Jeep Cherokee 4.0i SE (1998)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Cherokee 4.0i SE |
---|---|
Versnellingen | 4, Automaat |
Bouwjaar | 1998 |
Jaar van aanschaf | 2003 |
KM-stand bij aanschaf | 155.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
De Cherokee XJ is een markante verschijning op de weg en heeft een tijdloze styling. De mijne is er eentje van de laatste bouwjaren en heeft het moderne dashboard. De afleesbaarheid van de klokkenwinkel is goed, doch een aantal knoppen en schakelaars zitten wat uit het zicht. Met name de plaatsing van de achterruitwisser vergt enige gewenning: deze zit aan de onderzijde van de middenconsole. De (handbediende) airco is daarentegen goed bereikbaar en heeft een mega-capaciteit. Ook het verwarmingssysteem is goed op de taak berekend. De plaatsing van de passagiersairbag heeft het gevolg gehad dat het dasboardkastje qua inhoud haast onbruikbaar is: alleen het instructieboekje past er in. De ruime kast onder de armsteun brengt echter soulaas. Ook de diverse klepjes in de console tegen de hemelbekleding zijn praktisch. In deze console zit tevens de boordcomputer met tal van functies opgenomen. De zitpositie is goed en het stuurwiel laat zich gemakkelijk in de hoogte verstellen.
De bagageruimte is -gezien het formaat van de auto- niet overdreven ruim, maar is wel uitstekend toegankelijk. Het reservewiel is een belangrijke sta-in-de-weg. Vooral als de auto is uitgerust met het rolzeiltje is de hoogte gering.
Op de weg gedraagt de auto zich als een eerlijke 4x4: een beetje wiebelend door de banden en de bladveren achter: het nodigt uit tot een relaxte rijstijl. De vering is echter op zich comfortabel zat. Het geluidsnivo is afhankelijk van de banden: de mijne staat op Coopers en die vind ik tamelijk luidruchtig.
De acceleratie van de 4.0-liter is op verzoek adembenemend: haast elke "hete" hatchback wordt zonder al te veel plichtplegingen verschalkt! De automatische bak schakelt ietwat traag, maar de kick-downrespons is uitstekend. De krachtbron vraagt echter wel een flinke slok benzine (Euro 95): ongeveer van 1:5 (stadsverbruik en korte ritjes) tot haast 1:9 (bij snelweg tot ongeveer 120 km/h).
In het terrein is de Cherokee een beul. Eigenlijk is de enige beperkende factor de bandenkeus. De 4.0-liters hebben een geavanceerd 4x4-systeem, waaronder een lage gearing. De bodemvrijheid is voldoende en de aanloophoeken zijn goed. Alleen als er een trekhaak is gemonteerd, wil deze wel eens over de grond schaven.
Al met al: een heerlijke stoere bak!
PROBLEMEN
(Nog?) geen
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren