Jaguar XF Sportbrake 2.2D (2014)
autoreview
Signalement
Uitvoering | XF Sportbrake 2.2D |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2014 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand bij aanschaf | 9 km |
KM-stand laatst | 92.000 km |
Eerste indruk - grote tevredenheid
- 1.500 km
Vanaf dit jaar zijn we weer terug bij Jaguar. Na de eerdere goede rijervaringen met de XF en het automerk/dealer, het verschijnen van het fraaie Sportbrake stationmodel met meer ruimte en comfort aan boord dan de V60, en het aanlokkelijke aanbod van de Jaguar-dealer kon geen weerstand meer worden geboden.
De XF Sportbrake is uitgerust met de 2.2D ECO2 163 pk dieselmotor met 4 cilinders. Ondanks het gewicht van de Sportbrake (1730 kg) misstaat deze motor geenszins door het ruime koppel van 400 Nm. De motor klinkt dankzij de verbeterde geluidsisolatie nauwelijks door in de cabine. Alleen bij een koude start 's morgens en het draaien van veel toeren is het dieselgeluid van 4 cilinders goed hoorbaar.
Liefhebbers van meer kracht kunnen ook de 2.2D-S met 200 pk kiezen of de motor door Rica laten tunen naar 228 pk (waarmee ook de automaat fijner schakelt). Of toch de XF met de duurdere 6 cilinder-motor bestellen.
Onze XF Sportbrake is uitgevoerd in de donkergrijze kleur Stratus Grey, het staat hem goed. Ik heb nog geaarzeld over het lichte, zandkleurige Cashmere, dat zou de wagen mooi staan in combinatie met de standaard zwarte D-stijlen afgekeken van de XJ. Maar mijn echtgenote en de Jaguardealer brachten mij op andere gedachten en werd het toch donkergrijs. Hoewel een XF standaard al rijkelijk is uitgerust, kent onze Sportbrake o.a. de volgende extra opties:
- Comfort pack (leren bekleding, verwarmde voorstoelen en keyless entry)
- Tech pack (navigatie, bluetooth en parkeersensoren voor/achter en camera achter)
- Mirror pack (electrisch bedienbare spiegels, zelfdimmende binnen- en buitenspiegels)
- Meridian Sound System 380W
- 12-voudig verstelbare stoelen (inclusief lendensteun)
- 18 inch Lyra velgen (op de foto's staan de winterwielen)
- verwarmbaar stuurwiel.
De auto rijdt prettig en soepel, een ware reisauto voor lange afstanden. De 8-trapsautomaat schakelt onverstoorbaar, maar heeft soms de neiging om laag in de toeren te willen rijden om brandstof te besparen, waardoor de motor wat brommerig klinkt.
Met de weglegging zit het goed, een goede mix van comfortabel rijden en toch contact houden met het wegdek. Door de luchtvering op de achterwielen zakt de auto bij een zware belading bovendien niet in. De Sportbrake voelt beter in elkaar geschroefd dan onze eerdere XF, alsof de productiekwaliteit verder is geoptimaliseerd. Er rammelt niets en alles toont netjes afgewerkt.
De mix van leren bekleding (inclusief dashboard en deurpanelen) en het matte donkere Satin Rosewood-hout geeft de cabine een mooie uitstraling, typisch Jaguar.
Als stationwagen biedt de Sportbrake een flinke, vlakke ruimte om spullen te vervoeren (onder de afdekhoes past 510 liter). De achterbank is vanuit de achterklep met twee knoppen eenvoudig omlaag te klappen, zodat er in totaal 1.675 liter bagageruimte ontstaat. Alleen jammer dat er geen systeem in de achterbank is ingebouwd, zoals bij Volvo, waarmee je een beschermnet omhoog uit kunt trekken en vastklemmen aan het plafond. Daarmee kan opgestapelde bagage bij een noodstop niet richting de passagiers worden geslingerd.
De Meridian geluidsinstallatie biedt met 380 Watt voldoende vermogen. De stereoklank is helder en gedetailleerd, klinkt voldoende zuiver en heeft bovendien een goed afstelbare subwoofer. Een aanrader voor muziekliefhebbers!
Het navigatiesysteem is afkomstig van Navteq en vertoont overeenkomsten met die in de Volvo V60. Jammer alleen dat het beeld van navigatiesysteem op het touchscreen er wat rommelig uitziet. Bij Volvo is het beeld scherper/strakker en overzichtelijker vormgegeven. Mogelijk nog eens met de beeldinstellingen spelen.
