Hyundai Sonata 2.0 CRDi VGT StyleVersion (2006)

autoreview

Hyundai Sonata
Hyundai SonataHyundai SonataHyundai SonataHyundai SonataHyundai SonataHyundai SonataHyundai SonataHyundai Sonata - interieurHyundai Sonata - interieurHyundai Sonata - interieurHyundai Sonata - interieur

Signalement

UitvoeringSonata 2.0 CRDi VGT StyleVersion
Versnellingen4, Automaat
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2006
KM-stand laatst135.600 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 135.600 km

Een fijne ruime auto met een pittige dieselmotor Veel binnenruimte een grote kofferbak en lekker stil binnen tijdens het rijden kortom veel auto voor je geld.
Een exclusief model wat je niet vaak tegenkomt op de weg volgens mij zelfs exclusiever dan een Rolls Het was zeker niet mijn eerste keus maar na een proefrit was ik volledig om.

De stoelen zitten goed maar wat hoog ondanks de hoogteverstelling. Dit is echter kort na de aankoop opgelost door de poten achter onder de stoel te vervangen door verlaagde pootjes. Binnenruimte is voor en achter ruim voldoende ook voor langere mensen achterin. Alle opties zijn aanwezig zonder de elektronische onzin die je tegenwoordig erbij krijgt en die je nooit gebruikt in de praktijk.

De combinatie van een diesel met een 4 versnellingsautomaat komt in het begin wat vreemd over maar voldoet in de praktijk uitstekend de motor heeft voldoende koppel om ook bij de lage toerentallen de auto te versnellen. Nadeel van de 4 traps automaat is volgens mij het wat hogere brandstofverbruik van 7,5 tot 8 liter / 100km Dit zal met een 5 of 6 traps automaat wat gunstiger uitvallen Bij volgas optrekken schakelt de automaat pas bij 160 km/h over naar de vierde versnelling.

In de dagelijkse praktijk wordt de auto door iedereen beoordeeld als een strakke sjieke (donkerblauw met roomwit leer)auto en men noemt vaak een ander merk ( audi toyota volvo opel )als ze zien waar ik mee rijdt. De reaktie is dan altijd dat ze niet verwacht hadden dat Hyundai al zover is met de ontwikkeling.

Ten opzichte van de vele andere merken nieuwe auto’s die ik heb gereden moet ik eerlijk bekennen dat dit de eerste nieuwe auto is die geheel geen aanloopproblemen heeft gehad. De koreaantjes bouwen een degelijk uitontwikkeld product. Dit in tegenstelling tot de duitse en franse auto’s die ik had.

Kortom een aanrader voor degene die een ruime auto voor een intressante prijs zoekt.

Chiptuning via de dealer kan ik aanraden de auto presteert beter en gaat ongeveer een halve liter per 100 kilometer minder verbruiken

Ik heb nu 136000 kilometer gereden en geen buitengewone reparaties gehad Het onderhoud is normaal alleen de remmenblokken en schijven zijn inmiddels vervangen wat toch iets vlotter is dan verwacht

PROBLEMEN

  • 135.600 km

Geen problemen gehad met de auto
Opvallend tijdens de servicebeurten de remblokken voor zijn bij 30.000 en bij 60.000 kilometer vervangen
De voorbanden zijn bij 40.000 kilometer vervangen en de achterbanden 5000 kilometer later
In juli 2007 begon de auto meer brandstof te gebruiken (van 7 liter naar 8 liter per 100 km) en de motor meer toeren te maken bij het rijden op de cruisecontrol In de garage bleek na een test dat de lockup van de koppelomvormer niet meer werkte In augustus is een nieuwe gemodificeerde koppelomvormer gemonteerd bij kmstand 71000 en de auto loopt weer als vanouds Het dieselverbruik ligt ook weer op 7 liter per 100 km
28-1-08 een chip laten plaatsen door de dealer om het koppel te verhogen Wat een verschil de auto komt veel sneller op gang en trekt makkelijker door Er wordt gezegd dat het brandstofverbruik daalt Dat ga ik nu testen
3-10-08 136000 km
Remblokken en schijven moesten worden vervangen wat toch iets vlotter is dan verwacht
De banden zijn alle vier vervangen Oorzaak hiervan was dat ik binnen 4 weken 2 lekke banden kreeg door inrijding van troep op de weg De originele type\'s waren niet meer te krijgen en de vervangende band gaf in combinatie met de originele een vreemd stuurgedrag zodat we 1 originele op reserve hebben gedaan en rondom dezelfde banden hebben gemonteerd Dunlop SP sport 01
Ervaring met de snelle chip is goed De auto loopt uiteindelijk gemiddeld 6,3 liter op 100 kilometer volgens de verbruiksmeter In de praktijk wijkt dit ongeveer een halve liter af van het werkelijke verbruik dat op 6,8 liter per 100 kilometer ligt

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.