Hyundai ix35 2.0i CVVT DynamicVersion 2WD (2010)
autoreview
Signalement
Uitvoering | ix35 2.0i CVVT DynamicVersion 2WD |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2010 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 8 km |
KM-stand laatst | 102.670 km |
Mixed Emotions
- 4.846 km
Inleiding:
Rij nu zo’n 2 maand in een witte ix35 benzine, en hoewel het erg vroeg is voor een review gezien de km stand, wil ik toch graag mijn prille ervaring en mening delen.
De aanloop was een valse start, info van dealer omtrent levertijd was drama. Ze weten het ook niet, dus veel kan de dealer er ook niet aan doen, maar het ‘mooie vooruitzicht’ van een nieuwe auto was door de onduidelijke leverdatum vernaggeld.
Kom uit een Mitsu Outlander, het oude model. Dat was een no-nonsense auto, veel ruimte, in de basis goed, maar een drama mbt handling en grip op nat wegdek door ontbreken van tractie-controle en ander handig spul om vermogen goed naar de voortrein te geleiden. Hoe anders is de ix35. Een genot op nat wegdek, vergeleken met de Mitsu. Komt niet alleen door de elektronische hulpmiddelen in de ix35, maar ook door het goede schoeisel. De Dynamic staat op ballonbanden door de rims van maar 16 inch (niet echt mooi en oogt ook niet echt dynamisch), maar het zijn wel Michelin Latitude Tour HP banden. Klasse band, niet de stilste in zijn soort, maar wel veel grip op droog, nat en ook besneeuwd wegdek (en dat voor een zomerband). Voordeel van de ballonbanden: Er zit meer rubber dan de meeste stoepen hoog zijn, dus hoef niet bang te zijn dat de velgen beschadigen. Erg praktisch, en voor mij persoonlijk weegt het praktische aspect zwaarder dan de looks.
Het rijden:
De 2 liter motor met 163 peekaa en 196 Nm koppel doet rauw zijn werk. Wars van enige huidige technieken (geen turbo, stop/start systeem of ook maar een 6e versnelling). Voor mij voldoende vermogen en koppel, mits je in de goede versnelling zit. Alleen snel optrekken tot ver in de toeren laat vreemd gedrag zien: Bij opschakelen valt motorvermogen dan even weg, alsof je in een te laag toerental terecht komt, om vervolgens weer goed op te pakken. Apart gedrag, vervelend zelfs, en is denk ik wel omheen te werken door gaspedaal goed te beroeren. Moet dat nog uittesten. Maar van doorslippen geen sprake, ESP doet het goed, zoals het hoort. Remmen ook prima, goed te doseren en niet al te bijterig. Voldoende ruimte onder de ‘hood’ rondom de motor: Is makkelijk om zelf een koplamp te vervangen, het zit zeker niet volgepakt.
Op veel forums gelezen dat stuurgedrag discutabel is, met name op snelweg. Je moet idd oppassen dat je geen correctie op correctie gaat doen. Tis net even anders. Besturing is (te) licht en behoorlijk gevoelig, ook op hogere snelheid. Heeft een elektrische bekrachtiging ipv oliedruk pomp, dus het lijkt me dat het niet bijster moeilijk is voor de dealer om daar wat aan te doen (software aanpassing hopelijk). Besturing op < 120 km/u wegen (daar waar je 30, 50, 80, 100 mag) werkt zeer prettig. Licht en direct.
Schakelen gaat soepel, maar wel met weinig gevoel in aangrijppunt koppelingspedaal en met wat ik noem een twee-ledig verzet, of in andere woorden: Met twee slagen schakelen: Eén slag uit de versnelling, volgende slag is nodig om pook in volgende versnelling te zetten. Jammer, haalt de snelheid uit het schakelen, zou in één beweging moeten gaan. Vering/demping is niet echt sportief (daar is de auto ook niet naar), maar ‘snel’ bochten werk is zowaar een beetje mogelijk. En afstelling is tevens comfortabel: Stuiteren, zoals de Outlander wel eens deed, is er niet bij. Zo op het eerste gevoel een goede mix dus.
Verbruik is ongeveer 1 op 11 bij vooral snelweg kilometers, vind ik acceptabel, maar is niet echt om over naar huis te schrijven. Geloof de board computer niet, die ‘liegt’. Ook het aftellen van board computer, hoeveel km je nog kan rijden op de tank laat vreemd gedrag zien. Bij < 50 km te gaan telt ‘ie niet meer af, maar laat ‘ie streepjes zien, dus moet je zelf aan het rekenen gaan. Moet beter Hyundai...
