Hyundai ix35 2.0i CVVT i-Catcher 2WD (2011)
autoreview
Signalement
Uitvoering | ix35 2.0i CVVT i-Catcher 2WD |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 8.500 km |
KM-stand laatst | 19.500 km |
Nog nooit zo snel een auto gekocht
- 8.500 km
Maandag 15 augustus, 1e dag van de vakantie, aan het internetten en telefoneren geslagen. Doel, een Hyundai IX35 uitvoering I-Catcher.
Nieuw was me de levertijd te lang, bovendien kwam ik in mijn eigen regio niet weg met de inruilprijzen. Dus dan maar eens naar een jonge gebruikte op zoek.
Binnen een paar klikken was het raak, een witte IX35 van januari 2011. Bellen met de Hyundai dealer aan de andere kant van het land en na wat heen en weer gepraat, de deal, zoals ik het voor ogen had, gesloten.
Dinsdag 16 augustus, met 2 auto's (de inruilers) naar het westen gereden en de witte IX35 stond al mooi gepoetst te wachten in de showroom.
Mooie auto om te zien en zoals we al ervaren hadden bij een proefrit, mooi hoog, lekker ruim en volgehangen met veel luxe. Onze eis was met name een open panoramadak en stoelverwarming. De I-Catcher was dan de enige optie.
Het rijdt goed, veel overzicht en zelfs de stoelen zitten goed (Volvo gewend). Bovendien is de IX35 lekker praktisch in het gebruik.
Het enige waar ik nog steeds aan moet wennen is de besturing. Deze vind ik met name ronde de middenstand te onrustig, waardoor je de neiging hebt om te blijven corrigeren. Dit kun je oplossen door het stuur zeer losjes in de handen te houden, waardoor de auto zich zelf recht "trekt".
Inmiddels hebben ze bij het broertje, de Kia Sportage, een update voor de besturing, waardoor dit gevoel minder optreedt.
Dus wanneer komt Hyundai met deze update??
Overigens is het kwestie van wennen.
Qua verbruik, voor een auto van dit formaat: 1:10,5, waarbij relatief veel stadskilometers zitten, moet ik hem een pluim geven.
Mijn vorige auto, Volvo C30 1.8, deed het met 1:11,5, niet veel beter.
Ook de reacties op de auto zijn zeer positief. De witte kleur staat hem mooi, het wordt er een imposante auto door.
Als ik een nieuwe had besteld, zou het waarschijnlijk een zwarte zijn geworden.
Al met al ben ik een tot nu toe, tevreden Hyundai rijder en v.w.b. de betrouwbaarheid maak ik me absoluut geen zorgen.
Tuning IX35 2.0 CVVT
- 14.100 km
Ik had in mijn review van de vorige keer nog niet gerept over de prestaties, van de IX35, omdat nog te kort door de bocht was. Na een kleine 6000km. gereden te hebben, vond ik de prestaties (163PK en 194 Nm koppel bij 4600 tpm) niet echt om heel vrolijk van te worden. Met name storend is de, zoals de dealer het noemt, milieudip, die optreed bij het opschakelen. Er is dan een ontzettende toerenval en de motor pakt dan heel slecht op. Het voelt alsof deze zich verslikt. Ook op snelweg in het gebied tussen de 80-120 km/u. was ik niet echt enthousiast. Volgens de dealer is daar niets aan te doen!?
Zodoende eens op zoek gegaan naar een oplossing en bij een tuner terecht gekomen.
Om kort te gaan, er is een tuning gedaan, een zogenaamde piggyback (rugzak) die de aansturing van de sensoren overneemt en opnieuw inregelt.
Effect: bijzonder goed te merken. De auto pakt veel soepeler op bij het overschakelen, voelt vlotter aan, zeker in het genoemde snelwegbereik en de verbruiksmeter geeft zowaar minder aan dan voorheen.
Ergo Hyundai hier kunt u van leren!
P.s. men vertelde me bij dit bedrijf dat zelfs de importeur auto's voor tuning bij hen brengt! WAAR of ONWAAR laat ik in het midden.
En nu wacht ik nog met smart op de update van de besturing.
Bouwkwaliteit / Besturing
- 19.500 km
Ik begin een beetje mijn twijfels te krijgen over de bouwkwaliteit van Hyundai. Onlangs, bij het openen van de motorkap, zag ik dat de verstevigingsbalken die vastgekit horen te zitten aan de motorkap, allemaal los waren.
Het volgende mankement betrof het rechter voorportier. Bij het sluiten van dit portier, zag ik het plaatwerk heen en weer klapperen. Ook het geluid was anders dan bij de andere portieren. Ook hier bleek de kitlaag van de balken los gelaten te zijn.
Uiteraard is het inmiddels onder garantie gerepareerd. Maar dit heb ik nog niet eerder meegemaakt bij een auto.
Toen ik de auto kwam ophalen na de reparatie wachtte me een verrassing. Hyundai had eindelijk een update voor de besturing vrij gegeven. De update hebben ze dus meteen maar gedaan.
Het moet gezegd, het scheelt een slok op een borrel. Duidelijk merkbaar zwaarder sturen en meer gevoel in het stuurwiel!
Nu graag nog een update voor de navigatie, die wel heel erg verouderde kaarten heeft.
- Betrouwbaarheid3
- Prestaties3
- Comfort4
- Kosten4
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Uitgelicht aanbod

Hyundai ix35 2.0i Business Edition 157dkm Trekhaak 1900kg Cruise Clima Navi Nwe APK
- 2012
- 159.483 km

Hyundai ix35 2.0i Style | Keyless Entry | Climate control | Stoelverwarming Voor+Achter
- 2010
- 121.615 km

Hyundai ix35 2.0i i-Catcher Automaat Leer Trekhaak 1600kg Trekgewicht Navi Nwe APK
- 2011
- 175.488 km
Lees ook

Hyundai iX35 2.0 CRDi – 2012 – 524.296 km - Klokje Rond

Hyundai ix35 vs. Mitsubishi Outlander vs. Jeep Compass - Op zoek naar

Rij-impressie Hyundai iX35 Fuel Cell

Hyundai ix35 2.0 CRDi VGT StyleVersion 4WD (2010)

Test: Hyundai ix35 1.6 GDI - Mitsubishi ASX 1.6 Cleartec
