Hyundai Veloster 1.6 GDI i-Catcher (2013)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Veloster 1.6 GDI i-Catcher |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2013 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand laatst | 20.300 km |
Hyundai Veloster 1.6 GDi i-Catcher
- 19.000 km
Sommigen kennen 'm misschien al van het AW-forum, maar het kan m.i. ook geen kwaad om 'm ook hier even zonnetje te zetten: onze Hyundai Veloster 1.6 GDi i-Catcher.
Na vijf jaar een Lancia Musa gereden te hebben (inclusief de nodige kosten), vonden we het in de lente van 2013 tijd om naar een nieuwe auto te kijken. Het moest iets bijzonders, maar toch redelijk praktisch worden... Als autoliefhebber is het in zo'n gevallen goed dat je de markt een beetje kent, want veel reclame werd/wordt niet rond de meest bijzondere Hyundai gemaakt. De dichtstbijzijnde dealer had zelfs geen exemplaar staan om test te rijden; dat moest speciaal voor ons uit een andere garage overgebracht worden.
De testrit zelf viel gelukkig erg goed mee en kort daarop werd de handtekening gezet onder het contract voor een Veloster in de i-Catcher topversie, die wordt geleverd met gps, panoramisch glazen dak, specifieke 18"-wielen, lederen interieur, zetelverwarming, achteruitrij-camera, subwoofer, start-stop & keyless entry. Inmiddels zijn we anderhalf jaar verder en ver genoeg om een aantal weloverwogen bevindingen neer te schrijven!
Eerst en vooral kunnen we niet om de styling heen. You love it or you hate it en over smaken valt niet te twisten! Wij vinden 'm natuurlijk erg gaaf en het is ook de allereerste auto waarop we worden aangesproken aan het tankstation, de parking van de supermarkt... Toen we 'm nog geen maand hadden en we terug kwamen van de bouwmarkt bijv., stond de helft van het winkelpersoneel (die middagpauze hadden) rond de Veloster te draaien. Het is ook goed om op te weten dat er onder de sportieve styling ook een bruikbare auto schuil gaat. De koffer en interieurruimte is ruim genoeg om met drie volwassenen en een hond twee weken op vakantie naar Zuid-Frankrijk te gaan en ook de wekelijkse boodschappen vormen geen probleem. Ook het asymmetrische concept met twee deuren aan de passagierskant en één aan de kant van de bestuurder, is meer dan een gimmick: de deur is bruikbaar en verleent een behoorlijke instap naar de achterbank. Beenruimte is ruim voldoende, qua hoofdruimte blijf je best onder de 1m80 als passagier op de achterbank.
En hoe rijdt dat nu, zo'n Veloster? Zoals in de pers te lezen viel/valt, is het uiterlijk sportiever dan de inborst van de auto. 140 pk was niet weinig, maar ook geen wereldschokkend cijfer anno 2013 en je moet dan ook geen hot hatch kwaliteiten verwachten. Het is echter wel een vlotte auto, die prima met het verkeer mee komt en op de snelweg fluisterstil aan 130 km/u zoeft. Sturen gaat scherp en de korte draaicirkel maakt 'm wendbaar in de stad, een eigenschap die jammer genoeg wat door de breedte van de Veloster (1m80) wordt gehypothekeerd.
De auto is intussen anderhalf jaar oud en er staan 19.000 km op de teller, inclusief een zomervakantie naar de Provence. In die tijd hebben we nog geen al te gekke dingen tegen gekomen, maar zijn er wel al drie mankementen onder garantie verholpen:
- Deurgreep passagierskant vooraan deed soms moeilijk. Je moest er erg hard aan trekken om 'm open te krijgen. Begin 2014 vervangen.
- One touch systeem schuifdak haperde. Het dak zelf functioneerde prima, maar je moest de knop de hele tijd blijven indrukken, terwijl dit niet de bedoeling is. Knop vervangen zomer 2014.
- Zekering ramen passagierskant gesprongen op vakantie in Zuid-Frankrijk. Volgens de lokale garagist te wijten aan een af-fabriek te lichte zekering, in combinatie met de hitte en het daarbij horende frequente gebruik van de elektrische ramen. Ter plekke binnen het kwartier verholpen.
Voor diegenen die nu helemaal warm zijn gelopen voor het model: helaas lijkt het Veloster-verhaal binnen de Benelux bijna uitgeschreven. Begin 2014 werd het model van de Nederlandse markt gehaald en sinds augustus 2014 is in België enkel nog de Turbo-versie beschikbaar. Jammer voor potentiële kopers, maar natuurlijk wel gegarandeerde exclusiviteit voor diegenen die er al één hebben!
Ik zal de verdere ervaringen met de Veloster in dit topic (en op het AW-forum) met jullie delen. Vragen staat altijd vrij!
Smart key hangt de wijsneus uit...
- 20.300 km
Gisterenochtend besloot de smart key, die instaat voor de sleutelloze ontgrendeling en het start/stopsysteem, dat 'ie er geen zin meer in had. Ik vermoedde een lege batterij, maar het vervangen van de huidige batterij door een nieuw exemplaar, lijkt niet onmiddellijk te werken. Zal deze week dus een tripje naar de dealer worden.
Gelukkig stond de auto thuis op de oprit en was de reservesleutel (die overigens exact hetzelfde exemplaar is als de 'hoofd'sleutel) snel gevonden. Wel fijn om te weten dat Hyundai de situatie heeft voorzien dat dit gebeurt als je onderweg bent zonder reservesleutel: in elke sleutel zit een 'klassieke' sleutel verstopt waarmee je de deur kan openen via een normaal voorzien slot. Binnenin de auto moet je vervolgens een stukje plastic aan de stuurkolom verwijderen, waarachter dan het contact verscholen zit!
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.