Hyundai Kona Electric 64kWh Premium Sky (2020)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Kona Electric 64kWh Premium Sky |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2020 |
KM-stand bij aanschaf | 10 km |
KM-stand laatst | 10 km |
Goed maar niet top
- 10 km
De Kona is een rijk uitgeruste auto met een fijn groot rij-berijk (64Kw uitvoering). De aangeprezen 480km haal je nooit, maar dat is bij alle elektrische auto's. 450Km echter was zeker haalbaar en 425km is een veilige waarde. Als het vriest gaat er ca. 80km vanaf. De auto is wat stug en de stoelen zitten vrij stevig. Niet een lekkere zachte comfortabele reisauto, maar precies wat de autocoureurs van de autoweekbladen altijd willen.
De fysieke knoppen lijken een beetje onlogisch in de auto gestrooid te zijn. Zo zijn de knopjes voor lane assist, ESP en dodehoek waarschuwing links naast het stuur geplaatst, terwijl auto-hold in de middenconsole zit. Het ene knopje heeft een lampje ter indicatie dat de functie aan staat, maar de andere weer niet. De stand van de hold functie wordt niet 'onthouden'; elke keer als je de auto start moet je deze dus indrukken; erg irritant.
De auto is voorzien van een kunstmatig autorijgeluid. Gelukkig kun je het uitschakelen met het knopje 'VESS', maar helaas wordt de stand van dit knopje niet onthouden. Het Heads-Up display is heel helder en wordt geprojecteerd op een klein plastic schermpje wat omhoog komt. Waarom het niet gewoon op de voorruit wordt geprojecteerd, zoals bij de Toyota Prius is mij een raadsel.
De kofferklep voelt niet als een solide klep aan, beetje blikkerig. De stoelen zijn geheel elektrisch verstelbaar en geven veel steun. ze kunnen verwarmd worden in drie standen, en ook met lucht gekoeld worden in drie standen.
De auto heeft 'flippers' aan het stuur om in te stellen hoe hard de auto op de electromotor moet afremmen als je het pedaal los laat. In de praktijk heb ik deze vrijwel niet gebruikt. In de zwaarste stand lijkt het een beetje op de e-pedal van Nissan Leaf, met dat verschil dat de Leaf ook door blijft remmen tot de auto werkelijk stil staat, en de Kona niet.
De lane assist werkt niet goed bij hogere snelheden (120km/u). De auto gaat daarbij gemakkelijk lichtjes slingeren. Bij afritten heeft de lane assist soms de neiging om de auto de afrit te laten nemen, dus handen aan het stuur!
- Betrouwbaarheid3
- Prestaties5
- Comfort3
- Kosten4
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Hyundai Kona