Uitvoering:
Heb de Dynamic gekozen, (onder de Style, en zonder enige opties) uit financiele overwegingen, meer paste niet in mijn leasebedrag, en ik heb geen zin in een eigen bijdrage bovenop de bijtelling. Leer op zetels en chromen dakrails mis ik niet, evenals regen- en lichtsensors (die dakrails verpesten ranke daklijn zelfs een beetje). Zit ook geen bluetooth mogelijkheid op, da’s wel weer jammer. Verder mis ik het extra uitschuifklepje op beide zonnekleppen, zit wel weer op de Style. Op Dynamic zit ook geen gedeeltelijk verwarmde voorruit rondom de wissers, en zo zijn er wel meer zaken die er niet op zitten (elektrisch inklapbare buitenspiegels, knipperlicht gewoon op flank en niet in buitenspiegel, geen parkeerhulp). Wel een prima –gescheiden- clima, ramen elektrisch maar niet allemaal met één druk op of neer, jammer, gemiste kans. Cruisco op stuur werkt prima en simpel, een heerlijk ding, maar op de tast bedienen lukt me nog niet.
Radiobediening is super, zowel vanaf stuur als op radio zelf, geluid is goed bij volume < 10. Volume > 10 zetten resulteert in vervormde bass. Jammer, komt waarschijnlijk door de speakers en niet door de radio, speakerkwaliteit is maar zozo (slecht zelfs), met die papieren conussen. Speakerupgrade zit er dus aan te komen. Verder een aantal leuke toetscombinaties gevonden, daarmee kom je in service menu van de radio. Kan je zelf de RDS regio aanpassen, firmware upgraden, etc etc. Alleen geldt: Schoenmaker blijf bij je leest, dus dat mag de dealer doen als dat nodig is. iPod aansluiting niet helemaal tevreden over, heb alle muziek nu op USB stick gezet, werkt beter. En USB stick kan je in auto achterlaten, lijkt me met een iPod niet zo verstandig. Verder zijn de klokken (snelheid en toeren) mooi verlicht en duidelijk af te lezen, alleen is de rest van het knoppenspul net Las Vegas, teveel van het goede, die verlichting van middenconsole. Ben blij met de Dark knop op de radio...
Dynamic ontbeert ook een reserverwiel (wel een reparatieset), maar daardoor wel veel ruimte in dubbele bodem. Ga toch maar een keer op zoek naar minstens een thuisbrengertje, want het voelt niet lekker, zonder 5e wiel op vakantie. Al ben je dan backed up bij een ‘super Hyundai on-the-road service dienst’, zoals dealer aangeeft, ik moet het allemaal maar eens zien.
Ruimte:
Keuze voor deze koets is met name de manier waarop de ruimte wordt aangeboden. Een station (heb gekeken naar Mazda 6, Toyota Avensis, VW Golf) moet het hebben van zijn lengte, een suv achtig model van zijn hoogte, en dat brengt meer beenruimte achterin met zich mee, hoe vreemd dit misschien klinkt. Kids (drie stuks) worden al aardig lang, en de beenruimte achterin is behoorlijk goed, middenin op vloer is er nauwelijks een tunnel (alleen bij Avensis was dit echt helemaal vlak). De bank zit prettig hard met genoeg steun voor onderbenen, helaas geen enkele verstelmogelijheid. De rugleuning kan wel neer in twee ongelijke delen, voor meer kofferruimte. De middelste gordel is drama zo uit de dakhemel, dat had de Outlander veel beter voor elkaar (kwam uit de rugleuning zelf). Kwestie van wennen? Kopsteunen achterin ben ik ook geen fan van, in ruststand zitten deze beetje verzonken in rugleuning, heb ze liever op de rugleuning.
Kopsteunen voor wel weer goed verstelbaar, evenals de voorstoelen (hebben geen lendesteun). Zit is stevig genoeg, niet al teveel zijdelingse steun, wel voldoende steun voor bovenbenen. Verder is de kofferbak ruimte voldoende, maar niet bijster groot, Hyundai geeft waardes die niet stroken met werkelijkheid. Achterklep gaat voldoende hoog open, heb mijn hoofd nog niet gestoten (1m88). Mooi eenvoudig afrolscherm, maar geen opbergmogelijkheid voor dit scherm in de dubbele bodem. Wel laag in de kofferbak zelf een opbergplek voor dat scherm. Het werkt wel, maar blijft in de weg zitten op die plek. Beker- en flessenhouders zijn er genoeg, in middentunnel, in alle deuren en in armsteun achter. Verder is er (te) weinig aflegruimte, alleen daar waar de aux/USB aansluiting zit voor de radio. Handschoenen vak is van een voldoende formaat, met koeling als men dat wenst (schuifje open/dicht methode, lekker basic). Wanneer je dat gebruikt? Moet daar nog achter komen.
