Jaguar XK8 Convertible (1999)
autoreview
Signalement
Uitvoering | XK8 Convertible |
---|---|
Versnellingen | 5, Automaat |
Bouwjaar | 1999 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand bij aanschaf | 70.735 km |
KM-stand laatst | 76.888 km |
Genot en losse draadjes
- 70.901 km
Het was eigenlijk niet de bedoeling, maar het gebeurde toch. Ik had een Triumph Stag, nog niet zo lang, maar daar viel steeds wat onder vandaan, bij wijze van spreken. Nou ben ik wel gesteld op 'karakter', maar dit was me iets teveel daarvan. De markt voor Stags is niet heel goed, dus inruilen werd ook een optie. Dat is uiteindelijk gebeurd bij Imparts in Ede, waar deze Jaguar stond. Een beetje smoezelig, maar met potentie, in verschillende opzichten. Ik werd van de eerste rit niet eens heel enthousiast, maar na een dag schoonmaken en poetsen, leek ook het rijden in de auto steeds fijner te worden. Inmiddels ben ik eigenlijk wel verknocht aan de auto. Geen Boxster (dat was eigenlijk het plan), maar enorm ontspannend.
'Karakter' is er dan toch voldoende: het rechter raam leidt een eigen leven, het portierslot ook. Dashboard verlichting knipperde gedurende een rit, daarna niet meer. Af en toe meldt het stabiliteitssysteem zich...
Op de verlanglijst staan een renovatie van het leer, met name van de voorstoelen (materialen zijn besteld), een nieuwe hemel voor de kap en wat kleine kosmetische zaken. Net leuk.
Moeizaam?
- 72.245 km
Tja, dat eerste commentaar... Dat is toch een beetje uitgekomen, maar dramatisch is het gelukkig niet. Het is een auto voor erbij, en dan mag het wat kosten. Na de professionele poetsbeurt (waar de auto erg van opgeknapt is), heb ik toch het leer van het meubilair voor vervangen. Colourlock had op een aantal plekken prima resultaat, maar op andere plekken bleek het toch niet heel duurzaam. Uiteraard is van dichtbij een klein verschil te zien, maar de voorstoelen, armsteunen in de portieren en de middenarmsteun zien er weer heel erg mooi uit.
Intussen gingen de portieren niet meer omhoog bij het sluiten van de deuren. Ik had begrepen dat dit samenhing met de accu, die uiteindelijk ook de geest gaf. Een ruilaccu bood maar kort soelaas. Deze was gelukkig kosteloos, al is het uiteindelijk toch fijn dat er stroom uit komt. Daarom maar naar garage Bouwman gegaan (Laren) en de accu laten opladen. Deze liep echter net zo snel weer leeg. Omdat ook de APK moest, is op mijn verzoek de elektriek nog eens doorgemeten. Een nieuwe accu volgde en alles deed het weer perfect. Tot na twee weken stilstand ook deze accu zo dood was als een pier. De auto is vervolgens op gehaald, de accu onder garantie een derde maal vervangen, de computer voor een derde maal geprogrammeerd zodat de portierramen (die blijkbaar als eerste hun doel verliezen) weer doen wat ze moeten doen. En toen ging er nog een bobine, ook maar vervangen...
Nu staat de auto dan weer glimmend op de oprit, met maar af en toe een waarschuwingslampje (stabiliteitscontrole, gaat weer uit na herstarten), klaar voor een reis naar Zuid-Europa. Ook hier is de Stag die ik eerder had, dan maar de maatstaf. Daar viel bijna een wiel onder vandaan, hij sloeg steeds af en hij liet een spoor van olie na. Ik heb er alle vertrouwen in...
Vakantie gered
- 76.888 km
Na bovenstaande aanloopproblemen dan toch nu het risico genomen en met de Jag op vakantie geweest. Al met al 3800 kilometer gereden van huis naar Corsica en terug. Geen probleem gehad, geen rare waarschuwingen (dat het stabiliteitssysteem niet zou werken, dat kwam eerder wel voor), geen doorgebrande bobines, geen lege accu. Gewoon een prima tocht, comfortabel, snel als het moest (tot 190 km/h op de terugweg) en met een verbruik van 1 op 9,5 gemiddeld. Olieverbruik is niet noemenswaardig, peil is stabiel gebleven. En ohohoh, wat zag ie eruit. Inmiddels weer gewassen, helaas heeft op de ferry iemand met een broek met gespen o.i.d. langs de flank gelopen, dus dat kan dan weer gepoetst worden (al dan niet professioneel, vrees ik).
Overigens ben ik naar aanleiding van commentaren op deze review eens gaan zoeken. De kilometerstand is inderdaad laag voor de mate van verslijten van het leer. De laatste zeven jaar is correct volgens mij, daarvoor is er mogelijk aan gerommeld, maar ook het achterbankje (wat grotendeels van skai is), heeft duidelijke gebruikssporen. Wat me ook opviel bij het bijkleuren, is dat het originele leer echt heeeeel dun is en bovendien alleen oppervlakkig gekleurd, dus dan gaat het ook wel sneller als er barsten in komen. Verder over de modificaties: die zouden gedaan kunnen zijn, omdat de auto in 2006 bij Exco geweest is. Zij kunnen op basis van kenteken en datum van onderhoud echter niet zien wat ze gedaan hebben, dus ik hoop op de naam van de toenmalige eigenaar om dat zeker te weten. Voorlopig kan alleen gezegd worden dat de boel nog mooi draait.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.