Hyundai Tucson 1.6 T-GDI HEV Premium (2021)

autoreview

Hyundai Tucson 1.6 T-GDI HEV Premium (2021)

Signalement

UitvoeringTucson 1.6 T-GDI HEV Premium
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2021
Jaar van aanschaf2021
KM-stand bij aanschaf1 km
KM-stand laatst1.500 km
Lezerswaardering: 76%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

eerste ervaringen nieuwe Tucson

  • 1.000 km

Na bijna 7 jaar, met veel plezier in een Mazda CX5 GT-M automaat (2014) te hebben gereden werd het tijd voor iets anders; niet qua kilometerstand (26.000) maar wel qua leeftijd. De Mazda ging nog behoorlijk veel geld opbrengen (uiteindelijk de helft van de toenmalige aanschafprijs) en enkele comfort verhogende zaken werden toch wel gemist (daarover later meer), ondanks de rijke GT-M uitrusting.
In januari zag ik de eerste rijtest van de nieuwe Hyundai Tucson en na een proefrit gemaakt te hebben was ik meteen verkocht. Wat een geweldig rijdende auto. Vlot, stil, ruim. Ik kon mijn 1.91m postuur gemakkelijk kwijt. Het bleek dat de premium uitvoering het hele wensenboek standaard had: alles wat de Mazda had + de gemiste zaken uit de Mazda zoals: stuurverwarming, automatische achterklep, stoelventilatie, intelligente cruisecontrol, LED verlichting en inklappende spiegels bij parkeren.
De dealer deed een prima aanbod en de koop werd gesloten. De verwachte levertijd was 3 á 4 maanden maar tot mijn verrassing kreeg ik binnen een maand bericht dat de auto al aangekomen was. Het rijden is een feestje; deze HEV uitvoering rijdt deels op elektriciteit en doet dat onmerkbaar. Je kunt het alleen zien aan het branden van de groene EV letters op het dashboard. Soms blijk je op de grote weg, met wind in de rug, een paar km puur electrisch te rijden, de zgn zeilfunctie.
In het vervolg van deze review over de eerste 3 weken refereer ik vaak aan de Mazda omdat ik daar mee kan vergelijken.
De navigatie reageert snel: via de spraakknop roep je een adres, wordt je gevraagd om te bevestigen en klaar. De Tucson is stukken stiller dan de Mazda en heeft ook een prettiger motorgeluid. De cruisecontrol laat zich makkelijk bedienen en reageert snel (eigenlijk nog iets beter dan onze andere auto, een Volvo XC90) De kofferbak is ruim, alleen het harde plastic van de wielkasten heb ik bekleed met zwart plakvilt, staat mooier en is rammelvrij. Een handige feature is dat je de achterbank in een hoek van 90 graden kunt zetten zodat de bagageruimte achterin ook haaks is.
Je kunt de Tucson via de sleutel een stukje voor- of acheruit laten rijden; ik ben benieuwd of ik ooit ga gebruiken? (misschien als ik eens heel strak ingeklemd sta) Mijn vrouw vindt het eng en zal het nooit gebruiken. Voorlopig vind ik het een leuke gadget om aan mijn vrienden te demonstreren.
De eerste verbruikscijfers zijn prima. Reed de Mazda mede door de korte stukjes 1:10; de Hyundai heeft een eerste gemiddelde van 1:15.
Is er dan alleen jubel over deze auto? Nee er zijn een paar dingen die minder zijn.
- Bij elke start krijg je altijd een niet uitschakelbaar startscherm (verdwijnt na 10-12 sec)
- Het systeem dat de auto tussen de lijnen houdt kun je niet permanent uitschakelen
- Je kunt wel meerdere telefoons pairen maar de spraakgestuurde modus werkt maar op één van de twee.
- Het instructieboekje is vreselijk: waarschijnlijk via google vertaald uit het Koreaans en toen een beetje opgepoetst, maar geen uitleg of stap voor stap uitleg met logica en consequenties. Het grote middenscherm met daarin een heleboel afstelmogelijkheden wordt summier genoemd, ik ben twee keer terug geweest naar de dealer voor nadere uitleg.
- De Mazda herkende de sleutel en daarbij behorende stoelpositie; de Hyundai kan dat niet.
Al met al verlang ik niet terug naar de Mazda omdat:
- De Tucson volgepakt zit met alle veiligheidssystemen die er maar te bedenken zijn
- De auto veel stiller is
- De auto veel sneller reageert (mag ook wel met 70 pk meer)
- De Hyundai voelt in het rijden als een veel grotere auto maar laat zich rijden als een kleinere auto.
- Hyundai 5 jaar garantie geeft.
- Het interieur er, door het gebruik van mooie materialen, fantastisch uitziet. De combinatie van zwarte buitenkant en grijs interieur oogt prachtig
- De voorkant futuristisch oogt door zijn aparte dagrijverlichting
Gevoelsmatig had ik liever 4WD gehad; deze uitvoering is (nog niet?) leverbaar als 4WD, maar met de voorwielaandrijving valt goed te leven.
Tot slot: het in mijn ogen veel te grote en daardoor lelijke glimmende Hyundai logo achterop de achterklep heb ik laten tinten in dezelfde kleur als het privacy glas. Ziet er veel beter uit.

aanvulling

  • 1.000 km

Ik zag dat de auto 180 pk krijgt toebedeeld. In feite produceert de auto samen met de elektromotor 230 pk (systeemvermogen)

2e aanvulling

  • 1.500 km

De Tucson stuurt strak, vaak met hulp van lane assist. Ik weet dat dat je dat systeem kunt uitzetten door de knop op het stuur een aantal seconden ingedrukt te houden, maar bij elke nieuwe start is ie weer terug. De auto kan ook autonoom rijden en sturen (handen op het stuur). Je voelt aan de wegligging dat het een relatief zware auto is maar het voelt wel vertrouwenwekkend, zeker door de niet te slappe vering. Het zwarte plakvilt heb ik gevonden op wish; kostte € 9 voor 2 m3. Kwestie van een malletje maken van een oude krant, uitknippen en opplakken; scheelt enorm in geluid van schuivende golfclubs tegen het harde plastic bij de wielkasten. Ik heb een nieuwe foto toegevoegd van het getinte logo; de garage heeft het voor aflevering geregeld. Naar ik begreep is er ruitenfolie in dezelfde kleur als het privacyglas gebruikt. Een professioneel bedrijf kan het voor een paar tientjes vast wel doen. Inmiddels heb ik een vaste trekhaak erop (was bij aflevering nog niet leverbaar) Hyundai zet er dan een witte dop op, is geen gezicht bij een zwarte auto. Dus in de accessoire handel een zwarte gekocht voor € 2. Het eerste verbruik ligt rond de 1:14; zeer acceptabel gezien de voornamelijk korte (stads)ritjes. De CX5 kwam nooit verder dan 1:10.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Hyundai Tucson

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (14)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.