opening Edition...

    7
    • 2 december 2020
  • Gebruikersreview
    Jeep Compass 1.4 MultiAir Longitude (2018)

    Jeep Compass 1.4 MultiAir Longitude (2018)

    2
    • 1 december 2020
  • Gebruikersreview
    Jeep Compass 1.4 MultiAir Longitude (2019)

    Jeep Compass 1.4 MultiAir Longitude (2019)

    1
    • 4 juli 2020
  • Gebruikersreview
    Jeep Compass 2.0 CRD Limited (2007)

    Jeep Compass 2.0 CRD Limited (2007)

    13
    • 21 november 2007
  • Gebruikersreview
    Jeep Compass 2.4 Sport (2007)

    Jeep Compass 2.4 Sport (2007)

    3
    • 16 augustus 2007
meer reviews
Jeep Compass 4xe vs. MG EHS - Dubbeltest

Jeep Compass 4xe vs. MG EHS - Dubbeltest

Wij Europeanen hebben een wat moeizame relatie met Amerikaanse auto’s, maar Jeep is hier toch...

Lees meer

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Prijzen Jeep Renegade en Compass e-Hybrid

    Prijzen Jeep Renegade en Compass e-Hybrid

    8
    • 17 maart 2022
  • Nieuws
    Jeep Renegade en Compass als e-Hybrid

    Jeep Renegade en Compass als e-Hybrid

    12
    • 20 januari 2022
  • Jeep Compass 4xe vs. MG EHS - Dubbeltest

    Jeep Compass 4xe vs. MG EHS - Dubbeltest

    • 29 oktober 2021
  • PREMIUM
    Jeep Compass - Eerste rijtest

    Jeep Compass - Eerste rijtest

    • 18 mei 2021
  • Test: Jeep Compass

    Test: Jeep Compass

    27
    • 12 mei 2021
  • Nieuws
    Nieuwe Jeep Compass in detail

    Nieuwe Jeep Compass in detail

    19
    • 6 april 2021
  • Nieuws
    Stellantis legt productie in Italiaanse fabriek tijdelijk stil

    Stellantis legt productie in Italiaanse...

    20
    • 29 maart 2021
Merk
Merk
  • Nieuws
    Willys-Overland Jeep (1952) - Liefhebber Gezocht

    Willys-Overland Jeep (1952) - Liefhebber...

    45
    • 5 mei 2022
  • Autotest
    Jeep Grand Cherokee 4xe - Eerste rijtest

    Jeep Grand Cherokee 4xe - Eerste rijtest

    16
    • 1 mei 2022
  • Nieuws
    Jeep Wagoneer en Grand Wagoneer nóg groter

    Jeep Wagoneer en Grand Wagoneer nóg groter

    25
    • 13 april 2022
  • Nieuws
    Jeep Wrangler Magneto 2.0 Concept: dubbel zoveel elektrokracht

    Jeep Wrangler Magneto 2.0 Concept: dubbel...

    10
    • 8 april 2022
  • Nieuws
    Jeep Meridian: offroadpret voor zeven

    Jeep Meridian: offroadpret voor zeven

    8
    • 30 maart 2022
  • Autotest
    Jeep Renegade e-Hybrid - Eerste rijtest

    Jeep Renegade e-Hybrid - Eerste rijtest

    19
    • 26 maart 2022
  • Nieuws
    Stellantis presenteert zescilinder in lijn: ‘Hurricane’

    Stellantis presenteert zescilinder in lijn:...

    137
    • 25 maart 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden