Jaguar Sovereign 4.0 (2000)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Sovereign 4.0 |
---|---|
Versnellingen | 5, Automaat |
Bouwjaar | 2000 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 102.403 km |
KM-stand laatst | 102.000 km |
Sophisticatet transport
- 102.000 km
Al in de zomer van 2009 had ik deze mooie XJ zien staan, ook had ik toen al een proefrit gemaakt. Maar door het thuisfront en waarschuwingen van vrienden niet de knoop doorgehakt.
In November stond de auto er nog, maar wel weer een paar duizend euro goedkoper. Na overleg met mijn klassieker specialist G&S auto's in Huizen besloten dat aankoop verantwoord was.
Eind november de auto opgehaald en eigenlijk direct een grote beurt laten uitvoeren bij G&S. Deze garage is gespecialist in engelse klassiekers en doet ook het grote onderhoud van mijn Triumph TR 6 uit 1975. Weinig bijzonderheden en met een bedrag van € 700.00 redelijk omdat deze beurt inclusief 2 gasveren was voor de kofferbakklep die niet meer open bleef staan.
Vlak voor de zomer kreeg ik herhaaldelijk de melding beperkte trekkracht in mijn display te zien. Omdat de auto "uitgelezen" moest worden toch maar naar Kroymans in Hilversum gereden. Moet zeggen dat ik uitstekend geholpen ben. Volgens hen was de luchtmassameter vervuild, een onderdeel incl. inbouw van € 400.00. Ik zou 2 weken later op vakantie gaan naar Spanje en ging gerust op weg. De Chef werkplaats zei nog, als de melding terugkomt, we denken van niet, maar toch bel dan even, dan bewaren we het vervangen onderdeel, dan plaatsen we dat terug en kijken we verder. Tot op heden 1 1/2 jaar later geen problemen meer mee gehad.
2 weken geleden weer een grote beurt laten uitvoeren € 480.00 De auto rijdt als een zonnetje, gemiddeld 1 op 8/9 op de snelweg met 130 op de cruisecontrol 1 op 10, en nu in de winter met korte stukjes 1 op nog minder.
Inmiddels staat de teller op 128.277 kilometer, en elke dag weer stap ik met een glimlach in de auto. Een achterwiel aangedreven auto met bijna 300 PK en een gemak waarmee alles soepel en makkelijk gaat is een genot om in te rijden.
Er komen nogal wat reacties binnen over de kosten van de auto, ik realiseer me dat ik van tevoren had kunnen weten dat een V8 veel verbruikt. Tot 5 jaar geleden reed ik meer dan 50.000 km per jaar, dat is sinds 2007 tussen de 10 / 15.000 per jaar geworden, vandaar de keuze voor opnieuw een grote benzine motor. Het verbruik ligt ongeveer op hetzelfde niveau als de Vel-Satis. Maar toch, iedere keer rond de € 130.00 aftikken bij de pomphouder is even slikken. Op het verbruik na zijn de kosten voor onderhoud heel schappelijk, ik kan me uit mijn dieseltijd herrinneren dat de rekeningen voor mijn Passat hoger uitvielen, welliswaar bij de officiele dealer, maar toch. Dit overwegende zal ik de waardering voor gebruikskosten aanpassen.
De eerste winter heb ik de auto op zomerbanden doorgereden, wat heb ik een pret gehad, alleen mijn vrouw wilde op een gegeven moment niet meer meerijden. Om met de woorden van Johan te spreken, "heb elk voordeel zijn nadeel".
Kortom, het is een heerlijke auto die wat mij betreft nog vele jaren mag blijven, terwijl ik vroeger altijd "nieuw" reed en na een jaar al weer naar wat anders ging kijken. het duurde dan nog wel 1 a 1 1/2 jaar voordat er een nieuwe stond, maar toch.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.