Hyundai Ioniq Electric Premium (2018) #5
autoreview
Signalement
Uitvoering | Ioniq Electric Premium |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2018 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand bij aanschaf | 10.000 km |
KM-stand laatst | 26.000 km |
EV voor de particulier
- 26.000 km
**Algemeen**
Elektrische auto’s beginnen een substantieel deel van de verkoop te worden en dat komt in Nederland vooral vanwege de financiële prikkels voor lease-rijders. Als particulier is met name de aanschafprijs een drempel. Ook voor mij. Aangezien de eerste bruikbare elektrische auto’s nu op de 2e hands markt komen begint het langzaamaan binnen bereik te komen. Ik wilde per se elektrisch rijden en kwam op de Ioniq uit. Het is een enorm efficiënte auto die alles doet wat hij moet doen maar zonder veel emotie. Het model vind ik mooi noch lelijk en rijden gaat vooral gemakkelijk. Interieurruimte is goed en er gaat flink wat in de kofferbak. Het is wat mij betreft gewoon een heel rationeel vervoersmiddel. Vrij comfortabel, redelijk stil, er zit veel op en aan, en 5 jaar garantie is natuurlijk prettig.
**Verbruik**
De Ioniq is (een van) de zuinigste EV’s dankzij de goede stroomlijn en een efficiënte aandrijflijn. Toch ben je zelf nog wel de belangrijkste factor. Het verbruik varieert tussen de 10 en 20 kWh per 100 km. Met rustig rijden in de stad of op de snelweg achter een vrachtwagen zit je op 10 kWh, met 130 op de snelweg zit je op 20 kWh per 100 km. Bij extreme kou en tegenwind gaat het verbruik nog wat omhoog. Ikzelf vind 105 km/h op de teller een mooie tussenweg; nog redelijk zuinig (14 kWh / 100 km) maar toch een beetje het gevoel dat je opschiet. En tegenwoordig ook gewoon de maximumsnelheid.
**CO2 uitstoot**
Als we het gemiddelde van bovenstaande getallen nemen (15 kWh per 100 km) en de CO2 uitstoot van de Nederlandse stroommix (400 g CO2 per kWh en dalend) dan kom je dus uit op een uitstoot van 6 kg CO2 per 100 km oftewel 60 g CO2 per km. De “gewone” Ioniq komt dubbel zo hoog uit en dat is al een behoorlijk zuinige auto. Als ik er van uitga dat de stroom van mijn zonnepanelen gebruikt wordt voor het opladen van de auto dan rij ik emissie-vrij. Bij het produceren van een elektrische auto wordt echter meer CO2 uitgestoten dan bij het produceren van een benzine-auto, vooral door het accupakket. Vanwege het relatief geringe pakket van de Ioniq valt dat nog mee maar het moet wel meegenomen worden. Uitstoot van NOx etc. is uiteraard 0, fijnstof alleen van banden en remmen. Die laatste gebruik je zelden.
**Range**
De range is uiteraard ook enorm afhankelijk van je rijgedrag. Ik vind het niet prettig om tot 0% acculading door te rijden dus ik ga uit van 25 kWh bruikbare accu. Oftewel nog minimaal 10% over bij aankomst op bestemming, de totale accu is 28 kWh. Dan is je range tussen de 125 en 250 km. Ik moet geregeld een afstand van 220 km rijden en hoewel het in één keer kan met rustig rijden stop ik toch vaak even bij Fastned voor 5 minuten snelladen en weer 6 kWh erbij, en rij ik 105 km/u. Op die manier ben ik toch sneller (minder langzaam) dan als ik achter een vrachtwagen blijf hangen. Als je eenmaal gewend bent aan een beetje plannen en snelladen merk je dat de Ioniq voor Nederland een heel geschikte auto is. Ik zou er niet mee op vakantie gaan naar de Alpen o.i.d., daar heb je toch minimaal een accupakket van 60 kWh voor nodig om het een beetje behapbaar te maken. Mocht je toch met de Ioniq lange afstanden willen rijden: 120 km per uur en vaker laden is sneller dan achter een vrachtwagen hangen en minder vaak laden. Het is echter ook fors duurder en je staat gewoon (te) vaak stil.
**Veiligheid**
Het is bijzonder om te zien dat voorzieningen die een decennium geleden nog heel luxe waren nu standaard zijn. Met name adaptive cruise control is heerlijk en ik zou niet meer zonder willen. Ik had het ook in mijn vorige auto (Golf) en daar was het iets beter in de zin dat het allemaal iets geleidelijker ging. In de Ioniq blijf je afrijden op een auto voor je totdat je redelijk dichtbij bent, en dan remt de auto een beetje af. In de Golf hoefde de auto niet af te remmen maar rolde hij gewoon uit tot je achter je voorganger zat. Kleine verschillen, maar toch. Lane departure warning staat ook bijna altijd aan, tenzij je op kleine weggetjes rijdt waar je soms over de streep moet rijden vanwege een tegenligger. Gelukkig heeft de auto een fysieke knop om dit uit te zetten, dat je daarvoor niet door hele menu's moet is echt wel een voordeel vind ik.
