Infiniti M37 S Premium (2010) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | M37 S Premium |
---|---|
Versnellingen | 7, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2025 |
KM-stand bij aanschaf | 169.875 km |
KM-stand laatst | 170.056 km |
Infiniti M37S – de onderschatte luxe Japanner me
- 170.056 km
Een andere auto. Tja, als autoliefhebber ben je eigenlijk altijd aan het loeren op internet. “Oeh ja, die is mooi!” of “Die ook wel!” Je kent het wel (ik in elk geval wél, haha). Dromen mag altijd, toch?
Maar wat ga je dan kopen? Voor mij moest het iets zijn wat je niet op elke hoek van de straat ziet. Iets met karakter. Een echte eye-catcher. Mijn vorige auto, een Nissan Maxima uit 2001 was dat ook. Een geweldige wagen waar ik al meer dan tien jaar in rijd, met ruim 300.000 km op de klok. Ik dacht erover om haar in te ruilen bij aankoop van m’n nieuwe liefde, maar alleen al bij die gedachte kreeg ik een brok in m’n keel. Tranen in de ogen. Dus nee, mijn trouwe dame blijft gewoon!
Aanvankelijk viel mijn oog op een Infiniti FX, met name de FX50. Ik ben een paar keer gaan kijken, maar het viel eerlijk gezegd wat tegen: duur, afgeragd, en het interieur voelde gedateerd aan. Toen stuitte ik online ineens op een prachtige Infiniti M37S. Eerlijk? Ik had nog nooit echt naar dat model gekeken, maar hij deed meteen wat met me. Dus ik denk: even kijken… proefritje doen… En voor ik het wist, had ik de verkoper een hand gegeven en reed ik ermee naar huis. Haha!
En wat een wagen is het.
Een heerlijke verschijning, met die dikke 3.7 V6 (VQ37VHR) van Nissan. Een atmosferisch beest dat net geen 330 pk levert tot aan 7500 toeren. Van 0 naar 100 in 6 seconden. Je laat menig auto achter je. En dat geluid! Een diepe, volle roffel. Niet te hard, niet te tam, precies goed. De vorige eigenaar had er een RVS-uitlaat onder gelegd, geïmporteerd uit Amerika. Lekker!
De Premium S is trouwens de meest complete uitvoering van de M37. Voor een auto uit 2010 zat er bizar veel op: stoelkoeling én verwarming, stuurverwarming, lane assist, dodehoeksensor, schuifdak… de lijst gaat maar door.
Een leuke gimmick is de “Forest Air”-functie van de airco. Die laat de ventilatie zachtjes op en af blazen, zodat het aanvoelt als een natuurlijk briesje in je gezicht. Er zou zelfs een subtiele bosgeur uit moeten komen. Hoe dat werkt? Geen idee nog. Misschien komt er ooit een eik uit het dashboard gekropen.
Maar ja… hij kwam niet zonder gebreken:
• De plastic coating op het stuur bladdert af
• Stoelkoeling en -ventilatie werken niet goed
• De automaat schakelt soms wat hard
• De remmen trillen
• De motor liep niet helemaal soepel stationair
• Het automatische zonnescherm achter werkt niet
En nog wat kleine dingetjes.
Kortom: deze statige Japanse heer had wat TLC nodig.
De laatste beurt was alweer 20.000 km geleden, dus samen met mijn broer (automonteur in hart en nieren) zijn we er eens goed voor gaan zitten. En geloof me: dat was geen overbodige luxe. Gelukkig betaal ik geen uurloon, dus dat scheelt aanzienlijk.
Groot onderhoud uitgevoerd:
• Olie + filter
• 6x platinum bougies
• Beide gasklephuizen gereinigd
• Airco-service
• Differentieelolie ververst
• 4x nieuwe remschijven + blokken
• Thermostaat + koelvloeistof
• ECU uitgelezen en opnieuw gekalibreerd
Wat nog op de planning staat:
• Transmissie flush + verse olie
• Originele veren terug (nu nog verlaagd)
• Flexibel stuk uitlaat vervangen
• Stoelverwarming/koeling fixen
• Multiriemspanner trilt
• Velgen laten herstellen (die hebben wat meegemaakt…)
Onderdelen zijn overigens prima te vinden. De motor en automaat zijn grotendeels identiek aan die van de 370Z. Scheelt een hoop gezoek.
Maar wat een verschil! Ongelooflijk wat goed onderhoud doet. Hij rijdt nu als een naaimachine over het asfalt. Loopt soepel, schakelt beter, en voelt als herboren.
Ik heb ‘m nu twee weken in mijn bezit en ben er helemaal weg van. De M gaat helemaal aangepakt worden, tot in concoursstaat aan toe.
De Japanse heer is trouwens vrij dorstig.. het is algemeen bekend dat Aziaten niet zo goed tegen een overmatige hoeveelheid van bepaalde een vloeistof kunnen, maar zuipen doet hij wel. Z’n 1 op 7 in de stad en 1 op 10 op de snelweg. Maar je hoort mij er niet over zeuren. Als je zn auto koopt weet je dat. Hij krijgt trouwens netjes euro 98, ik moet hem wel te vriend houden. Op die bio-ethanol gaat mijn Jap niet zo lekker:p
Leuk dat u mijn stukje heeft gelezen! Binnenkort komt er een update!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.