Hyundai Tucson 1.6 T-GDI PHEV Premium (2021) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | Tucson 1.6 T-GDI PHEV Premium |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2021 |
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand bij aanschaf | 4 km |
KM-stand laatst | 14.975 km |
Van 2005 naar 2021
- 1.300 km
In april van dit jaar waren we in de markt voor een nieuwe auto en dan vooral een SUV. Onze huidige was een Focus uit 2005 die ons in al die jaren bijna nooit in de steek heeft gelaten en gewoon deed wat hij moest doen. Enigzins logisch gezien kwamen we dus bij een Kuga terecht en dat was niet verkeerd. Toch maar verder gekeken en uitgekomen bij de Tucson. Het model beviel ons direct beter. De buitenkant en binnenkant is wat ons betreft heel geslaagd. De proefrit beviel ook goed en snel daarna was de koop gesloten.
Eenmaal in het bezit van de auto was het een ware ondekkingstocht zeker als je vorige auto uit 2005 stamt.. Alle systemen werken naar behoren op eentje na. Het opladen via laadbeheer wil nog niet zo lukken. Het systeem in de auto bewaard de ingestelde gegevens niet en het opladen begint buiten de ingestelde daluren. Hetzelfde geldt voor het opladen via de app. De gegvens worden niet bewaard en niet naar de auto verzonden. Wellicht een reset?
Ook is het even wennen aan de stoelen. De stoelen zijn vrij hard maar dat heeft er denk ik mee te maken dat het een nieuwe auto is die nog “ingezeten” moet worden. Over de hoge zit, het aanwezige vermogen, het verbruik ( na 1400 km. 2,5/100 km bij regelmatig laden) de werking van de veiligheidssystemen en de ruimte binnenin niets dan lof. Opladen gebeurd gewoon thuis aan het stopcontact. Hij is dan in iets meer dan 7 uur geheel opgeladen. Tot nu toe 55 km ver op de accu. Ook in de kleur amazon grey vind ik hem erg geslaagd.
We hebben de auto nog niet zo lang in ons bezit dus de komende tijd zal ik proberen wat meer ervaringen te delen.
Paar maandjes verder,.
- 4.502 km
We zijn een paar maanden verder en tijd voor een update. Laten we beginnen met het benzine verbruik. Dat is volgens de boordcomputer 3,2l 100/km.
Ik laad wel zeer regelmatig en de afstanden zijn relatief kort, max 100 km maar vaak korter. Vandaag naar centrum Rotterdam vertrokken, enkele reis 35 km, stuk provincale weg, snelweg en door de stad. Ik heb bewust de HEV stand gekozen en het gebruik was 6,2 l 100/km en dat vind ik accepetabel. De auto rijd met een truukje (gas beetje los en voorzichtig weer indrukken) best vaak op de EV stand.
De enige manier om de lokale supermarkt te bereiken volledig elektrisch is de kachel uitzetten. Anders rijd je nog steeds op de verbrandingsmotor om het interieur te verwarmen. Lijkt met niet zo goed voor de motor en het mileu maar het is niet anders. Zomers zal het wellicht anders zijn. Het electrische bereik schommelt tussen de 52 en 56 km.
Verder zet ik de lane assist uit op de wegen hier in het buitengebied. Vaak wegen met een fietspad en stippellijnen. Hierop reageert de auto vaak wat nerveus. Op de snelweg vind ik de rijhulp waarbij de auto het midden van de rijbaan aanhoud wel prettig.
De stoelen dan… Dat is uiteindelijk goed gekomen en een kwestie van een goede instelling vinden maar ook gewoon inztten. Verder nooit gedacht dat we de stoelverwarming zo vaak zouden gebruiken, wil eigenlijk niet meer zonder ;-) Dit geldt ook voor de stuurverwarming
Het opladen.. Uiteindelijk heb ik gekozen voor een Wallbox aan huis. Gewoon 16A. 230 V. Het voordeel is de vaste kabel en ik vond ook het oplaadschema systeem van de auto niet helemaal betrouwbaar. Wallbox heeft een fijne app en alles werkt naar behoren.
De auto heeft ook een update gehad en als het goed is zijn de kaarten bijgewerkt. De navigatie heb ik nog niet veel gebruikt. Eind april zit er een reisje naar Duitsland in het vat dus dan gaan we dat meemaken..
Dan.. de banden.. wel een dingetje. Boven de 100 km maar ook rond de 80 km/uur zit er een trilling vooral in het stuur. De garage heeft er wel wat onbalans uitgehaald maar helemaal vibratievrij is het nog niet. Niet dat ik er helemaal uit tril maar voor een nieuwe auto wel teveel vibraties naar m’n zin. Zelf laat ik de wielen nog wisselen van voor naar achteren. Eens kijken of dat effect heeft. Als dat niet werkt dan wellicht een slechte band of velg? Ik vind het wel apart voor een nieuwe auto….
Maar bovenal een prettige vooral relaxte cruiser die niet van scheuren houdt maar wel voldoende snel is. Na de buitenlandse reis weer een update.
Banden
- 4.605 km
