Hyundai ix35 1.6 GDI StyleVersion 2WD (2011)
autoreview

Signalement
Uitvoering | ix35 1.6 GDI StyleVersion 2WD |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 15 km |
KM-stand laatst | 38.000 km |
Eerste ervaringen 1.6GDI
- 100 km
Vrijdag heb ik de 1.6 GDI opgehaald bij Van Hoegee in Hilversum. Na een Renault Espace had ik niet verwacht bij Hyundai uit te komen, maar het totaalconcept sprak me toch erg aan: voldoende ruimte, vlotte lijn, betaalbaar zowel in aanschaf als variabele kosten, en belangrijk, een lage CO2 uitstoot. De komende tijd zal ik meer vertellen over m'n ervaringen. Eerst maar eens mijn 'configuratie': style version, met ingebouwde navi, panoramadak en leren bekleding met verwarming. Kleur donkergrijs. Bewust voor de 1.6 motor gekozen vanwege verbruik en CO2 en het feit dat hij standaard met een zesbak wordt geleverd. De eerste indruk: de motor is heerlijk stil en trekt toch wanneer nodig behoorlijk door.
eerste tank bijna leeg
- 550 km
Weer wat kilometers verder. Eerste week er op zitten, zo'n 600 km gereden. Fijne kilometers waren het. Nu heb ik 3 maanden in de Sirion van m'n vrouw rondgereden, waardoor de 'honger' naar een auto met fijne stoelen en hoge zitpositie wel erg groot werd. Maar het is een erg fijne auto. De motor is erg stil, voor mij een grote pre. Schakelen gaat erg soepel. Sturen doet 'ie prima, ik onderschrijf de kritiek niet dat de auto nerveus stuurt. Zitten doet de wagen erg prettig, heb het leerpakket met stoelverwarming. Van de week schrok ik even toe hij voor de eerste keer voor het stoplicht afsloeg...tja, de start/stop. Dat went erg snel. Werkt prima, ik ben net zo snel weg als anders. Nu zit ik bij de garage, er worden 17 inch winterbanden opgezet, Conti. Met een paar wintermaanden nog voor de boeg leek me dat toch goed nog te doen. Ik heb er voor gekozen er ook weer lichtmetaal onder te zetten, dat maakt zowel rijden als looks prettig.
Het verbruik zit op zo'n 7,8 ltr, voor de eerste keer niet eens zo slecht. Heb nog weinig op de cruise control kunnen rijden. Het navi systeem werkt prima, de stem van de dame mag wat mij betreft wel een andere worden maar ik prefereer dit systeem boven m'n losse Tom Tom 910 van een paar jaar oud. Heb sinds een paar dagen de iPod kabel, een absolute must have. Werkt ook prima met de iPhone. Telefoon werkt overigens prima, ben goed verstaanbaar.
Kortom, een blijde rijder. Op naar de komende kilometers.
Twee maanden verder
- 2.000 km
In januari heb ik de auto opgehaald, dus nu twee maanden in m'n bezit. En ik mag zeggen, gelukkig, zonder problemen en naar tevredenheid. De auto rijdt prettig en vrij stil, zeker onder de 100km/u. Door de hoge zit heb je veel overzicht. Tijdens de koude dagen een paar keer de stoelverwarming aangehad en dat is een fijne luxe. Het verbruik is nog niet naar m'n zin, maar dat komt vooral omdat ik momenteel veel door de stad of in file rijdt. Tijdens een stuk over de snelweg zakte het verbruik weer naar 7,4 ltr, redelijk met winterbanden. Door de weeks rijd ik zo'n 8,0 ltr op de kleine stukjes. Her en der las ik wat over inzakkende stoelen. Als je dat in je achterhoofd gaat houden is er altijd wat, maar de zit is eigenlijk best goed. Ondertussen zijn we er ook aan gewend dat de deuren vrij hard gesloten moeten worden. Navi en radio/cd doet het erg goed, helemaal geen problemen mee ondanks veel gebruik. Binnenkort gaan de gewone banden er weer onder.
Weer een stuk verder
- 6.400 km
Zo, ik ben weer een stuk verder, er staat nu zo'n 6400km op de teller. Ik ben tevreden. Meestal zwakt het enthousiasme na een eerste periode wat af, maar ik ben toch erg tevreden met de auto. Gelukkig kreeg ik de keuze om een model te bestellen met het schuifdak. Met het mooie weer heb ik daar al veel gebruik van gemaakt. Een aanrader. Ook het leer is prettig.
Gisteren stootte ik tegen de tankklep aan, en die viel er meteen vanaf. Ik denk dat elke autofabrikant hier erg knullig mee omgaat.
Zodra de aanbiedingen komen, zal ik er een trekhaak opzetten. Meer voor de fietsen dan voor aanhangers, maar wel een nuttig accessoire.
Vooral tevreden ben ik over de rust in de auto. Het blijft immers een 1.6. Ik rijd zowel door de stad als op de snelweg, en de rust tijdens de rit valt me positief op.
Ik heb nu een aantal keren 3 grote kinderen (18 jaar) achterin gehad, en dat levert geen problemen op. Iedereen zit goed en kan z'n spullen kwijt. Natuurlijk, er is altijd baas boven baas. Maar zelf vind ik het erg prettig dat de tunnelbak achterin ontbreekt, waardoor er een mooie gladde vloer ontstaat.
De 10.000 km voorbij
- 10.500 km
De auto heb ik inmiddels een half jaar en de 10.000 km staat op de teller. Die kilometers zijn omgevlogen, wat een compliment is voor de auto. Ik ben best blij met de ix35. Vooral ben ik blij met de keuze voor leer en het dak, wat het rijden extra prettig maakt. Het dak heb ik de laatste maanden erg veel open gehad en werkt prima.
De auto rijdt goed. Stil, genoeg trekkracht voor mij (ik ben geen scheurder) en genoeg zuinig. Ik rijd momenteel zo'n 7,2 a 7,3 ltr per 100km, op een route met redelijk veel optrekken/korte stukken rijden, 30km per keer. Ben benieuwd wat de ervaringen zijn van andere 1.6GDI rijders qua verbruikscijfers.
Complimenten voor Hoegee in Hilversum. Laatst ontdekte ik een krasje in de voorbumper. Hier zie je wel het verschil met andere merken: die kras zit er snel in. De dealer bood aan om met de auto naar het poetsbedrijf te gaan en daar werd de kras nagenoeg eruit gepolijst. Prima service. Meteen dakdragers gehaald, ik ga binnenkort weer met de surfplank op stap. Heb nog overwogen om er een trekhaak achter te zetten voor de fietsdrager. Dat bleek een kostbare zaak, vooral bij de dealer. En waar een fiets makkelijk in m'n Espace verdween, is dat hier wel lastiger.
Ondertussen heb ik ook wat ritten met z'n vijven gemaakt. De auto stuurt dan wel wat lichter en de dwarsrichels voel je nadrukkelijker, maar verder doet de wagen het goed. Voldoende ruimte voor iedereen en de temperatuur blijft goed.
Kortom, ik blijf tevreden! Ben benieuwd naar andere ervaringen met de 1.6 GDI. Ben ook benieuwd of er tzt een chip komt voor deze motor. Iets meer vermogen gecombineerd met lager verbruik is altijd welkom.
Verbruik blijf heikel punt bij de ix35
- 24.000 km
Ruim een jaar onderweg met de 1.6GDI. Ik ben in het algemeen tevreden over de auto: ruimte genoeg, goede wegligging, apart uiterlijk, redelijke stoelen, goede wegligging, lekker dak, geen technische mankementen of rammeltjes.
Maar het verbruik, dat blijft het struikelblok en wat mij betreft ook de laatste keer dat ik deze auto/motor of zelfs merk kies. Zo moeilijk moet het toch niet zijn om een auto op een rechtuit snelweg in z'n 6 bij een kleine 3.000 toeren rond de 1 op 12/14 te laten rijden. De auto haalt op de snelweg een krappe 1 op 10. Juist bij lagere snelheden kom ik op een 1 op 12/13, ook nog teveel.
Nee, dat zal het struikelblok blijven voor de auto. Volgens mij zijn er tegenwoordig genoeg concurrenten die zuiniger met benzine omgaan.
Ruim anderhalf jaar verder
- 30.000 km
Zo'n ruime 30.000 op de teller. De iX35 is een fijne auto, vooral voor de dagelijkse ritten. Het rijgedrag vind ik prima, dus beter dan dat anderen ervaren. Natuurlijk, de auto ligt hoger op de weg en is dus meer gevoelig voor rijwind dan non-SUV's. Het verbruik ligt nu op zo'n 7,8 ltr, wat voor mij wat aan de hoge kant is, maar normaal zal zijn voor de categorie. Vooral rustig rijdend op de snelweg maakt de auto veel toeren en verbruikt daardoor relatief veel. Nieuw is een kraakgeluid van het panoramadak. Hopelijk geen gedoe, je zou aannemen dat de autoconstructie is voorbereid op zoveel glas. Het dak zelf is overigens heerlijk. Absoluut happy ben ik met de achteruitrijcamera, wat mij betreft standaard cq verplicht op elke auto!
Dat was het kraakje...
- 38.000 km
De vorige keer sprak ik over een kraakje in het dak. Zou het los zitten, of zou de auto niet zo stevig gebouwd zijn als verwacht? Nee, het zat in iets kleins. De auto staat buiten, onder een boom. De blaadjes kwamen in het richeltje vast te zitten en koekten daar vast. Hoewel ik er heel wat blaadjes uit had gepriegeld, was het onvoldoende en kraakte het dak. Schoonspuiten bij de dealer loste het euvel direct op.
Overigens, alle lof voor de dealer in Hilversum. Met de after sun behandeling werd de auto nagekeken en schoon gemaakt voor twee tientjes.
Deze week logeerde de auto bij de schadehersteller, na een botsing met een motor achterop. Weinig te zien, maar de onderliggende bumperstang was toch beschadigd. Na drie dagen peugeot 208SW is het weer heerlijk toeren in je eigen auto; hoog zitten, geruisloos, heerlijke stereo, navi, je mist 't snel. Positief punt van de Peugeot is wel het nog grotere glazen dak, dat ook meer naar voren ligt. Daardoor geeft het nog meer lichtinval dan in de iX.
Begin november gaan de winterbanden er weer op.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.