Het verbruik ligt momenteel op 6,5 liter per 100 km, niet gek wetende dat er ook aardig wat korte ritten zijn gereden. Het verbruik zal nog wel verder verbeteren.
De Sportbrake verdient het om vaker gezien te worden op de Nederlandse wegen. Gek, want niet veel mensen weten dat bij een gelijke motor/uitrusting een XF Sportbrake en Volvo V70 elkaar nauwelijks in prijs ontlopen...
Koppelbaas
- 8.000 km
Een halfjaar verder voldoet de XF Sportbrake nog steeds prima en probleemloos. In de tussentijd zijn de zomerbanden met de oorspronkelijke 18" Lyra velgen gemonteerd. Het gemiddelde brandstofverbruik is gedaald en schommelt tussen de 5,3 en 6,2 liter per 100 kilometer.
De Sportbrake heeft zich tijdens de vakantie vorige week in diverse opzichten van zijn goede kant laten zien:
- De laadruimte heeft behoorlijk wat vracht kunnen herbergen, zoals één grote en twee kleine koffers, rugzakken, tassen, een krat boodschappen, schoenen e.d., zonder dat het blikveld in de achteruitkijkspiegel volledig werd belemmerd door opgestapelde bagage. Alleen de aflopende achterklep zorgt dat je de auto niet helemaal ongestraft kunt volproppen.
- Met 4 personen en bagage voel je bij vertrek dat de auto wel zwaarder is geladen. Eenmaal op weg en met een opgewarmde motor is daar niet veel meer van te merken. Het ruime koppel van de motor zorgt voor voldoende trekkracht en de luchtvering op de achterwielen voorkomt het doorgezakte gevoel.
- In het heuvelachtige landschap van Kent heeft de Sportbrake zich vooral bewezen als een ware koppelbaas. Op de slingerende binnenwegen tussen dorpjes was het fijn cruisen. De auto had altijd meer dan voldoende trekkracht om met souplesse de heuvels te beklimmen en bochten gecontroleerd en snel door te sturen. Zonder daarvoor telkens teveel in versnelling terug te schakelen of de sportstand in te hoeven schakelen. Op enig moment reden we op zo een binnenweg achter een Audi RS6 van iemand die er duidelijk de weg goed kende en 'vlot' (en veilig) door reed. Het kostte weinig moeite de Audi bij te houden.
- Het navigatiesysteem van Jaguar wordt niet altijd goed ontvangen in autorecensies en door andere rijders. Wij hebben er in Engeland (en in Nederland) echter goede ervaringen mee. Er worden bijna nooit vreemde routes uitgestippeld. Het kunnen invoeren van volledige postcodes in Engeland is erg prettig, helaas kan dit in Nederland niet (je kunt alleen de 4 cijfers invoeren en dat is niet specifiek genoeg).
Een kritische opmerking die ik ten aanzien van de Sportbrake kan maken is het te lage toerental die de automaat soms kiest binnen de bebouwde kom (en soms op provinciale wegen), waardoor de nog niet opgewarmde motor brommerig wordt. En dan ook minder directe trekkracht paraat heeft als je die nodig hebt. Met de flippers kun je dan bijschakelen om dit te corrigeren, maar dat vind ik niet prettig om te doen in de stad. Of je kunt kiezen voor de sportstand van de automaat, die maakt echter weer meer toeren dan nodig is.
Een verbeterbaar punt betreft het start-stop systeem. Bij stoplichten en rotondes functioneert dit snel en probleemloos. Maar bij inparkeren valt de motor echter sneller tijdelijk uit dan nodig is. Als in de software zou worden ingesteld dat er 2 seconden extra vertraging zou worden betracht voordat de start-stop functie intreedt, dan was dit probleem opgelost geweest. Natuurlijk kun je voor het inparkeren handmatig zelf met één druk op de knop het s-s systeem even uitzetten.
De grote tevredenheid overheerst met de XF Sportbrake, het is een comfortabele en snelle cruiser. Ik ben ook erg tevreden met de voorstoelen inclusief de bijbestelde (want optionele) goed verstelbare lendensteun. Geen rugklachten meer, die ik wel had in de eerdere Volvo V60.
Eerste jaar
- 15.000 km
We rijden nu bijna een jaar met de XF Sportbrake. En met grote tevredenheid, er zijn geen storingen, problemen of rammels met de auto geweest. De autoruitwisser moest alleen een keer worden vervangen vanwege de gevolgen van vandalisme (gelukkig geen andere schade). En de afdek-treeplank bij één van de achterdeuren is onder garantie vervangen, omdat een bevestigingsclip was afgebroken.
