Hyundai Tucson 1.6 T-GDI HEV N Line Sky (2022)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Tucson 1.6 T-GDI HEV N Line Sky |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2022 |
Jaar van aanschaf | 2022 |
KM-stand bij aanschaf | 20 km |
KM-stand laatst | 6.025 km |
Eerste review
- 6.025 km
Na het ophalen van de nieuwe auto, toch na ruim 6000km besloten om mijn ervaringen hiervan te delen. Uiteindelijk heb ga ik voor het maken van een keuze ook altijd bij Autoweek op zoek naar gebruikers reviews dus zou het niet meer dan eerlijk zijn om dan nu zelf ook een review te schrijven. Allereerst moet ik zeggen dat de auto in eerste instantie pas volgend jaar geleverd zou worden dus dat ik begin november gebeld werd dat de auto bij de dealer was afgeleverd, was een enorme meevaller en na nu ruim 5 weken met de auto gereden te hebben, is er we een duidelijk beeld ontstaan om mijn ervaring te delen.
Als ik de tucson vergelijk met de vorige auto een Citroën C5 Aircross Business + Blue HDI 1,5 met 6 geschakelde versnellingsbak, dan moet ik zeggen dat de Tucson m.b.t het comfort niet echt onder doet. De stoelen in de Tucson bieden meer zijdelingse steun al zaten de comfort stoelen in de Citroën ook geweldig, maar word meer steun zeer gewaardeerd. Als we dan naar het rijcomfort kijken dan is de Tucson een heerlijke reisauto al is ook dit niet in verhouding tot het zachte van de Citroën maar ook hier is het meer gevoel van de ondergrond zeker niet oncomfortabel of hinderlijk. De Tucson is m.b.t. het comfort zachter dan de Kia Sportage, welke min of meer het onderstel met de Tucson deelt. Bij het proefrijden met de Sportage was de keuze ook snel duidelijk dat het een Tucson moest gaan worden. Hierbij heb ik voor een N-line uitvoering gekozen en omdat ik daar niet in proef gereden had was ik er even bang voor dat deze "stugger" zou zijn dan de premium uitvoering waar ik in had proef gereden. De keuze voor de N-line kwam omdat ik heel graag een nieuwe auto met een zwarte "hemel" wilde en dat alleen op de N-line leverbaar was. Verder vind ik de verschillen tussen beide uitvoeringen zeer mooi echter had ik graag wel het geheugen op de elektrisch verstelbare bestuurders stoel willen hebben maar is dit bij een N-line niet mogelijk. Het op afstand kunnen verplaatsen van de auto, wat bij een premium wel mogelijk is, vind ik geen gemis omdat dit meer een gadget is dan onmisbaar.
De rijervaring met de Tucson is bijzonder goed en is het rijden met een automaat en de file assistent een uitkomst. De file assistent is wel even eng in het begin en houd ik altijd mijn voet bij de rem omdat de techniek je altijd in de steek zou kunnen laten en je dat niet kan gebruiken. Ik moet hierbij wel de kanttekening maken dat als er "ineens" een file opduikt, je in het begin je wel afvraagt of de auto nog een keer gaat remmen, maar heeft de auto hier nog nooit een probleem van gemaakt.
De HDA is super al zet ik de cruse controle altijd net ff iets hoger omdat als je die op 100km/h instelt, hij dan automatisch de snelheid aan de getoonde borden aanpast maar daarbij nog wel eens de fout wil ingaan door dan ineens 120 te gaan rijden of 90 omdat er niet begrepen word dat deze snelheden alleen tussen een bepaalde tijd gelden of onder bepaalde weersomstandigheden.
Wat ook heel prettig is, dat wanneer je wil inhalen dat de 230PK dan er snel voor zorgt dat de achter opkomende auto niet voor jou actie hoeft af te remmen en dat het inhaalmoment zo kort mogelijk geduurd heeft.
Omdat ik zie dat het al een heel lang verhaal begint te worden zal ik de details m.b.t. de bediening van alle instellingen achterwege laten al wil ik nog wel vermelden dat het gemiddelde verbruik van de auto wat tegen valt 6,5l /100km (i.p.v. de opgegeven 5,7l /100km ).
Wat ik zo hier en daar lees zou dit nog wel moeten verbeteren maar zijn de huidige weersomstandigheden en temperaturen nu niet de ideale omstandigheden om laag verbruik te kunnen halen. Zeker in combinatie met de geweldige stoel en stuurwiel verwarming. Voor dat ik dergelijke luxe had, vond ik het allemaal maar overdreven maar ben het inmiddel bijzonder gaan waarderen en zou niet meer zonder willen al vind ik het wel bijzonder jammer dat ze bij Hyundai geen voorruitverwarming toepassen.
Misschien dat ik rond de zomer nog een review zal schrijven waarbij ik mijn ervaring met de stoelkoeling en het gebruik van het panoramische schuif/kanteldak kan delen.
Als iemand specifiek vragen heeft over hoe ik bepaalde zaken in de Tucson ervaar dan hoor ik dat graag.
- Betrouwbaarheid5
- Prestaties4
- Comfort5
- Kosten4
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Hyundai Tucson

Uitgelicht aanbod

Hyundai Tucson 1.6 T-GDI HEV Premium | LEDER | ELECTRISCHE STOELEN | ELECTRISCHE ACHTERKLEP | 360* CAMERA
- 2022
- 3.673 km

Hyundai Tucson 1.6 T-GDi Plug in 265pk 4WD N Line | Automaat | Clima | Cruise | Navi
- 2022
- 5.215 km

Hyundai Tucson 1.6 Hybride Automaat Comfort | 19'' Velgen | Navi | Camera | Climate control
- 2021
- 9.382 km