Conclusie zo ver:
Door de goede handling en grip op nat wegdek en het ruimteaanbod slaat de balans uit in het voordeel van de ix35, maar de auto is zeker vatbaar voor een aantal verbeteringen (stuurgedrag op snelheid > 110 km/uur-, optrek- en schakelgedrag, modernere motor). Helaas zijn niet al deze zaken tijdens de proefrit naar voren gekomen, dan had ik er nog een keer over nagedacht om tot lease over te gaan.
Update (1e)
- 22.500 km
Inmiddels wat maanden verder, rij er nu zo’n 9 maand in, ga richting de 23.000 km. Het was erg vroeg voor de eerste review gezien de km stand, nu een update.
Inhouden tijdens rap optrekken: Heb inmiddels met de dealer contact gehad hierover. Want wat ik ook probeer met het gaspedaal, hij blijft dit gedrag vertonen. Bij volgende beurt zal de dealer er naar kijken. Kan nog wel proberen of het aan ESP ligt (kan uit), zal dat binnenkort eens doen. Maar zal eerder afstelling zijn, om aan emissie eisen te voldoen?
Rechtuit stuurgedrag bij snelheden > 100 km/u: Is nu stukken beter, bandenspanning was veels te hoog. Dealer leverde hem af op 2.7 bar per band. Nu op ~2.5 bar per band, stuurgedrag is prima nu.
Schakelgedrag: Vind hem nog steeds niet al te fijn schakelen, hoewel ik er redelijk aan gewend ben nu. Soepel is de motor wel in ons vlakke landje, je kan hem redelijk 'schakellui' rijden. Echter op vakantie, naar de Costa Brava, met dakkoffer en volbepakt, moest ik met regelmaat terug van vijf naar vier, anders viel de snelheid behoorlijk terug bij berg op. Had ik niet verwacht met 163 peekaa en 196 Nm draaimoment. Bergaf een keer geflitst, ging hard zat dus, maar dat lukt wel meer auto’s, zoniet alle ;-)
Wat ook nog opviel tijdens de vakantierit: Originele Hyundai dakdragers gekocht (zie foto, deze gaan bij de Dynamic niet op de dakrail, want dat heeft ‘ie niet), maar bij de deur van de bestuurder ‘verschoof’ hierdoor de zwarte plakfolie die aan de bovenrand van de deur zit geplakt. Heb vele auto’s bekeken op vakantie, geen ander merk had zwarte plakfolie op die plek. Als je er op let, is het een erg goedkope oplossing, de folie die rondom iedere deur zit geplakt aan de boven- en zijrand. Sommige ix35 uitvoeringen kosten EUR 30.000 (niet de mijne), daar had Hyundai best wel de originele kleur op kunnen spuiten, of een chroomstrip, ipv zwart plakfolie. Na wat knutselwerk ziet het er weer redelijk uit trouwens.
Bij flinke tegenwind op route-du-soleil (de Mistral?), zag ik de uiteinden van de motorkap zowaar wat bewegen, of eigenlijk vibreren op de tegenwind. Het eind van de ‘hood’, daar waar Hyundai-logo zit, loopt niet strak over in de rest van de gril, maar er zit een soort overhang, wat flink wind vangt. Zal dat bij de 2012 versie van de ix35 aangepast worden? Design-flaw is mijn mening.
Voor de rest tijdens de vakantierit heeft de ‘white thunder’ zich goed gedragen: Wegligging en stuurgedrag prima, nauwelijks last van mijn rug tijdens lange rit, lekker ruim (behalve de kofferruimte, niet bijster groot door aflopen daklijn, vandaar de dakkoffer), cruisco en clima prima, veel bekerhouders voor de koffie en flessen water, en het allerbelangrijkste, geen mankementen. Da’s me heel wat waard, een auto die het gewoon doet. En de hill-start-assist-control is me ook positief opgevallen.
Updated conclusie: Heb de auto een bijnaam gegeven (die eigenlijk nergens op slaat), dus hij doet me wel wat. Hopelijk kan ik wennen aan de overgebleven minpunten (Inhouden tijdens rap optrekken en schakelgedrag). Misschien kan de dealer de eerste oplossen, dan wordt de volgende auto over ruim 3 jaar misschien wel weer een Hyundai.