De motor voelt goed ingelopen, lijkt wat losser te zijn geworden. Wat je wel merkt is dat op een hele koude dag de motor vlak na de start echt op bedrijfstemperatuur moet komen om lekker soepel te draaien.
Kortom, grote tevredenheid. Het is nog steeds een plezier om in deze auto te mogen rijden!
Saai. En een vergelijking.
- 20.000 km
Het wordt een beetje saai, maar na bijna anderhalf jaar bevalt de XF Sportbrake nog steeds prima en is technisch alles nog dik in orde. Door de huidige werkzaamheden wordt er minder in gereden.
Ik heb twee nieuwe foto's geupload, waarop de wagen wat beter te zien is dan op het eerdere fotomateriaal.
Eerder deze week maakte een kameraad een proefrit in een BMW 4-Serie Gran Coupe (sportuitvoering, 4 cilinder diesel met automaat). Ik vind het optisch één van de mooiere BMW's en heb er zelf ook een ritje in gemaakt. De directe wegligging, de pittige (maar niet heel erg stille) motor en soepele automaat vielen in positieve zin op. Maar ik was verbaasd over het interieur van de 4-Serie (een auto die prijstechnisch vergelijkbaar is met de XF): veel plastic waaronder hol plastic op het stuur, goedkoop ogende klokken, weinig noodzakelijke a-symetrische vormgeving, etc. En een ietwat onhandige ergonomie met de bediening, die kameraad had er een hele dag in gereden en beaamde dat ook (hij rijdt zelf een A5). Wat een verademing om daarna weer in de Jaguar XF te stappen, met haar rustige interieur, alles beter in proporties en mooiere materialen.
Geen nieuws is goed nieuws
- 51.000 km
De XF Sportbrake functioneert al drie jaar probleemloos. Er worden jaarlijks geen hoge aantallen km's gereden vanwege de huidige werkkring. Afgezien van een zacht tik-geluidje in vermoedelijk de bagagerolhoes bij bepaalde trillingen door het rijden/wegdek (vast simpel op te lossen, maar te lui om dat te doen), is de auto verder nog steeds helemaal kraakvrij. Verbruik is redelijk stabiel rond de 6 liter per 100 km. De drie jaarlijkse onderhoudsbeurten gaven geen bijzonderheden, alleen verse olie, vloeistoffen en ruitenwissers e.d.
De nieuwe Jag's hebben hun charme. De XE door haar compacte, wendbare lichtvoetigheid en wegligging. De nieuwe XF door haar binnenruimte, hoewel een beetje anoniem door het behoudende ontwerp. De F-Pace is een mooie, praktische SUV, misschien met de 2 liter/4 cilinder-diesel wel wat licht gemotoriseerd voor zijn formaat. De aanstaande elektrische I-Pace is veelbelovend. Voorlopig rijden we nog lekker en tevreden door met de XF Sportbrake. Geen nieuws is goed nieuws!
Afscheid
- 92.000 km
Na 6,5 jaar plezierig rijden met de XF is het afscheid dan toch gekomen. Ook de km's afgelegd sinds het vorige verslag zijn volstrekt probleemloos geweest. Bij het reguliere jaarlijkse onderhoud zijn de accu en een onderdeel bij de achteras voor de oliesmering (klokhuis geloof ik geheten, ben niet technisch) vervangen. Deze XF is in mijn autohistorie (22 jaar) mijn meest betrouwbare auto gebleken.
We rijden in verhouding redelijk weinig in deze diesel (tussen 12.000-15.000 km per jaar), en de ritten die we maken zijn voor meer dan de helft korte ritten. We kunnen verder goed uit de voeten met een kleinere auto (kinderen gaan niet meer mee op vakantie) met bovendien ook lagere lasten. Vandaar dat deze week de XF Sportbrake is ingeruild voor een Mazda 3 hatchback (review volgt).
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Jaguar XF Sportbrake 3.0D S Prestige L.E. Leder/Navi/Memory/Luxe
- 2015
- 213.314 km

Jaguar XF 2.0 240Pk Automaat Portfolio | Leder | Schuifdak | Xenon | Elektr. Stoelen | Camera | 1e Eigenaar
- 2015
- 46.810 km

Jaguar XF 5.0 V8 385PK Aut. | Bowers & Wilkins | Alcantara hemel | Xenon | Navigatie | Historie | Facelift | Orig. NL | NAP |
- 2012
- 192.470 km