Hyundai Tucson 1.6 T-GDI HEV Premium (2021) #3

autoreview

Hyundai Tucson
Hyundai TucsonHyundai TucsonHyundai TucsonHyundai TucsonHyundai TucsonHyundai TucsonHyundai TucsonHyundai TucsonHyundai TucsonHyundai TucsonHyundai TucsonHyundai TucsonHyundai TucsonHyundai TucsonHyundai TucsonHyundai TucsonHyundai TucsonHyundai TucsonHyundai TucsonHyundai TucsonHyundai TucsonHyundai TucsonHyundai TucsonHyundai TucsonHyundai TucsonHyundai TucsonHyundai TucsonHyundai TucsonHyundai TucsonHyundai TucsonHyundai TucsonHyundai TucsonHyundai TucsonHyundai TucsonHyundai TucsonHyundai Tucson

Signalement

UitvoeringTucson 1.6 T-GDI HEV Premium
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2021
Jaar van aanschaf2021
KM-stand bij aanschaf10 km
KM-stand laatst5.000 km
Lezerswaardering: 82%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De eerste 1000 km in de nieuwe Tucson

  • 1.000 km

In januari 2017 kreeg ik mijn eerste Hyundai Tucson, een Premium diesel uitvoering, via mijn werkgever. Toen ik eind 2020 uit dienst ging in de Corona crisis moest ik die inleveren, en gebruikten we onze eigen Ford Ecosport Titanium+ 2017 die mijn vrouw voor woon-werk verkeer gebruikte, maar met het thuiswerken stil stond. De Ford had veel luxe, maar redde het niet tegen de Tucson die ik gewend was, en het nieuwe model kwam uit, en die vind ik toevallig ook heel mooi.
In april dus mijn echtgenote overgehaald en de nieuwe Tucson besteld, in de HEV versie want een 200 kilo zwaardere PHEV voor dagelijks 200 KM woon-werkverkeer zag ik niet zitten. Was het nu 50 KM per dag geweest dan had het er wel uit gekund, en was ik misschien wel overstag gegaan, maar als voormalig diesel rijder zie ik het dagelijks stekkeren nog niet zitten, en ook lange ritten door Europa heb ik het geduld niet om elke 300 KM op te laden waar ik nu 's ochtends instap en 's avonds 1600 KM verder op mijn bestemming sta. Over 3-4 jaar nog eens kijken of er dan een BEV model is met 1000 KM range, er komen al wat modellen in de richting, accu prijzen per kWh alsmede formaat en gewicht ontwikkelen zich positief, maar die zijn nu nog veel te duur, groot en zwaar.
Na bijna 6 maanden (met 3 maanden vertraging want chip tekort volgens de dealer) heb ik de auto in ontvangst mogen nemen, en nu alweer de eerste 1000 KM er op.

Ik heb dus de Premium versie, zonder Skylight want ik ben lang en zo'n dakje kost toch hoofdruimte, en ik gebruik het niet. Echter de rest, dat gebruik ik wel.
Bij de garage bij het ophalen hebben we Bluelink ingesteld, dit werkt best goed, auto niet afgesloten, gelijk bericht dat je die op slot moet doen, en via de app doet die dat ook. Minder is dat als je bij je bestemming bent, maar net niet helemaal en dan parkeert dat die zo nodig je het laatste stukje verder wil helpen naar het eindpunt.
Verder de stoel goed gezet en de GSM gekoppeld, en de verkoper gaf aan dat er een pakket boekjes is die ik geadviseerd wordt door te lezen, en succes ermee.

Als voormalig Tucson rijder valt op dat alles net wat luxer oogt en voelt, en veel nog hetzelfde is. De grote verbetering voor mij is dat de navigatie nu via een ingebouwde SIM kaart de live traffic informatie bij Tomtom ophaalt in plaats van dat het via een hotspot verbinding op de telefoon moet. Kaart materiaal is
Ook de "autopilot" functie met tussen de lijnen blijven, en automatisch afstand houden op de cruise control werkt heel aardig. Soms alarmeert die nog bij de spitsstrook als je dan over een doorgetrokken lijn moet.
Wel een puntje, is dat die de melding geeft handen aan het stuur houden, terwijl ik dan gewoon 2 handen heb op tien voor twee. ik slinger blijkbaar te weinig om te merken dat ik het stuur vast heb of zo.

