AutoWeek 16 2021

Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
logo AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische rijden
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Aanmelden nieuwsbrief
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease vergelijker
    • Voorraadauto's
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto kopen
    • Auto verkopen
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • AutoWeek Autoverzekering
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • AutoWeek 16 2021
    Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Magazine
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      RegistrerenInloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
  • Home
  • Autotests
  • Hyundai
  • Tucson
29

Brutaliteitsslag

Test: Hyundai Tucson

Hyundai Tucson Hybrid Hyundai Tucson Hybrid Hyundai Tucson Hybrid
Jan Lemkes
  • Jan Lemkes
  • Autotest
6 april 2021 om 08:10
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
AutoWeek 4 2021
AutoWeek 4 2021

Dit artikel is verschenen in AutoWeek 4 2021

Met de nieuwe Tucson laat Hyundai zich nadrukkelijk van een frivole en brutale kant zien. De auto ziet er zeker voor SUV-begrippen bijzonder uit en lijkt nu al memorabeler dan zijn wat brave voorganger. ‘Gewaagd’ is echter zeker geen synoniem voor ‘goed’, dus mag de Zuid-Koreaan zich bewijzen in een test.

Van de in ‘donker-chroom’ uitgevoerde grille met verstopte dagrijlichten tot de bijzondere kont met 3D-ledbalk, alles is speciaal aan de Zuid-Koreaanse nieuwkomer. Dat valt te prijzen, al kunnen we ons voorstellen dat de expressieve vouwen en lijnen in de flank voor veel Europeanen net even te veel van het goede zijn. De binnenzijde is ook nieuw en minstens zo onderscheidend, maar dan in een wat strakkere stijl. Bestuurder en passagier krijgen visueel elk een eigen omgeving, dankzij een dashboard dat nadrukkelijk in tweeën is gesplitst. Het ziet er niet alleen coherent en modern uit, maar is bovendien ook prachtig afgewerkt. Knoppen en ­schakelaars voelen stevig aan, het materiaalgebruik is door de hele auto dik in orde en de gekozen tekenstijl wordt consequent toegepast. Het geheel is daarmee bijzonder hoogwaardig en het Tucson-interieur groeit zo uit tot de top van dit segment.

Prettig in de omgang

Dat is mooi, maar tegelijkertijd doet het strakke en sterk gedigitaliseerde geheel vermoeden dat vormgeving hier voor gebruiksgemak is gegaan. Dat blijkt gelukkig mee te vallen. Met name in het middendeel zijn knoppen en schakelaars grotendeels vervangen door digitale, aanraakgevoelige toetsen. Dat is wat vlekgevoeliger dan de traditionele vorm, maar door een logische indeling en haperingvrije reactie blijft het geheel prettig in de omgang. Dat geldt ook voor het centrale touchscreen, dat in de duurdere uitvoeringen een doorsnede heeft van 10,25 inch. Hyundai en daarmee ook Kia deden het wat multimedia betreft al goed als het gaat om de reactiesnelheid
van het scherm en een logische en overzichtelijke indeling van het geheel, maar bleven achter als het ging om vormgeving. Daar komt nu een einde aan, want dankzij onder meer een wat strakkere kleurstelling past het scherm mooi bij de rest van het interieur. Achter het stuur huist een tweede, even groot exemplaar, eigenwijs zonder overkapping. Met twee digitale ‘klokken’ is dit instrumentarium in de basis vrij traditioneel van opzet. Duurdere versies krijgen echter Hyundais Blind Spot View Monitor mee. Dat is niet helemaal nieuw, maar in Europa kenden we het in deze vorm eigenlijk nog niet. Bij gebruik van de richtingaanwijzer verandert, afhankelijk van de richting, de linker of de rechter meter kortstondig in het beeld van een onder de buitenspiegel geplaatste camera. Over de schouder turen wordt daarmee feitelijk overbodig, wat het comfort en de veiligheid ten goede komt. Helaas is het systeem alleen op de dure Premium-uitvoering te vinden. Vanaf de middelste Comfort Smart-uitvoering krijgt de auto wel de Highway Driving Assistant, die de standaard actieve rijstrookassistent uitbreidt met een slimme adaptieve cruisecontrol die rekening houdt met bochten en andere omstandigheden.

