Hyundai Tucson 1.6 T-GDI HEV Comfort Smart (2021)

autoreview

Hyundai Tucson
Hyundai TucsonHyundai TucsonHyundai TucsonHyundai TucsonHyundai TucsonHyundai TucsonHyundai TucsonHyundai TucsonHyundai TucsonHyundai TucsonHyundai TucsonHyundai TucsonHyundai TucsonHyundai TucsonHyundai TucsonHyundai TucsonHyundai TucsonHyundai TucsonHyundai TucsonHyundai TucsonHyundai TucsonHyundai TucsonHyundai TucsonHyundai TucsonHyundai TucsonHyundai TucsonHyundai TucsonHyundai TucsonHyundai TucsonHyundai TucsonHyundai TucsonHyundai TucsonHyundai TucsonHyundai TucsonHyundai TucsonHyundai Tucson

Signalement

UitvoeringTucson 1.6 T-GDI HEV Comfort Smart
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2021
Jaar van aanschaf2021
KM-stand bij aanschaf17 km
KM-stand laatst8.500 km
Lezerswaardering: 82%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste kennismaking en ervaring

  • 2.000 km

Zo! Alweer een maandje ervaring met de Tucson achter de rug, van snelweg tot aan binnenwegen. Een kleine 2000 km weten af te leggen, ondanks corona. Wat blijft het een bijzondere auto om te zien. Of je vindt hem kei-lelijk of je vindt hem waanzinnig mooi. Een tussenweg is er eigenlijk niet - en dat is ook de reden waarom ik 'm heb gekozen. Het is een opvallende auto, met gekke vouwen en hoeken - en aparte dagrijverlichting. Je ziet ze nog niet vaak, er zijn er wel al een paar honderd van verkocht sinds de introductie in NL.

Ik heb de auto nog niet lang, dus een echte review is het niet. Ik zal mijn ervaringen gedurende de aankomende periode proberen bij te houden en op een later moment ook wat foto's toevoegen van interieur en exterieur.

Mijn ervaringen tot nu toe zijn positief. Het betreft een hybride en over de 2000km noteert de boordcomputer 5,7l per 100KM. Je kan er dus zuinig mee rijden, maar de auto is wel extreem gevoelig voor je rechtervoet. Met name in de stad en op binnenwegen kan je redelijk grote afstanden louter op de batterijen rijden. Op de snelweg gaat het wat lastiger - hij schakelt al snel over op het gebruik van de motor. Daar heb ik inmiddels wel een trucje op gevonden: gewoon even kort het gaspedaal loslaten en langzaam weer indrukken. Hij gaat dan weer over op de EV modus en dan kan je prima behoorlijke stukken met 110km/h over de snelweg razen. Zodoende dus mogelijk om de bovengenoemde waardes te halen. Ik zie het als een soort sport, maar ben je daar niet van - dan schiet het verbruik (op de snelweg) al snel naar 7,0l per 100km.

De auto is vooral een comfortabele cruiser, de stoelen zijn goed en de zitpositie is prima. Je hebt het overzicht, voorin geen echte dode hoeken. Het zicht naar achteren is iets beperkter, maar niet minder dan in de Optima waarin ik eerst reed. Wat mij meteen opviel is dat de auto zo ontzettend stil is - ook bij snelheden van boven de 100 km/h. Een klein beetje windgeruis is wel hoorbaar boven de 130 km/h. Wellicht dat het aan de deurrubber (aan de chauffeurskant) ligt - moet ik nog even zien te achterhalen. De auto is wat hard geveerd, had van mij een tikkeltje zachter gemogen - maar echt storend vind ik het niet (is ook niet anders dan bij de andere Koreaanse auto's die ik heb gereden).

De auto stuurt makkelijk, je hebt niet het idee in een kolos te rijden van ongeveer 1600kg te rijden. Soms voelt het rijden wel wat te steriel aan - beetje lastig uit te leggen - maar het is alsof je geen of beperkte feedback krijgt.

Wil je even uit de cruisemodus, dan selecteer je met het drivemode hendeltje de sportstand. De auto reageert dan agressief op elke kleine beweging van het gaspedaal - en is dan ook nog verbazingwekkend snel: sneller dan wat de fabrikant opgeeft, zoals ook blijkt uit de autotest van Autoweek. Leuk voor even, maar de verbruikscijfers lopen dan heel snel op - en voor mij reageert de auto dan echt te nerveus. Weer snel terug naar de comfort/eco stand.

De comfort-smart versie zoals ik hem rij komt met een uitgebreide set aan opties, waaronder stoelverwarming, stuurverwarming, allerlei soorten botspreventiesystemen, airco in drie zones in te stellen, automatisch bedienbare (slimme) achterklep, highway driving assist, keyless entry, interieurverlichting in allerlei kleuren van de regenboog, achteruitrijcamera et cetera. Je komt dus echt helemaal niets tekort.

Onderhoudsinterval is 15K, dat is persoonlijk wel even wennen. De Optima (diesel) had een interval van 30K. Ik ben benieuwd of ik met deze Hyundai uiteindelijk net zo weinig (negatieve) verassingen heb als met de Kia. De eerste 2000 kilometers zijn in ieder geval vertrouwenwekkend.

4 maanden verder

  • 8.500 km

We zitten wat verder in de tijd. Zoals van een nieuwe auto verwacht mag worden: geen hele gekke verassingen gehad. Wel mogen ontdekken (had ik eerder kunnen weten natuurlijk) dat de pianolak erg krasgevoelig is, zowel aan de binnenkant als aan de buitenkant. De eerste krassen zijn al gemaakt - maar goed, het hoort er ergens ook bij en de eerste krassen zijn altijd het meest pijnlijk. Ook de autosleutel is van erg gevoelig materiaal gemaakt (de eerste deukjes en krasjes zijn ook daarop al zichtbaar, terwijl ik er niet eens heel ruw mee omga).

Verder is het schoonmaken van de velgen echt naadje (first world problems, maar toch). Dat komt door de vele hoeken die gebruikt zijn.

Verbruik is verder afgenomen, de auto wordt vooral op de snelweg gebruikt en ik zit nu op een gemiddelde van 5.4l op de 100 kilometer. Zeker niet slecht voor zo'n grote auto.

Mijn navigatie geeft overigens al aan dat de software verouderd is en er een nieuwe update klaar staat bij de dealer (waarom nou niet OTA!). Dat komt wel bij de 15.000 kilometer beurt.

Tot slot, het botspreventiesysteem reageert soms wel erg overdreven en gaat soms al gillen als er een auto in een bocht geparkeerd staat waar jij dan langs moet. Allicht dat het met een toekomstige software update wat aangepast wordt, van wat ik heb begrepen is dit een vaker voorkomend issue.

Blij met de auto? Zeker, blijft een genot om mee te rijden. Heerlijk stil en praktisch, het interieur geeft je een zen-boost zodra je instapt.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Hyundai Tucson

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (13)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.