Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Reviews
  • Hyundai
  • Ioniq Electric

Hyundai Ioniq Electric Premium (2018) #7

autoreview

12
Hyundai Ioniq Electric Premium (2018) #7
Gunnar Knutsen
  • Gunnar Knutsen14
  • Gebruikersreview
24 juni 2021 om 12:02
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Signalement

UitvoeringIoniq Electric Premium
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2018
Jaar van aanschaf2018
KM-stand bij aanschaf10 km
KM-stand laatst74.000 km
Lezerswaardering: 92%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Een dikke aanrader

  • 74.000 km
  • 24 juni 2021

We wonen in Noorwegen en na 3 jaar private lease van onze Ioniq Electric en 74.000 km is het hoog tijd voor een review.

Introductie:
Het begon allemaal 3,5 jaar geleden. Toen de elektrische auto’s flinke kortingen genoten van de Noorse regering. Een stuk minder belastingen vergeleken met benzine auto's en gratis passering over de tolwegen. Het was puur een financiële beslissing om de overstap te maken naar elektrisch. We woonden en werkten in Oslo en we moesten iedere dag over de tolweg naar het werk. Dat zou met een benzineauto flink in de kosten gaan lopen. Ongeveer 200 euro per maand aan tol, en de benzine zou ook nog eens rond de 200 euro per maand kosten. 400 euro gebruikskosten per maand. Dat is niet mis. Met de ioniq zou dat 25 euro aan stroom zijn. Dus de overstap naar 100% elektrisch was niet zo lastig 😊

De keuze:
Destijds was er al wat keuze, maar binnen ons private lease budget van ongeveer 350 euro per maand waren de volgende kandidaten: een VW e-Golf, Kia Soul EV, en Hyundai Ioniq EV. De Mercedes B250e kan niet snelladen, en een BMW i3 is erg cool, maar heeft niet genoeg ruimte voor ons om als enige auto te dienen. Die laatste 2 waren ook een stuk duurder. De Hyundai Ioniq EV kwam als beste uit de bus in verschillende testen en heeft genoeg ruimte. Onder andere Bjørn Nyland op Youtube zei veel goede dingen over de Ioniq. en heeft genoeg ruimte. Verschillende offertes aangevraagd en de goedkoopste gekozen. Ik wilde er graag eentje met een oranje/rood kleur met spijkerbanden. We hadden namelijk net een appartement boven op een berg gekocht en dat zou in de winter handig zijn, wat vrienden van ons die in dezelfde wijk woonden hadden gezegd dat er af toe een in de winter een Leaf onderaan de berg stond, die de besneeuwde weg niet omhoog kwam. De levertijd was erg lang. Door de groeiende populariteit van EVs en de lage productieaantallen waren op sommige modellen wachttijden van meer dan een jaar geen uitzondering. Uiteindelijk hebben we de bestelling van een ander kunnen overnemen en daardoor hebben we 'slechts' 6 maanden moeten wachten voordat we onze Ioniq kregen.

De specificatie:
Full-option. Stoelverwarming en stoelventilatie, lederen bekleding, schuifdak, adaptive cruise control.

Het laden en verbruik:
De eerste jaar hebben we de auto via een gewoon stopcontact opgeladen in onze garagebox. Volgens mij laad ie dan met 9A ofwel 2 kW. Je kunt de originele laadkabel instellen Low 6A, Medium 9A of High 12A. Dat ging allemaal goed. Het is niet zo’n grote batterij en meestal kom je toch ‘s avonds thuis en ‘s ochtends is ie weer vol. Er waren meerdere keren dat het wat vervelend was, als je wat veel kilometers op een dag rijdt, thuiskomt, niet veel tijd hebt, en weer door moet naar de volgende afspraak. Dan moet je dus snelladen. Na 1 jaar opladen via het stopcontact hebben we een wallbox aangeschaft die 7,2 kW levert en de Ioniq kan maximaal 6,6 kW AC laden, dus dat was een stuk sneller dan laden via het stopcontact.
De hoogste waarde die we aan de snellader hebben gezien is 67 kW bij Ionity en vergelijkbare snellaadfirma’s. Dat is ook aardig, hoe sneller, hoe beter. Na een korte pitstop van een half uurtje is de batterij weer vol genoeg om verder te rijden.
De Ioniq is gelukkig een zuinige auto en ons gemiddelde verbruik ligt ergens rond de 14 kWh / 100 km. In de winter gaat dit omhoog naar 17 kWh / 100 km. Dit geeft ons een bereik van rond de 200 km in de zomer en 155 km in de winter. Na 3 jaar is nog niks van batterij degradatie te herkennen. De gemiddelde snelheden liggen hier wat lager dan in Nederland dus jouw verbruik kan verschillen.

