Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Reviews
  • Hyundai
  • Ioniq Electric

Hyundai Ioniq Electric Premium (2018) #5

autoreview

5
Hyundai Ioniq Electric Premium (2018) #5
Hyundai Ioniq Electric Premium (2018) #5Hyundai Ioniq Electric Premium (2018) #5Hyundai Ioniq Electric Premium (2018) #5Hyundai Ioniq Electric Premium (2018) #5Hyundai Ioniq Electric Premium (2018) #5Hyundai Ioniq Electric Premium (2018) #5Hyundai Ioniq Electric Premium (2018) #5Hyundai Ioniq Electric Premium (2018) #5Hyundai Ioniq Electric Premium (2018) #5Hyundai Ioniq Electric Premium (2018) #5Hyundai Ioniq Electric Premium (2018) #5Hyundai Ioniq Electric Premium (2018) #5Hyundai Ioniq Electric Premium (2018) #5Hyundai Ioniq Electric Premium (2018) #5Hyundai Ioniq Electric Premium (2018) #5Hyundai Ioniq Electric Premium (2018) #5Hyundai Ioniq Electric Premium (2018) #5Hyundai Ioniq Electric Premium (2018) #5Hyundai Ioniq Electric Premium (2018) #5Hyundai Ioniq Electric Premium (2018) #5
Guido 1692735
  • Guido 169273513
  • Gebruikersreview
19 april 2020 om 22:20
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Signalement

UitvoeringIoniq Electric Premium
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2018
Jaar van aanschaf2019
KM-stand bij aanschaf10.000 km
KM-stand laatst26.000 km
Lezerswaardering: 90%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud of eventuele gevolgen ervan. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

EV voor de particulier

  • 26.000 km
  • 19 april 2020

**Algemeen**
Elektrische auto’s beginnen een substantieel deel van de verkoop te worden en dat komt in Nederland vooral vanwege de financiële prikkels voor lease-rijders. Als particulier is met name de aanschafprijs een drempel. Ook voor mij. Aangezien de eerste bruikbare elektrische auto’s nu op de 2e hands markt komen begint het langzaamaan binnen bereik te komen. Ik wilde per se elektrisch rijden en kwam op de Ioniq uit. Het is een enorm efficiënte auto die alles doet wat hij moet doen maar zonder veel emotie. Het model vind ik mooi noch lelijk en rijden gaat vooral gemakkelijk. Interieurruimte is goed en er gaat flink wat in de kofferbak. Het is wat mij betreft gewoon een heel rationeel vervoersmiddel. Vrij comfortabel, redelijk stil, er zit veel op en aan, en 5 jaar garantie is natuurlijk prettig.

**Verbruik**
De Ioniq is (een van) de zuinigste EV’s dankzij de goede stroomlijn en een efficiënte aandrijflijn. Toch ben je zelf nog wel de belangrijkste factor. Het verbruik varieert tussen de 10 en 20 kWh per 100 km. Met rustig rijden in de stad of op de snelweg achter een vrachtwagen zit je op 10 kWh, met 130 op de snelweg zit je op 20 kWh per 100 km. Bij extreme kou en tegenwind gaat het verbruik nog wat omhoog. Ikzelf vind 105 km/h op de teller een mooie tussenweg; nog redelijk zuinig (14 kWh / 100 km) maar toch een beetje het gevoel dat je opschiet. En tegenwoordig ook gewoon de maximumsnelheid.

**CO2 uitstoot**
Als we het gemiddelde van bovenstaande getallen nemen (15 kWh per 100 km) en de CO2 uitstoot van de Nederlandse stroommix (400 g CO2 per kWh en dalend) dan kom je dus uit op een uitstoot van 6 kg CO2 per 100 km oftewel 60 g CO2 per km. De “gewone” Ioniq komt dubbel zo hoog uit en dat is al een behoorlijk zuinige auto. Als ik er van uitga dat de stroom van mijn zonnepanelen gebruikt wordt voor het opladen van de auto dan rij ik emissie-vrij. Bij het produceren van een elektrische auto wordt echter meer CO2 uitgestoten dan bij het produceren van een benzine-auto, vooral door het accupakket. Vanwege het relatief geringe pakket van de Ioniq valt dat nog mee maar het moet wel meegenomen worden. Uitstoot van NOx etc. is uiteraard 0, fijnstof alleen van banden en remmen. Die laatste gebruik je zelden.

**Range**
De range is uiteraard ook enorm afhankelijk van je rijgedrag. Ik vind het niet prettig om tot 0% acculading door te rijden dus ik ga uit van 25 kWh bruikbare accu. Oftewel nog minimaal 10% over bij aankomst op bestemming, de totale accu is 28 kWh. Dan is je range tussen de 125 en 250 km. Ik moet geregeld een afstand van 220 km rijden en hoewel het in één keer kan met rustig rijden stop ik toch vaak even bij Fastned voor 5 minuten snelladen en weer 6 kWh erbij, en rij ik 105 km/u. Op die manier ben ik toch sneller (minder langzaam) dan als ik achter een vrachtwagen blijf hangen. Als je eenmaal gewend bent aan een beetje plannen en snelladen merk je dat de Ioniq voor Nederland een heel geschikte auto is. Ik zou er niet mee op vakantie gaan naar de Alpen o.i.d., daar heb je toch minimaal een accupakket van 60 kWh voor nodig om het een beetje behapbaar te maken. Mocht je toch met de Ioniq lange afstanden willen rijden: 120 km per uur en vaker laden is sneller dan achter een vrachtwagen hangen en minder vaak laden. Het is echter ook fors duurder en je staat gewoon (te) vaak stil.

**Veiligheid**
Het is bijzonder om te zien dat voorzieningen die een decennium geleden nog heel luxe waren nu standaard zijn. Met name adaptive cruise control is heerlijk en ik zou niet meer zonder willen. Ik had het ook in mijn vorige auto (Golf) en daar was het iets beter in de zin dat het allemaal iets geleidelijker ging. In de Ioniq blijf je afrijden op een auto voor je totdat je redelijk dichtbij bent, en dan remt de auto een beetje af. In de Golf hoefde de auto niet af te remmen maar rolde hij gewoon uit tot je achter je voorganger zat. Kleine verschillen, maar toch. Lane departure warning staat ook bijna altijd aan, tenzij je op kleine weggetjes rijdt waar je soms over de streep moet rijden vanwege een tegenligger. Gelukkig heeft de auto een fysieke knop om dit uit te zetten, dat je daarvoor niet door hele menu's moet is echt wel een voordeel vind ik.

**Vergelijking met andere auto’s**
De reden dat ik de Ioniq heb gekozen is vrij simpel, het was voor mij de beste "betaalbare" elektrische auto met een bruikbare range op de 2e hands markt. De Nissan Leaf zat in dezelfde prijsklasse en heeft een grotere accu maar is minder efficient (met name in de winter) en meerdere keren snelladen is een probleem waardoor het uiteindelijk toch nog langer duurt om ook ritten van 400-500 km op een dag te rijden. Daarnaast zat ik er niet lekker in (1.95m). Uiteraard is een Model 3 of e-Niro een fijnere auto maar het prijsverschil was mij nog te groot en de efficiëntie van de Ioniq is onovertroffen, hoewel de Model 3 in de buurt komt. Er komen op het moment veel B-segmenters op de markt met een grotere range maar minder ruimte binnenin. Met een gezin met twee pubers wordt dat krap. De meest veelbelovende auto lijkt mij de ID3. Genoeg ruimte voor een gezin, meer begerenswaardig dan een Ioniq, en een nette prijs. Dat zou zeker de opvolger van mijn Ioniq kunnen zijn maar voordat die 2e hands op de markt komt zijn we een paar jaar verder.

**Stoelen**
Ik heb voor de meest luxe uitvoering gekozen aangezien daar de elektrisch verstelbare stoelen wat meer instelmogelijkheden hebben. Ik ben 1.95 en heb vaak last van mijn rug, vandaar. Het zijn geen Volvo stoelen maar voor mij zitten ze goed. Daarnaast is de geheugenfunctie handig als er meerdere ,mensen in de auto rijden.