Qua verbruik doe ik 7,8 per 100 KM in de bebouwde kom, en richting de 6,0 op de snelweg met de cruise control op 100 KM/u. Gecombineerd zit ik deze eerste 1000 KM op 6,4 liter per 100 KM. Voor een nieuwe motor vindt ik dat al best netjes. In de oude Tucson haalde ik soortgelijke cijfers met de diesel toen er een ton op de teller stond.
In de Ford was het gemiddelde verbruik overigens 5,6 liter per 100 KM. Alleen als je boven de 110 KM/u kwam ging dat motortje veel herrie maken en schoot het verbruik omhoog.

In de verzekering bleek de Tucson, die toch 2 keer zo duur is dan de Ford in aanschaf, maar 4 Euro duurder te zijn per maand. Via de dealer hadden we ook een aanbod gekregen, maar die zaten bijna 9 Euro per maand boven onze huidige verzekeraar. overigens ook verzekeringen gezien die 1,5 keer duurder waren dan het aanbod van Hyundai, dus slecht was het aanbod niet.

Dan terug naar de auto hebben we nog allerlei nieuwe functies, zoals de passagiersstoel verschuiven met knoppen aan de zijkant van de rugleuning door de chauffeur. Dit al 2 keer gebruikt, en is heel prettig dat je niet hoeft te rekken en strekken.
Ook nieuw ten opzichte van de vorige Tucson is de achterbank plat leggen vanuit de kofferruimte.
En dan de dode hoek camera's, ook heel fijn bij droog weer, maar met regen heb je ineens wel druppels op een deel van, of over de hele camera. Dat verdiend nog wel wat verbetering.
Draadloos laden van de telefoon is ook fijn, al wordt de telefoon samen met Flitsmeister aan op dat moment wel erg warm vind ik.
Het praten tegen de navigatie is even wennen, je moet iets fonetisch uitspreken, maar heb je dat door, gaat het heel aardig.
Of ik ook via die weg iemand kan bellen heb ik nog niet uitgevonden, misschien toch eens de meegeleverde bibliotheek doorbladeren.

Tijdens het wachten op de levering kwam ook de Ioniq 5 uit, en heb die ook proefgereden. Hele fijne auto op voor mij de range na, en het gebrek aan opbergruimte. Want in het middenconsole van de Tucson is gewoon enorm veel plaats.
Het enige waar de huidige Tucson in mijn ogen slechter op scoort tov mijn vorige Tucson en de Ford, is dat het zonnebril vakje midden bovenin weg is. Nu past die wel weer in een nieuw vakje ter hoogte van je enkels, maar je moet dan toch weer een koker om de zonnebril doen, of deze bekleden, want dat vakje is voor algemeen gebruik.

Technisch heb ik nog niks engs meegemaakt, op 1 keer bij het starten na dat ik hem in Reverse zette en melding kreeg dat er iets mis was met het schakelsysteem. Toen dit gebeurde had ik al even in de auto zitten spelen in de parkeergarage bij het werk, en wilde naar huis want was al later in de avond, dus de aloude truc, uit en aan zetten gedaan, en toen ging het gelijk goed, dus mogelijk was het vals alarm, maar komt het nog eens voor zal ik toch de garage maar bellen.

Eind conclusie, ik ben nog steeds als een kind zo blij met deze auto. Genoeg pit er in als het moet, alle comfort als het gewenst is, dus lekker kilometers maken nu.

De volgende 4000 km en op vakantie

  • 5.000 km

Tot 3000 km de auto alleen in Nederland gereden. Woon werk verkeer, 80 procent snelweg, overdag 100 op de cruise control, gemiddelde gedaald naar 6,3 liter per 100 km.

En toen op vakantie, Duitsland door met 130-145 als snelheid. Gemiddelde liep op naar 6,7 liter per 100 km, en na een tankbeurt geeft hij nog maar 700 km bereik IPV 750 km.

Verder rijd de auto gewoon heerlijk op de lange rit van ruim 900 km heen en terug. Er is nergens iets op aan te merken. Ik rijd de auto nog steeds met veel plezier.

5,0
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    5
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Hyundai Tucson

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens