Jaguar E-Pace P300e AWD R-Dynamic SE (2024)
autoreview

Signalement
Uitvoering | E-Pace P300e AWD R-Dynamic SE |
---|---|
Versnellingen | 9, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2024 |
Jaar van aanschaf | 2024 |
KM-stand bij aanschaf | 15 km |
KM-stand laatst | 60.234 km |
Jaguar E-Pace
- 9.685 km
Al veel auto’s mogen berijden, dit is mijn eerste Jaguar. Nu de oudste kinderen uit huis zijn, was er geen noodzaak meer voor een grotere auto, een van de redenen om voor de E-Pace te gaan. Veel auto's? Van een Audi A6 Allroad tot een Polestar, van een BMW 530 m sport tot een Volvo XC90, van een Jeep Grand Cherokee tot een Porsche 993 (jaja, de jongens droom). Voor de Jaguar reed ik in die Volvo XC90 T8, daar reed ik prive niet mee. Voor de privekilometers reed ik toen in een Audi Q7 3.0 TDI (een van de fijnste reiswagens!). Ons wagenpark bestaat nu uit een Jaguar E-Pace, de BMW 530 m-sport (model E39) en mijn vrouw rijdt in een Mini Countryman JCW All4.
Ik had geen zin meer in een bijtelling over een auto van € 100.000+, dus ik wilde een auto niet duurder dan ongeveer € 75.000. Ik wil wel graag wat hoger zitten, en 4-wiel aandrijving vind ik een must, gezien het aantal kilometers dat ik op jaarbasis doe, om en nabij de 50k per jaar. De smaken zijn dan wat beperkt, al helemaal als je iets anders wil, iets afwijkends. Wat je niet op elke straathoek ziet.
Ik heb de E-Pace gekocht bij Hedin in Alkmaar, ik ging eigenlijk voor een donkergrijze, maar toen ik in de showroom kwam stond er een E-Pace in de kleur Borasco Grey; ik was meteen verkocht. Prachtige kleur, die heel veel positieve reacties oproept.
Ondertussen heb ik er bijna 10.000 km op zitten met de auto. Het is een fijne wagen, maar heel groot is de auto niet. Dat wist ik dus, maar desondanks heb ik een andere bench voor de hond moeten kopen, omdat alle gangbare benches niet achterin de auto passen. De stoelen zitten bijzonder fijn, veel zijdelingse steun en voldoende lengte voor de ondersteuning van je benen, maar door het compacte formaat moet je even zoeken naar de fijnste positie. Het helpt niet dat er ter hoogte van de rechterknie net een knik in het dasboard zit, die dan tegen je knie begint aan te drukken.
Het dasboard is gemaakt van prachtige materialen, het Pivi Pro systeem erg plezierig, draadloos Carplay is helemaal fijn (alleen wel raar dat je niet draadloos kan laden). Alle knoppen zit op de goede positie, alleen de knoppen voor de 5e deur en de benzineklep zitten onhandig. Pas als je de auto afsluit, dan kan je de benzinedeksel ontgrendelen, en door het ontbreken van licht is die dan moeilijk te vinden.
De automatische lichtfunctie laat overdag de achterlichten NIET aanstaan, dat doen meer fabrikanten, iets wat ik onbegrijpelijk vind. Daarentegen schakelt het licht bij een beetje schemer al helemaal in, maar toch.
Het is een Engelse auto, met alle plussen en minnen. Plussen: karakter, vormgeving, details. Ik krijg best vaak een duimpje onderweg. Minnen: electronica. Meteen na aflevering besloot de achterwisser een eigen wil te krijgen, die ging niet terug naar de beginstand. Na een paar keer aan en uitgezet te hebben, leek deze ingeleerd, het is sindsdien niet meer gebeurt. Speakers: met enige regelmaat vallen elke keer andere speakers uit. Hiervoor is de auto al terug geweest, maar half maart moet de auto opnieuw naar de garage, om daar een week te moeten blijven. Klein bier zou je zeggen, het uitvallen van speakers? Niet echt. Want soms klinkt het alsof ik naar AM zit te luisteren, soms kan ik niet bellen of gebeld worden, hoor ik de PDC niet, en geven de richtingaanwijzers geen akoestisch signaal.