Het rijden:
De auto rijdt prima. Hij is vlot genoeg. Hij staat eigenlijk altijd in de Eco stand en de hoogste stand wat regeneratief remmen betreft. Af en toe lukt het niet om een besneeuwde berg op te rijden. Omdat de batterij onder de achterbank ligt en er relatief weinig gewicht op de voorwielen is. Tel daarbij de voorwielaandrijving bij op en een besneeuwde berg wordt een uitdaging. Zelfs Nokian spijkerbanden helpen niet altijd en het anti spin systeem grijpt ook wat te snel in. Beter is dus om een aanloopje te nemen als je een steile, gladde berg op moet in de winter. En af en toe het anti spin systeem uitzetten.
Op de rijkwaliteiten verder niks op aan te merken. Ligt goed op de weg, ook bij de maximale snelheid van 165 km/uur.
Verder ben ik groot fan van Android auto en het is fantastisch dat op een auto van 2018 dit er al standaard in zit.
Minpunt is het groot licht, we rijden regelmatig over onverlichte wegen door beboste gebieden, met gevaar voor overstekende elanden. En het groot licht helpt niet veel. Dat is gewoon slecht. Kan opgelost worden door een extra led bar te monteren indien wenselijk.

Lange ritten:
We zijn regelmatig weekendjes weg geweest met de Ioniq, de bergen in of naar Zweden, en dat gaat allemaal goed. Gelukkig staan er genoeg laadpalen overal, alleen op de populaire dagen hebben we wel eens een wachtrij voor de laadpaal ervaren. Gelukkig valt het aantal keren dat dit voorgekomen is, op 1 hand te tellen. Maar ja, dat komt bij de benzinepomp ook wel eens voor.
We zijn ook een keer van Oslo naar Polen gereden. Helemaal naar de grens met Oekraïne en Wit-Rusland. Een dikke 1500 km enkele reis. Dat ging… en dat is het dan ook. Dat waren heel wat laadpauzes en helaas konden we op onze bestemming niet fatsoenlijk laden. Het was dus wat behelpen in Oost-Polen. De EU heeft gelukkig wel de laadinfrastructuur gesponsord, dus er waren genoeg 50 kW laadpalen onderweg van GreenWay, waar bijna niemand gebruik van maakte, dus de reis ging prima. Je kunt in de app de status van de snellader zien: beschikbaar, kapot, of in gebruik. Maar uiteindelijk hebben we het zekere voor het onzekere gedaan en altijd geladen voordat het nodig was, hierdoor duurde de reis door Polen wat langer dan wat eigenlijk nodig was. Al met al is het allemaal gelukt en de Ioniq heeft ons niet in de steek gelaten.

De problemen:
Het enige probleem wat we meerdere keren ervaren hebben is dat de 12V batterij leeg was. Die zou zichzelf op moeten laden van de grote batterij, maar of die functie werkte niet 100% of het was bij de beurt uitgezet en daarna niet meer aangezet. Het is 2 keer voorgekomen dat de 12V batterij leeg was en dat we er niet mee konden rijden. Dus een 12V lader gekocht en een nachtje laden en toen was alles weer in orde. In de winter laden we de 12V batterij regelmatig preventief bij.

De kosten:
De oorspronkelijke prijs van dit specifieke exemplaar was 29.000 euro, maar wij hebben het via een private lease bekostigd. In eerste instantie was het de bedoeling dat we de Ioniq weer na 3 jaar zouden inleveren, maar daar hebben we toch vanaf gezien en we hebben hem nu gekocht voor 18.000 euro met 73.000 km op de teller. Achteraf gezien was het voordeliger geweest als we hem destijds direct gekocht hadden. Nu rijdt mijn schoonzus erin, die inmiddels ook naar Noorwegen is geëmigreerd.
De beurten waren niet zo duur. Ze waren allemaal rond de 100 en 250 euro. Onderhoudsbeurten voor Noorse private lease contracten zijn voor eigen rekening en zijn dus niet deel van het maandelijkse private lease bedrag zoals in Nederland.

Conclusie:
Voor ons waren kosten doorslaggevend en we zijn hartstikke tevreden met de Ioniq en ik ben van mening dat het voor dit geld, de Ioniq de beste elektrische auto was en nog altijd is. Als tweedehands auto is het ook nog altijd een bijzonder goede keus. Het is niet de meest spannende, inspirerende auto, maar het brengt ons goed van A naar B.

Volgende auto:
Voor de volgende auto is het budget wat hoger. We zijn klaar met de verhuizing, het opknappen van ons huis, bruiloft en huwelijksreis. Pfoe zeg. Helaas visten we met de reservering van de Ioniq 5 launch edition achter de boot en daarom is de volgende keus op een 2021 Tesla model 3 Long Range gevallen.

De eerste foto is trouwens genomen in Haugastøl, het startpunt van de Rallarvegen fietsroute naar Flåm, ook een aanrader.

4,8
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    5
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
  • Rijd je zelf met een Hyundai Ioniq? Start je eigen gebruikersreview en deel je ervaringen
 
  • Houd me op de hoogte over de Hyundai Ioniq
  • Rapporteer deze review

Beoordeel deze review

Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.

  • slecht
  • onvoldoende
  • voldoende
  • goed
  • uitstekend

PRIVATE LEASE Hyundai Ioniq

INFO
Hyundai
Hyundai
Hyundai Ioniq 1.6 GDI HEV i-Motion (5D/6A)
€ 444
 
Hyundai Ioniq in de Private Lease Vergelijker

Uitgelicht aanbod

    Hyundai Ioniq Comfort EV

    Hyundai Ioniq Comfort EV

    • 2017
    • 91.313 km

    € 23.950

    Hyundai Ioniq 1.6 GDi PHEV Comfort PLUG IN HYBRID | NAVIGATIE | PARKEERCAMERA | KEURIGE AUTO!

    Hyundai Ioniq 1.6 GDi PHEV Comfort PLUG IN HYBRID | NAVIGATIE | PARKEERCAMERA | KEURIGE AUTO!

    • 2019
    • 40.802 km

    € 27.925

    Hyundai Ioniq Comfort EV, Automaat

    Hyundai Ioniq Comfort EV, Automaat

    • 2017
    • 98.099 km

    € 22.890

Meer Hyundai Ioniq occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Hyundai Ioniq | Nieuw: facelift 2019

    107
    • 18 oktober 2019

Lezersreacties (12)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Hyundai Ioniq specificaties
  • Hyundai Ioniq occasions
  • Hyundai Ioniq video's
Advies en informatie
  • Hyundai Ioniq tests
  • Hyundai Ioniq gebruikersreviews
  • Hyundai Ioniq index
PREMIUM
Hyundai Ioniq Electric (2018) - Volkswagen eGolf (2018) - Occasiondubbeltest

Hyundai Ioniq Electric (2018) - Volkswagen eGolf (2018) - Occasiondubbeltest

Het is nog een paar jaar wachten op de gebruikte elektrische auto met een fikse actieradius;...

Lees meer
 

Hyundai Ioniq reviews

  • Gebruikersreview
    Hyundai Ioniq Electric Premium (2019)

    Hyundai Ioniq Electric Premium (2019)

    2
    • 19 februari 2022
  • Gebruikersreview
    Hyundai Ioniq Electric Premium (2017)

    Hyundai Ioniq Electric Premium (2017)

    3
    • 16 november 2021
  • Gebruikersreview
    Hyundai Ioniq Electric Premium (2016)

    Hyundai Ioniq Electric Premium (2016)

    5
    • 14 november 2021
  • Gebruikersreview
    Hyundai Ioniq Electric Comfort (2018)

    Hyundai Ioniq Electric Comfort (2018)

    3
    • 11 juli 2021
  • Gebruikersreview
    Hyundai Ioniq Electric Premium (2018)

    Hyundai Ioniq Electric Premium (2018)

    3
    • 6 juli 2021
  • Gebruikersreview
    Hyundai Ioniq Electric Premium (2018) #7

    Hyundai Ioniq Electric Premium (2018) #7

    12
    • 24 juni 2021
  • Gebruikersreview
    Hyundai Ioniq Electric Premium (2018)

    Hyundai Ioniq Electric Premium (2018)

    5
    • 14 april 2021
meer reviews
Hyundai Ioniq – 2017 – 166.125 km - Accudegradatie

Hyundai Ioniq – 2017 – 166.125 km - Accudegradatie

508

Bij een gebruikte elektrische auto is één ding het belangrijkst: wat is de staat van de accu?...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Gebruikersreview
    Hyundai Ioniq 1.6 GDI HEV Comfort (2018)

    Hyundai Ioniq 1.6 GDI HEV Comfort (2018)

    2
    • 26 juni 2022
  • Nieuws
    Hyundai Ioniq uit productie

    Hyundai Ioniq uit productie

    67
    • 3 juni 2022
  • Gebruikersreview
    Hyundai Ioniq Electric Premium (2019)

    Hyundai Ioniq Electric Premium (2019)

    2
    • 19 februari 2022
  • Hyundai Ioniq – 2017 – 166.125 km - Accudegradatie

    Hyundai Ioniq – 2017 – 166.125 km - Accudegradatie

    508
    • 13 februari 2022
  • Gebruikersreview
    Hyundai Ioniq Electric Comfort (2020)

    Hyundai Ioniq Electric Comfort (2020)

    5
    • 27 januari 2022
  • Gebruikersreview
    Hyundai Ioniq Electric Premium (2021)

    Hyundai Ioniq Electric Premium (2021)

    14
    • 28 december 2021
  • Gebruikersreview
    Hyundai Ioniq 1.6 GDI PHEV Premium Design Sky (2021)

    Hyundai Ioniq 1.6 GDI PHEV Premium Design...

    2
    • 23 december 2021
Merk
Merk
  • Gebruikersreview
    Hyundai Bayon 1.0 T-GDI 100pk Comfort (2021)

    Hyundai Bayon 1.0 T-GDI 100pk Comfort (2021)

    4
    • 12 augustus 2022
  • Nieuws
    Hyundai Ioniq 5 N is behoorlijk onderscheidend

    Hyundai Ioniq 5 N is behoorlijk onderscheidend

    32
    • 10 augustus 2022
  • Hyundai Ioniq 5 - Welkom Duurtest

    Hyundai Ioniq 5 - Welkom Duurtest

    89
    • 9 augustus 2022
  • Gebruikersreview
    Hyundai Sonata 2.4i StyleVersion (2007)

    Hyundai Sonata 2.4i StyleVersion (2007)

    1
    • 5 augustus 2022
  • Nieuws
    Dit zijn de goedkoopste nieuwe auto's van Nederland

    Dit zijn de goedkoopste nieuwe auto's van...

    115
    • 2 augustus 2022
  • Afscheid Duurtest - Hyundai Bayon

    Afscheid Duurtest - Hyundai Bayon

    27
    • 31 juli 2022
  • PREMIUM
    Volkswagen Multivan vs. Hyundai Santa Fe - Dubbeltest

    Volkswagen Multivan vs. Hyundai Santa Fe...

    • 26 juli 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden