Jaguar XK8 Convertible (2001)
autoreview

Signalement
Uitvoering | XK8 Convertible |
---|---|
Versnellingen | 5, Automaat |
Bouwjaar | 2001 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand bij aanschaf | 192.428 km |
KM-stand laatst | 202.735 km |
1e ervaringen
- 193.707 km
Na een aantal jaren zoeken en twijfelen, toch eindelijk deze pracht automobiel aangeschaft ! Dit exemplaar stond reeds maanden te koop, maar durfde niet door de hoge km stand. Na veel gelezen te hebben op het internet en onder andere de reviews op autoweek, toch deze auto aangeschaft.
Eerste indruk, werkelijk een droomauto !
Na inmiddels ruim een maand plezier, nu de eerste ervaringen.
Deze auto is niet perfect, geen sportauto, maar wel een heerlijke gentleman's gt !
Een heerlijke motor en dito geluidsinstallatie maken het (open) rijden tot een waar genoegen.
De XK is wel erg gevoelig in het onderstel, zo hebben de eerste velgen met banden plaats moeten maken voor een nieuwere originele set.
Ook is het onderstel (lees draagarmrubbers) aan vervanging toe. Ze piepen en kraken enorm. Daarbij zal de xk nog voor de winter een beurt krijgen (eerst nog genieten).
Twijfel nog over powerflex, wacht de andere reviewer even af.
Dit is voorlopig het eerste verslag van 1300 heerlijke kilometers, update volgt !
Update
- 195.438 km
Inmiddels 5 maanden en 3.000km verder.
Heel veel kunnen genieten van de mooie zomer en nazomer.
Rubbers zijn vernieuwd (origineel), beter weggedrag en niet meer piepen. Jammer dat de bout van de ophanging volledig vast zat, met als resultaat dat deze doorgeslepen en dus vervangen moest worden. Besteld bij SNG Barratt. Onvoorstelbaar, Engels bedrijf met volledige catalogus (132 pagina's) van werkelijk alle onderdelen van de auto.
Olie (7,5 liter), filter en luchtfilter vernieuwd. Multiriem piept nog als hij koud is, komt binnenkort een nieuwe op. Ben nog niet tevreden over de wat vage besturing en zoekerig weggedrag. Bij hogere snelheid geen probleem. Volgend jaar maar eens nieuwe voorbanden monteren. Ook heeft de electronica af en toe kuren; airbag lampje, ramen die niet geheel sluiten en antenne die niet geheel naar binnen gaat.
Vaak lost het zich op door het dak te openen en te sluiten.
Verder nog steeds zeer tevreden met mijn droomauto.
Update
- 197.400 km
Na 3 maanden gestald te zijn, begin maart de auto weer in gebruik genomen. Na enkele plezierige voorjaars ritjes, wat verkeerde schakelingen bij de bak gevoeld. Van de winter maar aanpakken dacht ik. Echter kwam ik met transmission failure lampje bijna stil te staan. Wat nu; spoelen van de bak, of meteen reviseren ?!? Na veel internet speurwerk toch maar voor het laatste gekozen, dan kan ie er immers weer > dan 10 jaar tegen. Via jaguarforum laten reviseren door automatic repair, met 12 maanden bovag garantie. Schakelt weer als een zonnetje. Het geluk duurde niet lang, want nu piepte de auto weer (zie rubbers voorwielophanging), echter nu als een oude versleten kinderwagen. Hier kon ik met goed fatsoen niet mee door een woonwijk rijden, wat armoedig. Na wat speurwerk bleek de ophangbus van de schokbreker versleten. Samen met een vriend vernieuwd. Nu geniet ik weer met volle teugen van de Jag. Ik rij niet veel, maar het moet wel genieten zijn als ik rij.
Update: verkoop
- 202.735 km
Toch na praktische overwegingen besloten om de Jag te verkopen.
Na 5 maanden stalling, waarvan 4x bereden op FH platen werd het tijd om de auto weer te gaan gebruiken. Het zit me toch niet lekker dat de Jag weer in weer en wind moet staan. Er komen ook weer wat kosten aan; apk, nieuwe achterbanden en wat kosmetische zaken. Al met al het besluit genomen om te verkopen.
Gelukt; 21-04-2015 naar zijn nieuwe eigenaar gebracht, die hem gelukkig kan stallen. Veel plezier ermee, ik zal hem missen.
- Betrouwbaarheid4
- Prestaties4
- Comfort4
- Kosten3
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.