Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Reviews
  • Hyundai
  • Tucson

Hyundai Tucson 1.6 T-GDI HEV Premium (2021)

autoreview

14
Hyundai Tucson 1.6 T-GDI HEV Premium (2021)
P tj
  • P tj4
  • Gebruikersreview
17 maart 2021 om 15:09
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Signalement

UitvoeringTucson 1.6 T-GDI HEV Premium
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2021
Jaar van aanschaf2021
KM-stand bij aanschaf1 km
KM-stand laatst1.500 km
Lezerswaardering: 76%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud of eventuele gevolgen ervan. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

eerste ervaringen nieuwe Tucson

  • 1.000 km
  • 17 maart 2021

Na bijna 7 jaar, met veel plezier in een Mazda CX5 GT-M automaat (2014) te hebben gereden werd het tijd voor iets anders; niet qua kilometerstand (26.000) maar wel qua leeftijd. De Mazda ging nog behoorlijk veel geld opbrengen (uiteindelijk de helft van de toenmalige aanschafprijs) en enkele comfort verhogende zaken werden toch wel gemist (daarover later meer), ondanks de rijke GT-M uitrusting.
In januari zag ik de eerste rijtest van de nieuwe Hyundai Tucson en na een proefrit gemaakt te hebben was ik meteen verkocht. Wat een geweldig rijdende auto. Vlot, stil, ruim. Ik kon mijn 1.91m postuur gemakkelijk kwijt. Het bleek dat de premium uitvoering het hele wensenboek standaard had: alles wat de Mazda had + de gemiste zaken uit de Mazda zoals: stuurverwarming, automatische achterklep, stoelventilatie, intelligente cruisecontrol, LED verlichting en inklappende spiegels bij parkeren.
De dealer deed een prima aanbod en de koop werd gesloten. De verwachte levertijd was 3 á 4 maanden maar tot mijn verrassing kreeg ik binnen een maand bericht dat de auto al aangekomen was. Het rijden is een feestje; deze HEV uitvoering rijdt deels op elektriciteit en doet dat onmerkbaar. Je kunt het alleen zien aan het branden van de groene EV letters op het dashboard. Soms blijk je op de grote weg, met wind in de rug, een paar km puur electrisch te rijden, de zgn zeilfunctie.
In het vervolg van deze review over de eerste 3 weken refereer ik vaak aan de Mazda omdat ik daar mee kan vergelijken.
De navigatie reageert snel: via de spraakknop roep je een adres, wordt je gevraagd om te bevestigen en klaar. De Tucson is stukken stiller dan de Mazda en heeft ook een prettiger motorgeluid. De cruisecontrol laat zich makkelijk bedienen en reageert snel (eigenlijk nog iets beter dan onze andere auto, een Volvo XC90) De kofferbak is ruim, alleen het harde plastic van de wielkasten heb ik bekleed met zwart plakvilt, staat mooier en is rammelvrij. Een handige feature is dat je de achterbank in een hoek van 90 graden kunt zetten zodat de bagageruimte achterin ook haaks is.
Je kunt de Tucson via de sleutel een stukje voor- of acheruit laten rijden; ik ben benieuwd of ik ooit ga gebruiken? (misschien als ik eens heel strak ingeklemd sta) Mijn vrouw vindt het eng en zal het nooit gebruiken. Voorlopig vind ik het een leuke gadget om aan mijn vrienden te demonstreren.
De eerste verbruikscijfers zijn prima. Reed de Mazda mede door de korte stukjes 1:10; de Hyundai heeft een eerste gemiddelde van 1:15.
Is er dan alleen jubel over deze auto? Nee er zijn een paar dingen die minder zijn.
- Bij elke start krijg je altijd een niet uitschakelbaar startscherm (verdwijnt na 10-12 sec)
- Het systeem dat de auto tussen de lijnen houdt kun je niet permanent uitschakelen
- Je kunt wel meerdere telefoons pairen maar de spraakgestuurde modus werkt maar op één van de twee.
- Het instructieboekje is vreselijk: waarschijnlijk via google vertaald uit het Koreaans en toen een beetje opgepoetst, maar geen uitleg of stap voor stap uitleg met logica en consequenties. Het grote middenscherm met daarin een heleboel afstelmogelijkheden wordt summier genoemd, ik ben twee keer terug geweest naar de dealer voor nadere uitleg.
- De Mazda herkende de sleutel en daarbij behorende stoelpositie; de Hyundai kan dat niet.
Al met al verlang ik niet terug naar de Mazda omdat:
- De Tucson volgepakt zit met alle veiligheidssystemen die er maar te bedenken zijn
- De auto veel stiller is
- De auto veel sneller reageert (mag ook wel met 70 pk meer)
- De Hyundai voelt in het rijden als een veel grotere auto maar laat zich rijden als een kleinere auto.
- Hyundai 5 jaar garantie geeft.
- Het interieur er, door het gebruik van mooie materialen, fantastisch uitziet. De combinatie van zwarte buitenkant en grijs interieur oogt prachtig
- De voorkant futuristisch oogt door zijn aparte dagrijverlichting
Gevoelsmatig had ik liever 4WD gehad; deze uitvoering is (nog niet?) leverbaar als 4WD, maar met de voorwielaandrijving valt goed te leven.
Tot slot: het in mijn ogen veel te grote en daardoor lelijke glimmende Hyundai logo achterop de achterklep heb ik laten tinten in dezelfde kleur als het privacy glas. Ziet er veel beter uit.

aanvulling

  • 1.000 km
  • 17 maart 2021

Ik zag dat de auto 180 pk krijgt toebedeeld. In feite produceert de auto samen met de elektromotor 230 pk (systeemvermogen)

2e aanvulling

  • 1.500 km
  • 14 april 2021

De Tucson stuurt strak, vaak met hulp van lane assist. Ik weet dat dat je dat systeem kunt uitzetten door de knop op het stuur een aantal seconden ingedrukt te houden, maar bij elke nieuwe start is ie weer terug. De auto kan ook autonoom rijden en sturen (handen op het stuur). Je voelt aan de wegligging dat het een relatief zware auto is maar het voelt wel vertrouwenwekkend, zeker door de niet te slappe vering. Het zwarte plakvilt heb ik gevonden op wish; kostte € 9 voor 2 m3. Kwestie van een malletje maken van een oude krant, uitknippen en opplakken; scheelt enorm in geluid van schuivende golfclubs tegen het harde plastic bij de wielkasten. Ik heb een nieuwe foto toegevoegd van het getinte logo; de garage heeft het voor aflevering geregeld. Naar ik begreep is er ruitenfolie in dezelfde kleur als het privacyglas gebruikt. Een professioneel bedrijf kan het voor een paar tientjes vast wel doen. Inmiddels heb ik een vaste trekhaak erop (was bij aflevering nog niet leverbaar) Hyundai zet er dan een witte dop op, is geen gezicht bij een zwarte auto. Dus in de accessoire handel een zwarte gekocht voor € 2. Het eerste verbruik ligt rond de 1:14; zeer acceptabel gezien de voornamelijk korte (stads)ritjes. De CX5 kwam nooit verder dan 1:10.

4,8
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    4
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
  • Rijd je zelf met een Hyundai Tucson? Start je eigen gebruikersreview en deel je ervaringen
 
  • Houd me op de hoogte over de Hyundai Tucson
  • Rapporteer deze review

Beoordeel deze review

Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.

  • slecht
  • onvoldoende
  • voldoende
  • goed
  • uitstekend

PRIVATE LEASE Hyundai Tucson

INFO
Athlon
Athlon
Hyundai Tucson 1.6 T-GDI i-Motion (5D/6H)
€ 534
Stel samen ▸
ANWB
ANWB
Hyundai Tucson 1.6 T-GDI i-Motion (5D/6H)
€ 599
Stel samen ▸
Hyundai
Hyundai
Hyundai Tucson 1.6 T-GDI i-Motion (5D/7A)
€ 621
 
Hyundai Tucson in de Private Lease Vergelijker

Uitgelicht aanbod

    Hyundai Tucson 1.6 T-GDI HEV Premium | leder | trekhaak |

    Hyundai Tucson 1.6 T-GDI HEV Premium | leder | trekhaak |

    • 2022
    • 6.500 km

    € 42.495

    Hyundai Tucson 1.6 T-GDI MHEV Comfort Smart | Navigatie | Camera | Apple Carplay/Android Auto | Stuur- + Stoelverwarming | Keyless Entry | Two-Tone Lakkleur | LED Koplampen | Rijklaarprijs!

    Hyundai Tucson 1.6 T-GDI MHEV Comfort Smart | Navigatie | Camera | Apple Carplay/Android Auto | Stuur- + Stoelverwarming | Keyless Entry | Two-Tone Lakkleur | LED Koplampen | Rijklaarprijs!

    • 2021
    • 25.935 km

    € 35.900

    Hyundai Tucson 1.6 T-GDI HEV Premium | Demonstratie Model | Zwart Dak |

    Hyundai Tucson 1.6 T-GDI HEV Premium | Demonstratie Model | Zwart Dak |

    • 2022
    • 7.775 km

    € 46.790

Meer Hyundai Tucson occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Hyundai Tucson

    51
    • 18 juli 2021

Lezersreacties (14)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Hyundai Tucson specificaties
  • Hyundai Tucson occasions
  • Hyundai Tucson video's
Advies en informatie
  • Hyundai Tucson tests
  • Hyundai Tucson gebruikersreviews
  • Hyundai Tucson index
PREMIUM
Hyundai Kona Electric vs. Cupra Born - Dubbeltest

Hyundai Kona Electric vs. Cupra Born - Dubbeltest

Ze zijn in vele opzichten heel verschillend, maar tonen op veel andere punten juist weer veel...

Lees meer
 

Hyundai Tucson reviews

  • Gebruikersreview
    Hyundai Tucson 1.6 T-GDI HEV Premium Sky (2022)

    Hyundai Tucson 1.6 T-GDI HEV Premium Sky...

    1
    • 12 maart 2022
  • Gebruikersreview
    Hyundai Tucson 1.6 T-GDI HEV N Line (2021)

    Hyundai Tucson 1.6 T-GDI HEV N Line (2021)

    3
    • 7 februari 2022
  • Gebruikersreview
    Hyundai Tucson 1.6 T-GDI PHEV Premium (2021)

    Hyundai Tucson 1.6 T-GDI PHEV Premium (2021)

    9
    • 5 december 2021
  • Gebruikersreview
    Hyundai Tucson 1.6 T-GDI PHEV Premium (2021)

    Hyundai Tucson 1.6 T-GDI PHEV Premium (2021)

    8
    • 29 november 2021
  • Gebruikersreview
    Hyundai Tucson 1.6 T-GDI HEV N Line Sky (2021)

    Hyundai Tucson 1.6 T-GDI HEV N Line Sky...

    5
    • 21 november 2021
  • Gebruikersreview
    Hyundai Tucson 1.6 T-GDI HEV Comfort Smart (2021)

    Hyundai Tucson 1.6 T-GDI HEV Comfort Smart...

    11
    • 7 november 2021
  • Gebruikersreview
    Hyundai Tucson 1.6 T-GDI HEV Premium (2021)

    Hyundai Tucson 1.6 T-GDI HEV Premium (2021)

    4
    • 7 oktober 2021
meer reviews
Lynk & Co 01 vs. Hyundai Tucson - Dubbeltest

Lynk & Co 01 vs. Hyundai Tucson - Dubbeltest

Sinds enige tijd is Nederland weer een nieuw automerk rijker: Lynk & Co, met het hoofdkantoor...

Lees meer

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Gebruikersreview
    Hyundai Tucson 1.6 T-GDI HEV Premium Sky (2022)

    Hyundai Tucson 1.6 T-GDI HEV Premium Sky...

    1
    • 12 maart 2022
  • Gebruikersreview
    Hyundai Tucson 1.6 T-GDI HEV N Line (2021)

    Hyundai Tucson 1.6 T-GDI HEV N Line (2021)

    3
    • 7 februari 2022
  • Gebruikersreview
    Hyundai Tucson 1.6 T-GDI PHEV Premium (2021)

    Hyundai Tucson 1.6 T-GDI PHEV Premium (2021)

    9
    • 5 december 2021
  • Gebruikersreview
    Hyundai Tucson 1.6 T-GDI PHEV Premium (2021)

    Hyundai Tucson 1.6 T-GDI PHEV Premium (2021)

    8
    • 29 november 2021
  • Gebruikersreview
    Hyundai Tucson 1.6 T-GDI HEV N Line Sky (2021)

    Hyundai Tucson 1.6 T-GDI HEV N Line Sky...

    5
    • 21 november 2021
  • Gebruikersreview
    Hyundai Tucson 1.6 T-GDI HEV Comfort Smart (2021)

    Hyundai Tucson 1.6 T-GDI HEV Comfort Smart...

    11
    • 7 november 2021
  • Nieuws
    Ford Mustang Mach-E en Hyundai Ioniq 5 scoren 5 NCAP-sterren

    Ford Mustang Mach-E en Hyundai Ioniq 5...

    25
    • 27 oktober 2021
Merk
Merk
  • Achteruitkijkspiegel - 'Kom maar op met die elektrische sedans'

    Achteruitkijkspiegel - 'Kom maar op met...

    26
    • 14 mei 2022
  • Nieuws
    'Hyundai gaat nieuwe EV-fabriek bouwen in de VS'

    'Hyundai gaat nieuwe EV-fabriek bouwen...

    • 13 mei 2022
  • Achtergrond
    Mazda 323 F vs. Hyundai Scoupé - Uit de Oude Doos

    Mazda 323 F vs. Hyundai Scoupé - Uit de...

    24
    • 11 mei 2022
  • Nieuws
    'Hyundai verbreekt samenwerking met Rimac'

    'Hyundai verbreekt samenwerking met Rimac'

    21
    • 3 mei 2022
  • Gebruikersreview
    Hyundai Kona Electric 64kWh Fashion (2022)

    Hyundai Kona Electric 64kWh Fashion (2022)

    7
    • 30 april 2022
  • Nieuws
    Nieuwe Hyundai Kona: maatje groter

    Nieuwe Hyundai Kona: maatje groter

    15
    • 26 april 2022
  • Gebruikersreview
    Hyundai Ioniq 5 73kWh Style (2021)

    Hyundai Ioniq 5 73kWh Style (2021)

    2
    • 23 april 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden