Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Reviews
  • Jaguar
  • XK Convertible

Jaguar XK8 Convertible (1997)

autoreview

29
Jaguar XK8 Convertible (1997)
Anoniem
  • Gebruikersreview
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Signalement

UitvoeringXK8 Convertible
Versnellingen5, Automaat
Bouwjaar1997
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf151.000 km
KM-stand laatst177.000 km
Lezerswaardering: 90%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud of eventuele gevolgen ervan. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste indrukken

  • 151.500 km
  • 23 maart 2011

Sinds een week of drie heb ik eindelijk weer een cabrio, na een saaie winter in een Citroen Xantia.

Het is een oudje natuurlijk: 14 lentes jong, en een goede anderhalve ton op de klok. De eerste indrukken zijn goed: de auto is een heerlijke onthaaster, die als het moet ook prima van zijn plek wil.

Wel ben je met 1700 kg. aan het smijten, dus een speels bochtenriddertje wordt het nooit. Gewoon een comfortabele cruiser.

Betrouwbaarheid en kosten zijn natuurlijk de grote vraagtekens bij wat potentere auto's op leeftijd. We gaan het zien! Het is mijn eerste Jaguar, en in de wandelgangen hoor je van alles van "Onverwoestbare auto's" tot "Absolute rampenbakken". Proef op de som dus!

De auto gaat het hele jaar door rijden, en moet zo'n 10.000 per jaar gaan maken.

Na 9 maanden nog geen schokkende ellende. :)

  • 158.000 km
  • 27 december 2011

De XK8 doet het nog steeds goed als weekendauto. Hij heeft de afgelopen 10 maanden zo'n 8.000 km. gereden.

Het onderhoud tot op heden is nog wel te overzien:

* Preventieve beurt aan de ZF-bak in Dortmund (EUR 380,--)
* Vervanging defect deurmechanisme links (EUR 310,-- [tweedehands onderdeel])
* Vervanging defecte ABS-sensor (EUR 144,-- [tweedehands onderdeel])

Verder lust-ie vooral veel benzine (1 op 8 gemiddeld), verbruikt-ie geen druppel olie, en gaat er hier en daar wel eens een lampje stuk.

Weinig spannends dus, en lekker genieten in deze prachtige cabriolet.

Een jaar APK erbij en wat onderhoud

  • 159.000 km
  • 3 maart 2012

Vorige week zeilde de XK8 zonder morren door de APK. Wel moest er wat gesleuteld worden aan het blok, zie ook de comments hieronder.

De carterontluchtingsslang is vervangen. Aangezien het inlaatspruitstuk hiervoor moet worden verwijderd, zijn er daar maar gelijk nieuwe pakkingen tussen gezet. Ook zijn er twee koelvloeistofslangetjes preventief vervangen omdat je er met het spruitstuk eraf bij kunt.

Verder een beurtje met verse olie en filters, en de XK8 rijdt weer heerlijk.

Het volgende project is een setje nieuw rubber rondom. Zoals wel vaker bij dit soort auto's niet omdat het profiel op is, maar omdat de banden oud en uitgedroogd zijn.

Met 255/45/18 achter en 245/45/18 voor is het wel even aftikken, zo'n setje banden. Maar dan heb je voor de komende 5 jaar wel weer goed rubber.

Nieuwe uitlaat en aanstaand onderhoud

  • 163.000 km
  • 30 oktober 2012

De XK8 doet het nog steeds prima. Recent zijn er bij een specialist in Engeland (ik was er op vakantie) nieuwe RVS back boxes onder gemonteerd, waarbij de laatste set dempers is komen te vervallen. Rechte pijpen dus (er zit nog een set dempers in) waardoor het geluidsvolume wat toeneemt. Erg mooi.

Ook is er deze zomer een Parrot 9200 ingezet, zodat ik eindelijk gewoon MP3's kan luisteren in plaats van als een holbewoner CD's te wisselen in de kofferbak!

De voorwielophanging is gaan kraken: uitgedroogde rubbers. Binnenkort wordt er een set Powerflex rubbers gemonteerd aan de voorzijde. Ook zijn twee koelvloeistofslangen aan de beurt: na 15 jaar is het rubber niet fris meer, wat tot zwellen leidt.

Er zijn nog wel meer aandachtspunten aan de auto, maar niks wat hem van de weg houdt. Het is geen museumstuk, en aangezien hij buiten slaapt is dat maar goed ook.

