Jaguar Sovereign 4.0 (2000)

autoreview

Jaguar Sovereign 4.0 (2000)

Signalement

UitvoeringSovereign 4.0
Versnellingen5, Automaat
Bouwjaar2000
Jaar van aanschaf2008
KM-stand laatst139.500 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 122.000 km

Een proefrit met de auto was de laatste overtuiging die ik nodig had om definitief een XJ te willen. Ach, ach, wat keek ik vooral de laatste maanden alle XJ ’s die voorbij kwamen langdurig na, als een verliefde puber die zijn idool voorbij ziet gaan.

Is het niet riskant om een X-Type uit 2002 om te ruilen voor een XJ uit 2000? De tijd zal het moeten leren, maar de auto komt uit een goede stal, heeft weinig gelopen (minder dan mijn oude auto) en voorts heb ik natuurlijk zes maanden garantie. Bovendien was de XJ in 2000 al lange tijd op de markt en zijn er daarom waarschijnlijk geen onaangename verrassingen. In mijn ogen is de aanschaf van een auto meer dan de aanschaf van een vervoermiddel. Een auto laat je lifestyle zien. Voor mij geen SUV, maar ik kan wel begrijpen waarom ook deze mensen geen grijze muis willen.

Ik kan werkelijk niet uitleggen hoe zoiets rijdt. Ik kan wel zeggen dat deze auto enorm comfortabel is en heel lekker stil, maar je moet het zelf ervaren. De automaat draagt belangrijk bij aan het comfort. Of begin ik een oude man te worden?

Belangrijk! Verwacht geen al te ruime koets! de XJ stamt uit 1968 en toen werd alles toch wat anders ingedeeld. Er bestaat een verlengde versie (Long Wheel Base), maar dan weet je helemaal niet waar te parkeren.

De aflevering op 23 januari 2008 vond ik echt een feestje!! Bloemen, boeken en een uitstekende uitleg, de auto super schoon afgeleverd. Een goede start!

Vragen welkom! De foto’s zijn trouwens van een soortgelijke auto... (ik heb zelf alles met auto’s, maar niets met camera’s)

Update 6 maart 2008
Wow! Wat een plezier is het om er iedere keer weer in te stappen en weg te zoeven!! Ja, ik weet het, nog maar zo’n 1.300 km gereden. In zeven weken! Het is mijn bijdrage aan de samenleving en het huishoudgeld om zeer kritisch de auto te pakken. Ik rijd er alleen stukken van minimaal 30 km enkele reis mee, met de bus naar het werk, de baas betaalt......Zie nu al uit naar de vakantie eind april, naar de Middellandse Zee, zo’n 1.400 km. Met de X-Type kwam ik door omstandigheden van studie en in de familie en zoektochten naar een huisje in F. tot gemiddeld 30.000 km per jaar, ga nu proberen te beperken tot 20.000 km. Ben ik mooi per saldo goedkoper uit. Het verbuik is ongeveer 1 op 9 (vergelijk X-Type: 1 op 11) en valt erg mee, bijna alleen snelwegkilometers, wel wat files. (vergelijk X-Type: dagelijks ook in de stad).

Waarom dat gedoe? Ik wil heeel lang met deze auto rijden en alleen genieten van de langere ritten. De ritjes binnen de stad van 8 km enkele reis waren no fun. Karren maar weer, of eerder zoeven!

Opm. Mijn eerdere opmerking over de fantastische luchtvering heb ik verwijderd. Er zitten fijne veren onder, maar de auto is niet luchtgeveerd. Kun je nagaan hoe dat veert!!

Update 15 mei 2007
De vakantie is al wel enige tijd achter de rug. Een mooie kans om de XJ op zijn betrouwbaarheid te testen. En op comfort.Wat een fijn ding!
Inmiddels, vooral door de vakantie, bijna 7.000 km met de auto gereden in bijna vier maanden. Plezierig dat er behalve een lamp niets kapot is gegaan. Wat reed de XJ lekker op de Franse autoroute!! Een aangename meevaller bij de huidige benzineprijzen was het verbruik. Bij constante snelheden van ongeveer 120 km/u op de teller en de airco zachtjes aan, is het verbruik bij goede benzine tussen de 1 op 9,5 en 1 op 10. Erg netjes, vind ik, voor een v8. Natuurlijk meer dan de 1 op 12-13 die de X-Type v6 2.0 liet noteren.
De terugreis van circa 1350 km hebben we in één keer moeten maken, wel op ons gemakkie. Het is vakantie en de auto geeft rust door stilte en comfort. Eenmaal thuis had ik het na een uurtje niet erg gevonden om nog een ritje Parijs te maken....
Verder: op een te krappe parkeerplaats vast gezeten aan een boompje, dus helaas beetje lakschade. Jammer! Ik ga dat uiteraard in orde laten maken.

Ik heb nog niet erg veel gezegd over de (5-traps)automaat.Ik ben er tevreden over, het is super relaxed rijden. Kanttekening is wel dat het soms lijkt dat automaat niet helemaal optimaal'pakt'en andere momenten ga je weer als een speer. Leeftijd van de auto(-maat)??

PROBLEMEN

  • 122.000 km

Nog nauwelijks mee gereden...Betrouwbaarheid en kosten vooralsnog een beetje in het midden gewaardeerd, nog geen ervaring kun je niet kiezen in het rijtje.

Geen problemen, ik ga pas bij 10.000 zonder problemen een hokje verder. Streng zijn! Anders heeft deze beoordeling geen zin.

15 mei 2008: geen problemen.

8 juli 2008: 10.000 fijne kilometers, zonder problemen, dus hokje verder....

20 november 2008: De eerste grote beurt!! De kosten van de beurt vielen mee (477 euro), maar de nieuwe fugee's en drie nieuwe Pirelli's zorgden voor een aardige kostenpost (1.800 euro). De auto rijdt weer geweldig en ik kan er weer een jaartje tegenaan. Nu proberen om de kilometerstand rond de 120.000 eind januari te houden. De betrouwbaarheid staat buiten kijf.

19 februari 2009 (122.000 km)
Apk eind januari glansrijk doorstaan, geen opmerkingen. Ik blijf bij mijn mening dat goed onderhoud wat kost, maar op de lange duur betekent het toch minder (dure) reparaties. Jammer dat deze week de 2e halogeen lamp is gesneuveld..
Verder ben ik best wel een beetje trots op mezelf dat ik uitkom op 20.000 km op jaarbasis.

12 mei 2009 (128.500 km)
Ik heb er een probleemloze en zuinige 4.000 vakantiekilometers bij gezet. De auto lijkt na zo'n reis lekkerder te rijden dan ooit tevoren. Ongelooflijk het dalende verbruik op de grote weg met de cruise control aan. Zonder airco te hoeven gebruiken en een snelheid van ongeveer 120km/u en weinig files rijdt de auto zo 1 op 10,5 km. Het blijft al met al een aanrader, zo'n X300/308.

  • 128.500 km

Een heerlijke reisgezel en betrouwbaar bovendien.

Zoeven....

  • 139.500 km

De teller nadert nu de 140.000 km. Tot nu toe alleen gewoon onderhoud bij de dealer (grote beurt bij 131.000 km kostte mij 430 euro). Wat een zuinige V8! Bij 130-140 km constant op de cruise control 1 op 10. Dit betekent pas tanken na zo'n 650 kilometer, 65 liter. Er zit dan nog 17 liter ergens verborgen, maar ik houd niet van leegrijden en bovendien heb je soms wel een heel stuk (in Belgie, ri. Luxemburg!) geen tankstation.

Na bijna tien jaar rammelt er helemaal niets en draait de motor als een zonnetje. Voelt als een jonge auto, dus ik ga door!

Welke XJ vindt u het mooist? De oude of de nieuwe? Voorlopig vind ik de oude nog wel wat stijlvoller, maar goed, misschien moet de nieuwe XJ nog wennen. Het interieur van de nieuwe is echt te gek.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (22)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.