Hyundai Kona Electric 64kWh Fashion (2023) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | Kona Electric 64kWh Fashion |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2023 |
Jaar van aanschaf | 2023 |
KM-stand laatst | 30.000 km |
eerste 30k met een EV
- 30.000 km
Goed, deze auto is van mijn werkgever en kost mij niets dus mag eigenlijk niet klagen... maar ga het toch doen.
Dit is een ideale auto voor mensen die niet om autorijden geven, of dat niet kunnen... maar wat heeft de fabrikant een paar enorme steken laten vallen qua techniek in mijn opzicht.. of ik ben oud/niet meer relevant, kan ook.
ik moet eerlijk bekennen dat mijn eigen auto's (land rover discovery of Volvo V70 R AWD) van een iets ander kaliber/prijs segment zijn of waren dus de vergelijking is soms niet helemaal eerlijk maar je gaat ze onbedoeld toch vergelijken.
Eerste vergelijk: Kona vs. Discovery td5
Windruis en afrolgeluid is in de kona echt enorm, dat hangt ook van het type asfalt af maar op sommige momenten is dat echt oorverdovend!
Mijn standaard discovery is een stuk stiller bij 100km/h dan de kona qua windgeruis, tuurlijk hoor je daar wel de motor in nagelen maar het is naar mijn idee alsnog veel stiller achter het stuur dan in de Kona.
Oh en de raammechanisme van de achterramen hadden ze weg kunnen laten, als je 100km/h rijd met de achterramen open gaan de deurpanelen van de voordeuren 1cm heen en weer... en over je trommelvliezen maar te zwijgen.
Over het gebrek aan tractie maar niet te beginnen, alle 3 de autos (kona/td5/R awd) hebben ongeveer de zelfde hoeveelheid koppel maar doordat de kona een wrong-wheel-drive is krijgt het koppel maar amper op de weg. (mijn andere auto's hebben 4x4 aandrijving en dat is een oneerlijk vergelijk - en ze zijn nog zwaarder)
als ik in de regen haaks rechtsafsla en wil invoegen heeft de tractioncontrole 150mtr nodig om weer tractie te vinden.
En de manier hoe dat gaat is gewoon hilarisch.
helemaal als ik met 1 wiel op een witte streep/haaientand sta.
Afijn: situatie is dat je wil invoegen vanuit stilstand op een drukke N weg tijdens spitsuur, rechtsaf dus.
Als ik dan snel wil invoegen spint eerst het rechtervoorwiel, en tegen de tijd dat je dit gelezen hebt, grijpt de tractioncontrole in, en stopt het rechter wiel met spinnen maar gaat het LINKER wiel spinnen...om dat geintje nog 1 tot 2x (afhankelijk van de hoeveelheid regen) te herhalen tot je eindelijk 80 rijd... echt de tractioncontrole werkt in seconde bij de kona.
Tot zover het nut van zoveel koppel bij het eerste toerental.
wat wel goed gaat aan de EV is het in-een-gaatje-proppen op de snelweg :-)
Over het interieur van de Kona heb ik weinig te klagen. stoffen stoelen zitten ok, dashboard is wat het is.. al vindt ik de stokjes van de richtingaanwijzer en ruitenwisser wat onhandig hoog zitten... alleen de ruimte in de achterbak is even wennen, maar alles is klein na een Volvo of een Discovery :-)
Grappig dat EV's ook een choke kennen zoals bij oude benzine autos (moderne autos doet de computer het mengsel verrijken)... als ik op een koude ochtend thuis weg rij is het verbruik van de Kona gewoon 1 op 3!!
om vervolgens wel te zakken naar 1 op 5 tot 1 op 7.
range is wel een dingetje, again dat gevoel is verpest met mijn discovery, daarmee rij ik 1000km op 1 tank... met de Kona haal je nooit de helft daarvan... gelukkig voor mijn werkgever laad ik gratis op de zaak, wel om de 3 dagen dat wel.
De Kona is wel ontzettend slecht geveerd/gedempt.
Het voelt aan alsof ze de zelfde schokbrekers gemonteerd hebben als bij de normale benzine versie (EV is 400kg zwaarder) - Als je bij Gorichem over de A27 rijdt met 100km/h... stap je uit met een hernia.
De auto dempt de eerste 5cm van de veerweg redelijk slapjes... om daarna vol op de bumpstops te knallen lijkt het... nee comfortabel is anders.
Mijn grootste ergenis aan deze auto is de onbetrouwbaarheid van het 'gaspedaal'. Al een paar keer gehad dat de auto lekker door blijft rijden terwijl ik al eventjes mijn voet van het gaspedaal heb.. voordat hij in de regeneratie gaat. (die staat eigenlijk altijd op stand 2 van 3) ... je schrikt je het apelazerus op een rotonde of in de file... is normaal gedrag volgens de dealer, de auto denkt het beter te weten of ik moet vertragen of versnellen.
Gelukkig zit er wel een hierachie in de systemen en overruled de noodrem bovenstaande gedrag.
Oh en die botsingwaarschuwing/noodrem is wel bang aangelegd! :-) :-)
Maargoed, het kost mij niets (behalve ergenis) en ik zit soort van warm (want de kachel stelt niets voor) en droog... en hij brengt mij van A naar B.. dus zal niet klagen :-)
Zal ik prive er eentje kopen?
Neverdenooit niet... veelsteveel elektronica en het stuurt voor geen meter... maar ik haal plezier uit een leuke auto rijden... of dat nou een MX5 of 911 is, als het maar emotie heeft... en dat heeft deze Kona nou net niet. Dit is gewoon een vervoersmiddel om de grijze schaapjes van huis naar werk te brengen en weer terug.
EV zou best kunnen werken hoor maar hang er dan een 8traps automaat aan... dan kom je met het zelfde accupakket 3x zo ver... waarom ze dat niet doen snap ik niet.
afijn, tijd om mijn glas azijn leeg te drinken en weer verder te gaan met het leven, Doeg!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Hyundai Kona
Had je deze auto's al gezien?

Hyundai Kona EV Fashion 64 kWh |Apple carplay| Trekhaak afneembaar| All Seasonbanden| Climate control| Navigatiesysteem|
- 2021
- 71.445 km

Hyundai Kona EV Fashion 39 kWh | Automaat | Navigatie | Camera | Airco | Lichtmetalen velgen | Apple carplay | Android Auto |
- 2023
- 25.979 km

Hyundai Kona EV Fashion 39 kWh | Perfecte staat! | Navi | Climate control |
- 2023
- 9.312 km