Even een tussentijdse update voor wat betreft de banden. Ik las 2 reviews over de Ioniq 5 met trillingen. Dus redelijk actueel.. Gisteren bij Bandimex in Rotterdam geweest en daar hebben ze in alle 4 de banden een kleine onbalans gevonden ( na 2 keer balanceren bij de dealer). Verder een hoogteslag in 1 band en die hebben ze “gematched” met de velg. Trillingen zijn zo goed als verdwenen. Ik hoop maar dat dat zo blijft. Overigens een prima bandenbedrijf. Klantvriendelijk en zonder afspraak geholpen!
Buitenlands reisje
- 6.850 km
De eerste buitenlandse vakantie met de auto zit erop. Vooraf de bestemming in de app opgezocht en verzonden naar de auto. Dit werkt overigens prima. Met een volle benzine tank en een volle accu vertrokken voor een reis van 583 km naar Duitsland. Vooraf heb ik gekozen voor de AUTO stand aarbij de auto zelf kiest wat het meest efficiente is. Daarbij wordt ook gekeken naar de te rijden route volgens mij.. Wat mij opviel is dat er dan bijna geen electriciteit wordt verbruikt. Pas bij de laatste kilometers binnendoor rijd de auto wat meer op de accu. Het verbruik kwam uit op 6,6 l/100. Daarbij rij ik rustig en ook op de autobahn niet sneller dan 125 km/uur. Veel met de cruise control aan. Wat me ook opviel is dat, als de auto inhoud voor bv een vrachtwagen en als je daarna naar links ga om deze in te halen, de acc laat inschakeld. Om andere weggebruikers niet in de weg te zitten kun je beter maar wat gas bij geven. Komt goed want de auto heeft echt genoeg power.
Voor de rest een prima reiswagen, navigatie werkt voor mij naar behoren. Ook door de 4wd aandrijving is het best lekker sturen op bergwegen met haarspelbochten. De automaat schakelt soms wat nerveus op dit soort wegen en de motor wil zich bergop ook weleens laten horen.
De terugreis verliep voorspoedig en gaf een verbruik van 6.8 l/100 km. Ook weer mede door de rustige rijstijl. Overigens nergens gestekkert.
De volgende reis gaat naar de Noordkaap via Finland dus dat wordt een ander paar mouwen voor wat betreft de kilometers. Ik verwacht daar wel af en toe te kunnen stekkeren..
Wordt weer vervolgd.
Vakantie Noorwegen
- 14.975 km
Onze vakantie richting de Noordkaap zit er alweer even op. In totaal 6550 km gereden in 5 weken tijd. Veel kilometers kunnen uitsparen door met de boot vanaf Travemunde naar Helsinki te varen en vandaar de auto nachttrein naar Rovaniemi te nemen. Verder richting de Noordkaap en omgeving en weer helemaal terug naar Oslo. Dit is geen reisverslag dus laten we het over de auto hebben..?
Om te beginnen het opladen. Dat heb ik uiteindelijk maar 4 keer gedaan bij een hotel. Opladen zat in de prijs van de kamer inbegrepen. Voor de rest eigenlijk geen moeite gedaan en op benzine gereden. Het verbruik over het geheel is 5.8 l/100 km. Voor wat mij betreft een prima verbruik met 2 personen plus bagage. De maximum snelheden liggen laag in Noorwegen, meestal 80 km/uur. Dat drukt het verbruik natuurlijk wel. Soms moet de motor wat harder werken op steile passen. Het viel me op dat de bak dan lang in z’n versnelling blijft hangen en het redelijk rumoerig omhoog rijden wordt.
Prettig is wel dat je in de afdaling de cruise control kan gebruiken om af te remmen.
Verder eigenlijk geen problemen. Vaak de acc gebruikt en dat is handig op de 2 baans wegen in Noorwegen. De auto heeft het gewoon goed gedaan zonder storingen of ander malheur.. Waar ik nog steeds niet aan kan wennen is de stoel. Daar ga ik binnenkort naar laten kijken om tot een oplossing te komen. (Wordt vervolgd) Ook komt de eerste beurt eraan. Verder hoor ik een kraakje aan de bestuurderskant en zie ik dat de naad van het deurpaneel niet overal gelijk is met het dashboard. Bij slecht wegdek komen deze delen tegen elkaar. Iets voor de garage om naar te kijken.
Op dit moment dus best tevreden en tuffen we vrolijk verder. Vaak thuis opladen en met deze tempaturen kan er zo’n 62 km electrisch worden gereden.
Vandaag was ik in de buurt van een Kia garage en heb daar even de nieuwe Sportage bekeken. Deze viel me iets tegen en voor mijn gevoel van binnen kleiner dan de Tucson. Ook het dashboard vind ik wat minder opgeruimd. De Tucson is en blijft een apart geval.. Je vindt ‘m spuuglelijk of supermooi.. Ik vind ‘m nog steeds mooi en hoe vaker ik er naar kijk, hoe mooier ik de auto ga vinden ?
Ps nog wat foto’s toegevoegd..
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Hyundai Tucson

Had je deze auto's al gezien?

Hyundai Tucson 1.6 T-GDI PHEV Comfort Smart 4WD
- 2024
- 31.762 km

Hyundai Tucson 1.6 T-GDI PHEV COMFORT 4WD | CAMERA | NAVI via APPLE CAR PLAY & ANDROID AUTO | CLIMA | PHEV | CRUISE | 19'' LM VELGEN | AUTOMAAT | FABRIEKSGARANTIE GELDIG T/M 10-2027! |
- 2022
- 35.207 km

Hyundai Tucson 1.6 T-GDI 180 PK HEV Comfort Smart Adap. Cruise Camera
- 2022
- 125.554 km