Jaguar XK8 Convertible (1997)

autoreview

Jaguar XK8 Convertible (1997)

Signalement

UitvoeringXK8 Convertible
Versnellingen5, Automaat
Bouwjaar1997
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf151.000 km
KM-stand laatst177.000 km
Lezerswaardering: 89%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste indrukken

  • 151.500 km

Sinds een week of drie heb ik eindelijk weer een cabrio, na een saaie winter in een Citroen Xantia.

Het is een oudje natuurlijk: 14 lentes jong, en een goede anderhalve ton op de klok. De eerste indrukken zijn goed: de auto is een heerlijke onthaaster, die als het moet ook prima van zijn plek wil.

Wel ben je met 1700 kg. aan het smijten, dus een speels bochtenriddertje wordt het nooit. Gewoon een comfortabele cruiser.

Betrouwbaarheid en kosten zijn natuurlijk de grote vraagtekens bij wat potentere auto's op leeftijd. We gaan het zien! Het is mijn eerste Jaguar, en in de wandelgangen hoor je van alles van "Onverwoestbare auto's" tot "Absolute rampenbakken". Proef op de som dus!

De auto gaat het hele jaar door rijden, en moet zo'n 10.000 per jaar gaan maken.

Na 9 maanden nog geen schokkende ellende. :)

  • 158.000 km

De XK8 doet het nog steeds goed als weekendauto. Hij heeft de afgelopen 10 maanden zo'n 8.000 km. gereden.

Het onderhoud tot op heden is nog wel te overzien:

* Preventieve beurt aan de ZF-bak in Dortmund (EUR 380,--)
* Vervanging defect deurmechanisme links (EUR 310,-- [tweedehands onderdeel])
* Vervanging defecte ABS-sensor (EUR 144,-- [tweedehands onderdeel])

Verder lust-ie vooral veel benzine (1 op 8 gemiddeld), verbruikt-ie geen druppel olie, en gaat er hier en daar wel eens een lampje stuk.

Weinig spannends dus, en lekker genieten in deze prachtige cabriolet.

Een jaar APK erbij en wat onderhoud

  • 159.000 km

Vorige week zeilde de XK8 zonder morren door de APK. Wel moest er wat gesleuteld worden aan het blok, zie ook de comments hieronder.

De carterontluchtingsslang is vervangen. Aangezien het inlaatspruitstuk hiervoor moet worden verwijderd, zijn er daar maar gelijk nieuwe pakkingen tussen gezet. Ook zijn er twee koelvloeistofslangetjes preventief vervangen omdat je er met het spruitstuk eraf bij kunt.

Verder een beurtje met verse olie en filters, en de XK8 rijdt weer heerlijk.

Het volgende project is een setje nieuw rubber rondom. Zoals wel vaker bij dit soort auto's niet omdat het profiel op is, maar omdat de banden oud en uitgedroogd zijn.

Met 255/45/18 achter en 245/45/18 voor is het wel even aftikken, zo'n setje banden. Maar dan heb je voor de komende 5 jaar wel weer goed rubber.

Nieuwe uitlaat en aanstaand onderhoud

  • 163.000 km

De XK8 doet het nog steeds prima. Recent zijn er bij een specialist in Engeland (ik was er op vakantie) nieuwe RVS back boxes onder gemonteerd, waarbij de laatste set dempers is komen te vervallen. Rechte pijpen dus (er zit nog een set dempers in) waardoor het geluidsvolume wat toeneemt. Erg mooi.

Ook is er deze zomer een Parrot 9200 ingezet, zodat ik eindelijk gewoon MP3's kan luisteren in plaats van als een holbewoner CD's te wisselen in de kofferbak!

De voorwielophanging is gaan kraken: uitgedroogde rubbers. Binnenkort wordt er een set Powerflex rubbers gemonteerd aan de voorzijde. Ook zijn twee koelvloeistofslangen aan de beurt: na 15 jaar is het rubber niet fris meer, wat tot zwellen leidt.

Er zijn nog wel meer aandachtspunten aan de auto, maar niks wat hem van de weg houdt. Het is geen museumstuk, en aangezien hij buiten slaapt is dat maar goed ook.

Nog steeds blij met deze prachtige cabriolet.

Maar weer eens een update.

  • 173.000 km

Aardig wat dingen gebeurd in de laatste 10.000 kilometer, ofwel ruim een jaar.

Zo is er een koelvloeistoflekkage geweest. Duurde een tijd voordat mijn "mannetje" het lek boven had. In eerste instantie liep de auto slecht na reparatie. Bleken de bobines aan één kant van het blok vol met koelvloeistof te zitten. Dat vonkt natuurlijk niet zo lekker.

Verder heb ik het afgelopen jaar veel ellende met de deuren gehad. Specifiek: de slotmodule aan de bestuurderskant. Aangezien daar van alles mee verbonden is (centrale vergrendeling, automatisch zakken van de ramen) is dat een vitaal onderdeel. Na wat aanmodderen met telkens terugkerende ellende toch maar een nieuw slot gemonteerd eerder dit jaar. Een dure grap, zo'n EUR 500 totaal. Een paar maanden later kwam daar nog een kabelbreuk in dezelfde deur achteraan. Minder kostbaar, wel ergerlijk.

Verder heeft de auto rondom nieuwe banden gekregen: Pirelli Zero Rosso. Een stuk fijner dan de uitgeharde en gecupte banden die er oplagen toen ik de auto kocht.

Af en toe verschijnt er met name na langere stilstand een Traction/Stability Control Failure waarschuwing op het dash, al dan niet met een ABS Failure lampje. Da's dan weer een haperende remsensor. Een paar keer goed remmen en opnieuw starten, en alles werkt weer. En gaat het niet weg, dan valt zo'n nieuw sensortje monteren ook nog wel mee in de kosten. Ik heb het al twee keer laten doen de afgelopen drie jaar. :)

Bovenstaande punten terzijde, blijft het een betrouwbare auto, die gezien zijn leeftijd (bijna 17 jaar) en de relatief dure onderdelen, geen goedkope hobby is. Maar goed, dat is het dan ook: alle hobby's kosten geld. De V8 en het open dak maken dat alles ruimschoots goed, nog steeds.

Roest, spuitwerk, poetsen, leer opknappen

  • 176.000 km

De XK8 doet al drie jaar overwegend wat hij moet doen. De auto had wat roest in het rechterachterscherm, en de lak was rondom door de 17 jaren die hij al oud is, behoorlijk aangetast door krasjes, putjes, steenslag, et cetera.

De auto is dus naar een detailer en een spuiter gebracht om weer helemaal opgefrist te worden. Dat is bijhoorlijk goed gelukt!

Ik zal eertijds wel wat foto's plaatsen. Goedkoop is trouwens anders... maar het was gewoon een keuze: opknappen en een paar jaar mee doorrijden, of niet. De auto is nog goed genoeg voor wat extra TLC, dus de XK8 blijft nog wel even in ons bezit!

Verder sinds de laatste update weinig spannende dingen qua kosten.

Foto's van het spuit- en poetswerk

  • 177.000 km

Heb even de foto's up to date gemaakt. De auto ziet er niet als nieuw uit, maar ook zeker niet als 17 jaar.

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (29)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.