Hyundai Tucson 1.6 T-GDI HEV Premium (2022)

autoreview

Hyundai Tucson 1.6 T-GDI HEV Premium (2022)

Signalement

UitvoeringTucson 1.6 T-GDI HEV Premium
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2022
Jaar van aanschaf2022
KM-stand laatst2.400 km
Lezerswaardering: 73%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Tucson HEV

  • 2.400 km

Ik heb in het verleden veel verschillende merken auto's gereden, onder andere Peugeot, Volkswagen, Ford en Renault. Bij iedere auto was ik na een paar kilometer volledig gewend aan de auto, maar bij deze Hyundai was dat anders. Het is geen auto om even snel een rotonde te nemen, of even een bocht door te "smijten", geen auto om lekker de Stelvio pas af te dalen. De auto is groot en zwaar, zelfs een beetje log. Het is een auto om lekker te cruisen op de snelweg, bedaard en comfortabel. Na ruim 2000 km voel ik me nu echt thuis in mijn SUV. Een proefrit van een uur geeft niet een echt goede indruk.

Ik heb deze auto gekozen omdat ik hem erg mooi vind, omdat hij erg ruim is en om (het oude mensen cliché) de hoge instap. Het vermogen van 230 pk en het koppel van 350 nm maakt het best een snelle auto. Het overschakelen van de verbrandingsmotor naar volledig elektrisch rijden gaat soepel. De enige manier waarop je het merkt is een lampje op het dashboard. De automaat doet zijn werk prima, het schakelen voel je heel af en toe, maar is zeker niet irritant.

Een week na de aanschaf ben ik met de auto naar Oostenrijk gereden. Zoals ik eerder al schreef, op de snelweg rijdt hij heerlijk, comfortabel en erg stil. De elektrische stoelen zijn goed instelbaar en het stuur heeft een perfect formaat. Niet te groot en niet te klein. De airco en stoelventilatie doen prima hun werk. De stoel- en stuurverwarming heb ik uiteraard (het is nu volop zomer) nog niet geprobeerd.

Ik ben zelf iemand die kikt op alle gadgets die een auto heeft. Tijdens mijn rit heb ik ze allemaal uitvoerig kunnen testen. Het uitzicht naar achteren tijdens het parkeren is redelijk, maar de 360 graden cameras doen het geweldig. Je hebt geen spiegels nodig. De lane keeping assist en de lane following assist doen het ook naar behoren. De auto blijft keurig in het midden van de rijstrook. Het systeem waarschuwt als je je handen niet aan het stuur hebt. Dat begrijp ik, maar het geeft ook vaak een melding als je je handen wel aan het stuur hebt. Er zitten geen sensors in het stuur, maar het systeem reageert op stuurbewegingen. De auto is alleen tevreden als je af en toe zelf het stuur beweegt. Dat maakt het geheel dus een totaal overbodig hulpmiddel.
De rear traffic alert is wel een nuttige toevoeging en waarschuwt je bij kruisend verkeer en grijpt zo nodig in, dit werkt uitstekend.
De adaptive cruise control werkt ook prima. Ook tijdens het file rijden. In de file hoef je het rem- of gaspedaal niet te gebruiken. De cruise control en de Lane following assist hebben samen een modus dat heet de Highway Driving Assist. Dit systeem kan op de snelweg ook automatisch de snelheid aanpassen aan de plaatselijk geldende maximum snelheid. Ideaal zou je denken, maar.... de HDA leest de borden aan de kant van de weg of de matrix borden boven de weg. Het is een aantal keren voorgekomen, bij gebrek aan borden :-), dat hij de borden die op de afritten, of parallelwegen stonden als maximum snelheid aannam en het is echt raar als de auto op de Duitse snelweg ineens vertraagd naar 40 kilometer per uur. Gelukkig kun je alle systemen met de hand aanpassen of uitzetten.

Over het brandstofgebruik kan ik nog weinig zeggen. Op dit moment bedraagt het 6 liter per 100 km. Al met al ben ik zeer tevreden. De Hyundai Tucson is een prettige auto.





9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Hyundai Tucson

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.