Hyundai Kona 1.6 GDI HEV Fashion Sky (2021)

autoreview

Hyundai Kona 1.6 GDI HEV Fashion Sky (2021)

Signalement

UitvoeringKona 1.6 GDI HEV Fashion Sky
Versnellingen6, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2021
Jaar van aanschaf2021
KM-stand laatst31.046 km
Lezerswaardering: 59%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Waar voor ons geld

  • 11.277 km

We hebben de auto nu 11 maanden in ons bezit: nieuw gekocht met inruil van de vorige bij de Hyundai dealer.

Over de aankoop We twijfelden wel, omdat er op een forum wat klachten waren over haperingen in de motor die opgelost konden worden door E5 benzine te tanken. Wij hebben er niets van gemerkt; de auto doet het prima. Geen enkele klacht over de werking.
We waren qua comfort erg verwend met de de vorige auto, een C-Max. De Kona laat redelijk wat bandengeluid door. En verder zijn de armsteunen in de deur en middenconsole nogal hard. Dat nemen we natuurlijk op de koop toe. Ook had de fabriek de achterbak best iets groter kunnen uitvoeren. De fiets in de achterbak zoals in de C-Max gaat in de Kona niet. En nee, we nemen geen trekhaak.
We hadden voor ik geloof 5000 euro meer een luxere versie met een pop-up screen die "in de voorruit" de essentiële informatie laat zien, zoals de snelheid.

Het duurde nogal wat kilometertjes voordat we de werking van de navigatie door hadden. Wij gebruiken nu Waze, die voor ons prettiger is dan de nogal kijvende dame van Google Maps.
Het is jammer dat je niets mag instellen onder het rijden, bijvoorbeeld een verandering in de route. Ook de bijrijder mag dat kennelijk niet.

De elektronische aardigheidjes kunnen - naast handig en leuk - af en toe ook erg storend zijn. Bijvoorbeeld de lane assistant die gewoon aan je stuur trekt, terwijl je dat niet wil. En we probeerden het toch: het zelf sturen. Met toegeknepen billen en de handen héél dicht bij het stuurwiel een flauwe bocht in. Er blindelings op vertrouwen doen we zeker niet; in een iets verkeerd liggende bocht, stuurt de auto wel eens over de streep en laat dan duidelijk een waarschuwingssignaal horen. Niet dat helpt, maar dan zeggen we tegen de auto : Ja, jíj rijdt.
De eerste de beste rit, natuurlijk nog niet helemaal gewend aan de (eigen)aardigheden van de auto: bij een T-kruising stonden we in een rijtje. De auto's voor ons trokken op en ik dus ook. Ik had niet in de gaten dat men ineens weer stopte. Daarop greep de rem-assistent in en dat deed die nogal met het het boem-is-ho-principe. Zelf heb ik in mijn enkele tientallen jaren rij-ervaring nog nooit zo hard op de rem getrapt. Behalve dan in de auto's die geen rembekrachtiging (maar wel trommelremmen) hadden, zoals de eend en de Simca 1000.

Getallen: een week of zes na de aankoop hebben we een set winterbanden gekocht.
Omgerekend rijden we 12.237 kilometer per jaar, vrijwel alleen langere afstanden.
Daarvan rijden we ongeveer 1/3 op de Duitse Autobahn. Tegenwoordig meestal niet sneller dan 130 km per uur, eerder langzamer. De benzine kostte ons, vooral in Duitsland getankt):
0,093 brandstof per km
0,003 variabele kosten per km
0,166 vaste kosten en afschrijving per km
0,262 totaal per km
Verbruik is gemiddeld 1 : 18,6.
Dat houden we trouwens op de cent nauwkeurig bij op Spritmonitor.
Overige kosten: de eerste onderhoudsbeurt zal naar verwachting 230 euro gaan kosten.

Resumé: geen problemen mee, redelijk verbruik, prima reisauto.