Geen zuinigheidswonder

De Tucson maakt bepaald geen futloze indruk. In de Hybrid zorgt de combinatie van een 1.6 T-GDi-­benzinemotor en een elektromotor voor een vermogen van 230 pk, dat naar de voorwielen wordt gebracht via een traditionele zestraps automaat. Met 1.539 kg is de Zuid-Koreaan een stevige jongen, maar toch komt hij uitstekend van de plek. De hybride aandrijflijn doet bovendien heel soepel zijn werk, zonder de schokken of onverwachte reacties die soms bij zo’n complex geheel naar boven komen. De benzinemotor schakelt zichzelf ook op de snelweg soms even uit, maar dat is eigenlijk alleen te zien aan de toerenteller. Een zuinigheidswonder is de Tucson overigens niet, met een verbruik van 1 op 13,2.

Onderweg doet de Hyundai weinig moeite om z’n extra kilo’s te verhullen. De auto voelt daadwerkelijk wat zwaarlijvig aan en komt ook enigszins afstandelijk over. Daarentegen scoort hij goed op het onderdeel ‘comfort’. Het is opvallend stil aan boord en het onderstel incasseert oneffenheden met speels gemak. Toch is de auto verre van week en blijft het overhellen binnen de perken. De Tucson voelt niet alleen zwaar aan, maar mede dankzij de hoge zit ook behoorlijk groot. Als bestuurder toren je gevoelsmatig hoog boven het overige verkeer uit. De auto beschikt over een vanuit de bagageruimte omklapbare bank, waarbij de hoek van de rugleuning instelbaar is. In de hier geteste Premium Sky-versie beschikken achterpassagiers in de Hyundai bovendien over achterbankverwarming, zonneschermpjes en een eigen klimaatzone.

Oordeel

4 sterren

De Hyundai Tucson laat nergens steken vallen en pronkt met een prachtig interieur, veel bedieningsgemak, een riante uitrusting en een fijne aandrijflijn. De auto geeft de indruk dat Hyundai de verwachtingen eens even stevig wilde overtreffen. Het moge duidelijk zijn: dat is gelukt.

Signalement

Merk Hyundai
Model Tucson 1.6 T-GDI HEV Premium Sky
Carrosserie 5-deurs, suv
Transmissie 6 versnellingen, sequentiële automaat
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 45.350

Specificaties

Brandstof elektro/benzine
Motor 4-cil. in lijn, hybride
Cilinderinhoud 1.598 cc
Maximaal vermogen 169 kW / 230 pk bij 5.500 tpm
Maximaal koppel 265 Nm bij 1.500 tpm
Accu capaciteit 1 kWh
Inhoud brandstoftank 52 l
Lengte / breedte / hoogte 4.500 mm / 1.865 mm / 1.650 mm
Wielbasis 2.680 mm
Massa leeg 1.539 kg
Laadvermogen 636 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.650 kg / 750 kg
Banden235/50R19Prijzen
Topsnelheid 193 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 7,6 s (fabrieksopgave: 8,0 s)
Acceleratie 50-80 km/h in D 2,2 s
Acceleratie 80-120 km/h in D 4,9s
Brandstofverbruik 7,6 l/100km
CO2-uitstoot (WLTP) 131 g/km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Hyundai Tucson
  • Hoe verloopt jouw zoekproces naar een volgende auto? Vertel het AutoWeek >
    Hyundai Hyundai Tucson Nieuwe auto's

    PRIVATE LEASE Hyundai Tucson

    INFO
    Athlon
    Hyundai Tucson 1.6 T-GDI i-Motion (5D/6H)
    € 509
    Stel samen ▸
    ANWB
    Hyundai Tucson 1.6 T-GDI HEV i-Motion (5D/6A)
    € 544
     
    Hyundai
    Hyundai Tucson 1.6 T-GDI i-Motion (5D/7A)
    € 621
     
    Hyundai Tucson in de Private Lease Vergelijker

    Uitgelicht aanbod

      1.6 GDi Comfort // Niavi / Cruise / PDC / Camera

      Hyundai Tucson 1.6 GDi Comfort // Niavi / Cruise / PDC / Camera

      • 2016
      • 101.052 km

      € 14.950

      2.0i Style |Clima|NAP|

      Hyundai Tucson 2.0i Style |Clima|NAP|

      • 2008
      • 162.289 km

      € 4.950

      1.6 GDI COMFORT Plus Pack

      Hyundai Tucson 1.6 GDI COMFORT Plus Pack

      • 2018
      • 40.867 km

      € 23.950

    Meer Hyundai Tucson occasions

    Lezersreacties (29) (gesloten)

    Maak melding van misbruik

    Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

    Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

    Reactie verwijderen

    Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

    Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

    De discussie is gesloten.
    Reageren is niet meer mogelijk.

    Bekijk ook

    Kopersgids

    Zoeken en vergelijken
    • Hyundai Tucson specificaties
    • Hyundai Tucson occasions
    • Hyundai Tucson video's
    Advies en informatie
    • Hyundai Tucson tests
    • Hyundai Tucson gebruikersreviews
    • Hyundai Tucson index
    Test: Hyundai Tucson

    Test: Hyundai Tucson

    De laatste generatie van de Hyundai Tucson heeft altijd een beetje in de schaduw van neefje...

