Hyundai Tucson 2.0i CVVT ActiveVersion 2WD (2004)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Tucson 2.0i CVVT ActiveVersion 2WD |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2004 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 116.000 km |
KM-stand laatst | 176.000 km |
Eerste week in de Tucson
- 116.300 km
Nadat ik van baan gewisseld ben naar een baan zonder leaseauto waren we met het gezin op zoek naar een tweedehands (gezins-)wagen op benzine van een jaar of vijf, zes oud met maximaal 120.000 km voor een budget van 10.000 euro. Het liefst had ik een BMW 3-serie touring uit 2004/2005, echter een fatsoenlijke is niet te vinden voor het gestelde budget. Ik ben geen fan van franse auto's, je komt dan automatisch bij een stationversie van de Focus/Mondeo/Astra/Corolla uit. De Mazda6/Avensis/Passat/Vectra zijn een stuk duurder. Aangezien ik niet zo veel heb met ford en opel, en ik geen leuke Corolla kon vinden kwamen we uit bij dit alternatief. Ik vond het meteen een mooie wagen:
Hyundai Tucson 2.0 CVVT GLS (import uit Duitsland)
Uitrusting:
- Airco;
- 10x Airbag;
- Bumpers en spatbordranden in de kleur meegespoten;
- 16" LM velgen;
- 4x electrische ramen en AB;
- Middenarmsteun voor en achter, opbergvak onder stoel;
- Alarm;
- Radio/CD;
- Voorruitontdooier (benieuwd wat die doet straks in de winter);
- Apart te openen achterruit;
- Spatlappen(kapjes);
- Verstelbare hoek achterbankleuning.
Minpunten:
- Geen cruisecontrol;
- Geen boardcomputer om het verbruik te kunnen monitoren;
- Raar hoedenplankje, hangt 30 cm lager dan de leuning van de achterbank... vreemd, kost veel bagageruimte, weglaten dus.
We rijden minder dan 10.000km per jaar, dus het verbruik zullen we voor lief nemen. Wat opvalt is dat de auto voor z'n soort best goed op de weg ligt, de besturing is wollig, weinig gevoel maar je hebt niet het idee dat je overhelt in de bocht of op een rotonde. Prima!. Op een klaverblad (met wat hogere snelheden dus) merk je wel dat de auto wat zwaar is, op zich niet erg, dit soort auto's nodigen toch niet uit voor een potje scheuren. Je gaat er wat rustiger in rijden dan bijvoorbeeld in een dikke Golf met een sportonderstel ;-)
De stoelen zitten echt goed, ze zijn groot en bieden een goede mix van comfort en steun, ik ben 1.93 en ik zit lekker achter het stuur, het stuur is helaas alleen in hoogte te verstellen en niet naar je toe te trekken, maar ik mis het laatste eigenlijk niet. Ik kan een veel betere zitpostitie vinden dan in mijn laatste leasewagen (Toyora Prius 2 uit 2008). Het dashboard is niet van knuffel- en aaibaar plastic zoals bij VAG-auto's, maar prima afgewerkt, beetje saai misschien.
Ik verheug me er op om met deze auto op vakantie te gaan. Achterin zit je ook lekker ruim, dus hopelijk geen geklaag van de kinderen straks. De kofferruimte is groot mits je het achterlijke hoedenplankje (dat veel te laag hangt) er uit laat.
Over de motor, die trekt de auto prima, ik heb niet het idee dat ik met de 141pk tellende 2 liter motor iets te kort kom, het is natuurlijk geen stoplichtsprinter, maar daar is deze wagen ook niet voor bedoeld.
Binnenkort een volgende update.
Na twee weken wat kleine eigenaardigheden ontdekt:
- Als je hem voltankt en de pomp slaat af, doet ie dit met nog een streepje op de meter te gaan. Je moet om dat laatste "hokje" van de meter ook vol te krijgen continu en langzaam knijpen (het zogenaamde "melken"). Ik heb gelezen dat ik niet de enige ben die dit heeft opgemerkt;
- De banden die er op zitten zijn Bridgestones, de originele Hankook's horen op 2.1 bar, de dealer had ze afgeleverd met 2.6 bar, beetje hoog, ik heb er nu 2.4 bar ingedaan omdat 2.1 wel erg weinig leek. Hij is nu merkbaar comfortabeler op dwarsrichels. Misschien dat ik zelfs terug ga naar 2.3 bar.
