Infiniti M37 S Premium (2010)
Brutale jongen
De wapenuitrusting waarmee de M37 het strijdtoneel betreedt, is in ieder geval bepaald niet knullig. Kijk om te beginnen maar eens naar de aandrijflijn: tussen z'n wulpse voorste wielkasten herbergt de M37 een 3,7-liter zescilinder benzinemotor. Dat betekent dat je een prettige 320 pk en 360 Nm aan trekkracht ter beschikking hebt. De V6-motor overtuigt door z'n enthousiaste reacties op het gaspedaal, die hij combineert met een heerlijk donker geluid en een mooie, soepele samenwerking met de zeventrapsautomaat. Enig nadeel is wel dat de krachtbron redelijk dorstig is.
Met de karakterknop kun je de afstelling van de auto regelen. In 'Sport' reageert de auto lekker bijterig, in 'Standard' zijn de reacties wat vloeiender en in 'Snow' vertraagt de auto de aandrijfkrachten voor meer tractie. Van de vierde stand – 'Eco' – worden we minder vrolijk; om het verbruik te beperken komt er een kunstmatige tegendruk in het gaspedaal, je pogingen om veel gas te geven worden tegengewerkt en dat laat de auto te traag reageren. 'Sport' is de leukste stand en maakt van de M37 een sportief afgestelde entertainmentmachine.
Uitgekiende balans
De M37 biedt een uitgekiende balans tussen sportiviteit en comfort. In de basis is het onderstel ontegenzeggelijk ferm. Dwarsrichels op de snelweg geeft hij af en toe wat duidelijk door, maar stuiterig of hard is de M zeker niet. Enige minpunt is de spoorgevoeligheid van de 20-inchwielen én het rolgeluid dat de brede banden laten doordringen in het verder sereen stille interieur. Op de sportieve grens merk je dat de M iets meer 'op z'n veren danst' dan een 5-serie, maar qua stuurprecisie is-ie de E-klasses en A6-en van deze wereld de baas. Wij rijden de meest luxe en sportieve S Premium, die is voorzien meesturende achterwielen. Bij relatief lage snelheden sturen die in tegengestelde richting van de voorwielen en op snelwegtempo sturen ze met de voorwielen mee. De besturing werkt evenwichtig en met voldoende gevoel. De snelheidsafhankelijke installatie voelt niet kunstmatig aan; al snel heb je precies door hoeveel je moet insturen. Infiniti rust de M37 S uit met stevige zetels, al zijn ze minder uitgebreid verstelbaar dan wat we vaak zien in dit segment. Opvallend zijn de speakers ín de rugleuningen, die onderdeel zijn van het uitstekende, zestien boxen tellende Bose-geluidssysteem. Het interieur van de M ademt een stuk minder 'Nissan' dan dat in andere Infiniti's. Zo zijn de knoppen moderner en fraaier dan de '350Z-toetsen' uit bijvoorbeeld de FX. Het dashboard steekt netjes in elkaar.
Die zestien speakers geven trouwens mooi aan waarom Infiniti 'overdaad' met hoofdletters schrijft. Leer op het dash, een meedenkende klimaatregeling, actieve cruisecontrol met botswaarschuwing, een systeem dat je op je rijbaan houdt door middel van subtiele remingrepen en ga zo maar door. Die goede value for money zou wel eens het geheim kunnen zijn om de zakensedankoper- met-lef over de streep te trekken.
Het zal ons benieuwen of deze brutale jongen inderdaad de halve wereld heeft en hoeveel kopers in dit segment voorbij merkimago en status durven kijken. De auto zelf verdient het ...
Signalement
Merk | Infiniti |
---|---|
Model | M37 S Premium |
Carrosserie | 4-deurs, sedan |
Transmissie | 7 versnellingen, sequentiële automaat |
Aandrijving | achterwielaandrijving |
Prijs | € 71.940 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | V6 |
Cilinderinhoud | 3.696 cc |
Maximaal vermogen | 235 kW / 320 pk bij 7.000 tpm |
Maximaal koppel | 360 Nm bij 5.200 tpm |
Inhoud brandstoftank | 80 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.945 mm / 1.845 mm / 1.500 mm |
Wielbasis | 2.900 mm |
Massa leeg | 1.715 kg |
Laadvermogen | 540 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.500 kg / 750 kg |
Banden | 245/40R20Prijzen |
Topsnelheid | 250 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 6,2 s (fabrieksopgave: 6,2 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in D | g.o. s |
Acceleratie 80-120 km/h in D | g.o.s |
Brandstofverbruik | 10,2 l/100km |
CO2-uitstoot | 235 g/km |
Lezersreacties (32) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.