Overall ben ik tevreden over de Jaguar, zelfs met een wat zwaardere rechtervoet is het gebruik binnen de perken te houden, de auto schakelt soepel tussen electro en brandstof motor. Op dit moment kan ik rond de 42 km rijden op een volle acculading, dat zou in de zomer 65 km moeten zijn. Boven de 180 km per uur is de gang er wel uit, daaronder is altijd voldoende trekkracht beschikbaar. De hogere snelheden zijn gedaan op de autobahn, op weg naar de wintersport. In de bergen zijn de flippers achter het stuur erg fijn, je kan de auto echt op de motor laten afremmen. Ik heb nu winterbanden op de auto zitten, ik kan nog geen vergelijk maken met zomerbanden. Voor een volgende review.
Ter duiding van de foto: dit was op weg naar de wintersport, achterop de auto staat een skistoel op een bagagedrager.
Update april 2024
- 21.000 km
Ondertussen staat de kilometerteller op 21.000, ondanks dat de auto een dikke week bij de garage gestaan heeft. Die week zorgde er wel voor dat ik nog meer waardering voor de auto kreeg, want ik kreeg als vervangend vervoer een F-Pace mee. Hoewel die best aardig rijdt op de snelweg, mist deze de lichtvoetigheid die de E-Pace wat mij betreft eigen is. Ook is de handzaamheid, overzichtelijkheid van de E-Pace veel beter. En als laatste: de E-Pace ziet er wat mij betreft veel beter uit.
Een dikke week in de garage? Nog steeds werd/wordt de auto geplaagd door elektronica storingen: een knipperend centraal scherm, niet meer uitklappende rechterbuitenspiegel en de uitvallende speakers. Daarnaast zijn zo'n beetje alle knoppen op het stuur vervangen. Ik ben nog in afwachting van een comms onderdeel, dat in backorder staat. Dat onderdeel zou alle problemen moeten verhelpen, van de speakers tot en met een verkeerde tijd (volgens mijn navigatie is het precies 1 uur en 21 minuten vroeger, en is de auto altijd in Haarlem. Zelfs als deze in het buitenland is). Het is een fijne auto om mee te rijden, zowel snelweg als stad, nu alleen nog even die problemen oplossen.
Doorlopende audio-problemen
- 43.980 km
We zijn ondertussen maanden en 10-duizenden kilometers verder. En qua rijden bevalt de auto nog steeds opperbest. Ook maar eens een keer een spaarritje geprobeerd, en dan blijk ik thuis te komen met een gemiddeld verbruik van 1 op 35. Disclaimer; ik zit dan wel tussen de vrachtwagens op de spitsstrook.
Maar... de problemen met de audio/techniek zijn nog steeds niet verholpen, en komen steeds frequenter terug. Sinds aflevering is de auto in totaal zo'n 6 weken in de garage geweest. De problemen zijn divers, laatst begon het akoestische signaal van de gordel van de bijrijder te piepen: er zat alleen helemaal niemand naast mij, ook lag er niks op de stoel. Er schijnt een update aanstaande te zijn ergens in november. Daar hoop ik op, want als het daarmee niet is opgelost, dan lever ik de auto weer in. Ik vind het anno 2024 onvoorstelbaar dat ik standaard draadloze oortjes mee moet nemen, omdat het maar afwachten is of bellen mogelijk is, vanwege geen of heel slecht geluid.
Prioriteiten
- 49.500 km
Terwijl ze bij Jaguar (JRL) wel tijd hebben om zowel hun logo als heritage te verkloten, is er nog geen tijd gevonden om de patch/update te programmeren. Vanuit de dealer en Jaguar Nederland begrijp ik dat er ondertussen tientallen auto's zijn met hetzelfde probleem, maar de patch die aangekondigd was voor begin november 2024 is nog steeds niet beschikbaar, ook kan niet aangegeven worden wanneer wel. Ik realiseer mij terdege dat het 1st world problems zijn, maar een normaal werkende audio installatie vind ik niet teveel gevraagd, laat staan voor een merk dat zichzelf premium acht.