Eerste tank (60% stadsverkeer en korte ritjes, 40% snelweg en A-weg) waarvan 75% met de airco aan: ongeveer 1 op 8,5. Ik ben van plan bij te gaan houden hoeveel ik rijd op de tripmeter en hoeveel benzine ik per tankbeurt tank. Deze uitvoering is namelijk niet voorzien van een boardcomputer. Ik schat dat op een lange vakantierit met 110-120km/u je toch wel 1 op 10 moet kunnen halen. Dat is ook mijn streven.
Zuinig rijden kan wel
- 118.000 km
We zijn met de Tucson een weekendje naar Limburg geweest, volgetankt, dagteller gereset, 185km heen en 185km terug, alleen op de heenweg heel even file. Verder keurig aan de snelheid gehouden (tussen de 100km/u en 120km/u), toen we weer thuis waren stond de benzinemeter net iets onder de helft, maar wel dus met 370km op de dagteller. Niet gek. Op deze manier moet je minimaal zo'n 600km op een tank ver kunnen komen! Ben benieuwd op vakantie naar Italie staks.
Terug van vakantie naar Italie
- 121.400 km
Wat een heerlijke reiswagen is deze auto, je trapt de kilometers makkelijk weg. Je stapt er fit weer uit. Enige minpunt is het gebrek aan steun in de onderrug, mijn onderrug voelde ik een beetje na een dagje rijden. Een lendesteun zou dan wel lekker zijn. Het gezin en de volledige bepakking paste er in. We hadden een sta-caravan gehuurd, een tent zou er echt niet meer bij kunnen, dan heb je dus echt een dakkoffer nodig. Het apart te openen achterruit is trouwens ideaal om nog even die laatste tassen er door heen in de hoeken achter de hoofdsteunen van de achterbank te proppen. Verbruik op de ruim 1600km die we moesten rijden 1 op 11, snelheden tussen de 110 en 140 op de teller. Lijkt mij prima voor een volledig bepakte auto. Op de terugreis heb ik in Duitsland op een rustig stuk weg wel een stukje wat harder gereden (tussen de 150 en 180, met piek op 190, op de teller), de benzinemeter gaat dan wel erg hard naar beneden (kwart tank weg op 80km!) Heb in Italie wel een halve liter olie bijgevuld omdat de peilstok neigde naar het onderste streepje, niets om je zorgen over te maken denk ik, heb ik bij alle auto's die ik tot nu toe heb gereden gehad.
Wel hebben we in Italie een hagelbui gehad met hagelstenen zo groot als grote knikkers, een uur lang!, het dak en de motorkap zijn vol met kleine putjes die alleen van dichtbij te zien zijn, gelukkig zijn we hier voor verzekerd, de auto wordt in september gerepareerd (uitdeuken zonder spuiten). Toch is het balen, je wilt je auto graag netjes houden.
120000km beurt
- 122.574 km
De auto moest de reguliere 120.000km beurt en het airbag lampje bleef sinds kort branden. Dit is gereset en is nu weer uit, hopelijk blijft het uit. Kosten beurt inclusief materiaal, nieuwe olie,diverse filters olie/interieur/lucht, ruitenwisserbladen, nieuwe remblokken voor was 521 euro incl. btw). Een hoop geld maar als het goed is kan 'ie er nu weer even tegen aan. De Remtang links voor is tijdens het onderhoud weer vrij gemaakt. De eerste keer dat 'ie nu weer weggaat is voor de keuring volgend jaar juli. Verder nog steeds een fijne auto, kan er weinig op aanmerken eigenlijk.
Probleemloos door de APK
- 127.500 km
De auto moest voor 9 juni gekeurd worden en niet in juli zoals ik in de vorige update schreef. Ik heb de auto bij de dealer gebracht en zoals ik eigenlijk al verwachtte kwam de auto zonder probleem door de APK-keuring.