Nog steeds blij met deze prachtige cabriolet.

Maar weer eens een update.

  • 173.000 km
  • 5 november 2013

Aardig wat dingen gebeurd in de laatste 10.000 kilometer, ofwel ruim een jaar.

Zo is er een koelvloeistoflekkage geweest. Duurde een tijd voordat mijn "mannetje" het lek boven had. In eerste instantie liep de auto slecht na reparatie. Bleken de bobines aan één kant van het blok vol met koelvloeistof te zitten. Dat vonkt natuurlijk niet zo lekker.

Verder heb ik het afgelopen jaar veel ellende met de deuren gehad. Specifiek: de slotmodule aan de bestuurderskant. Aangezien daar van alles mee verbonden is (centrale vergrendeling, automatisch zakken van de ramen) is dat een vitaal onderdeel. Na wat aanmodderen met telkens terugkerende ellende toch maar een nieuw slot gemonteerd eerder dit jaar. Een dure grap, zo'n EUR 500 totaal. Een paar maanden later kwam daar nog een kabelbreuk in dezelfde deur achteraan. Minder kostbaar, wel ergerlijk.

Verder heeft de auto rondom nieuwe banden gekregen: Pirelli Zero Rosso. Een stuk fijner dan de uitgeharde en gecupte banden die er oplagen toen ik de auto kocht.

Af en toe verschijnt er met name na langere stilstand een Traction/Stability Control Failure waarschuwing op het dash, al dan niet met een ABS Failure lampje. Da's dan weer een haperende remsensor. Een paar keer goed remmen en opnieuw starten, en alles werkt weer. En gaat het niet weg, dan valt zo'n nieuw sensortje monteren ook nog wel mee in de kosten. Ik heb het al twee keer laten doen de afgelopen drie jaar. :)

Bovenstaande punten terzijde, blijft het een betrouwbare auto, die gezien zijn leeftijd (bijna 17 jaar) en de relatief dure onderdelen, geen goedkope hobby is. Maar goed, dat is het dan ook: alle hobby's kosten geld. De V8 en het open dak maken dat alles ruimschoots goed, nog steeds.

Roest, spuitwerk, poetsen, leer opknappen

  • 176.000 km
  • 12 mei 2014

De XK8 doet al drie jaar overwegend wat hij moet doen. De auto had wat roest in het rechterachterscherm, en de lak was rondom door de 17 jaren die hij al oud is, behoorlijk aangetast door krasjes, putjes, steenslag, et cetera.

De auto is dus naar een detailer en een spuiter gebracht om weer helemaal opgefrist te worden. Dat is bijhoorlijk goed gelukt!

Ik zal eertijds wel wat foto's plaatsen. Goedkoop is trouwens anders... maar het was gewoon een keuze: opknappen en een paar jaar mee doorrijden, of niet. De auto is nog goed genoeg voor wat extra TLC, dus de XK8 blijft nog wel even in ons bezit!

Verder sinds de laatste update weinig spannende dingen qua kosten.

Foto's van het spuit- en poetswerk

  • 177.000 km
  • 18 augustus 2014

Heb even de foto's up to date gemaakt. De auto ziet er niet als nieuw uit, maar ook zeker niet als 17 jaar.

3,5
  • Betrouwbaarheid
    3
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
  • Rijd je zelf met een Jaguar XK? Start je eigen gebruikersreview en deel je ervaringen
 
  • Houd me op de hoogte over de Jaguar XK
  • Rapporteer deze review

Beoordeel deze review

Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.

  • slecht
  • onvoldoende
  • voldoende
  • goed
  • uitstekend

Uitgelicht aanbod

    Jaguar XK 4.0 V8 Convertible

    Jaguar XK 4.0 V8 Convertible

    • 1998
    • 220.552 km

    € 15.000

    Jaguar XK 4.0 V8 Convertible XKR AAA-conditie

    Jaguar XK 4.0 V8 Convertible XKR AAA-conditie

    • 1999
    • 74.974 km

    € 35.590

    Jaguar XK 4.0 V8 Convertible AAA-conditie

    Jaguar XK 4.0 V8 Convertible AAA-conditie

    • 1999
    • 74.974 km

    € 35.950

Meer Jaguar XK occasions

Lezersreacties (29)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Jaguar XK specificaties
  • Jaguar XK occasions
  • Jaguar XK video's
Advies en informatie
  • Jaguar XK tests
  • Jaguar XK gebruikersreviews
  • Jaguar XK index
PREMIUM
Jaguar E-Pace P300e - Eerste Rijtest

Jaguar E-Pace P300e - Eerste Rijtest

Vanaf 2025 introduceert Jaguar alleen nog elektrische modellen. Tot het zover is, moet het...

