Hyundai Tucson 2.0 CRDi VGT StyleVersion 2WD (2006)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Tucson 2.0 CRDi VGT StyleVersion 2WD |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand bij aanschaf | 12 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Ik rijd al ruim 15 jaar in lease-auto’s en het merendeel van die tijd was ik gebonden aan Europese merken. De Hyundai SUV’s (eerst de Santa Fe, daarna de Tucson) had ik al een paar jaar op het oog, maar budget en bedrijfspolicies verhinderden dat tot nu toe.
1 November j.l. kreeg ik mijn Warm Silver Tucson geleverd en na 1500 kilometer (ik geef toe, da’s nog niet echt veel) kan ik niet anders concluderen dan dat het een droomauto is. Hij rijdt echt heerlijk en de hoge zit en instap zijn een verademing (ruim drie jaar een Nissan Tino gereden die dat welliswaar ook had, maar de afgelopen maanden in een short-lease Golf V deden dat snel vergeten).
Op de foto hierboven staat de auto, een week voor aflevering door de dealer, dus nog met ’verpakkingsmateriaal’.
Van buiten vind ik de Tucson er ruiger uit zien dan de nieuwe Santa Fe en dat verschil is ook merkbaar als je in de twee modellen zit. De hoge spatborden van de Tucson maken de auto optisch een stuk breder terwijl de aflopende motorkap van de Santa Fe hem juist ’kleiner’ doen lijken.
Ik was aanvankelijk een beetje bang voor de prestaties van de Tucson. Over het algemeen heb ik altijd snelle (licht, veel PK, hoog koppel) diesels gereden en ik twijfelde of 140PK (305Nm) wel voldoende zou zijn voor een auto van ruim 1500 kilo (1600 met mij erin :-)). Een deel van die twijfel werd al weggenomen tijdens de proefrit, maar dat was een 4WD. Inmiddels kan ik bevestigen dat de motor meer dan prima voldoet voor deze auto. Bovendien nodigt dit model ook niet uit om er hard mee te rijden (meer dan 140/150 kmh). In Nederland is dat sowieso niet meer te doen, maar ik rij regelmatig in Duitsland. Op de autosnelweg met 140 op de cruise control in de ’zes’ is het heerlijk ’cruisen’.
Een ander positief punt vind ik de stereo-installatie, en dan met name de kwaliteit van de standaard ingebouwde speakers in deze versie. Prima bassen en super geluid. Ik heb er een relatief eenvoudige Panasonic Radio inzitten met iPod aansluiting en dat ’blaast’ goed.
Ik lees dat veel Tucson rijders klachten hebben over het brandstof gebruik. Daar kan ik natuurlijk nog weinig over zeggen. Ik heb nu 1 volle tank zelf helemaal leeggereden en die bracht mij 750 kilometer ver. Toen ging er 67,5 liter diesel bij en inderdaad, hij sloeg bij 54 liter voor het eerst af en daarna kon ik nog ruim 13 liter erbij krijgen. Dat brengt mij dus nog op een ander punt. Ik zie namelijk overal staan dat de Tucson een 58 liter tank heeft. Ik heb er nu dus al ruim 67 liter ingekregen terwijl er, schat ik, nog zo’n 3 liter in zat (lampje brande al geruime tijd en de meter stond aan de onderkant van het streepje bij de ’E’). Wellicht dat iemand van Hyundai hier iets over weet te zeggen?
PROBLEMEN
Ik heb nog geen problemen gehad met deze Tucson, maar dat zou na 1500 kilometer ook wel heel erg vreemd zijn geweest.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.