Hyundai Kona Electric 64kWh Premium Sky (2020) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | Kona Electric 64kWh Premium Sky |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2020 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand laatst | 80.000 km |
Hyundai Kona 64kW Premium Sky
- 80.000 km
Hyundai Kona 64kW Premium Sky - 80.000 km
Op 12 december 2020 kwam de melding van personeelszaken dat het tijd was om een nieuwe auto te bestellen. Dus gelijk internet op en kijken bij Opel, Peugeot, Renault, Skoda en Citroën. Interessante optie voor mij waren de Renault Grand Scenic en de Skoda Karoq. Elektrisch stond nog niet echt op mijn netvlies hoewel er wel wat opties op de keuzelijst stonden.
Een dag na de melding van pz belde de leasemaatschappij. Ze hadden nog wat voorraad elektrische auto’s. Of dat voor mij misschien interessant was. Als ik hééél snel kon beslissen kon deze dan nog op de 8% bijtelling bij aflevering vóór 1 januari. Bovendien was er er een officieel al afgelopen actie van waar ik nog wel op mee kon liften. Hierin zat bijvoorbeeld een gratis laadpaal thuis. Mmmmm, misschien toch wel interessant……
Nu bleek de keuze niet zo heel ruim want van de voorraad Niro’s, Kona’s en ID3 bleken er alleen nog blauwe, zwarte of grijze Kona’s over, wel allemaal in de 64kW Premium Sky uitvoering.
Overigens had ik al eerder Hyundai gereden. Een I40 1.7 crdi uit 2012 waar ik ruim 100.000 km in 2 jaar mee gereden had, zie review van 22-9 2013, en die was ook uitstekend bevallen.
Al denkende keek ik uit het raam met uitzicht op de parkeerplaats en wat stond daar: een Kona! Deze bleek van een collega en paar bureaus verderop. Dus direct even babbelen of de auto goed beviel (ja dus) en of ik wel even een stukkie mocht rijden. Dat was geen probleem dus gelijk maar even een half uurtje rondgereden en dat beviel mij ook prima.
Na wat overleg met de wederhelft en wat rekenwerk de knoop doorgehakt: we gaan elektrisch rijden. Wel een voor mijn doen erg kleine auto maar de kinderen zijn de deur uit en we zitten er in de praktijk toch maar met zijn tweetjes in dus waarom niet? Het is wel een erg voordelige optie met die 8% bijtelling. Voor de caravan hoef ik geen dikke wagen meer te hebben want daarvoor hadden we inmiddels een grijs kenteken Ford Transit bus. Deze is onlangs ingeruild voor een youngtimer Subaru Outback 2.5 uit 2006.
Binnen een paar dagen de bevestiging: de wagen wordt 31 december afgeleverd. Wel even zelf ophalen in Katwijk, slecht 200 km enkele reis.
Een aflevering in coronatijd stelt niet veel voor. Officieel mocht je de showroom niet in en je krijgt bij wijze van spreken de sleutels vanaf 5 meter afstand toegeworpen. Uitleg over de auto ook van een afstand. Kan de dealer echter ook niets aan doen, die baalde er ook van dat het zo moest.
Inmiddels is de auto nu ruim 2 jaar in bezit en staat de teller op 80.000 km en is het tijd om deze review te schrijven.
Eerst maar even een paar kritiekpuntjes:
De Krell geluidsinstallatie is niet best. Veel te veel bas. De bas staat nu op -10 (minder kan niet) en is nog steeds veel te nadrukkelijk aanwezig.
Het achteruitrijlicht is nutteloos. Dermate zwak dat je bij wijze van spreken het licht aan moet doen om het te kunnen zien. Ook de achteruitrijcamera (die overdag prima werkt) kan er niets mee en die is in het donker dus ook nutteloos.
Led voorlampen met prima witte lichtopbrengst maar bochtrijverlichting in gelige gloeilamp versie. Geen gezicht.
Kofferbak is wel erg klein. Wist ik natuurlijk vooraf maar valt in de praktijk toch wel tegen.
Boven de 100-110 is het geen stille auto meer. Banden en windgeruis zijn dan erg nadrukkelijk aanwezig. Dit valt extra op omdat op lagere snelheden het juist een erg stille auto is.
In ieder geval waren mijn vorige diesels aanmerkelijk stiller op hogere snelheden.
De sensoren in de stoelen zijn dermate gevoelig dat ze regelmatig denken dat er iemand zit terwijl ik toch echt alleen in de auto zit. Meestal zitten alle gordels nu permanent ingeklikt.
Wat bevalt er wel:
Zoals net hierboven vermeld: het is tot de 100-110 een stille auto, zeker op mooi asfalt. Gelukkig is dat vaak het geval. Ook het vermogen is erg prettig en maakt de auto leuk speelgoed. Het is de snelste auto van al mijn 34 voorgaande auto’s.
De stoelen zitten voor mij prima waarbij soms de brede middentunnel-rommelbak wel wat irriteert.
Hij doet het altijd. Buiten de beurten (om de 15.000 km) heeft de auto de garage niet gezien.
Wel een lekke (langzaam leeglopende) band gehad maar ik kon de bandenboer nog rijdend bereiken.
De Premium Sky is voorzien van alle luxe. De enige optie die je hier nog hebt is een glazen en te openen dak maar dat zit er helaas niet op. Bij dit soort dingen is het vaak zo dat je het niet mist totdat je het hebt. Stuurverwarming is bij koud weer zeer aangenaam, net zoals de stoelverwarming. Van de stoelkoeling had ik geen hoge verwachtingen maar het werkt echt! Het is ook zeer aangenaam dat je ’s morgens in een voorverwarmde (of ’s middags in een voorgekoelde) auto kunt stappen.
Ook de achterpassagiers (indien aanwezig) waarderen de achterbankverwarming (en iets minder het gebrek aan beenruimte).
Wat ook erg fijn is, is het dat je met alleen het gaspedaal kunt rijden en remmen. Ik heb de regeneratie op maximaal staan en na even oefenen kan ik alle kruisingen naderen zonder bij te remmen. Alleen in noodgevallen gebruik het rempedaal nog.
De rijbaanassistent doet zijn werk prima maar gaat op de binnenwegen wel uit want van wegen zonder middenstreep snapt ‘ie helemaal niets. Gelukkig is dat een goed bereikbare knop en niet via een menu.
De dodehoek signalering werkt ook goed maar je moet een auto wel heel erg ver voorbij zijn voordat je weer naar rechts mag.
Adaptieve cruisecontrol is geweldig. Zeer ontspannend maar houdt wel erg veel afstand. Is wel instelbaar maar blijft ruim waardoor je op de snelweg wel erg vroeg naar links moet om in te halen wat andere weggebruikers wel eens wil irriteren. Is overigens met het gaspedaal altijd te overrulen.
In het begin werd ik wel eens flauw van de waarschuwingspiepjes maar de auto is eigenlijk bezig je op te voeden en je een nette rijstijl aan te leren. Inmiddels hoor ik de piepjes nog maar zelden.
De Blue app van Hyundai doet het prima maar is niet al te snel. Programmeren van laadtijden en verwarmen gaat prima maar ik moet wel altijd checken of dit er nog steeds staat want regelmatig zijn de instellingen verdwenen.
Zoals gezegd zit ik vaak alleen of met zijn tweetjes in daarvoor is dit een prima auto. Bovendien is het de goedkoopste leaseauto die ik ooit gehad heb en ik lease al 30 jaar (met een kleine onderbreking).
Verbruik: volgens de auto is het gemiddelde verbruik over 80.000 km 16,2 kW/100 km en dat zal wel kloppen. Bij rustige zomerritjes over binnenwegen is het 12,5 en bij winterweer op de snelweg is het 21. Het bereik varieert dan ook van 340-350 bij vorst tot 440 in de zomer. Hierbij kwalificeer ik mijzelf als een rustige rijder. Op de snelweg overdag zet ik hem op 110.
Ik laad altijd thuis en heel af toe bij een lange rit op de plaats van bestemming waarna je dan makkelijk weer thuiskomt. De snellader heb ik tot op heden nog maar 2 keer nodig gehad omdat er thuis iets niet goed ging. Zal wel een storing zijn of vergeten het pasje langs de lader te halen of vergeten het laadschema tijdig bij te werken.
Laadstress is mij onbekend en bestaat volgens mij voornamelijk bij mensen die zelf geen elektrische auto hebben. Belangrijke voorwaarde is wel dat je thuis kunt laden.
Hoewel ik het niet direct zelf betaal zijn de “brandstofkosten” bij een tarief van € 0,23 per kWh slechts 4 ct/km. Sinds enkele weken heb ik een nieuw (per maand variabel) energiecontract maar bij de nieuwe €0,38 per kWh nachtstroom zal het tegen de 7 ct/km worden. Nog altijd voordeliger dan een benzineauto.
Overigens moest ik de eerste 2 maanden openbaar laden omdat de laadpaal thuis pas in februari kwam. Gelukkig was dat op maar een 3-400 meter van huis dus overkomelijk. Hierbij al wel ervaren dat er laadpaalklevers bestaan – tot wel 3 dagen aan dezelfde paal.
Onderhoud wordt niet door de Hyundai dealer gedaan maar de leasemaatschappij heeft dit aan KwikFit uitbesteed. Die komen de auto thuis (of op het werk) halen en brengen hem daarna gewassen thuis. Voor het normale onderhoud prima maar aan de te gevoelige stoel-gordelsensoren kunnen ze niets doen. Daarvoor zal ik toch naar de dealer moeten. Sinds kort is er lichte brom bij regeneratief remmen (lager??) maar ook daarvan zeggen ze dat ik dat bij de dealer moet melden.
Conclusie na 80.000 km: bevalt de auto: JA. Raad ik hem aan: ook ja. Zou ik hem nu weer kiezen: alweer ja. Zolang elektrisch betaalbaar is (lees: niet duurder dan benzine) zal ik zeker weer een elektrische nemen.
- Betrouwbaarheid5
- Prestaties5
- Comfort4
- Kosten4
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Hyundai Kona

Uitgelicht aanbod

Hyundai Kona Premium 64 kWh Leder | Navigatie | Achteruitrijcamera | Climate Control | LED | Parkeersensoren
- 2020
- 40.602 km

Hyundai Kona Fashion 64 kWh 204PK Automaat / €2000,- SUBSIDIE MOGELIJK / Actieradius tot 484KM WLTP / 3 Fasen Laden / CCS Snelladen / Warmtepomp / Fabrieksgarantie tot / Android Auto/Apple Carplay / Bluelink Navigatie / Head-Up Display / Cruise Control / Climate Control / Achteruitrijcamera / Draadloze Telefoonlader / Stoelverwarming / Stuurverwarming
- 2021
- 15.735 km

Hyundai Kona Comfort 64 kWh + Warmtepomp incl. BTW | 8% Bijtelling
- 2020
- 38.059 km
Lees ook

Peugeot e-2008 – Hyundai Kona Electric - Vergelijkende Test

Welkom Duurtest: Hyundai Kona Electric

Hyundai Kona Electric vs. Opel Ampera-e - Vergelijkende Test

Test: Hyundai Kona Electric (2018)

Praktijkervaring Hyundai i10: Dit vinden eigenaren van hun auto