    Lees meer
    Test: Hyundai Tucson vs. Seat Ateca

    Test: Hyundai Tucson vs. Seat Ateca

    63

    Met de nieuwe Tucson laat Hyundai zich nadrukkelijk van een frivole en brutale kant zien. De...

    Gerelateerd

    • Model
    • Merk
    Model
    Model
    • Autonieuws
      Hyundai Tucson L: maatje meer

      Hyundai Tucson L: maatje meer

      9
      • 13 april 2021
    • Autonieuws
      Hyundai Tucson - Back to Basics

      Hyundai Tucson - Back to Basics

      23
      • 10 april 2021
    • Review
      Hyundai Tucson 1.6 T-GDI HEV Premium (2021)

      Hyundai Tucson 1.6 T-GDI HEV Premium (2021)

      13
      • 17 maart 2021
    • Review
      Hyundai Tucson 1.6 T-GDI HEV Premium Sky (2021)

      Hyundai Tucson 1.6 T-GDI HEV Premium Sky...

      20
      • 18 februari 2021
    • Review
      Hyundai Tucson 2.0i CVVT StyleVersion 2WD (2008)

      Hyundai Tucson 2.0i CVVT StyleVersion 2WD...

      1
      • 3 februari 2021
    • Test: Hyundai Tucson vs. Seat Ateca

      Test: Hyundai Tucson vs. Seat Ateca

      63
      • 29 januari 2021
    • Autonieuws
      Hyundai presenteert sportief aangeklede Tucson N-Line

      Hyundai presenteert sportief aangeklede...

      3
      • 27 januari 2021
    Merk
    Merk
    • Autonieuws
      Hyundai Santa Cruz is nieuwe compacte pick-up

      Hyundai Santa Cruz is nieuwe compacte pick-up

      24
      • 16 april 2021
    • Review
      Hyundai Ioniq Electric Premium (2018)

      Hyundai Ioniq Electric Premium (2018)

      3
      • 14 april 2021
    • Autonieuws
      Hyundai en Uber Europa slaan handen ineen

      Hyundai en Uber Europa slaan handen ineen

      6
      • 13 april 2021
    • Autonieuws
      Hyundai Tucson L: maatje meer

      Hyundai Tucson L: maatje meer

      9
      • 13 april 2021
    • Autonieuws
      Eigenzinnige Hyundai Staria gepresenteerd

      Eigenzinnige Hyundai Staria gepresenteerd

      24
      • 13 april 2021
    • Autonieuws
      Hyundai Custo is nieuwe MPV

      Hyundai Custo is nieuwe MPV

      15
      • 12 april 2021
    • Autonieuws
      Hyundai Pony EV Heritage is nóg meer retro

      Hyundai Pony EV Heritage is nóg meer retro

      33
      • 12 april 2021

    Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

    Over AutoWeek

    • Klantenservice
    • Copyright
    • Disclaimer
    • Privacy & Cookiebeleid
    • Cookie instellingen wijzigen
    • Gebruiksvoorwaarden

    Volg AutoWeek

    • Facebook
    • Instagram
    • Twitter
    • Youtube
    • RSS

    Meer AutoWeek

    • Contact redactie
    • Colofon
    • Autobrochures
    • Dealergids
    • Klassiekergids
    • Koppel abonnement

    Overig

    • Adverteren
    • AutoWeek Lab
    • AutoWeek Autoverzekering
    • Je auto aanmelden
    • Partners
    • Alfa Romeo
    • Alpine
    • Aston Martin
    • Audi
    • Bentley
    • BMW
    • Cadillac
    • Chevrolet
    • Citroën
    • Dacia
    • Donkervoort
    • DS
    • Ferrari
    • Fiat
    • Ford
    • Honda
    • Hyundai
    • Infiniti
    • Jaguar
    • Jeep
    • Kia
    • Lamborghini
    • Lancia
    • Land Rover
    • Lexus
    • Lotus
    • Maserati
    • Mazda
    • Mercedes-Benz
    • MG
    • Mini
    • Mitsubishi
    • Morgan
    • Nissan
    • Opel
    • Peugeot
    • Polestar
    • Porsche
    • Renault
    • Rolls-Royce
    • Saab
    • Seat
    • Skoda
    • Smart
    • Subaru
    • Suzuki
    • Tesla
    • Toyota
    • Volkswagen
    • Volvo

    © 2021 DPG Media Magazines B.V.

    onderdeel van DPG Media Magazines groep