**Vergelijking met andere auto’s**
De reden dat ik de Ioniq heb gekozen is vrij simpel, het was voor mij de beste "betaalbare" elektrische auto met een bruikbare range op de 2e hands markt. De Nissan Leaf zat in dezelfde prijsklasse en heeft een grotere accu maar is minder efficient (met name in de winter) en meerdere keren snelladen is een probleem waardoor het uiteindelijk toch nog langer duurt om ook ritten van 400-500 km op een dag te rijden. Daarnaast zat ik er niet lekker in (1.95m). Uiteraard is een Model 3 of e-Niro een fijnere auto maar het prijsverschil was mij nog te groot en de efficiëntie van de Ioniq is onovertroffen, hoewel de Model 3 in de buurt komt. Er komen op het moment veel B-segmenters op de markt met een grotere range maar minder ruimte binnenin. Met een gezin met twee pubers wordt dat krap. De meest veelbelovende auto lijkt mij de ID3. Genoeg ruimte voor een gezin, meer begerenswaardig dan een Ioniq, en een nette prijs. Dat zou zeker de opvolger van mijn Ioniq kunnen zijn maar voordat die 2e hands op de markt komt zijn we een paar jaar verder.
**Stoelen**
Ik heb voor de meest luxe uitvoering gekozen aangezien daar de elektrisch verstelbare stoelen wat meer instelmogelijkheden hebben. Ik ben 1.95 en heb vaak last van mijn rug, vandaar. Het zijn geen Volvo stoelen maar voor mij zitten ze goed. Daarnaast is de geheugenfunctie handig als er meerdere ,mensen in de auto rijden.
**Nadelen**
De auto is niet perfect, een paar dingen die mij opvallen
- Hill hold moet je iedere keer als de auto start weer opnieuw inschakelen
- Als het vochtig is gaat de airco zo nu en dan aan zonder dat er een mogelijkheid is om deze uit te zetten (of je moet het hele systeem uitzetten)
- De routebegeleiding houdt geen rekening met dat dit een elektrische auto is. Een van de routes die ik neem is 1 minuut korter via de snelweg dan binnendoor maar 15 km langer. De laatste optie is veel logischer en scheelt bijna 30% stroomverbruik.
- De audio is redelijk maar ik heb wel eens betere klanken gehoord in een auto
**Conclusie**
De Ioniq is voor de particulier die graag elektrisch gaat rijden maar niet van het geld bulkt een van de interessantste auto’s. Hij doet wat hij moet doen en brengt je in alle comfort van A naar B. Voor rijden in Nederland (ook de wat langere ritten) is de accucapaciteit van 28 kWh voldoende zolang je niet te veel haast hebt op ritten van 150+ km, maar ik zou er niet snel mee op vakantie gaan. Voor de ritjes richting de Alpen leen ik een auto. Na aanschaf zijn de kosten laag. Per km kost op eigen stroom rijden ongeveer een derde van op benzine rijden, als je moet snelladen is het echter vergelijkbaar met het rijden in een benzine-auto. Onderhoud is 100-200 euro per jaar en je betaalt geen wegenbelasting, daarnaast zijn er genoeg verzekeringen die minder vragen voor een elektrische auto dan voor een op benzine. Om de overstap te maken moet je er een beetje lol in hebben om te plannen, een eigen laadpaal hebben of een publieke paal vlakbij, en zo nu en dan een beetje geduld. Je krijgt daar een prettig rijdende auto voor terug (als ik in een benzine-auto zit voelt het toch wel erg ouderwets) en een beter milieu en klimaat.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Hyundai Ioniq 1.6 GDi Hybrid Comfort/Navi/Pdc/Climate/Trekhaak/"Rijklaar!
- 2018
- 62.117 km

Hyundai Ioniq Premium Sky EV OPEN DAK | LEDER | NAVIGATIE | ALL SEASON BANDEN
- 2018
- 76.180 km

Hyundai Ioniq Comfort EV - ORIGINEEL NEDERLANDSE AUTO - SOH 100%!! - ACHTERUITRIJ CAMERA - NAVIGATIE - PARKEERSENSOREN ACHTER - ADAPTIVE CRUISE CONTROL - KEYLESS ENTRY & START
- 2019
- 107.396 km