De auto bevalt nog steeds erg goed. Ik rij er nog iedere keer met plezier in. Ben ook blij dat ik de versie heb waar de bumpers zijn meegespoten in de kleur en zonder de zwarte plastic randen op de spatborden en de deuren, dit geeft hem net even een moderne uitstraling. Ik irriteer me alleen nog steeds een beetje aan het onhandig geplaatste hoedenplankje, veels te laag waardoor je boodschappentassen met moeite rechtop kunt zetten. Nieuwere Tucsons schijnen zo'n rol-ding te hebben dat veel stationwagens ook hebben, lijkt me veel handiger(!).
Buiten de geplaatste RVS Side steps heb ik heb een andere autoradio met bluetooth en USB ingebouwd van Kenwood (BT-50u). Ik heb gekozen voor een radio met instelbare display kleuren zodat je deze kunt afstemmen op de kleuren van de dashboardverlichting. Je betaalt daar iets meer voor maar het ziet er (met name in de avond) minder "after market" uit.
Inmiddels brandde het airbaglampje weer, deze heb ik laten resetten gelijkertijd met de APK-keuring. Het lampje is nu weer uit. Mocht het lampje weer gaan branden dan laat ik de sensor waar de storing is gemeten vervangen.
Het verbruik zit rond de 1 op 9,5 met veel korte ritjes. Langere ritten, zoals op en neer naar familie die zo'n 110 km verderop wonen levert meteen een zichtbare verbetering op. De volgende tankbeurt kan dan zomaar 50km opschuiven op de dagteller! Hierbij moet ik opmerken dat ik zelden te hard rijdt. 110 waar je 100 mag, en 120 waar je 120 mag.
3e beurt sinds de auto in bezit is
- 142.000 km
Vandaag de derde beurt sinds ik de auto in bezit heb. Geen bijzonderheden! Ben zo tevreden dat het bijna saai wordt.
Aantal dingetjes vervangen
- 161.000 km
Afgezien van nieuwe voor- en achterbanden en reguliere servicebeurten zijn in de afgelopen vier jaar dat we deze auto rijden een aantal dingen vervangen:
1x Nieuwe accu (+/- 80 euro);
1x Airbag sensor rechts voor (+/- 200 euro);
1x Achteruitrijlichtenschakelaar (+/-60 Euro);
1x Handremkabel rechtsachter (+/- 70 euro).
Dat laatste (de handremkabel) was vandaag punt van afkeur, dinsdag wordt de nieuwe kabel er op gezet en kan de auto er weer een jaar tegenaan. De genoemde prijzen zijn de prijzen van de onderdelen. Voor alle onderdelen wordt een half uur tot een uur gerekend. Persoonlijk vind ik de kosten van deze verder probleemloze auto tot nu toe mee vallen.
Volgend jaar de distributieriem (180.000km).
Laswerk aan kokerbalk+subframe
- 176.000 km
Begin januari hebben we de distributieriem (de riem was ouder dan 6 jaar) en een grote beurt laten doen bij de dealer, dit was ongeveer 1000 Euro.
Inmiddels waren we weer bijna een jaar verder en omdat de auto toch al weer ruim 11 jaar oud is hebben we besloten deze niet meer naar de dealer te brengen, maar naar een garage waar we goede berichten over hadden gehoord. Helaas kwam de auto niet in een keer door de APK vanwege roest aan de kokerbalk linksachter en roest aan het subframe linksachter. Ik heb zelf even onder de auto gestaan in de garage en de roestschade zag er inderdaad serieus uit en zat op een lastige plek (vlak bij de achterwielophanging). Jammer, want dat verwacht je eerder bij een auto van 15 jaar oud en niet bij deze realtief jonge auto. Omdat het technisch verder een prima en fijn rijdende auto is hebben we besloten hem te laten repareren. Gelukkig was een reparatie mogelijk maar daarvoor moest de hele achterwielophanging gedemonteerd worden. Uiteindelijk heeft het laswerk+kleine beurt+vervangen voorpijp(onderdeel van de uitlaat) 1000 euro gekost. Een hoop geld, maar hiervoor hebben we geen andere en rijden we weer ruim een jaar (APK tot januari 2017).
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Hyundai Tucson