Auto verhuisd naar Nederland

  • 14.514 km

De auto hebben we in december 2022 verhuisd naar Nederland. De Kona was inmiddels 15 maanden oud. Uiteindelijk kostte de import ons 2134,03 euro, waarvan de BPM 1323,00 euro was. Een bedrijf heeft het voor ons geregeld en omdat we al een auto hadden en omdat we een garagebox hebben, bleven de kosten beperkt. Al met al is de import naar verwachting gegaan.
De harde armleuningen zijn inmiddels gewend. De auto voldoet aan onze verwachtingen, maar alleen de matige bagageruimte is wat lastiger. We lossen dat inmiddels een beetje op door de leuning eruit te halen. Dat komt niet zo goed uit, omdat we onze spullen ook willen verhuizen. Het laten verhuizen was geen optie, omdat dit meer kost dan de spullen waard zijn.

We hebben na het beginnen van de oorlog in de Oekraïne nog gedacht dat we beter een elektrische Kona hadden kunnen kopen.
Maar...
Het verbruik is 1 op 18,6 en dat vinden wij netjes. We hebben onlangs onze verbruik vergeleken met dat van een elektrische Kona, waarbij we zouden vastzitten aan het opladen bij openbare laadpalen, omdat we in een appartement wonen. Voor ons zouden de brandstofkosten op benzine lager zijn dan wanneer we stroom zouden "tanken". Daarbij komen dan nog steeds nadelen: dat zijn de meerprijs voor de elektrische uitvoering én de relatief kleine actieradius.
In de al dan niet nabije toekomst komt er nog een andere overweging bij. Er zal een moment komen dat we stoppen met autorijden; in Nederland heb je niet echt een auto nodig. En indien wel, dan kunnen we altijd nog een auto huren of een taxi bellen.
Voor ons is een auto zeker geen heilige koe, maar gewoon een gebruiksvoorwerp.

Een krap jaar later

  • 21.837 km

Inmiddels hebben we de Kona 2 jaar en 1 maand. Even wat gegevens:
Het gemiddelde verbruik 1;19,0 (5,3 / 100 km), kosten brandstof € 0,092 per kilometer.
Totaal gereden kilometers 21.837 (10.536 gemiddeld per jaar)
Met een tank benzine doen we gemiddeld 721 kilometer.
Zoals eerder gemeld, houden we de uitgaven tot op 4 cijfers achter de komma nauwkeurig bij.
De eerste onderhoudsbeurt na de verhuizing naar Nederland is inmiddels ook gebeurd en er waren geen gekke of onverwachte kosten.

We hebben onderzocht of het inruilen van deze hybride voor een elektrisch exemplaar ons iets zinvols oplevert.
De Kona laat zich aardig vergelijken, want die is er als HEV en als BEV. We zouden dan de grotere accu willen, omdat we nogal eens een retourtje maken naar Duitsland. De enkele reis van bijna 500 km willen we gewoon in één keer kunnen halen. Maar zoals ik elders al schreef, je moet wel erg van het milieu houden om er 19.000 piek bij te moeten / willen leggen.

Maar goed, de Kona. Aan de harde bekleding zijn we inmiddels gewend, het geluid van buiten gaat wel, maar niet meer dan dat. De zit achterin, vooral de beenruimte is te doen, maar comfortabel is anders. De stoelen voor zijn stevig, desondanks zijn ze vooral op de langere ritten prima.
Dit type Kona wordt in Nederland niet verkocht, hij is meeverhuisd vanuit Duitsland. Daarom is de passagiersstoel niet in hoogte verstelbaar. Op ons verzoek heeft de dealer er 3 cm langere bouten ingezet, waardoor de zit wat hoger werd. De uitstap gaat zo wat makkelijker.
De Kona heeft een mooie rode kleur. Vooral als die net gewassen is en in het zonnetje staat, sprankelt de kleur je tegemoet.

Zou ik ‘m opnieuw kopen? Ik denk het niet, hoewel je veel waar krijgt voor het geld. Wat dan wel? Ik weet het nog steeds niet.

Afscheid

  • 31.046 km

Afscheid van de Kona genomen. In stromende regen op de parkeerplaats bij Tesla Utrecht achtergelaten.
Krap drie jaar oud, we wilden elektrisch gaan rijden. De Kona was zeer zeker niet slecht, maar Tesla bood meer, waarvoor je bij Hyundai dieper in de buidel moest tasten.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Hyundai Kona

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.