Tjsa
- 60.234 km
Tjsa, waar te beginnen. De dag van de aflevering dan maar. Want de problemen die toen zich manifesteerden, zijn tot op de dag van vandaag nog niet opgelost. In december een afspraak gemaakt, om de auto weer helemaal uit elkaar te halen, waarbij ik op 10 februari terecht kon. Bijna 2 maanden later. Bij Hedin Alkmaar.
Ik breng dus een auto met langdurige elektronica problemen (zie de eerdere passages, nog steeds valt gemiddeld 1 keer per week de audio weg), en krijg een zelfde maar wat nieuwer type E-Pace mee als vervangende auto, er stond nog geen 1100 km op de teller. We vangen de rit aan van Alkmaar naar Haarlem (want daar zit het kantoor), en aangekomen ging het inparkeren wat wonderlijk, maar dat registreerde ik toen niet goed. Later wel.
Aan het einde van de dag, ik wil vertrekken. Stap in, gordel om, de versnelling naar D en ik geef gas. De auto gaat vervolgens achteruit! Licht in verwarring zet ik de in auto in P, vervolgens weer in D, maar verdikkeme, het ding gaat nog steeds achteruit, en de muur komt akelig dichtbij.
Uitgezet, uitgestapt, afgesloten. Vervolgens auto weer ontgrendeld, gordel om, hendel naar D en hopen dat hij vooruitgaat, want ja, die muur. En verhip, hij gaat vooruit! Maar te vroeg gejuicht, want na een kleine bochtje zegt de auto: doe het zelf maar. Geen enkele reactie op het gaspedaal. We bellen met dealer, ze nemen gelukkig nog op. Tijdens dat bellen heb ik wel 2 bochtjes kunnen nemen, en ongeveer 200 meter kunnen afleggen, want wederom: de auto reageert niet op het gaspedaal. Al bellend, switchend tussen carkit en telefoon in de hand, neem ik met de dealer de opties door. We proberen het nog een keer, en ja hoor, de D levert zowaar een voorwaartse beweging op, en ik jinx het door tegen de dealer zeggen dat het opgelost lijkt te zijn. How foolish. Want, toen ik wilde keren: wederom geen aandrijving. Stond ik daar schuin en midden op de weg. Advies van de dealer: laat hem even 5 minuten tot rust komen, dan zijn alle systemen uit. Iets in de opmerking alarmeert mij, en ik vraag: hebben jullie hier vaker mee te maken. En dan komt het: " ze zijn weleens in de war". Mijn klomp breekt. Een premium merk, een premium dealer. Lang verhaal kort: die maandag rijd ik na 5 minuten wachten naar huis, maar hopend dat alles goed gaat. Maar, een Jaguar E-Pace is niet gemaakt voor file rijden op de A8, of het wisselen van rijstroken, want wederom: geen aandrijving. Ik haal half de vluchtstrook, en herhaal het riedeltje. Uitstappen, afsluiten, wederom ontgrendelen en hopen op het beste. Ik ga echt niet 5 minuten half op een vluchtstrook staan, middenin de spits. Met samen geknepen billen thuis gekomen, en een vlammend betoog richting dealer geschreven.
De volgende dag, en wederom ben ik stom, want natuurlijk kun je niet achteruit inparkeren met deze auto, want toen ik klaar was bij de afspraak en de auto in zijn D zette om VOORWAARTS weg te rijden, toen schoot ik natuurlijk vol naar achteren. Bijna het pand in wat ik net verlaten had.
Dealer gebeld, je regelt maar wat anders, want met deze pseudo auto ga ik geen meter meer rijden. Die andere auto kwam, in plaats van Jaguar rijd ik nu Range Rover.
Moraal van dit verhaal: hoe fijn ik de E-Pace ook vind rijden, lichtvoetig, agile en hoe mooi ik het model ook vind, het is klaar. Een een dealer die een auto meegeeft "die wel eens in de war is", daar ben ook klaar mee.
Tsja. Bezint eer gij begint.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.