en nog veel meer..
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
Goed, je hebt je 4 procent-bijteller en nu staat de zomervakantie voor de deur. Je betaalt niet zomaar voor privégebruik, dus wil je deze vakantie naar de Costa. Met de Hyundai Kona Electric hebben we die route voor je verkend. Het kán, maar het vraagt wel wat voorbereiding.
“Naar Spanje in een elektrische auto? Heb je een heel lang snoer of ben je gewoon gek?” Dat is een beetje de standaardreactie als ik vertel wat ik van plan ben. Ik wil met onze duurtest-Hyundai Kona Electric naar de Costa Brava, omdat ik weet dat heel veel Nederlandse leaserijders willen weten of ze met hun lage bijteller ook nog op zomervakantie kunnen. En nu, met dat retourtje achter de rug, kan ik zeggen: ja, dat kan zeker, vrij probleemloos zelfs, en het kost je hooguit een paar uurtjes extra. En hoe erg is dat op een paar weken zomervakantie? Dat is de korte versie.
Dat ik het heb gehaald, was voor sommigen misschien zelfs een verrassing en dat vind ik dan weer raar, want elektriciteit is in principe goed verkrijgbaar, beter dan benzine, diesel en water zelfs. Stopcontacten zijn immers overal, want je kunt gewoon laden via de huis-, tuin- en keukencontactdoos. Dus ... je komt er altijd. Maar wil je een reis maken die een beetje kan concurreren met het reistempo dat we al decennia gewend zijn, dan is het een ander verhaal. Je moet weten dat het een reis is die de nodige voorbereiding vraagt en die je met wat rekenkundig inzicht moet afleggen.
Belangrijk bij het voorbereiden van een langere internationale reis met een elektrische auto zijn vooral twee dingen: waar kun je laden en hoe ga je dat betalen? Tesla is een verhaal apart,
want dat merk heeft in Europa een eigen Supercharger-netwerk uitgerold waar je alleen met een Tesla terechtkunt. Bovendien kan de routeplanner in zo’n auto zelf de beste route naar je bestemming plannen, inclusief de laadstops. Via de Tesla-app activeer je de Supercharger en klaar ben je.