Update: in bezit nu
- 69.000 km
Inmiddels ruim drie jaar is deze witte ‘ixi’ ons vervoer. Ben redelijk tevreden, door een auto als deze weet je goed waar je bij een eventuele volgende auto op moet letten. Of ligt het aan mijn leeftijd, word wat ouder, dus kritischer? Zestien jaar geleden, mijn eerste auto, een VW Polo, SN-FR-62, en daarin was ik de koning te rijk, zo blij, mijn glimlach was het langste onderdeel van die Polo. Kan me geen enkel minpunt herinneren, waarschijnlijk minder kritisch omdat ik toen nog een fontanel had (en zelfs nog wat haar).
Affijn, de white thunder: Inhouden tijdens rap optrekken: Via internet er achter gekomen dat dat de ‘milieudip’ genoemd wordt, om aan de emissie-eisen te voldoen. Mocht er ooit een opvolger komen, dan let ik hier zeker op tijdens de proefrit, want het haalt de fun uit het rap optrekken. Blijft jammer. Echter flink tussengas geven tijdens schakelen biedt enig soelaas, maar dat lijkt me niet bevordelijk voor de koppeling...
Rechtuit stuurgedrag bij snelheden > 100 km/u: Na de aanpassing van de bandenspanning toch nog niet helemaal tevreden. Contact opgenomen met de dealer, en deze heeft de landinstelling van de stuurbekrachtiging aangepast. Staat nu in de zwaartse stand, en hoewel het nu tegen goed aanhikt, is het toch nog niet helemaal zoals ik het prettig vind. De oude Ford Ka van mijn schoonzus stuurt fijner naar mijn mening.
Zag trouwens dat de nieuwe Santa Fe en i30 een knopje meekrijgen op het stuur waarmee de bestuurder dit zelf kan aanpassen. Zal op de opvolger van de ix35 dan ook wel zitten. Als work around rij ik niet harder dan 100 km/u, rij dan ook zuiniger, win win situatie ;-)
Tijdens de vakantierit naar Noord Italië dit keer geen dakkoffer, vind dat niet prettig rijden, de combi wordt dan een behoorlijke windvanger. Om meer bagageruimte te creëren heb ik de dubbele bodem eruit gehaald, de hardschuimen-bak plus de afdekplaat. Op deze manier ontstaat wel een redelijk grote kofferbak, met genoeg ruimte voor al het vakantiespul. Heb ook een vraag uitstaan bij Greenib, want de NL brochure noemt een kofferruimte van 591 liter, terwijl een Duitse brochure rept van 465 liter, wat mij veel reëler lijkt. Ze hebben gereageerd, maar niet meer dan dat ze de vraag hebben uitstaan bij de fabrikant...
Nog geen ‘echte’ mankementen gehad, houden zo. Ja, de bestuurdersstoel zakte na een tijdje vanzelf naar beneden, dat is inmiddels verholpen door de dealer, iets in het mechanisme is vervangen. De beurten om de 30.000km (en soms 20000km) zijn ook fijn, want een bezoek aan de dealer is voor mij geen feest, meer een noodzakelijk kwaad.
Had het al eerder genoemd, de Michelin’s zijn niet de stilste (of de platste ;-). Het zijn gelukkig wel M+S banden (mud+snow), dus de wintersneeuw is redelijk goed door te komen. Tevens heb ik op Marktplaats een volwaardig 2e hands reservewiel aangeschaft, bij een specialist in Aziatische auto’s (deijne) een originele krik voor weinig en bij conrad een draaimomentsleutel 110Nm. De dealer rekende voor deze spullen namelijk een ‘wegjaag’ prijs. Voelt beter, op pad met een volwaardig reservewiel.
Conclusie van deze update: Een comfortabele, ruime en betrouwbare metgezel (met een draaikolkje in the tank). De minpunten zijn te klein om een koop in de weg te staan: Door omstandigheden ben ik tot koop overgegaan, zo’n mooi aanbod kon ik niet laten liggen. Op naar vele jaren rijplezier met de white thunder.
Ingeruild
- 102.670 km
In sept 2016 ingeruild op een 2013 Toyota Auris FH2. We waren nl. al wat langer op zoek naar een zuinige automaat, en dan kan je niet om de hybride modellen heen.
Ik mis de 'white thunder' nauwelijks, af en toe alleen zijn ruimte en hoge bodemvrijheid. Voorlopig geen Hyundai of ander zuid koreaans plastic meer, wat we nu hebben rijdt zoveel beter en zuiniger. Ik hoop wel dat 'ie niet te lang op een volgende eigenaar hoeft te wachten, dat verdient 'ie niet. Want als je kan wennen aan zijn wat vreemde stuurgedrag rondom de middenstand, zijn schakel gedrag (lange slagen) en de milieu-dip (ff inhouden bij snel opschakelen) dan heb je er een goede auto aan.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.