Lees meer
 

Jaguar XK reviews

  • Gebruikersreview
    Jaguar XK8 Convertible (1999)

    Jaguar XK8 Convertible (1999)

    14
    • 27 augustus 2013
  • Gebruikersreview
    Jaguar XK8 Convertible (2001)

    Jaguar XK8 Convertible (2001)

    7
    • 5 augustus 2013
  • Gebruikersreview
    Jaguar XK8 Convertible (1997)

    Jaguar XK8 Convertible (1997)

    4
    • 20 juni 2012
  • Gebruikersreview
    Jaguar XK8 Convertible (1997)

    Jaguar XK8 Convertible (1997)

    29
    • 23 maart 2011
  • Gebruikersreview
    Jaguar XK8 Convertible (2002)

    Jaguar XK8 Convertible (2002)

    4
    • 21 oktober 2003
  • Gebruikersreview
    Jaguar XK8 Convertible (2002)

    Jaguar XK8 Convertible (2002)

    • 7 juni 2002
  • Gebruikersreview
    Jaguar XK 4.2 (2006)

    Jaguar XK 4.2 (2006)

    6
    • 5 mei 2021
meer reviews
Audi Q3 Sportback vs. Jaguar E-Pace - Dubbeltest

Audi Q3 Sportback vs. Jaguar E-Pace - Dubbeltest

De Jaguar E-Pace is in Nederland tot nu toe niet het grootste succes. Met een kleine facelift...

Lees meer

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Gebruikersreview
    Jaguar XK 4.2 (2006)

    Jaguar XK 4.2 (2006)

    6
    • 5 mei 2021
  • Nieuws
    Dit zijn de nieuwe youngtimers van 2021: coupé/cabrio

    Dit zijn de nieuwe youngtimers van 2021:...

    21
    • 11 november 2020
  • Jaguar XK V8 Convertible - 2006 - 289.000 km - Klokje Rond

    Jaguar XK V8 Convertible - 2006 - 289.000...

    • 10 december 2018
  • Gebruikersreview
    Jaguar XK 4.2 Convertible (2008)

    Jaguar XK 4.2 Convertible (2008)

    2
    • 12 augustus 2017
  • Gebruikersreview
    Jaguar XK8 (1997)

    Jaguar XK8 (1997)

    3
    • 14 februari 2017
  • Gebruikersreview
    Jaguar XKR (2001)

    Jaguar XKR (2001)

    13
    • 20 september 2016
  • Gebruikersreview
    Jaguar XKR (2003)

    Jaguar XKR (2003)

    5
    • 14 juli 2016
Merk
Merk
  • Gebruikersreview
    Jaguar X-Type 3.0 V6 Executive (2003)

    Jaguar X-Type 3.0 V6 Executive (2003)

    1
    • 17 juni 2022
  • Nieuws
    NCAP: Assistentiesystemen Nissan Qashqai en Volkswagen ID5 heel goed

    NCAP: Assistentiesystemen Nissan Qashqai...

    12
    • 11 mei 2022
  • Koopwijzer
    Koopwijzer Jaguar XF - alles wat je weten moet over de eerste generatie

    Koopwijzer Jaguar XF - alles wat je weten...

    34
    • 30 april 2022
  • Nieuws
    Jaguar XE en XF alleen nog verkrijgbaar als R-Dynamic

    Jaguar XE en XF alleen nog verkrijgbaar...

    23
    • 28 april 2022
  • Nieuws
    De bouw van de Jaguar XJ220 - Uit de Oude Doos

    De bouw van de Jaguar XJ220 - Uit de Oude...

    15
    • 27 april 2022
  • Gebruikersreview
    Jaguar I-Pace EV400 Business Edition S (2019)

    Jaguar I-Pace EV400 Business Edition S...

    8
    • 20 april 2022
  • Nieuws
    Jaguar 420G (1968) - In het Wild

    Jaguar 420G (1968) - In het Wild

    29
    • 19 april 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden