Infiniti M35h Hybrid GT (2012)
Luxe cruiser
Een hybride op dit niveau, dat is zeldzaam. Waar hebben de Japanners die techniek zo snel vandaan getoverd? Bij Lexus geleend? Nee, eigen fabrikaat. Een 3,5-liter-V6 benzinemotor krijgt assistentie van een elektromotor die wordt gevoed via een lithium-ionaccu. Via een zeventrapsautomaat worden de achterwielen aangedreven, net zoals bij elke M.
Verwacht geen tollende achterwielen en een wolk van rook: de elektronica houdt dat binnen de perken. Nee, deze auto gaat gewoon als een raket recht vooruit richting geluidsbarrière. Wel vertoont de Infiniti een lichte aarzeling, zoals we eigenlijk altijd zien bij hybrides. Je moet een zekere weerstand in het gaspedaal overwinnen en dan pas is de beer los. Dat geldt niet alleen voor vol accelereren, maar ook als je in stadsverkeer van verkeerslicht naar verkeerslicht gaat, speelt het een rol.
Je hebt een ongehoorde hoeveelheid power aan boord. De sedan is afgeregeld op een top van 250 km/h. Met een vierdeurs sportsedan van dit prijsniveau zal de brandstofprijs de eigenaar niet direct zorgen baren. Hier betaalt de hybride aandrijflijn zich wel uit: bijna 1 op 10!
Onderweg in stijl en luxe
Een sportsedan moet snel zijn, maar ook dynamisch tijdens bochtenwerk, met een goede feedback van onderstel, besturing en pedalen. Op dit niveau en met dit prijskaartje mag comfort echter geen ondergeschoven kindje zijn. Het is een uitdaging om dat allemaal in één auto te stoppen. Wat ons betreft lukt dat in deze klasse de 5-serie uit München het beste en dat niveau haalt de Infiniti niet. De M35h is op alle fronten te soft, te zompig bijna. Dat geldt zowel voor het onderstel als voor de bediening. Hij heeft moeite zijn forse gewicht van 1.800 kilo te verhullen. We gaan nog een stapje verder: de M35h is ondanks zijn machtige prestaties het predikaat sportsedan nu al kwijt. Het is een comfortabele en luxe cruiser, geen scherp sturende sportieveling. Bij stevig stuurwerk is er wat bodyroll en bij vol in de remmen gaan duikt de M ook wat.
Verder is de Infiniti niet lekker relaxed tijdens een lagere constante snelheid op de cruise. Dan merk je dat benzinemotor en elektromotor niet feilloos samenwerken en twijfelen. Evengoed maakt dat de Infiniti niet tot een kansloze optie in de executiveklasse, want je krijgt onder de streep wel heel veel auto voor je geld. De enige optie op de GT Premium is metallic lak, voor de rest heb je alles, maar dan ook alles aan boord. Wat dacht je van tienvoudig verstelbare bestuurders- én bijrijdersstoelen? En dubbel glas aan boord en een speciaal luchtcirculatiesysteem dat de lucht binnenin zuivert en inkomende lucht zelfs een geurtje meegeeft?
Over het uiterlijk van de M lopen de meningen nogal uiteen. Geroemd wordt zijn kloeke, gespierde plaatwerk met de krachtige rondingen voorin als hoogtepunt. Maar de achterkant ervaren veel mensen als ietwat fantasieloos. En het geheel? Nou, 'sumo-worstelaar' klinkt onaardig, maar een tikkeltje 'vadsig' komt de M wel over. Wat hij wel heeft: onderscheidend vermogen. Verfrissend om op straat tegen te komen en indrukwekkend om naar te kijken. Er staat nogal wat auto, zeg!
Oordeel
De M35h biedt niet de sportiviteit die je van een Infiniti verwacht. De aandrijflijn stelt wat teleur. Wel heel compleet en goed afgewerkt.
Signalement
Merk | Infiniti |
---|---|
Model | M35h Hybrid GT |
Carrosserie | 4-deurs, sedan |
Transmissie | 7 versnellingen, sequentiële automaat |
Aandrijving | achterwielaandrijving |
Prijs | € 70.920 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | V6, hybride |
Cilinderinhoud | 3.498 cc |
Maximaal vermogen | 268 kW / 365 pk bij 6.800 tpm |
Maximaal koppel | 350 Nm bij 5.000 tpm |
Accu capaciteit (bruto) | 1 kWh |
Inhoud brandstoftank | 67 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.945 mm / 1.845 mm / 1.500 mm |
Wielbasis | 2.900 mm |
Massa leeg | 1.830 kg |
Laadvermogen | 570 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.500 kg / 750 kg |
Banden | 225/50R18Prijzen |
Topsnelheid | 250 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 5,8 s (fabrieksopgave: 5,5 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in D | 2,6 s |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 4,5s |
Brandstofverbruik | 7,0 l/100km |
CO2-uitstoot | 162 g/km |
Lezersreacties (20) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.