Jaguar Sovereign 4.0 (1998)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Sovereign 4.0 |
---|---|
Versnellingen | 5, Automaat |
Bouwjaar | 1998 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 197.000 km |
KM-stand laatst | 247.699 km |
Genieten!
- 205.334 km
Genieten!
Dat is in een woord samengevat wat ik beleef bij elke kilometer die ik afleg in deze klassiek gelijnde wagen.
Nadat mijn vorige Jaguar door een minder goed oplettende mede-weggebruiker was gereduceerd tot een hoop schroot heb ik mijn huidige auto, een XJ8 Sovereign in British Racing Green, begin 2009 aangeschaft bij Auto Exclusief in Blaricum. Ik was al een tijdje aan het rondkijken om een keurig exemplaar te vinden en zoals de meeste Jaguar rijders wel uit eigen ervaring wel zullen weten moet je dan goed rondkijken en de tijd ervoor nemen, want er staat ook een hoop rommel te koop.
Maar goed, uiteindelijk werd de moeite beloond met een zeer nette wagen, afkomstig van de eerste eigenaar en altijd keurig volgens de boekjes onderhouden.
Pas na de aanschaf werd ik een beetje in onzekerheid gebracht door alle verhalen over de Nikasil-lining van de cilinderwanden en desintegrerende plastic coating van de kettingspanners...maar na een uitgebreide controle kan ik gelukkig zeggen dat er met deze motor niets aan de hand is.
Het is een superfijne, zijdezacht rijdende wagen met een enorm vermogen, dus als je een keer de ruimte hebt en het mag (zoals bijv. in Duitsland) dan kun je ook eens kijken wat er in zit. Laatst dus even geprobeerd en 240 km/u (230 op de TomTom) rij je zonder problemen. De tankinhoud slinkt dan wel met ongehoorde snelheid maar ja het is niet iets wat je elke dag doet. Het gemiddeld verbruik bij 120 km/u op de cruisecontrol vind ik met 1 liter per 10 km erg netjes voor zo'n zware auto.
Al met al dus een echt fijne reisauto, waarmee je als leuke bijkomstigheid ook nog vaak lovende commentaren krijgt. Veel mensen denken dat de auto veel ouder is dan hij werkelijk is, dit is naar mijn mening ook een resultaat van de klassieke vormgeving. Ik hoop dat deze review iets van waarde toevoegt voor diegenen die nog in dubio staan om er een aan te schaffen.
Problemen
- 205.334 km
Tot nu toe nog geen noemenswaardige problemen gehad. De remblokken voor worden wat dun dus die zijn binnenkort aan de beurt en het lampje van de kentekenverlichting links hapert af en toe, maar kan ik me persoonlijk niet zo aan storen.
Wat wel een punt van aandacht is, is de speling die op de onderste fusee's links en rechtsvoor is geconstateerd tijdens de laaste APK-keuring. Deze worden dan ook volgende week vervangen.
Verder tot op heden geen schokkende dingen.
Ander klimaat
- 216.580 km
Inmiddels ben ik alweer een aantal duizenden kilometers verder dan ten tijde van mijn eerste review en ik kan niet anders zeggen dan dat de auto nog steeds prima bevalt en rijdt. Vannwege mijn werk ben ik verhuisd naar Curaçao en heb de auto tezamen met mijn inboedel laten verschepen naar dit mooie eiland. Voor vertrek nog even de airco laten nakijken en afvullen en wel de 2 fusees laten vervangen zoals ik eerder al aangaf en verder houdt het daarmee op met de problemen.
Een grote beurt heeft hij onlangs gehad dus voorlopig kan ie er weer even tegenaan. Ik heb nog even staan twijfelen om de kettingspanners en geleideplaten te laten vervangen door alle verhalen met betrekking tot die eerste generatie AJV8 motoren, maar ik neem de gok en we zien wel waar het spreekwoordelijke "slagschip" eventueel strandt...!!
Alweer ruim een jaar op Curaçao..!
- 229.635 km
Na een ongeschonden aankomst hier op het eiland na een zeereis van meer dan 8000 kilometer was het weer heerlijk om rond te toeren, echter dit keer over het mooie eiland Curaçao. Ik ben alweer ruim een jaar hier en de auto bevalt nog steeds perfect, de wegen zijn natuurlijk niet te vergelijken met het superstrakke Nederlandse wegdek maar door de goede vering worden de meeste oneffenheden bijna gladgestreken. Dat merk je pas echt als je eens een keer bij iemand in een hobbeljeep of taxi zit.
Tot nu toe 1 kleine beurt verder, waarbij de olie plus filter zijn gewisseld en de auto op de gebruikelijke slijtagedelen is gecontroleerd. Zeker hier is het een unieke verschijning en het is dan ook erg leuk om veel lovende commentaren te ontvangen en menigmaal bij het stoplicht gevraagd te worden of ie te koop is..! Zometeen in de vakantie even in Nederland kijken bij een mooie XJ40 en mocht het tot aankoop leiden dan zal ook hiervan zeker een review volgen. Nog even kijken of het zo lukt de foto's met Curaçaos kenteken ge-upload te krijgen.
Dingetjes
- 241.793 km
Zo, het is weer een hele tijd geleden dus maar weer eens achter de laptop gekropen om het een en ander neer te pennen. Inmiddels ben ik alweer een tijd aan het rondtuffen op Curacao en helaas is het einde van mijn verblijf hier in zicht. De auto houdt zich kranig in dit (bij tijd en wijle) ontzettend warme klimaat, maar nu beginnen toch zo af en toe de eerste kleine slijtagegevoelige dingetjes zich kenbaar te maken. Na een keer een kleinigheid waarbij de koelslang van het blok was geschoten en dus alle vloeistof op straat lag heb ik verder weinig te klagen. Feit is wel dat de auto nu voor onderhoud bij de garage staat want ik begon het linker wiellager aan de voorzijde te horen (zoemen) en dus bij voorbaat maar beide zijden laten vervangen. Tevens hoorde ik onlangs bij het starten een hoog zoemend geluid dat varieerde met het toerental, blijkt waarschijnlijk een kapot lagertje van de dynamo te zijn. Dus revisie of een nieuwe, dat krijg ik nog te horen. Verder 1 vreemde storing die af en toe de kop opsteekt is het gaan branden van een amber signalering op het dash met de vermelding "noodloop motor-man", de auto doet het prima maar op dat moment werkt de cruise control niet meer. Nu blijkt het volgens de diverse fora waarschijnlijk om een defecte of vuile abs sensor te gaan dus dat is nog even iets om naar te kijken. Verder geen noemenswaardige problemen tot nu toe en tussen nu en een half jaar zal het toch tijd worden om een koper te gaan zoeken voor deze fijne wagen. In juni 2014 ga ik weer terug naar NL en kan dus mooi al een beetje gaan rondkijken naar een opvolger.....ik weet al dat het een X350 wordt, ben er alleen nog niet uit of het een 3.0, een 3.5 of een 4.2 gaat worden. :-)
Verkocht..!
- 247.699 km
I.v.m. mijn terugkeer naar NL is de Jag verkocht. Dus op zoek naar een nieuwe :-)
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.