**Nadelen**
De auto is niet perfect, een paar dingen die mij opvallen
- Hill hold moet je iedere keer als de auto start weer opnieuw inschakelen
- Als het vochtig is gaat de airco zo nu en dan aan zonder dat er een mogelijkheid is om deze uit te zetten (of je moet het hele systeem uitzetten)
- De routebegeleiding houdt geen rekening met dat dit een elektrische auto is. Een van de routes die ik neem is 1 minuut korter via de snelweg dan binnendoor maar 15 km langer. De laatste optie is veel logischer en scheelt bijna 30% stroomverbruik.
- De audio is redelijk maar ik heb wel eens betere klanken gehoord in een auto


**Conclusie**
De Ioniq is voor de particulier die graag elektrisch gaat rijden maar niet van het geld bulkt een van de interessantste auto’s. Hij doet wat hij moet doen en brengt je in alle comfort van A naar B. Voor rijden in Nederland (ook de wat langere ritten) is de accucapaciteit van 28 kWh voldoende zolang je niet te veel haast hebt op ritten van 150+ km, maar ik zou er niet snel mee op vakantie gaan. Voor de ritjes richting de Alpen leen ik een auto. Na aanschaf zijn de kosten laag. Per km kost op eigen stroom rijden ongeveer een derde van op benzine rijden, als je moet snelladen is het echter vergelijkbaar met het rijden in een benzine-auto. Onderhoud is 100-200 euro per jaar en je betaalt geen wegenbelasting, daarnaast zijn er genoeg verzekeringen die minder vragen voor een elektrische auto dan voor een op benzine. Om de overstap te maken moet je er een beetje lol in hebben om te plannen, een eigen laadpaal hebben of een publieke paal vlakbij, en zo nu en dan een beetje geduld. Je krijgt daar een prettig rijdende auto voor terug (als ik in een benzine-auto zit voelt het toch wel erg ouderwets) en een beter milieu en klimaat.

4,5
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    4
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
  • Rijd je zelf met een Hyundai Ioniq? Start je eigen gebruikersreview en deel je ervaringen
 
  • Houd me op de hoogte over de Hyundai Ioniq
  • Rapporteer deze review

Beoordeel deze review

Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.

  • slecht
  • onvoldoende
  • voldoende
  • goed
  • uitstekend

PRIVATE LEASE Hyundai Ioniq

INFO
Hyundai
Hyundai
Hyundai Ioniq 1.6 GDI HEV i-Motion (5D/6A)
€ 444
 
Hyundai Ioniq in de Private Lease Vergelijker

Uitgelicht aanbod

    Hyundai Ioniq 1.6 GDi Comfort Automaat / Climate Control / Cruise Control / Navigatie / Bluetooth / Camera

    Hyundai Ioniq 1.6 GDi Comfort Automaat / Climate Control / Cruise Control / Navigatie / Bluetooth / Camera

    • 2019
    • 63.356 km

    € 23.385

    Hyundai Ioniq 1.6 GDi PHEV Premium

    Hyundai Ioniq 1.6 GDi PHEV Premium

    • 2019
    • 27.052 km

    € 30.650

    Hyundai Ioniq Hybrid Premium

    Hyundai Ioniq Hybrid Premium

    • 2019
    • 20.390 km

    € 23.950

Meer Hyundai Ioniq occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Hyundai Ioniq | Nieuw: facelift 2019

    107
    • 18 oktober 2019

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Hyundai Ioniq specificaties
  • Hyundai Ioniq occasions
  • Hyundai Ioniq video's
Advies en informatie
  • Hyundai Ioniq tests
  • Hyundai Ioniq gebruikersreviews
  • Hyundai Ioniq index
PREMIUM
Hyundai Ioniq Electric (2018) - Volkswagen eGolf (2018) - Occasiondubbeltest

Hyundai Ioniq Electric (2018) - Volkswagen eGolf (2018) - Occasiondubbeltest

Het is nog een paar jaar wachten op de gebruikte elektrische auto met een fikse actieradius;...

Lees meer
 

Hyundai Ioniq reviews

  • Gebruikersreview
    Hyundai Ioniq Electric Premium (2019)

    Hyundai Ioniq Electric Premium (2019)

    2
    • 19 februari 2022
  • Gebruikersreview
    Hyundai Ioniq Electric Premium (2017)

    Hyundai Ioniq Electric Premium (2017)

    3
    • 16 november 2021
  • Gebruikersreview
    Hyundai Ioniq Electric Premium (2016)

    Hyundai Ioniq Electric Premium (2016)

    5
    • 14 november 2021
  • Gebruikersreview
    Hyundai Ioniq Electric Comfort (2018)

    Hyundai Ioniq Electric Comfort (2018)

    3
    • 11 juli 2021
  • Gebruikersreview
    Hyundai Ioniq Electric Premium (2018)

    Hyundai Ioniq Electric Premium (2018)

    3
    • 6 juli 2021
  • Gebruikersreview
    Hyundai Ioniq Electric Premium (2018)

    Hyundai Ioniq Electric Premium (2018)

    12
    • 24 juni 2021
  • Gebruikersreview
    Hyundai Ioniq Electric Premium (2018)

    Hyundai Ioniq Electric Premium (2018)

    5
    • 14 april 2021
meer reviews
Hyundai Ioniq – 2017 – 166.125 km - Accudegradatie

Hyundai Ioniq – 2017 – 166.125 km - Accudegradatie

508

Bij een gebruikte elektrische auto is één ding het belangrijkst: wat is de staat van de accu?...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Gebruikersreview
    Hyundai Ioniq 1.6 GDI HEV Comfort (2018)

    Hyundai Ioniq 1.6 GDI HEV Comfort (2018)

    • 26 juni 2022
  • Nieuws
    Hyundai Ioniq uit productie

    Hyundai Ioniq uit productie

    67
    • 3 juni 2022
  • Gebruikersreview
    Hyundai Ioniq Electric Premium (2019)

    Hyundai Ioniq Electric Premium (2019)

    2
    • 19 februari 2022
  • Hyundai Ioniq – 2017 – 166.125 km - Accudegradatie

    Hyundai Ioniq – 2017 – 166.125 km - Accudegradatie

    508
    • 13 februari 2022
  • Gebruikersreview
    Hyundai Ioniq Electric Comfort (2020)

    Hyundai Ioniq Electric Comfort (2020)

    5
    • 27 januari 2022
  • Gebruikersreview
    Hyundai Ioniq Electric Premium (2021)

    Hyundai Ioniq Electric Premium (2021)

    14
    • 28 december 2021
  • Gebruikersreview
    Hyundai Ioniq 1.6 GDI PHEV Premium Design Sky (2021)

    Hyundai Ioniq 1.6 GDI PHEV Premium Design...

    2
    • 23 december 2021
Merk
Merk
  • Nieuws
    'Waterstofauto Hyundai Nexo voorlopig niet vernieuwd'

    'Waterstofauto Hyundai Nexo voorlopig niet...

    67
    • 30 juni 2022
  • Nieuws
    Defensie neemt waterstofauto's in gebruik

    Defensie neemt waterstofauto's in gebruik

    100
    • 29 juni 2022
  • Nieuws
    Hyundai Ioniq 6 komt mogelijk ook als Shooting Brake

    Hyundai Ioniq 6 komt mogelijk ook als Shooting...

    8
    • 29 juni 2022
  • Hyundai Ioniq 6 - Eerste kennismaking

    Hyundai Ioniq 6 - Eerste kennismaking

    14
    • 28 juni 2022
  • Nieuws
    Hyundai Ioniq 6: aanval op Model 3

    Hyundai Ioniq 6: aanval op Model 3

    183
    • 28 juni 2022
  • Nieuws
    Duitse autoriteiten bij Hyundai en Kia op jacht naar sjoemelsoftware

    Duitse autoriteiten bij Hyundai en Kia...

    60
    • 28 juni 2022
  • Nieuws
    Hyundai Ioniq 6 laat al wat van zich zien

    Hyundai Ioniq 6 laat al wat van zich zien

    14
    • 27 juni 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden